دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / نشست علمی «کرونا و چالش های پیش روی هیئات»

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: نباید عزاداری‌ها و همه موضوعات را تعطیل کرد بلکه باید با رعایت اصول بهداشتی مراسم‌های مذهبی مورد تأکید باشد، غرب علاقه دارد تا برنامه‌های مذهبی تعطیل شود و تعطیلی این مراسم‌ها سبب خوشحالی دشمن می‌شود چون مراسم‌های دینی را مانع اجرای برنامه‌های شوم خود می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین  سید محمدمهدی میرباقری عصرپنج شنبه در نشست "کرونا و چالش‌های پیش روی هیئت" که در کتابخانه آیت‌الله حائری طبسی(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: به‌هیچ‌وجه نباید این موضوع را بپذیریم که عزاداری سیدالشهدا(ع) در فضای مجازی برگزار شود و باید با رعایت موارد بهداشتی عزاداری انجام دهیم.
 
وی افزود: ویروس کرونا همانند بیماری‌های واگیردار نظیر آنفولانزا، مالاریا و سل است و اقتضائات خود را دارد و جامعه جهانی را درگیر خودکرده است که این موضوع باید موردتوجه باشد که دستگاهی پشت‌صحنه سلامت جامعه جهانی را در دست گرفته تا حکمرانی فضای مجازی را بپذیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: این موضوع برای ما مسلم است که نباید عزاداری‌ها و همه موضوعات را تعطیل کرد بلکه باید با رعایت اصول بهداشتی مراسم‌های مذهبی مورد تأکید باشد، غرب علاقه دارد تا برنامه‌های مذهبی تعطیل شود و تعطیلی این مراسم‌ها سبب خوشحالی دشمن می‌شود چون مراسم‌های دینی را مانع اجرای برنامه‌های شوم خود می‌دانند.


استاد حوزه علمیه عنوان کرد: همین‌گونه که نمی‌توان بازار را تعطیل کرد به‌طریق‌اولی نمی‌توان مسجد و حسینیه را تعطیل کرد، فضایی ایجاد شد تا ماه رمضان تعطیل شود و برخی افراد قصد داشتند بگویند روزه مضر است و سازمان بهداشت جهانی پشت این موضوع بود ولی جامعه پزشکی وارد میدان شد و قضیه برگشت و پس‌ازآن سازمان بهداشت جهانی گفت که روزه مضر نیست.

هیئت‌های مذهبی طرح‌های متنوع برای عزاداری محرم داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری ادامه داد: نمی‌گوییم که از ظرفیت فضای مجازی برای ماه محرم استفاده نکنیم بلکه در کنار رعایت اصول بهداشتی مراسم عزاداری برگزار شود و هیئت‌های مذهبی طرح‌های متنوع برای برگزاری مراسم عزاداری داشته باشند.

وی بیان کرد: برخی افراد در سال صدها بار به مسجد جمکران می‌روند و اینکه کسی که به عمر خود یک بارهم به این مکان مقدس نرفته است نباید درزمینهٔ تعطیلی این مسجد تصمیم بگیرد، مقام معظم رهبری تاکید کردند کسانی تصمیم بگیرند که معنای هیئت و عزاداری را متوجه باشند.


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت برپایی مراسم عزاداری امام حسین(ع) گفت: جامعه پزشکی کشورمان دغدغه مند هستند و در راستای برپایی محافل مذهبی اهتمام دارند، باید برنامه‌ریزی شود مراسم عزاداری اباعبدالله(ع) به‌خوبی برگزار شود و رضایت جامعه پزشکی برقرار شود و هیئت‌ها برنامه‌ها را به‌خوبی برگزار کنند.


راه برون‌رفت بحران‌های ایجادشده برگشت به سیره معصومین(ع) است

استاد حوزه علمیه گفت: باید خود را برای مقابله با حکمرانی فضای مجازی آماده کنیم، کرونا هرچه باشد محتمل است حاصل تفکر بشری است که جهان را مُرده می‌داند، راه برون‌رفت بحران‌هایی که ایجادشده برگشت به اخلاق انبیای الهی و معصومین(ع) است وباید  به دستورات الهی متعهد باشیم و از فضای معنوی ماه محرم به‌خوبی بهره‌مند شده تا این بلا از جامعه رفع شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به خدمات گروه‌های جهادی و جامعه پزشکی برای مقابله با کرونا افزود: افرادی که سلامت خود را به خطر می‌اندازند تا جان مؤمنین را حفظ کنند اجر و پاداش عظیمی نزد خداوند دارد و وظیفه خود می‌دانیم از این عزیزان تشکر کنیم.

وی افزود: مجموعه‌هایی در کنار جامعه پزشکی شکل بگیرد و طرح‌های متنوع در راستای عزاداری محرم و صفر ارائه بدهد، هیئت‌های بزرگ به هیئت کوچک تبدیل شود، هیئت‌های بزرگ ده‌ها جوان فعال دارند که می‌توانند مراسم عزاداری ماه محرم را در هیئت‌های کوچک در خانه، مسجد و محله برگزار کنند، باید هیئت‌های بزرگ به 500 هیئت کوچک تبدل شده و به‌وسیله فضای مجازی با یکدیگر مرتبط باشند این پیشنهادات ارائه‌شده است و شدنی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اینکه پای رسانه و تلویزیون نشسته و از مراسم عزاداری استفاده شود عزم هیئت رفتن ایجاد نمی‌شود، می‌توان ضمن حضور در هیئت‌های کوچک اقامه عزا کرد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: این موضوع مطرح می‌شود که در کنار اشک ریختن برای امام حسین(ع) باید اسرار این نهضت موردتوجه باشد و همچنین عبرت‌آموزی شود، اینکه هیئت‌های سنتی به این رسالت عمل نکردند درست نیست.

آثار و برکات ماه محرم و عاشورا برای جامعه تبیین شود

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی  بابیان اینکه امسال باید موضوع عاشورا به‌خوبی تبیین شود و در این زمینه هیئت‌های مذهبی و مبلغین نقش مهم و مؤثری ایفا می‌کنند، ادامه داد: امیدواریم محرومیتی که در این ماه‌ها وجود داشت سبب اقبال بیشتر به ماه محرم شود، همین‌طور که با ستاد کرونا همراهی شده است از آن‌طرف اتفاقی بیفتد و این عزیزان همراهی کنند تا ترس و نگرانی نسبت به تجمعات وجود نداشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha