جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خانواده

حوزه/ کارشناس مسائل خانواده بابیان این‌که روش‌های تربیتی والدین باید به‌روز شود و اصلاح شود، گفت: امروزه می‌بینیم که خانواده به‌ظاهر مدرن شده ولی روش‌های تربیتی همان روش‌های سنتی قبلی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه دکتر مینا پور فرخ در نشست علمی که به‌صورت مجازی و به همت موسسه مردم‌نهاد خاتم با موضوع بلوغ عاطفی برگزار شد، اظهار داشت: یک کودک که به دنیا می‌آید به‌مرور به بلوغ جسمانی و روانی می‌رسد و مهارت‌های زندگی کردن را می‌آموزد.

وی ادامه داد: بلوغ عاطفی هم جزو مؤلفه‌هایی است که در رشد فردی و به‌خصوص در ارتباطات بین فردی چه در حوزه ازدواج و چه در حوزه ارتباط با سایر افراد خانواده دوستان و محل کار به‌کارگیری می‌شود و درواقع در بلوغ عاطفی افراد نیازمند یک پختگی ازنظر احساسات و هیجان هستند.

پور فرخ به موضوع ازدواج و مشکلات زوج‌های جوان اشاره کرد و بیان داشت: اگر بخواهیم در مورد ازدواج صحبت کنیم آنچه مورد اهمیت است این است که در یک زندگی و شرایط گوناگون تحمل ابهام و ناکامی را ندارند.

وی افزود: در نسل‌های جدید تحمل ابهام و ناکامی به علت‌های مختلفی از قبیل تک‌فرزند بودن بسیار کم‌تر شده است چراکه نیازها به‌سرعت پاسخ‌داده‌شده و کودک از همان ابتدا با ناکامی مواجه نشده و تأخیر در اجابت خواسته را یاد نگرفته است.

 پور فرخ خاطرنشان کرد: اما مسئله اصلی این است که افرادی که بلوغ عاطفی ندارند در لحظه اکنون زندگی نمی‌کنند یعنی افرادی هستند که درگذشته سیر می‌کنند.

وی ادامه داد: کسانی که درگذشته زندگی می‌کنند به‌روزهایی که می‌خواستند و به آن نرسیده‌اند دائماً غبطه می‌خورند به‌طوری‌که اکثر افرادی که مراجعه می‌کنند و خلق افسرده دارند می‌بینیم که این افراد درگذشته زندگی می‌کنند.

این روانشناس خانواده تأکید کرد: افرادی که شخصیت‌های اضطرابی دارند، افرادی هستند که سیر در آینده دارند یعنی اگر آن لحظه با همسرش دچار چالش است بجای اینکه بیاید با همسرش مسئله را حل کند و احساساتش را مدیریت کند به احساسات همسر توجه کند به نیازهای خود و همسر باهم توجه کند. به این فکر می‌کند که اگر به خواستگار قبلی جواب مثبت داده بودم وضعیت بهتر نبود؟ یا اگر دیرتر ازدواج می‌کردم با فرد دیگری، یعنی نمی‌آید در لحظه کنونی تا مشکل را حل کند و حتی در اتاق مشاوره هم با سیر درگذشته و آینده چالش را بزرگ‌تر می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نقش والدین در تربیت فرزندان اشاره کرد و گفت: روش‌های تربیتی والدین هم باید به‌روز شود و اصلاح شود، درحالی‌که امروزه می‌بینیم که خانواده به‌ظاهر مدرن شده ولی روش‌های تربیتی همان روش‌های سنتی قبلی است.

پور فرخ موضوع اضطراب در بین کودکان را موردتوجه قرارداد و افزود: وقتی یک کودک اضطرابی است یعنی یک والدین خیلی خوب دارد این والدین خیلی خوب امروزه دیگر جواب نمی‌دهد یعنی وقتی امروزه می‌خواهیم یک والدین خیلی خوب باشیم یکسری از مسئولیت‌هایی را که فرزندم در هر سنی که هست باید به دوش بگیرد و باید به‌تنهایی انجام دهد ما آن را انجام می‌دهیم، به‌خصوص تصمیم‌گیری که کار اشتباهی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha