سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
قبانچی امام جمعه نجف

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قبانچی امام جمعه نجف اشرف در گفتگو با خبرگزاری حوزه به سئوالاتی درباره زمان خروج آمریکا از عراق، اتهام دخالت ایران در امور داخلی این کشور و شیوه انتخاب ائمه جمعه عراق پاسخ داد.

حجت الاسلام والمسلمین سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف در حاشیه بازدید از رسانه رسمی حوزه‌های علمیه در گفتگو با خبرگزاری حوزه به سئوالاتی درباره زمان خروج آمریکا از عراق، اتهام دخالت ایران در امور داخلی این کشور و شیوه انتخاب ائمه جمعه عراق پاسخ داد که در ادامه می خوانید.

حوزه: ضمن تشکر از حضور شما در خبرگزاری حوزه، ارزیابی شما از فعالیت‌های این خبرگزاری چیست؟

من هم از شما و از مدیریت خبرگزاری متشکرم. خبرگزاری حوزه دستاوردهای بزرگی به دست آورده و گام های بلندی برداشته شده و تجربیات خوبی دارد و افق در برابر شما باز است.

من بر این باورم که دوره کنونی دوره دین و ایمان است. ملت ها منتظر دریافت نور ایمان به ویژه نور اهل بیت علیهم السلام و استفاده از تجربه شیعیان اهل بیت هستند؛ و این مرکز ان‌شاءالله یکی از صداهای این راه است.

تمرکز بر ملت های مستضعف مانند چین و آفریقا بسیار مهم است. زیرا صدای ما ممکن است به اروپا برسد، اما رسیدن پیام به هند و چین و آفریقا بسیار مهم است. آینده این ملت ها برای اسلام است و به زودی تغییراتی جهانی اتفاق می افتد که این ملت ها به اسلام روی می آورند و ما باید برای رساندن پیام به این ملت ها آماده باشیم.

حوزه: حدود ده سال پیش در گفتگو با خبرگزاری حوزه تاکید کردید که زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق فرا رسیده؛ چرا این اتفاق تاکنون به تاخیر افتاده؟

در واقع آنها از عراق خارج شدند، اما بقایای آنها در عراق ماندند و اکنون ما در صدد اخراج این باقیمانده هستیم. آنها در تسلط بر عراق و تحمیل نظام سیاسی و شخصیت های وابسته به خود شکست خوردند. آنها نتوانستند شخصیت های مورد نظر خود را بر عراق حاکم کنند. نتوانستند نظام سیاسی وابسته به خود را روی کار بیاورند و در تصمیمات سیاسی خود مانند تحریم ایران و دیکته کردن معامله قرن بر عراق شکست خوردند. اکنون فقط برخی پایگاه های نظامی برای آنها باقی مانده که آن نیز نشان از شکست سیاسی آمریکا دارد. این پایگاه های نظامی هم به عنایت الهی به زودی تمام می‌شود.

حوزه: آیا ایران در امور عراق دخالت دارد؟

رابطه ای مردمی و دینی و تاریخی میان ایران و عراق وجود دارد که ریشه و امتداد دارد و نمی توان آن را از بین برد. ایران به عنوان یک کشور همسایه با ما اشتراکات فرهنگی و تاریخی دارد و چنین کشوری باید هم به عراق کمک کند و این کار را نیز به خوبی انجام داد و به عراق کمک کرد. عراقی ها نیز برای جمهوری اسلامی و رهبری مبارک آن احترام قائلند. آنچه موجود است ارتباط فرهنگی و اجتماعی میان دو ملت است که آن را نمی توانیم نفوذ بنامیم. زیرا نفوذ، حضور پایگاه های نظامی آمریکا در عراق است.

اما ارتباط کار خوبی است. ارتباط با ایران، ترکیه، مصر و حتی عربستان کار خوبی است. زیرا عراق دارای ریشه عربی و ریشه اسلامی است و باید با این دو عمق ارتباط داشته باشد.

حوزه: ائمه جمعه عراق چگونه انتخاب می شوند؟ طلاب ایرانی دوست دارند بدانند شیوه انتخاب ائمه جمعه نجف و کربلا چگونه است؟

چند روش وجود دارد. یکی از آنها تعیین مستقیم مرجعیت دینی(آیت الله سیستانی) است. دومین روش این است که شخصی خودش امامت جمعه روستایی را بر عهده بگیرد که پس از آن مورد تایید قرار گرفته باشد. البته در عراق تایید کتبی و رسمی وجود ندارد بلکه شفاهی است.

روش دوم اکثر ائمه جمعه را شامل می شود؛ مانند ائمه مساجد که نهادی رسمی آنها را تعیین نمی کند. بلکه اهل محل یک شخص را به عنوان امام جماعت انتخاب می کنند.

حوزه: در پایان خاطراتی از شهید سید محمدباقر حکیم بیان کنید.

او شخصیتی چند بعدی بود. از لحاظ علمی و حوزوی برجسته بود و اجازه های اجتهاد متعددی از قدیم داشت. از لحاظ سیاسی نیز مرد سیاسی درجه یکی بود و از لحاظ جهادی نیز موسس جریان انقلابی عراق(علیه صدام) بود. پس از شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر که مردم را به سرنگونی نظام صدام دعوت کرد، سید محمدباقر حکیم کسی بود که پرچم را به دست گرفت و توانست انقلابیون عراق را جمع کند.

 او هدف مشخصی داشت و وارد معرکه جانبی (حواشی) نمی شد و هدف مشخص او سرنگونی صدام بود و در این راه سختی های زیادی را تحمل کرد، اما به حواشی توجه نداشت و برایش مهم بود که به هدف خود برسد. خدای متعال با سرنگونی صدام مرادِ او را داد و به هدفش که سقوط صدام بود و پس از آن ایجاد نظام جدید در عراق رسید که ان‌شاءالله رو به تکامل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha