سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

حوزه/ مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی از برگزاری نشست های تبلیغی و تولید برنامه‌های مختلف با محوریت دینی و فرهنگی در ایام کرونا خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مبارزه با ویروس منحوس کرونا این روزها به مهم‌ترین هدف دولت‌ها تبدیل‌شده است، در این میان جمهوری اسلامی ایران نیز از همان ابتدای شیوع این بیماری از اسفندماه سال گذشته اقدامات پیشگیرانه زیادی را انجام داد.
در این میان نهادهای حوزوی و دینی نیز اقدامات بسیار مناسبی را در این زمینه انجام دادند که از تبلیغ در فضای مجازی گرفته تا حضور در بیمارستان‌ها و کنار بیماران کرونایی همه و همه از اقداماتی بود که طلاب و مراکز حوزوی در این ایام آن‌ها را انجام دادند تا به‌نوبه ای خود قدمی در این زمینه بردارند.
دفتر تبلیغات اسلامی  نیز همراه و همگام با سایر سازمان‌ها و نهادهای دینی و حوزوی، به‌صورت فعال در صحنه حضور داشت، به همین بهانه گفت وگویی را با  حجت‌الاسلام حمید نوروزنژاد مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم انجام دادیم که در ادامه می‌آید:

فعالیت‌های معاونت فرهنگی و تبلیغی در ایام ماه مبارک رمضان۱۳۹۹

اداره کل تبلیغ عمومی در ایام ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلفی کرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ساماندهی مبلغان و گروه های تبلیغی برای فعالیت در حوزه‌های مختلف ، برگزاری نشست توجیهی مبلغان رمضان از طریق فضای مجازی و صدور حکم مبلغان برای ۲۵۰۰ نفر و ۱۰ گروه تبلیغی اشاره کرد.

اداره کل تبلیغ تخصصی نیز در راستای اهداف تعیین‌شده فعالیت‌های خوبی را در فضای مجازی انجام داد که ازجمله آن می‌توان به  فعالیت مبلغان نخبه و تخصصی در فضای مجازی ۱۱۷ نفر، پاسخگویی مبلغان نخبه ۶۷ نفر، سخنرانی و تولید کلیپ مبلغان نخبه ۶۷ نفر ، حمایت از گروه‌های تخصصی تبلیغ برای کودکان و نوجوانان تولید بیش از ۱۰۰ کلیپ  اشاره کرد.

برگزاری مسابقات مختلف در  مرکز آموزش‌های کاربردی

مرکز آموزش‌های کاربردی نیز به‌نوبه خود در زمینهٔ تولید محتوا و برگزاری مسابقات اقدامات خوبی را انجام داد که ازجمله آن می‌توان به تولید محتوا در کانال مواجهه فرهنگی کرونا  و برگزاری مسابقات مختلف با حضور ۴۳۱۱ شرکت‌کننده اشاره کرد.
علاوه بر این در ماه مبارک رمضان نیز برنامه‌های آموزشی خوبی اجرایی شد که ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به
برنامه  احکام ماه مبارک رمضان در ۱۵  جلسه،  برنامه زیست مؤمنانه در۱۲   جلسه، سلسله نشست های معنوی در  ۱۱۹ جلسه، دوره‌های آموزشی کودک  و نوجوان به‌صورت مجازی در ۱۶۵ جلسه  اشاره کرد.
علاوه بر این دوره‌های مجازی نقد جریان‌های انحرافی با موضوعات نقد باستان‌گرایی، نقد مسیحیت تبشیری، نقد زرتشت گرایی، نقد بهائیت، نقد تصوف فرقه‌ای، نقد احمد الحسن یمانی و نقد مدعیان دروغین از جمله برنامه‌های دیگری بود که انجام شد.
از سوی دیگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز برنامه‌هایی را در فضای مجازی داشت که ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به برنامه جرعه‌ای رمضان، برنامه در محضر قرآن ، روش‌های سیاست ورزی و... اشاره کرد.

عملکرد معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه

معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه، مجموعه نوپایی است که از ادغام اداره کل تبلیغ نوین معاونتِ فرهنگی تبلیغی و مرکز فرهنگی هنری تشکیل گردیده و در مرحله سازمان‌دهی ساختاری، تکمیل سازمان نفرات، سیاست¬گذاری و برنامه¬ریزی به‌منظور تقویت فعالیت ها در بخش های "پایش، رصد و آینده‌پژوهی" و" شناسایی، جذب، آموزش و توسعه" و "برنامه ریزی و مدیریت تولید و تأمین محتوا" و "تعاملات و همکاری هایِ" فضای مجازی و پی ریزی "مرکز رشد و نوآوری ها" به سر می برد.
ازاین‌رو، گزارش حاضر، ناظر به فعالیت های مبلغان گروهی و فردی، در بازه زمانی سه‌ماهه در اولین فعالیت میدانی معاونت در ۷ حوزه تدوین گردیده است.


۱. فراخوان جذب فعالان مجازی

مطابق فراخوان صورت پذیرفته، و اطلاع‌رسانی‌های مستمر در محیط‌های مجازی، در بازه زمانی یک‌ماهه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ لغایت ۲۰ خردادماه ۱۳۹۹، با ایجاد زیرساخت اولیه، تعداد ۲۴۰۰ پیش ثبت‌نام از فعالان فضای مجازی، که دارای محیط فعالیتی در بستر فضای مجازی هستند، صورت پذیرفت.
لازم به ذکر است از آغاز فعالیت اداره کل تبلیغ نوین در معاونت فرهنگی تبلیغی، (اواخر سال ۱۳۹۳) تا سال ۱۳۹۸ تعداد مبلغین فضای مجازی که تشکیل پرونده داده‌اند، قریب ۲۰۰۰نفر می‌باشد که در مقایسه با میزان ثبت‌نام در بازه یک‌ماهه اخیر ، شاهد رشد قابل‌توجه و اقبال بیش‌ازپیش در حوزه فعالیت فضای مجازی هستیم.


۲. تبلیغ فردی در بستر فضای مجازی

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و ایام مهمانی ماه خدا معاونت فضای مجازی طبق برنامه هرساله خود در بحث برگزاری طرح‌های مناسبتی به ارائه طرح مناسبتی "حیات طیبه" اقدام کرد که البته شیوع کرونا و تعطیلی مساجد و مجالس عمومی و عدم امکان تبلیغ حضوری و سنتی برای مبلغین اهمیت تبلیغ امور دینی در فضای مجازی را بیش‌ازپیش موردتوجه قرار می‌داد.
در این ایام اداره تولید و تأمین محتوای معاونت فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی با ارائه طرح‌های گروهی و همچنین طرح فردی "حیات طیبه" در ماه مبارک رمضان تولیدات مبلغین در این زمینه را با موضوعات مختلف مرتبط با تبلیغ ماه مبارک جمع‌آوری کرده است.
در قالب فردی، ۶۶ نفر از مبلغین، ذیل طرح "حیات طیبه" به تولید محتوا و انتشار آن در فضای مجازی پرداختند.
همچنین در این ایام با توجه به شیوع بیماری کرونا یک طرح هم با موضوع ویژه کرونا ایجاد شد که خروجی آن حدود ۵۷۲ مطلب با محوریت پاسخگویی به شبهات و سؤالات اعتقادی، نقش ادعیه و توسل در بیماری‌ها و انعکاس فعالیت‌های جهادی صورت پذیرفت.

۳. تبلیغ گروهی در بستر فضای مجازی
همچنین در قالب تبلیغ گروهی، ۳۰ گروه فعال در فضای مجازی با ظرفیت قریب۱۵۰ نفر در طرح "حیات طیبه" مشارکت نمودند که در موضوعات اعتقادی، قرآنی، نهج‌البلاغه، دست آوردهای انقلاب، سبک زندگی و اخلاق در قالب ۳۰ طرح مجزا، به تولید محتوا و انتشار در فضای مجازی پرداختند.
نکته قابل‌توجه در این طرح فردی و گروهی سال جاری، این مطلب است که، مجموع تولیدات و طرح‌های ارائه‌شده در سال جاری و در این مدت محدود بسیار قابل‌توجه می‌باشد. در سال ۱۳۹۸ در قسمت تولیدات فردی در بازه زمانی سه‌ماهه(۱۰/۰۲/۹۸ لغایت ۰۶/۰۵/۹۸) طرح حیات طیبه ۲۷۴۷ مطلب گزارش‌شده است (متوسط ۳۰ مطلب در روز) درحالی‌که در سال ۱۳۹۹ در بازه زمانی ۲۰ روز (۱۶/۰۲/۹۹ لغایت ۰۴/۰۳/۹۹) تعداد ۱۳۵۱ مطلب ارسال‌شده است (۶۷ مطلب در روز) که این از رشد ۱۲۳.۳۳ درصدی حکایت دارد.


۴. عملکرد بخش آموزش

پاسخگویی به بیش از ۳۴۰۰ پیام، سوالات و مشاوره‌های آموزشی در شبکه پیام‌رسان ایتا و رفع ابهامات و مشکلات  طلاب شرکت‌کننده در دوره‌های آموزشی

۵. رصد و تحلیل فضای مجازی با محوریت کرونا
اداره رصد و آینده‌پژوهی این معاونت با توجه به بحران حاکم بر کشور و اثرگذاری آن در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اقدام به رصد و پایش و تحلیل سه پروژه نمود که پروژه اول با موضوع " پرسش¬ها، تحلیل¬ها ، درس¬ها و پیشنهادهای مرتبط با کرونا در عرصه "دین، فرهنگ، اجتماع، سیاست و اقتصاد" که در آن در بخش اول تحلیل مضمون داده‌های پربسامد و دارای اهمیت و حساسیت  منتشرشده که در فضای مجازی به آن پرداخته‌شده است.
۶. اداره تولید رسانه‌ای
اداره تولید رسانه‌ای در سه بخش اقدام به تولید و انتشار محتوای رسانه‌ای با موضوع کرونا نموده است که مستندهای تولیدشده با موضوع حرکت جهادی در مبارزه با کرونا، اداره هنرهای تصویری در این خصوص ۶ مستند هرکدام در دو نسخه ۳ و ۹ دقیقه‌ای برای پخش در فضای مجازی و رسانه ملی از ۱۵ اسفند ۹۸ تا ۳۱ فروردین ۹۹ به شرح ذیل در مدیریت هنرهای تصویری تولید شد که بیشتر از ۲۰ بار توسط شبکه‌های یک و قرآن پخش‌شده است، که  حداقل سه میلیون بیننده داشته است.

مستندهای جهاد سلامت طلاب در بحران کرونا، اداره هنرهای تصویری(۶ مستند جهادی)
در این رابطه ۶ مستند هرکدام در دو نسخه ۳ و ۹ دقیقه ای برای پخش در فضای مجازی و رسانه ملی از ۱۵ اسفند ۹۸ تا ۳۱ فروردین ۹۹ به شرح ذیل در مدیریت هنرهای تصویری تولید شد که بیشتر از ۲۰ بار توسط شبکه‌های یک و قرآن سیما پخش‌شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha