جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مصاحبه با حجت السلام والمسلمین بهرامی

حوزه/ در یک ماه اخیر (تیرماه)، از طریق سامانه‌ای که برای آزمون مجازی فراهم شده، حدود ۲۰۰ جلسه آزمون تشکیل شد که در این آزمون‌ها قریب به ۹۴ هزار نفرآزمون برگزار گردید. بخش عمده این آزمون‌ها مربوط به آزمون سطوح عالی، و بخشی مربوط به پذیرش مراکز تخصصی و فقهی و بخشی مربوط به آزمون پذیرش حوزه‌های علمیه بود که در مجموع نتیجه خوبی را رقم زد و بسیار قابل توجه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، گسترش ویروس کرونا در جهان و در ادامه در ایران، مشکلات مختلفی را در پیش روی انسان قرار داد که از جمله این مشکلات، پیش روی دانش آموزان، دانشجویان و طلاب در ادامه علم آموزی و آزمون‌هایشان به وجود آمد. در این میان، حوزه‌های علمیه با حجم وسیعی از مخاطب، یکی از بهترین شیوه‌های موجود در برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌ها را در پیش گرفت و برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، به فضای مجازی روی آورد و کاری بزرگ را در این عرصه رقم زد. البته با توجه به گستردگی کار و اقتضائات موجود در فضای مجازی، مشکلاتی جزئی برای برخی از طلاب در مسیر شرکت در آزمون به وجود آمد که حوزه‌های علمیه با ارائه تمهیداتی از جمله برگزاری آزمون مجدد و...، در مسیر حل این مشکلات گام برداشت.

برای آگاهی هرچه بیشتر مخاطبان گرامی با تلاش‌های صورت گرفته در این مسیر و همچنین پاسخ به برخی ابهامات در برگزاری این آزمون‌ها، گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، مسئول مرکزفناوری ارتباطات و فضای مجازی حوزه‌های علمیه انجام داده‌ایم که محضرتان ارائه می‌گردد:

* سرآغاز سخن

به جهت شرایط ناشی از انتشار ویروس کرونا، تعطیلی دروس حضوری سطوح عالی و در پی آن انتشار طلاب در سطح کشور، آزمون‌های تابستانه سال جاری به‌صورت مجازی برگزار گردید که برخی موارد مشکلات و ابهاماتی را با خود به همراه داشت. در ادامه تلاش می‌شود با توضیح دلایل برخی از مشکلات به پاره‌ای از ابهامات طرح شده در این خصوص نیز پاسخ داده شود.

ما در شرایطی هستیم که باید از جمعیت چند ده هزار نفری طلاب سطوح عالی، آزمون گرفته می‌شد و تعیین تکلیف می‌شدند تا برای سال آینده برنامه ریزی کنند. برخی از طلاب در پایان دوره تحصیل خود هستند و نیازمند اقدام برای دریافت مدارک تکمیل دوره می‌باشند و برخی طلاب نیازمند تعیین تکلیف درس‌های خود می باشند تا بتوانند برای سال آینده خود برنامه درسی معین کنند. از سویی ما با بیماری کرونا مواجه بودیم که اوضاع کشور را در شرایط خاصی قرار داده بود.

* راه‌های پیش رو

نخستین راه این بود که آزمون برگزار نشود و به زمان دیگری موکول شود. این کار به بلاتکلیفی طلاب می‌انجامید و موجب می‌شد بسیاری از طلاب نتوانند برنامه‌های سال آینده خود را آن‌گونه که بایسته است دنبال کنند. راه دوم برگزاری آزمون حضوری به‌صورت متمرکز یا غیرمتمرکز به روال سال‌های گذشته بود؛ این کار هم بسیار خطرناک بود و می‌توانست در گسترش ویروس کرونا تأثیر بسیاری داشته باشد، به‌ویژه اگر به‌صورت متمرکز برگزار می‌شد. بسیاری از طلاب از نقاط مختلف سطح کشور بودند و با آمد و رفت خود، ممکن بود ناخواسته ناقل بیماری باشند که تبعات زیادی داشت. ضمن اینکه در این شرایط امکان برگزاری غیرمتمرکز نیز در بسیاری از استان‌ها و شهرها منتفی است.

راه سوم در این میان که نیازمند تلاش و همت مضاعف و قبول چالش‌های احتمالی بود، برگزاری آزمون‌ها به‌صورت مجازی بود که این تصمیم در حوزه اتخاذ شد.

با توجه به این که برگزاری آزمون به‌صورت مجازی و در این سطح وسیع در حوزه برای اولین بار و بدون پیش بینی قبلی بود، مشکلات و کاستی‌های سخت افزاری و نرم افزاری و برخی ریسک‌های دیگر در آن قابل پیش بینی بود. علی رغم این مسئله به نظر می‌رسید در شرایط کرونایی، می‌توان از طریق برگزاری مجازی آزمون نتیجه مناسب‌تری را نسبت به روش‌های دیگر به دست آورد.

بر این اساس معاونت  آموزش حوزه های علمیه، علاوه بر دوره‌های آزمونی هرساله که در تیرماه و شهریور ماه برگزار می‌شد، دوره آزمونی مرداد ماه را نیز در نظر گرفت تا اگر شرایط بهبود پیدا کرد طلاب مایل به شرکت در آزمون حضوری از این فرصت بهره‌مند گردند و الا بتوان ناقصی‌های باقی مانده از آزمون تیرماه و احیاناً ناشی از مشکلات برگزاری دور اول آزمون‌ها را حتی‌الامکان در این دوره جبران نمود.

* برگزاری ۹۴ هزار نفرآزمون در تیرماه ۹۹

در یک ماه اخیر (تیرماه)، از طریق سامانه‌ای که برای آزمون مجازی فراهم شده، حدود ۲۰۰ جلسه آزمون تشکیل شد که در این آزمون‌ها قریب به ۹۴ هزار نفر در آزمون شرکت کردند. بخش عمده این آزمون‌ها مربوط به آزمون سطوح عالی، و بخشی مربوط به پذیرش مراکز تخصصی و فقهی و بخشی مربوط به آزمون پذیرش حوزه‌های علمیه بود که در مجموع نتیجه خوبی را رقم زد و بسیار قابل توجه بود.

در این میان ما با مشکلات و نگرانی‌هایی روبرو شدیم که باید با مرور زمان، راه حل‌های مربوطه را شناسایی و اتخاذ می‌کردیم.

* مشکلاتی که طلاب در آزمون مجازی با آن مواجه شدند

در مسیر برگزاری آزمون‌ها با مشکلاتی مواجه شدیم. اولین مشکلی که واقع شد و ناشی از مشکلات فنی سامانه بود، عدم امکان ورود عده‌ای از طلاب به جلسه آزمون بود. ما در یک ماهی که آزمون‌ها را برگزار کردیم، در حدود ۵ روز، در برخی جلسات با مشکل ورود طلاب به آزمون مواجه بودیم. به دلیل برخی مشکلات نرم افزاری که داشتیم، امکان پشتیبانی از تعداد مراجعان فراهم نشد و تعدادی امکان ورود نیافتند، ولی کسانی که وارد شدند، توانستند به‌صورت کامل در آزمون شرکت کنند. البته در روزهای پایانی، آزمون‌های دارای مشکل، مجدداً برگزار گردید و از افراد باقی مانده از این جلسات آزمون به عمل آمد.

نکته قابل توجه در این خصوص آن است که بعد از ورود طلاب به سامانه آزمون، تمام اتفاقات به‌صورت دقیق و کامل ثبت و ضبط شده است. زمان دقیق ورود به سامانه، تعداد سؤال عرضه شده، تعداد پاسخ داده شده و سؤالات بی‌پاسخ در سامانه ما ثبت و ضبط شده است.

در ۹۴ هزار نفر آزمون،‌ دو میلیون دویست هزار سؤال عرضه شده است که از این تعداد، با توجه به اینکه پاسخ‌های غلط نمره منفی نداشت، سؤالاتی که عرضه شده و کاربران به آن‌ها پاسخ نداده‌اند، کمتر از یک درصد است.

دومین مشکلی که ممکن است در هنگام آزمون پدید آمده باشد، خارج شدن از سامانه است. عده‌ای از طلاب در خلال آزمون از سامانه خارج شده‌اند. درصد افرادی که آزمون آن‌ها نیمه کاره باقی مانده و به اتمام نرسیده است، نسبت به کل شرکت کنندگان بسیار پایین است و این احتمال را تقویت می‌کند که این افراد مشکل ارتباطی داشته و قطع ارتباطشان ناشی از سامانه نیست. ضمن اینکه اگر افراد بعد از قطع ارتباط مجدداً وارد سامانه شوند می‌توانند آزمون خود را پی بگیرند.

کسانی که حدود ۲ سؤال یا بیشتر را دریافت نکردند، چیزی حدود ۴ درصد از این ۹۴ هزار نفرآزمون بودند که نتوانستند آزمون خود را تکمیل کنند. این مسئله به‌صورت دقیق در سامانه ثبت شده است.

ما در مجموع می‌توانیم ادعا کنیم بیش از ۹۵ درصد افرادی که وارد آزمون شده‌اند به قریب به‌اتفاق سؤالات خود کامل پاسخ داده‌اند.

* امانتی که دقیقاً ادا شد

یک سؤال ممکن است در میان طلاب به وجود آید که آیا این نکاتی که ثبت و ضبط شده و افراد گزینه‌هایی را انتخاب کرده‌اند، دقیق نگهداری شده است و آیا بر اساس آن دقیق تصحیح شده است یا نه؟ برخی طلاب معتقدند که نمره‌ای که به دست آورده‌اند، از نمره‌ای که اعلام شده بیشتر است.

پیرامون این موضوع ما با همکاران آموزش صحبت کردیم؛ تا کنون حدود ۷۰ نفر مراجعه موردی داشتیم. با توجه به این که تمامی موارد در سامانه با تمام جزئیات ثبت و ضبط شده است، پاسخ‌های آزمونی این افراد یک به یک کنترل شد و مشخص گردید، همان چیزی که در آزمون زده‌اند، در سامانه ثبت شده است. نمره آن‌ها هم بر اساس کلیدی که معاونت آموزش اعلام کرده، همان چیزی است که در سامانه ثبت شده است.

طبق گزارش کارشناسان معاونت آموزش که مسئول پاسخگویی به این اعتراضات بودند، موردی مشاهده نشده که گزینه‌های اعلام شده توسط افراد دارای اعتراض با گزینه‌های ثبت شده در سامانه متفاوت باشد. یا گزینه درست ثبت شده باشد، ولی نمره برای او لحاظ نشده باشد. تأکید می‌کنم این مسئله تاکنون اتفاق نیفتاده است.

سه نفر از طلاب از مراحل پاسخ‌هایشان در سامانه عکس گرفته بودند، یعنی هر گزینه‌ای که پاسخ می‌دادند، از آن عکس گرفته و ذخیره کرده بودند. این‌ها را ارائه کردند که مشاهده شد دقیقاً همین سؤالات و جواب‌ها در سامانه ثبت شده است. چیزی که محل اختلاف بود، نمره بود که بخشی به دلیل عدم آشنایی و تجربه کامل طلاب با نحوه پاسخ دادن به سؤالات تستی و بخشی هم ناشی از عدم توجه به بارم نمره سؤالات بود که سؤالات سخت و ساده باهم تفاوت داشتند.

بعضی وقت‌ها کسی که نصف یا حتی سه چهارم سوالات را به‌صورت صحیح پاسخ داده است، گمان می‌کرد به نسبت تعداد سوالات دارای پاسخ صحیح نمره را دریافت کرده است، ولی بارم سوالات باهم تفاوت داشت، یا جواب را در چیزی می‌دید که جواب صحیح در چیز دیگری بوده است.

* آزمون‌های جبرانی راهکاری برای مشکلات

همان‌گونه که گذشت با توجه به این که این اشکالات پیش بینی می‌شد، همکاران ما در معاونت محترم آموزش حوزه، آزمون‌های جبرانی را در نظر گرفتند که آزمون مردادماه و حتی شهریور ماه هم فرصت جبران و رفع برخی مشکلات را برای طلاب فراهم می‌کند و امیدواریم به این منوال، دغدغه‌های طلاب را به حداقل برسانیم.

* طراحی حجم گسترده‌ای از سؤالات تستی چالشی در پیش رو

ما با فضایی جدید روبرو هستیم که اقتضائات جدیدی دارد و می‌شود گفت که هیچ یک از ما تجربه و آمادگی کامل را برای این موضوع نداشتیم. فناوری حوزه این که ۱۰۰ هزار نفرآزمون را در یک ماه برگزار کند، و در برخی موارد پاسخگوی ده هزار مراجعه در کمتر از یک دقیقه باشد را نداشت. شاید همکاران ما در معاونت آموزش تجربه این حجم طراحی سؤال تستی را تا به حال نداشتند. طرح سؤال تستی با تشریحی، مخصوصاً با جنس محتوایی که ما در حوزه با آن مواجهیم و فهم از متن بر می‌آید، کاملاً متفاوت است و اساتید ما به دلیل تجربه و جنس کار، در طراحی سؤال تستی با محدودیت‌هایی روبرو هستند.

البته معاونت آموزش تیمی برای هر عنوان آزمونی تشکیل داد و سؤالات طراح شد، ولی تجربه نویی در این خصوص بود.

طلاب هم با وضع جدیدی روبرو بودند. طلبه برای زدن تست‌ها علاوه بر دانش مربوطه، مهارت تست زنی هم باید داشته باشد که بتواند با دقت گزینه درست را به دست آورد که طلاب کمتر در این عرصه تجربه داشتند.

* فضای مجازی و اقتضائات آن

تجربه مسائل فن آورانه در این عرصه  امری جدید است. مدیران، اساتید و طلاب و همچنین همکاران ما در مرکز فناوری باید آمادگی یک سری از مسائل خاص در فضای مجازی را داشته باشند. درفضای حضوری کسی که وارد امتحان می‌شود، دیگر در این عرصه وارد شده و احتمال خروج یا نیمه کاره ماندن امتحان وجود ندارد، ولی در فضای مجازی این‌گونه نیست. در جایی ۵۰۰ نفر به‌صورت هم‌زمان در حال امتحان‌اند، شاید برای ۵ نفر مشکل ایجاد شود. بارها برای همه ما این اتفاق افتاده که گاهی در فضای برخط اینترنت قطع می‌شود و عملکرد ما با اختلال مواجه می‌شود.

مدیران ما در طراحی برنامه‌هایشان و طلاب در این مسیر باید این درصد از خطا را محتمل بدانند و کمک کار ما باشند تا بتوانیم آن را برطرف و احیاناً جبران نماییم. برای ما قابل درک است این که طلبه‌ای که مطالعه کرده و برای آزمون آماده است و نمی‌تواند وارد سامانه آزمون شود، شرایط نامناسبی است. وظیفه ماست که چنین اتفاقی نیافتد، ولی باید بدانیم که همواره احتمال برخی اختلال‌ها وجود دارد.

برای دور دوم آزمون‌ها در مردادماه، از ما سؤال شد که آمادگی کامل دارید و در آزمون مشکلی پیش نمی‌آید؟ ما پاسخ دادیم که به یاری خداوند آمادگی کامل داریم و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از هر گونه اختلالی به کار می‌گیریم، ولی باز هم ممکن است آزمون یا آزمون‌هایی با مشکلی مواجه شود. مدیران، اساتید و طلاب باید آمادگی و پذیرش این خطاها را داشته باشند. چون جایگزین بهتری نداریم و ما ملزم به برگزاری آزمون به‌صورت مجازی هستیم.

* نحوه انعکاس مشکلات در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

در اینجا دغدغه‌ای هم درباره برخی کانال‌ها و گروه‌های حوزوی و طلاب در پیام رسان‌ها و شبکه‌های مجازی عرض می‌کنم. با گسترش فضای مجازی، این بستر فراهم شده که افرادی به دلیل احساس مسئولیت گروه‌ها و کانال‌هایی را ایجاد و دغدغه‌ها را مطرح و دنبال می‌کنند، ولی این افراد باید مراقب باشند مبادا درصد کمی از مشکلات در برگزاری آزمون‌های مجازی در قالب چالشی بزرگ مطرح شود.

در این حجم بالا از آزمون مجازی، مشکلاتی برای کمتر از پنج درصد ایجاد شده و امکان تکمیل آزمون را نیافته‌اند. از سوی دیگر برخی با توجه به تجربه جدید آزمون تستی، در نتایج آزمون خود ابهام دارند و انتظار نمره بهتری را از آزمون خود داشته‌اند. این تعداد در قریب به ۱۰۰ هزار نفرآزمون هرچند از نظر درصدی زیاد نیست ولی از نظر تعداد قابل توجه است. باید مراقب باشیم که با دیدن تعدادی از مشکلات و ابهامات، نتیجه کلی نگیریم. گاهی با ارزیابی‌ها و نتیجه گیری هایی در این کانال‌ها مواجهیم که درست نیست؛ حتی منجر به شکل گیری تصویر غلط در ذهن عموم طلاب هم می‌شود.

نباید شیوه طرح موضوع و اشکال در کانال‌ها و گروه‌های منتسب به حوزویان که قطعاً در مرای و منظر دیگران نیز هست و یا پیام‌های مستقیم به مدیران مختلف حوزه خارج از زی و زبان طلبگی باشد. حتی عذرخواهی‌های صورت گرفته پس اطلاع از اشتباه، این موضوع را جبران نمی‌کند.

* فضای مجازی عصری جدید در پیش روی همگان

تمامی تلاش ما بر این است که قدم به قدم ابزارهای لازم را برای فعالیت‌های آینده آماده سازیم. برگزاری مجازی آزمون‌ها، به نظرم اتفاقی نبود که اگر کرونا نبود اتفاق نمی‌افتاد، کرونا وقوع برخی اتفاقات را تسریع کرد. فضای مجازی خواه نا خواه پیرامون ما را خواهد گرفت. چه‌بسا در آینده چیزی به‌عنوان تعطیلی به دلیل گرما، آلودگی، ترافیک و... نداشته باشیم؛ خیلی از ابزارها به وجود آمده است که در گذشته نبود.

شرایط به‌گونه‌ای است که طلاب هم بازگشت به شرایط قبل از کرونا را از ما نخواهند پذیرفت. البته این به این معنی نیست که آزمون‌ها همیشه مجازی خواهد بود، ولی همه‌ی ما باید برای عصر جدیدی که با کرونا یا بدون آن، به‌سرعت به سمت مجازی شدن پیش می‌رود، آمادگی و فرهنگ و تسلط لازم را پیدا کنیم.

* تقویت روش‌ها و ابزارها در عرصه مجازی

قطعاً روش‌ها و ابزارهای ما باید روبرو آسیب شناسایی، تکمیل و تقویت شوند و ما هم در این راه گام بر می‌داریم. یکی از مهم‌ترین مسائل این است که برای آغاز سال جدید بتوانیم سرویس لازم را به مدارس و سطوح عالی بدهیم که در سامانه حوزه کلاس‌های خود را به‌صورت مجازی برگزار و بارگذاری کنند.

آزمون هم از مواردی است که نیازمند ارتقاء است. در این مسیر پیشنهادات مسئولان و طلاب را دریافت می‌کنیم و به‌مرور سعی می‌کنیم اشکالات واقع شده برطرف گردد.

مدیران، اساتید و طلاب باید نکات و راهکارهای خود را ارائه دهند و ما هم در پیشخوان ارتباطی در این ایام تقریباً به‌صورت زنده پذیرای آن‌ها هستیم و از سوی دیگر آمادگی لازم را برای این اقتضائات داشته باشند.

* تمهیداتی برای کاهش مشکلات و نگرانی طلاب

دور جدید آزمون‌ها از صبح یکشنبه، ۱۲ مرداد آغاز شده است. تلاش ما این است که مشکلی پیش نیاید ولی باید بپذیریم که ممکن است مشکلات پیش بینی نشده به وقوع بپیوندد. معاونت آموزش تمهیدات خوبی را در نظر گرفته است. این که در دو مرحله آزمون را برگزار می‌کند و کسانی که در دور قبلی با مشکل روبرو شدند یا نمره مد نظرشان را نگرفته‌اند، می‌توانند دوباره در آن شرکت کنند. در مرحله بعدی، آزمون‌های شهریور را در نظر گرفتند که از استرس و نگرانی و مشکلات این تغییر مسیر برای طلاب کاسته شود. چه‌بسا تمهیدات دیگری هم در آینده اتخاذ  و اعلام شود.

* سخن آخر

به سهم خود از کسانی که در ورود به آزمون و تکمیل آزمونشان به‌خصوص در بخشی که به زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری مدیریت فناوری حوزه باز می‌گردد، عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در آینده سرویس‌های بهتر و مطلوب‌تری برای سربازان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ارائه نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرتضی IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    12 1
    یعنی چی بارم سوالات باهم متفاوت است مگه اولش نگفتید که 4 گزینه ای 1 نمره و دو گزینه ای نیم نمره؟؟؟؟؟؟؟ چرا قانون جدید جعل می کنید
    • حسین IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      1 5
      با تشکر از مسئولین برای اولین بار عالی بود
  • امین غلامی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    3 0
    قطعابعضی ازسوالات درتیرماه بازمان مقررمناسبت نداشت خواهشا مثل امتحانات غیرحضوری امتحانی 2نمره ارفاق کنید متشکر
  • بیات IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    6 0
    اینکه قابل بازگشت به سوالات قبل نیست خودش یه معضل است.واقعا آدم تحت استرس سریع میخونه وتا سوال تموم میشه میبینه اصلا متوجه سوال نشد و دوباره برمیگرده بعد تستهارو میخونه که وقت تموم شده.ولی لا اقل در کنکور آدم وقت داره برگرده و یه مروری بکنه یا مثلا یه سوالی رو نزده رفته سراغ سوال بعدی تا برگرده بعد با آرامش بهش فکرکنه وجواب بده.که این خوش باعث افت شدید میشه. بعضی دانشگاهها هم دیدم مثل کنکور حضوری تست میدادند ودانشجو فرصت بیشتری داشت تا برگرده و اونایی که شک داره رو دوباره یزنه. بهر حال خسته نباشید
  • علی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    8 2
    همانطور که ایشان اظهار دارند تست مشخص کننده توانایی وسطح علمی طلاب نیست چرا که اکثرا طلاب با روش های تست زنی آشنایی ندارند و این اجحاف بزرگی است در حق طلبه ای که امتحان حضوری را ۱۹ میگیرد در همان امتحان مجازی بشود ۸یا ۱۳ در حالی که می شود با رعایت موارد بهداشتی امتحان حضوری برگزار کرد واین که می گویند امتحان حضوری امکانش نیست حرف قابل پذیرشی نیست حتی میشود در هر استانی حضوری برگزار کرد تا از مسافرت خودداری شود همان طور که برخی از دانشگاه ها نیز همین کار را کردند و حضوری برگزار کردند ماهیت دروس حوزوی با امتحان مجازی قابل ارزیابی صحیح نیست همه این را میدانند
  • محمد IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    6 1
    الان با رعایت موارد بهداشتی می شود خیلی کارها ی ضروری را انجام داد شما ببینید کنکور دارد در همین شرایط حضوری برگزار می شود وبا رعایت بهداشت و فاصله گذاری می شود این تجمع بزرگ برگزار شود پس چرا حوزه نمی تواند با رعایت شرایط امتحان حضوری برگزار کند ضمن این در شهر های مختلف این همه مدرسه و حوزه و مسجد وجود دارد برای برگذاری حضوری در شهر خود طلبه، پس عدم امکان برگزاری به صورت غیر متمرکز و شرایط کرونا یی عذر های قابل قبول ی برای برگزاری مجازی نیست مخصوصا وقتی این شکل امتحان مصداق بارز اجحاف درحق طلبه باشد که یکسال عمر ش از دست میرود چون که با روش های تست ی آشنا نیست
  • محمد IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    8 1
    قشنگ ماسمالی شد رفت.. من موندم دلیل این سوال سخت دادن توی این وقت کم چیه ؟؟ میخوان چیو ثابت کنن. بابا تو رو خدا یه کم حال این قشر از همه جا رونده رو درک کنید .. من که نیدونم شهریور هم همین آش و کاسه است.
    • قاسمی IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      3 5
      قشر از همه جا رونده دیگه چه تعبیریه؟! قشنگ تر از اینها هم میشه صحبت کرد بزرگوار !
  • امیرم اگه مجرم حسابم نکنید IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    5 1
    تو رو خدا خودتون حرف خودتون رو قبول دارید؟ چرا اینقد با کلمات بازی میکنید ؟چرا اینقد شعور ما رو مورد تمسخر قرار میدهید؟ جوانی ما مهم نیست؟ حرف شما موثق؟ حرف طلاب برای شما ضیعف؟ حداقل یه ذره احترام برا حرفمون قائل باشید
  • محمد IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    4 1
    در شرایط کرونا کنکور سراسری حضوری برگزار می‌شود یعنی با رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری میشود خیلی از اجتماعات ضروری را برگزار کرد همان طور که مثلا نشست مدیران مدارس را می شود حضوری برگزار کرد و با در نظر گرفتن مدارسی که حوزه در شهرهای مختلف دارد ومساجد ودیگر مکان ها بر گزاری غیر متمرکز امتحان نیز امر محالی نیست و لذا نه شرایط کرونا و نه مسافرت دلیل موجهی برای ضرورت امتحان مجازی نیست مخصوصا که در امتحان تستی به دلیل نبود آشنایی با این گونه امتحان به طلبه این گونه اجحاف می شود و یکسال از عمر او به هدر می رود و دچار افت تحصیلی و نمرات نامطلوب می شود
    • علی IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      0 3
      عالی بود جان ما مهمتر از امتحان هست متشکر از مسئولین
  • !!!!! IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    8 1
    با سلام و خسته نباشید. خود شما می فرمایید طلبه ها با امتحان تستی آشنایی ندارن بعد تست های سخت و مشکل میارید.ما که موندیم هدف شما چی هست. حوزه یه مدت چنان آسان میگیره امتحان رو ک اگه از خودمون بنویسیم نمره میاریم یه وقت های مثل الان چنان سخت امتحان میگیرید ک اگه کل کتاب رو زیر و رو کنیم بازم نمیتونیم جواب بدیم.الان تو این وضع اقتصادی طلبه ها دنبال اینن ک قبول بشن مدرک بگیرن تا در کار دولتی استخدام بشن.اونایی ک میخوان مجتهد بشن خودشون میخونن نه اینکه امتحان سخت بگیرین تا مجتهدشون کنید.همین کارا باعث شده طلبه تا چند سالی تو حوزه هست سردرگم میشه و زده میشه از طلبگی. عذر میخوام اگه تند رفتم ولی واقعیته باید همه ما بپذیریم.۹۰درصد طلبه رو ک روحیه اجتهاد ندارن بلکه از راه های دیگه بدرد مملکت میخورن رو ضایع نکنید.
  • محمدرضا IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    4 1
    همان طور که در شرایط کرونایی می توان کنکور سراسری را با رعایت مسایل بهداشتی و فاصله گذاری برگزار کرد امتحانات حوزه را نیز با رعایت همان موارد می شود برگزار نمود همان طوری که مثلا نشست مدیران مدارس را حوزه حضوری برگزار کرده است. ضمن این که با مدارسی که حوزه در شهرستان های مختلف دارد و قابلیت استفاده از مساجد شهر ها و مکان های دیگری که تحت اختیار دارد ،غیر متمرکز برگزار کردن امتحان امر محالی به نظر نمی رسد و لذا نه شرایط کرونا و نه جابجایی طلاب دلایل موجهی برای ضرورت امتحان مجازی نیست مخصوصا وقتی که در امتحان تستی به دلیل عدم آشنایی طلاب با این گونه امتحان ها حق طلبه به کلی ضایع شده ، یکسال عمر او به هدر رفته و دچار افت تحصیلی می شود و در بهترین حالت نمرات نامطلوب کسب می کند.
  • داود احمدی IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    5 0
    سلام به ضرس قاطع میگم حداقل ۵۰ درصد از سوالات استاندارد نیست. طراحی سوالات تستی باید طبق استاندارد های موجود صورت گیرد. مثلا طرح سوالی که هم تنه ی سوال منفی باشد و هم گزینه ها منفی باشد ممنوع است ممنوع و مثال های دیگری هم میشه مطرح کرد گاهی بعد از امتحان میبینیم ۲ سوال از یک پاراگراف داده شده که اینم ممنوعه
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    3 3
    تشکر از زحمات شما
  • طلبه IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    5 1
    با سلام و تشکر از زحمات مسوولين محترم جناب حجه الاسلام بهرامی شما میفرمایید غالبا درست و صحیح و بدون مشکل امتحانات برگزار شده ولی متاسفانه تحقیق میدانی خلاف این سخن را ثابت میکند. کاش بیشتر از این ها به فکر وقت طلاب بودید. ایدکم الله.
  • هادی IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    8 1
    گفته شده که 2.5 نمره سوال اختیاری یا همان ارفاقی به طلاب در نظر گرفته شده در مرداد 99 ، خدا کند بداء حاصل نشود.
  • میلادرستگارمنش IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    6 1
    امروز بنده امتحان تفسیر داشتم..بدون هیچ دلیلی ۳سوال برای بنده نمایش داده نشد... هرچه تماس گرفتیم خطوط مشغول بود... روی صحبت بنده با مسئولینی هست که عهده دار این امتحانات هستند.. بزرگواران وقتی زیر ساخت مناسب ندارید امتحان برگزار نکنید..به والله من از حقی که ازم ضایع شده نخواهم گذشت..دیگران رو نمیدونم..
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    2 5
    بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام و درود به پیشگاه مقدس و نورانی امام عصر ارواحنا له الفداه و رهبر معظم انقلاب اسلامی و سلام و درود به ارواح پاک و طیبه امام راحل و شهدای اسلام. ابتدا جای دارد از زحمات شبانه روزی مسئولین امر مرکز مدیریت حوزه علمیه و مقدسه قم بویژه واحد امتحانات تقدیر و تشکر کنم. اما باتوجه به حجم و گستردگی سایت های مختلف اینترنتی و مشکلات عدیده قابل پیش بینی نشده ،نهایت تلاش صورت گرفت . اما یقین داریم که بهتر از این هم میتوانیم عمل کنیم. لازم است که مسئولین امر به برگزاری دورهای تخصصی اموزش اینترنتی برای کارکنان مربوطه اقدام کنند و بصورت حرفه ای تر تخصص عزیزان را بالا ببرند. و همچنین تجهیزات فوق تخصصی را برای مقابله با بروز هر مشکل اینترنتی و نرم افزاری بکار بگیرند. طلاب عزیز هم باید شرایط کنونی را بیشتر درک کنند و بدانند که دوستانشان در واحدهای مربوطه تمام ایثار و تلاش خود را برای هم لباسان خود میکنند تا خدایی ناکرده حق الناسی صورت نگیرد. در پایان باید گفت: همه ما عضو یک شجره مقدسه و طیبه و پاکی بنام حوزه علمیه هستیم و باید پوشاننده عیوب هم باشیم تا خدایی ناکرده دشمن شاد نشویم. هیچ کسی از مسئولین امر ذره ای نیت کم کاری و یا ظلم به همنوع و هم لباس خود را ندارند و بدانیم همه ما در پیشگاه امام زمان علیه السلام هستیم و هر سخن و قضاوتی اول به محضر ایشان میرسد و بعد به عزیزانمان. اگر نمیتوانیم کمکی به کنیم لااقل درحق هم دعا کنیم و خیر هم را بخواهیم و حسن ظن به عملکرد هم داشته باشیم. و فراموش نکنیم که حتی در بدنه حوزه مقدسه افرادی هستند که قصد تضعیف این نهاد مقدسه را دارند تا بتوانند به گونه ای خون به دل رهبرمان سید علی دامت برکاته کنند. آب به آسیاب انها نربزیم. درپناه خدا باشید. طلبه پایه ۹. هر چند نقد و انتقاد وارد بوده و هست .
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    5 0
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسراییل مرگ بر کفار
  • احمد IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    5 0
    حداقل بعد امتحان کلید سوالات را منتشر کنید
  • سارا IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    4 3
    یعنی طلاب بلد هستند با کامپیوتر و ...کار هم انجام بدهند!!!! شوخی میکنید.
    • حیدر خمسه IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      1 0
      معلومه در این جهان زندگی نمیکنید
  • مردا IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    5 0
    سلام وقت بخیر: کیفیت رو فدای کمیت نکنید همش از تعداد ۱۰۰هزار نفر صحبت کردید خب دمتون گرم آفرین که تونستید..! ولی آیا به فرجه کم در هر سوال فکر کردید؟ به کیفیت هر سوال توجه کردید؟ یه جوری سخت طراحی میکنید که انگار از طلبه ها میخوایید مَرد بسازید! به خدا توی این سالها بااین مشکلات به اندازه کافی مَرد شدیم وقتی ۲۶سوال تستی داده میشه دیگه طراح سوال حق نداره جزییات بده باید تمام سوالات از کلیات داده بشه! مگه کنکور سراری که وارد جزییات کتاب میشن! اقایان مسول خودتون الان بیاید همین امتحانات تستی شرکت کنید به مولا قسم رد میشید! به فکر دنیا نیستید به فکر آخرت باشید دارید تباهمون میکنید!
  • نقی IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    4 1
    آقایون آموزش دلیل اینهمه سخت گیر وپیچ دادن سئوال رو نمیفهمیم اگه قرار بود کنکور بدیم که تو کلاس کنکور شرکت میکردیم نه رسائل ومکاسبی که استاد یکسومش رو هم درس نداده درضمن اگه واقعا فکر میکنن سامانه نمیکشه لطف کنن هر درسو تو سه شیفت امتحان بگیرن به ترتیب حروف الفباامتحان بدیم
  • گمنام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    7 1
    سلام عجیبه که چقدر همه چیز حق بجانبه... عزیز جان یک ترم و نیم شب و روز تو سرما و گرما رفتیم کلاس که اینجوری امتحان بدیم؟!!؟ مثلا نمیشد هر طلبه ای تو هر شهری که هست با کد مرکز مدیریتش امتحانش رو بده؟! جوری سخت و مبهم و ناجوانمردانه سوال میدید که اگر امتحان کتاب باز هم میبود کسی قبول نمیشد... از ۱۰ امتحانی که تیرماه دادم فقط ۲ تا رو قبول شدم... و مابقی ۶،۷،۸ شدم... درحالی که تو این ۱۰ سال تحصیلم تا حالا همچین نمراتی نگرفته بودم... چند فرصت زندگیم رو بابت این امتحاناتتون ازم گرفتید... من یک نمونه ام چند هزار نفر حق الناس گردن تصمیم گیرندگان غلط... متاسفم براتون...
  • قاسمی IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    6 0
    پیشنهاد میکنم واحد امتحانات ، بعد از اتمام هر امتحان ، کلید پاسخنامه رو هم منتشر کنه تا ما بتونیم هم پاسخ صحیح سوالات رو پیدا کنیم و هم اگر درباره نمره اعلام شده اعتراضی داشتیم ، قبلش پاسخ های خودمون رو با کلید سوالات تطبیق بدیم و بعد پیگیری کنیم . کار سختی نیست ، تو همون صفحه که پیغام میده امتحان شما با موفقیت به اتمام رسید امکان دانلود پاسخنامه رو هم بذارید . موفق باشید خدا قوت
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    4 0
    سلام از زحماتتون تشکر برگزاری امتحانات مجازی ایده خیلی خوبی بود ولی امتحانی که هر سوال کمتر از دو دقیقه وقت داره با حجم ۲۶ سوال انقدر سخت نمیگیرن تو حوزه شب و روز میگن کل شیء بحسبه خب عزیزان حق اینه که سختی سوال با زمان سازگار باشه که متاسفانه تقریبا خیلی سخت طرح شده و اینکه به صورت تک سوالی واقعا طرح خیلی بدیه باید مثلا ده سوال میدادند که مثل امتحان کتبی امتحان داده بشه خلاصه امتحان مجازی توی این شرایط خوب بود ولی نه به این صورت مچ گیری
  • یاعلی IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    4 0
    به نظرم درخواست کلید سئوالات خواسته منطقی و درستی است چرا توجه نمی شود؟!
  • حسام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    4 0
    عرض سلام خدمت مسئولین و دوستان اگه قراره سوال ها اینقدر سخت باشه، به نظرم بهتره توی چهار گزینه ای ها یک جواب نمره کامل داشته باشه، دو جواب نصف نمره و یک جواب هم بدون نمره باشه. شاید با این روش، دیگه نمره های درخشان تیر ماه تکرار نشه
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    4 1
    سئوالات یعنی منی که ده ساله معدل بالا داشتم و تمام دروس رو با نمره ی خئب گرفته ام مگر میشود از چهارده تا امتحان سیزده تاشو تجدید بشم.... ... شما من ده تا رفیق دارم همشون اتجدید شدن.... تمام آمار نود و پنج درصد درست نیست ....
  • محمد صادق IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    3 0
    سلام علیکم...خسته نباشین.. بگدارید راحت درد و دل خود را عرص کنم...به گوش این مسوولین برسانید که با عمر و وقت طلبه ها بازی نکنند... امروز امتحان تفسیر پایه 10 داشتم..وارد سایت شدم سوال 2 را آورد..بعد جواب دادن رفت سوال 6 بعد جواب دادن رفت سوال 9 بعد این سوال رفت سوال 12 همین جور چند سوال چند سوال رفت جلو..بعد هم در آخر سایت گفت آزمون به پایان رسید....در انتهاء هم گفت: شما به 28 سوال از 28 سوال پاسخ دادید.. خب من طلبه چه گناهی کردم که این همه مطالعه کنم بعدش سایت این طور شود،به خدا ظلم است،حق الناس است... به خدا بنده از حق خودم در این زمینه نمیگذارم..از کجا تضمین میکنید که در شهریور این مشکلات پیش نیاید؟؟ اگه تو شهریور هم این مشکلات پیش بیاید چه کسی پاسخگو طلبه هست؟؟ آخرش هم جواب میدهید که وقت هست سال دیگر دوباره امتحان بدهید...این چه منطقی هست؟؟ باید مسوولین تدبیر و تصمیمی اتخاذ کنند..روز قیامت چگونه پاسخگو هستند؟؟
  • محمد صادق IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    3 0
    سلام علیکم..خسته نباشید بزرگوار به این مسوولین برسونید که با وقت و عمر طلبه ها بازی نکنند امروز،امتحان تفسیر پایه 10 داشتم وارد سایت شدم سوال 2 رو اورد همینجور رفته سوال 6 رفت سوال 9 رفت سوال 12 همینجور چند تا چند تا رفت جلو آخرش هم گفت آزمون شما به پایان رسید بعد در کارنامه گفت که به 28 سوال از 28 سوال جواب دادید... خب من طلبه چه گناهی کردم که این همه مطالعه کنم بعدش سایت اینطور شود...به خدا ظلم است حق الناس است چه کسی پاسخگو ما است؟؟ من ذره ای از حقی که ازم ضایع شده نمیگذرم... شما از کجا تضمین می کنید که شهریور این مشکلات پیش نیاد؟؟ اگر پیش بیاد این طلبه بدبخت چه کار کند؟؟ شما مسوولین هم راحت جواب می دهید که وقت هست سال دیگه امتحان بدهید...
  • حسین IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    4 1
    لطفا سوالات را راحت طرح کنید.
  • علیرضا IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    4 0
    حالا ما از بد بودن امتحانات بگیم چه فایده _ این گوش در است آن گوش دروازه . رهبری 10 سال قبل از تولد من گفته اگرحوزه متحول نشود همانند حوزه حله خواهد مرد . خلاص ( این جان کلام ) .
  • ابراهیم IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    1 4
    سلام .روش خیلی خوبی هست این ازمون مجازی موفق باشید.
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    3 0
    باسلام ، فقط یه جمله به امرالمؤمنین ماطالبه هام مثل بچه ها و خونواده هاتون آرزو داریم . با عمرمون بازی نکنید..... متأسفم برای کسانی که از حق حرف میزنم اما خودشون رو مدیون چند هزار طلبه میکنن..... البته تأسفم فایده ندارد ..... یا صاحب الزمان ادرکنی......
  • بنده خدا IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    3 1
    سلام یه مطلب که شاید دغدغه خیلی طلاب باشه ... آخه اساتید چرا مثلا سطح سوالات رو گاهی سخت میگیرین ،مثلا می‌خوان چیو ثابت کنند !!،طلبه و استاد رابطشون باید گرم باشه ،به درد مردم برسین بسه دیگه آنقدر حرفایی گفتین که نشده
  • فاخر IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    5 0
    باسلام واحترام خسته نباشید چند نکته خدمتتان مینویسم ۱- این سوالاتی که برای امتحان میدهند بزرگان حوزه هم نمیتوانند جواب آنها را بدهند چون خیلی سخت است ۲-وقت خیلی کم است و وقتی روی سوال را میخوانی ومعنی میکنی برمی گردی جواب بدی وقت تموم میشه وسوال بعدی میاد۳-بزرگواران لطف کنید بعد امتحان درست نشان بدید که چند سوال را جواب دادید گاها اشتباه نشان میده۴-گاها سوالات استاندارد نیست وحق الناس است ۵-خودتان هم که میگید گاها سیستم مشکل پیدا میکنه وصدرصد هم حرف راستی است پس در نمرات ارفاقی کنید تا حق الناس برگردنتان نباشه۶- بعضی از امتحانات را که سیستم اصلاح میکنه امکان داره اشتباه اصلاح کنه و..... ودر آخر میگم خداوندمتعال از همه چیز میگذره ولی از حق الناس نمیگذره اگه حقم ضایع شود حلال نمیکنم وراضی هم نیستم چون به خدا آنقدر درس خواندم
  • کاربرعمومی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    3 0
    سلام خدا قوت من امروز کفایه 1 پایه9 امتحان داشتم سوال 7 رو نشون نداد خرج شدم و مجدد وارد شدم که از سوال 8 شروع شد( یعنی 1 نمره ام پرید) سوال آخرم نیز نمایش داده نشد. یعنی از 38 دقیقه مونده به پایان آزمون رفت برای سوال آخر که نشون نداد که نداد همچنین بین سوال 15 تا 19 نیز حداقل یک سوال رو نمایش نداد(یقین ندارم اما ظن معتبر دارم) با این حساب یعنی حداقل 3 نمره ی من پرید شما بگید چیکار کنم؟؟؟ بخدا قسم نابووووووووووووووووووووووووووووووووووود شدیم بدتر از همه اینکه آخر آزمون پیام میده که با موفقیت به پایان رسید کدوم موفقیت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بدتر از این هم جایی است که بعد از آزمون وقتی وارد میشویم میبینیم نوشته 28 سوال پاسخ داده شده خدایی خودتون رو بذارید جای ما دیوونه نمیشید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ تنها دعایی که میتونم براتون بکنم اینه که بگم انشالله همین موارد برای شم نیز اتفاق بیفته یا علی مدد
  • حیدر خمسه IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 0
    تنها دعایی که میتونم براتون بکنم اینه که بگم انشالله همین موارد برای شم نیز اتفاق بیفته انشالله شما هم به این بالایا مبتلا بشید
  • حیدر خمسه IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    4 1
    اگه قبولی در این سوالات رو شرط استاد تلقی کنند خیلی از اساتید بیکار میشن
    • علیرضا IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      4 0
      شک نکن .
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 0
    بنام خدا .سلام علیکم .ابتدا عنوان کنم بنده روحانی نیستم که مطلبم سودی بحال من داشته باشد .ولی وضعیت تهاجم فرهنگی شدیدبه اسلام را که در جامعه مشاهده می شود لزوما بایستی این مطالب بصورت کاملا بی طرفانه عنوان شود .ابتدا از حوزه شروع می شود همان مکان مقدس دانشگاهی علوم دینی و خدایی. اخبار جسته و گریخته حاکی است کمک هزینه تحصیلی مثل سایر دانشجویان به آنان تعلق نگرفته و فقط ماهی چند صد هزار تومان توسط برخی مراجع به طلاب داده می شود .چه شاهکاری!!!! واقعا میزان اهمیت به اسلام و علوم اسلامی از اینجا مشخص می شود .خب طلاب با مشقت دروس سخت حوزوی را در حجره های محقر فرا می گیرند و با مبانی و تا حدودی جزییات احکام اسلام و زندگی معصومین آشنا می شوند . بعد دوباره فراموش می شود .متظور طلاب نیست .اسلام است که بایستی توسط این طلاب به مردم منتقل شود .اکثرا بصورت خیلی معمولی و حتی سخت زندگی می گذرانند .استخدامی برای آنها در وزارتخانه ها مخصوصا آموزش و پرورش و دانشگاه وجود ندارد و اگر دارد بایستی در کنار اشخاصی آزمون استخدامی دهند که تعصبی روی اسلام ندارند و تنها کتابها و احکامی را حفظ کرده اند و بعد از استخدام کلا یا ادامه مطالعات را رها میکنند و می چسبند به همان کتاب درسی یا عقاید شخصیشان را بعنوان تعلیمات دینی به بچهدهای این مرز و بوم منتقل می کنند .خسته نباشید آقایان مجلسی و دولتی.اموزش رسمی طلاب برای مردم وجود ندارد و اگر داشته باشد نانش را برخی حرام می دانند .چون طلاب انسان عادی نیستند و بابستی بهمان نان خشک و ماست قانع باشند .پس منبع درآمدشان کجاست .هیچ. شاید روضه ای و نمازی و هدیه ای از طرف مردم.خب بروند کار کنند مثل امامان .با انصاف طلبه نه قدرت و پشتیبانی وحی دارد نه توان بیش از یک انسان معمولی .بله معصومان. کار می کردند ولی هم توان خدادادی داشتند هم علم خدادادی هم ازبیت المال مثل همه مردم حقوق می گرفتند .البته شاید در مورد حقوق اشتباه کنم ولی حضرت علی ظاهرا یکسان بهمه حقوق می داد.گیریم که کارگر هم شدند که مایه افتخار است ولی یک کارگر خسته چگونه می خواهد وقت بگذارد و مطالب و قرآن و نهج البلاغه و تفسیر و احادیث را مطالعه و برای مردم جمع بندی کند.تعجب اینکه عده محدودی از روحانیون که پست و مقامی می گیرند و جایگاه خوبی دارند بقیه روحانیون را فراموش می کنند و بنابر مصلحت کاری شخصی.
  • سید IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 4
    ببخشید محدودیت پاراگراف بود .بقیه مطلب .بله عده ای که به نام و نانی می رسند یکباره همه را فراموش می کنند.بله مسلما همه طلاب در یک سطح علمی نیستند ولی می توان بنابر درجه علمی برای اقشار مختلف دروس آموزشی در مدارس دانشگاهها و مساجد بگذارند .عجیب است نقطه قوت کشور یعنی فرهنگ غنی اسلام تبدیل به نقطه ضعف شده .روحانیون نیز بهتر گوشه گیری و آهسته برو که گربه شاخت نزند را کنار بگذارند علاوه بر دنبال کردن مشکلات خود .تاکید می شود مسایل و مشکلات روز جامعه را بشنوند و پاسخ مناسب وقانع کننده بیابند و خصوصا در همه جوانب زندگی اجتماع چه اقتصادی چه سیاسی چه فرهنگی با انصاف و بدون مصلحت شخصی با مطالعه و تحقیق سیره حکومت داری حضرت محمد و حضرت علی و خصوصا قران و احادیث مستند و متقن اهل بیت جامعه را در مسیر اصلاح از انحرافات گوناگون اقتصادی سیاسی فرهنگی قرار دهند.نقطه ضعف حال را تبدیل به نقطه قوت علیه دشمنان اسلام کنند.و از تکرار مکررات مسایل غیر ضروری در حال حاضر بپرهیزند.و بیشتر اخبار و مشکلات روز مردم را مطالعه و راهکار بیابند.
  • عماد IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    4 0
    با سلام کنکور داره برگزار میشه یعنی امتحان حوزه اینقدر مدیریتش سخته که نمیتونید کنترل کنید؟؟!!! اگه میخواید همه رو مردود کنید لطف کنید بگید تا کسی نخونه و امتحان هم نده...
  • توسَری خور حوزه IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    3 0
    تو رو خدا تا کییییی تا کییییییی دیگه بسسسسس کنید تو رو خدااااا کمتر آزارمون بدید خواهشا کمتر اذیت کنید ماهم ادمیم زن و بچه داریم هزار بدبختی و خاک تو سری داریم با هزار مشکل درس میخونیم امتحان بدیم بعدش شما مارو حساب نمیکنید از سوال ۱۶ پرید ۲۶ اینو کجای دلم بزارم
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    4 0
    سلام علیکم . یک سوال بسیار مهم دارم بنده امتحانات دانشگاه و دبیرستان که مجازی برگزار شد را دیدم اونها هم تستی بود ولی همه ی سوالات را می دادن و یک وقت کلی مثلاً ۶۰ دقیقه اما شما که ادعای اخلاق دارید به طلبه ها اعتماد ندارید برای هر سوال ۲ دقیقه وقت گذاشتن دارید تهمت می زنید اگه یک سوالی را در ۳۰ ثانیه جواب بدهن بقیه وقت هیچ میشه
  • محمد بختیاری IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    4 0
    چندتا سوال که خبرگزاری حوزه پیگیری کنه. لطفا ۱. شما با این همه اعتماد به نفس و کارهای کارشناسی چرا نتایج آزمونهای رو میزارید یک ماه بعد اعلام میکنید؟ ۲. از ابتدای کرونا بازار تا اولین امتحان آنلاین ۴ ماه وقت داشتید که به قول خودتون مهارتهای تست زنی رو آموزش بدید ، چرا اینکار رو نکردید ۳. برای پاسخ به سوالات (برخی سوالات) دو دقیقه کم بود و برای برخی بیست ثانیه هم زیاد !!! کی باید دقیقا کارهاتون مثل بقیه مراکز آموزشی استاندارد بشه؟ ۴.چرا زمان امتحان رو محدود به نیم ساعت و یک ساعت کردید؟ هم سوالات تصادفی میاد و هم پاسخها تغییر نام داده میشه ! هماهنگی ناظر و مکان و ... هم که نداره ... ۵. اطلاع رسانی امتحانات جبرانی ناشی از مشکلات سیستم چطوری و کجا بوده؟ ۶. راه اعتراض به امتحان آنلاین چیه؟ توی این وضعیت باید حتما همه پا شن بیان مرکز مدیریت؟
  • علیپور IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    3 0
    آقای مسئول ....جان کلام این است که اکثر قریب به اتفاق طلاب از این وضعیت امتحانات ناراضی هستند یا به خاطر شیوه امتحان و اختصاص وقت کم، یا سختی بیش از حد سوالات، یا غیر استاندارد بودن سوالات یا ضعف سیستم ها و قطعی خرابی یا خطا های سیستم در نمره دهی، یا عدم درنظر گرفتن شرایط سخت موجود و یا به طور کلی برگزاری مجازی امتحانات و هدر دادن وقت مردم. ...می‌توانستید امتحانات را حضوری برگزار کنید
  • علیپور IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    1 0
    آقای مسئول انقدر همه چیز رو خوب جلوه ندید لطفاً. جان کلام این است که اکثر قریب به اتفاق طلاب از این وضعیت امتحانات ناراضی هستند یا به خاطر شیوه امتحان و اختصاص وقت کم، یا سختی بیش از حد سوالات، یا غیر استاندارد بودن سوالات یا ضعف سیستم ها و قطعی خرابی یا خطا های سیستم در نمره دهی، یا عدم درنظر گرفتن شرایط سخت موجود و عدم آسان گیری و ارفاق و یا به طور کلی برگزاری مجازی امتحانات و هدر دادن وقت مردم. خودتان هم میدانید که اگر می خواستید می‌توانستید امتحانات را حضوری برگزار کنید
  • علیپور IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    3 0
    آقای مسئول انقدر همه چیز رو خوب جلوه ندید لطفاً. جان کلام این است که اکثر قریب به اتفاق طلاب از این وضعیت امتحانات ناراضی هستند یا به خاطر شیوه امتحان و اختصاص وقت کم، یا سختی بیش از حد سوالات، یا غیر استاندارد بودن سوالات یا ضعف سیستم ها و قطعی خرابی یا خطا های سیستم در نمره دهی، یا عدم درنظر گرفتن شرایط سخت موجود و عدم آسان گیری و ارفاق و یا به طور کلی برگزاری مجازی امتحانات و هدر دادن وقت مردم. خودتان هم میدانید که اگر می خواستید می‌توانستید امتحانات را حضوری برگزار کنید
  • مرادی IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    4 0
    بله با این تفاسیر همه چیز خوب و موجه هست و از نظر خودتان همه چیز معقول است .پس حتما این طلاب ناراضی و ناراحت که این همه ما برخورد داشتیم هم از کره مریخ تشریف آوردند و اصلا مربوط به نحوه ی برگزاری امتحانات نمی شوند... پس ما هم تشکر می کنیم از این که حق این همه طلبه را ضایع کردید امیدوارم موفق باشید. و در آخرت و پیشگاه خدا هم همین گونه پاسخ گو باشید و از شما بپذیرند
  • علیرضا IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    4 0
    نهایت امر این است که این امتحانات مخالف صریح سیره عقلاء و جبله جامعه روحانیت می باشد
  • حسن خالقی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    4 0
    درصد کمی از مشکلات؟؟؟؟؟!!!!! این نواقصی که گفته شد برای شما «درصد کمی از مشکلات» است!!!! باید چه مسائل دیگری پیش بیاید که به نظر شما بزرگ و مهم باشد و «چالش بزرگ» به حساب بیاید؟؟ عمر طلاب را تلف کردید این مشکل بزرگی نیست؟ واقعا احسنت به شما. . .
  • یاسر IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    3 0
    خودتون رو بذارید جای طلبه فرض کنید امتحان کفایه دارید باید توی 2 دقیقه سخت ترین سوالات رو جواب بدیدسوال طوری اجتهادی طرح شده که انگار کل محدوده دو بار مفصل درس داده شده و انگار نه انگار که نصف سال تحصیلی مجازی بوده و سوال هم از ریز ترین جزییات متن داده شده و چنان پیچونده شده و از است و نیست و اصطلاحات تغییر یافته استفاده شده که فقط 5 دقیقه وقت می بره بفهمی سوال چی گفته، مطمئن باش که خودتون هم مردود میشید دردناکه نه؟ مخصوصا اگه ساعت ها وقت گذاشته باشی و با زحمت دو دور مطالعه کرده باشی حالا یکم درک کن وضعیت ما چیه
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    0 0
    سلام وقتی طلبه ها و این شیوه درس و امتحان رو میبینم واقعا خسته میشم
  • حسن IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    0 0
    سلام. الان امتحان کفایه 4 نیم سال دوم دارم.ولی هر کاری میکنم نمیتونم وارد فضای امتحان بشم.خدا میدونه چقدر زحمت کشیدم تا پای سیستم بشینم و امتحان بدم.ولی نمیشه که نمیشه. نت رو خاموش و روشن کردم.سیستم رو ریست کردم ولی همش ارور میده. مسولین محترم و بزرگوار که تا به این لحظه کلیه امتحانات رو به نحو احسن انجام دادین لطفا پیگیری کنید. ممنون
  • حسن IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    0 0
    سلام. الان امتحان کفایه 4 نیم سال دوم دارم.ولی هر کاری میکنم نمیتونم وارد فضای امتحان بشم.خدا میدونه چقدر زحمت کشیدم تا پای سیستم بشینم و امتحان بدم.ولی نمیشه که نمیشه. نت رو خاموش و روشن کردم.سیستم رو ریست کردم ولی همش ارور میده. مسولین محترم و بزرگوار که تا به این لحظه کلیه امتحانات رو به نحو احسن انجام دادین لطفا پیگیری کنید. ممنون