جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 910690
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
حاشیه نشینی

حوزه/ در سال ها و ماه های اخیر به موازات تشدید مشکلات اقتصادی و سخت تر شدن گذران معیشت برای بسیاری از مردم، معضل حاشیه نشینی نیز مشهودتر از هر زمان دیگری مطرح بوده و طبعاً تلاش همه مسئولان و دلسوزان برای ساماندهی این وضعیت، یکی از مهم ترین بایسته های حال حاضر کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بنابرگفته برخی نمایندگان مجلس یازدهم، یکی از عوامل اصلی تشدید معضل حاشیه نشینی در کشور به خصوص حومه کلانشهرهایی چون تهران و مشهد، رویکرد فعلی دولت در حوزه ی مسکن است، چنان که اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در گفتگویی با یکی از خبرگزاری ها به صراحت بیان داشته است:" در این  وضعیت به دلیل افزایش چشمگیر قیمت مسکن، مردم به ویژه در حوزه اجاره مجبور هستند که برای تأمین مسکن مورد نیازشان، مناطق پایین‌تری را برای اجاره مسکن انتخاب کنند و با تداوم این شرایط افراد کم درآمد و ضعیف جامعه به تدریج به سمت حاشیه نشینی هدایت می‌شوند. "

آن چه مسلم است این که بهبود وضعیت بازار مسکن، فراتر از حرف و شعار که این روزها بسیار در جامعه شنیده می شود، نیاز به اجرای یک طرح منسجم و یکپارچه شامل فازهای تولید مسکن، خرید و اجاره مسکن دارد، اما با این حال در کوتاه مدت، دولت و مجلس باید چاره اندیشی برای عبور از مرحله سخت فعلی کنند.

اصل قضیه اما چیز دیگری است، چه آن که صحبت از حاشیه نشینی است که خود علاوه بر معضلاتی که به همراه دارد، می‌تواند دربردارنده خطرات و آسیب‌های زیادی هم برای ساکنین آن منطقه و هم دیگر افرادی که در نزدیکی محله حاشیه نشینان زندگی می‌کنند، باشد، از جمله تشدید شکاف اجتماعی در جامعه که سال هاست صاحب نظران درباره آن صحبت می کنند و گویا هنوز عمق این مساله برای بسیاری از مسئولان درک نشده است.

از سوی دیگر باید توجه داشت که زندگی در حاشیه شهرها عموماً با تهدیدهایی برای ساکنان این مناطق و البته سایر شهروندان همراه است، چه آن که به هر حال زندگی افراد متخلف و نابهنجار در چنین مناطقی، از جمله عوامل توسعه رفتارهای غیرقانونی به شمار می رود و از این بابت کارشناسان مسایل اجتماعی و فرهنگی، در صحبت ها و ابراز مواضع و تحلیل های خود، بارها و بارها بر لزوم ساماندهی و اصلاح وضعیت مناطق حاشیه نشین تأکید کرده و آن را از جمله مهم ترین بایسته های حاکمیتی در هر جامعه ای عنوان نموده اند.

واقعیت آن است که به تعبیر یکی از مسئولان، باندهای تکدی گری، فروشندگان مواد مخدر و ...، عموماً می کوشند در مناطقی قرار بگیرند که چندان مقابل دیدگان مردم و مسئولان نباشند و لذا سکونت در مناطق حاشیه‌ای شهرها، برای آن ها بهترین نقطه به شمار می رود.

در هر صورت آن چه مسلم است این که در سال ها و ماه های اخیر به موازات تشدید مشکلات اقتصادی و سخت تر شدن گذران معیشت برای بسیاری از مردم، معضل حاشیه نشینی نیز مشهودتر از هر زمان دیگری بوده و در این اوضاع و احوال به خصوص از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود که با ریل گذاری صحیح در مسیر قانون گذاری، دست کم مانع از گسترش معضل حاشیه نشینی در کشور شود.

این سخن البته به معنای نادیده گرفتن طرح ها و پروژه های فرهنگی و اجتماعی خاص این مناطق نیست، کما این که به هر حال در گذشته نیز کما بیش این گونه طرح ها وجود داشته اما به دلایلی چون عدم به روز بودن و یا تناسب نداشتن با نیازهای واقعی، آن گونه که باید و شاید نتوانسته اند در مناطق هدف، مؤثر باشند.

مخلص کلام آن که حاشیه نشینی آن چنان دارای اهمیت است که رهبر معظم انقلاب در زمینه ی مدیریت آسیب‌های اجتماعی در کشور، طرح تقسیم کار ملی را به مسئولان وزارت کشور پیشنهاد داده اند که بر اساس آن، دومین اولویت، حاشیه نشینی و ساماندهی آن بوده است.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha