جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
یعقوبی

حوزه/ امام جمعه بجنورد گفت: حضور مردم و مأمومین مقوم اقامه جمعه و مشارکت آنان در تقویت و توسعه فرهنگ نماز جمعه مقوّی و مکمّل این نهاد است؛ از این‌رو سیطره نفوذ معنوی و فراگیری و گستردگی مخاطبانش نباید به یک قشر محدود شود و همه را در بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست گرامیداشت پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه، اظهار کرد: نماز جمعه یک نهاد حاکمیتی است و حکومت دینی حکومتی است که شهروندان خود را با نگاه «آخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق» می‌نگرد.

وی افزود: حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی که مردم‌سالاری دینی را نظریه حاکمیتی خود می‌داند ازاین‌رو خود را خادم همه خلق می‌داند و امام جمعه در منطقه و شهر خود نماد حاکمیت دینی است لذا نماز جمعه و شخص امام جمعه باید تجلی‌بخش این نقش باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه نماز جمعه یک نهاد امتی و مردم‌پایه است، اضافه کرد: حضور مردم و مأمومین مقوم اقامه جمعه و مشارکت آنان در تقویت و توسعه فرهنگ نماز جمعه مقوّی و مکمّل این نهاد است، ازاین‌رو سیطره نفوذ معنوی و فراگیری و گستردگی مخاطبانش نباید به یک قشر محدود شود و همه را در بگیرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که به قاطعیت می‌توان گفت پس از چهل سال از انقلاب اسلامی اکنون نهاد نماز جمعه مردمی‌ترین نهاد انقلابی کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه نماز جمعه یک نهاد تعاملی است، خاطرنشان کرد: در این نهاد قدسی و الهی و سیاسی، اگر چه کرسی خطبه جمعه از آن امام جمعه است اما پایگاه نماز جمعه باید محل گفتگوی دینی و سیاسی و مطالبه‌گری انقلابی باشد. جایی که مردم باید از خطبه امام جمعه صدای خود را بشنوند و صدای خود را برسانند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha