پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام نعمت الله آزموده

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه ای بجنورد گفت: اسلام روزنه‌های معنوی را به‌وسیله دعا و نیایش به روی بشر گشوده است تا خود را به‌وسیله دعا تخلیه، تجلیه و تحلیه کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، امروز در نشست مسئولان فرهنگی استان، با گرامیداشت نهم ذی‌الحجه، روز عرفه، به تبیین فضیلت روز عرفه و نگاه ویژه و تأکیدات اهل‌بیت (ع) بر اعمال این روز پرداخت و با تأکید بر اینکه هر کس می‌تواند در منزل به‌صورت انفرادی اقدام به قرائت دعای عرفه و اجرای اعمال این روز کند، گفت: دعای عرفه دعایی سرشار از مضامین الهی و معرفتی است که دریایی از شناخت را پیش روی انسان می‌گشاید.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه ای بجنورد با اشاره به تأکیدات ائمه اطهار (ع) نسبت به قرائت دعا، اظهار کرد: توصیه به دعا و نیایش بر اساس نیاز طبیعی و فطری انسان است، زیرا انسان بریده از خدا بی پناهگاه است، تنها و غریب است و سوپاپ اطمینان در زندگی‌اش وجود ندارد، به‌گونه‌ای که حالت انفجاری و بحرانی و بن‌بست‌ها او را به آخر خط می‌رساند. در این میان اسلام روزنه‌های معنوی را به‌وسیله دعا و نیایش به روی بشر گشوده است تا خود را به‌وسیله دعا تخلیه، تجلیه و تحلیه کند.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: اگر دل آدمی به دلبر عالم گره بخورد و پیوند پیدا کند، دریای بیکران معرفت و عرفان می‌شود که در آن لولو و مرجان‌ها را می‌تواند به چنگ آورد.

وی خاطرنشان کرد: قرآن در رابطه با دعا و نیایش، معارف عالی و عرفانی را به بشریت عرضه کرده است و از آنان خواسته است با دعا رشد و بالندگی خود را به دست آورند.

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَإِذَا سَأَلَک عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیسْتَجِیبُوا لِی وَلْیؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یرْشُدُونَ» و تأکید می‌کند هنگامی‌که بندگان من از تو درباره من سؤال کنند، بگو: من نزدیکم دعای دعاکننده را، به هنگامی‌که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان بیاورند تا راه یابند و به مقصد برسند.

وی افزود: در جای دیگر کسانی را که از دعا سرباز می‌زنند، مستکبر نامیده است: «وَقَالَ رَبُّکمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ إِنَّ الَّذِینَ یسْتَکبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ»؛ پروردگار شما گفته است: مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم! کسانی که از عبادت من تکبّر می‌ورزند به‌زودی با ذلّت وارد دوزخ می‌شوند.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: از این آیه استفاده می‌شود که دعا خود نوعی عبادت به شمار می‌رود و کسی که اهل دعا نیست، خدا را بنده نیست و خودبین و خودبزرگ‌بین است.

وی افزود: البته دعاها ازجمله دعای عرفه هم هدف است و هم وسیله؛ یعنی دعا هم پلی برای رسیدن به خواسته‌ها و هم خود دعا خواندن و اهل دعا بودن ارزش ذاتی واصلی دارد؛ ازاین‌رو در روایات می‌خوانیم: «الدّعاء مُخّ العباده»؛ دعا مغز عبادت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha