جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بزرگترین رکود اقتصادی آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ترامپ بورسهای جهانی را مجبور به سقوط آزاد کرد

بیشتر شاخص های بورسی مهم جهان قرمز شدند. رییس جمهوری آمریکا در اظهاراتی جنجالی خواهان به تعویق افتادن تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دلیل آن چه وی آن را غیر قابل اطمینان بودن نتایج آرای صندوق های پستی خوانده، شده است. از طرف دیگر اما نانسی پلوسی- رییس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به اظهارات ترامپ گفته است اختیار تصمیم گیری در خصوص تاریخ انتخابات بر عهده کنگره است و انتخابات در تاریخ مقرر خود برگزار خواهد شد. جو بایدن- معاون اول دوره ریاست جمهوری اوباما و نامزد دموکرات ها در بیشتر نظرسنجی ها از ترامپ پیش است و با توجه به رویکردهای کاملا متفاوت وی در مسایل بودجه ای و سیاست خارجی، پیروزی وی می تواند تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد شاخصهای مالی بگذارد. دور تازه تنش های بین دو اقتصاد نخست جهان بار دیگر باعث نگرانی معامله گران شده است. آمریکا از طرف چینی خواسته است که کنسولگری خود در شهر هوستون را تعطیل کند و دونالد ترامپ از احتمال تعطیل شدن تعداد بیشتری از کنسولگری های چین خبر داده است. از طرف دیگر چین در اقدامی متقابل دستور تعطیلی کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو را صادر کرد و دیپلمات های آمریکایی این مرکز را ترک کردند. کوین گدیس- استراتژیست ارشد درآمدی در موسسه ریموند جیمز گفت: اگر تنها یک مساله باشد که فکر و ذهن معامله گران را مشغول کند، آن مساله همین خواهد بود که قرار است دو اقتصاد نخست جهان تا کجا به این کش مکش ادامه دهند. از زمانی که این بحران ها شدت گرفته است معامله گران نگران آینده رشد اقتصادی جهان شده اند به ویژه حالا که ویروس کرونا، اقتصاد جهانی را در وضعیت بسیار شکننده ای قرار داده است. از سوی دیگر هر چند که اخبار مثبتی در زمینه دارویی و کاهش سرعت شیوع کرونا در جهان به گوش می رسد اما به نظر می رسد هنوز تا تولید و عرضه انبوه واکسن موثر مقابله با کرونا مسیری طولانی در پیش است. سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به سوالات ایجاد شده در خصوص پیشرفت های دارویی مقابله با کرونا گفته است تولید انبوه واکسن تا پیش از سال آینده میسر نخواهد بود و این بدان معناست که دست کم در کوتاه مدت، جهان کماکان با پیامدهای اقتصادی و بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا دست به گریبان خواهد بود. تاکنون بیش از ۱۷ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۳۵۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۶۷۳ هزار و ۲۰۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۵۴ هزار و ۶۴۱ نفر، برزیل با ۹۰ هزار و ۳۸۳ نفر، انگلیس با ۴۵ هزار و ۹۹۹ نفر، مکزیک با ۴۵ هزار و ۳۶۱ نفر و ایتالیا با ۳۵ هزار و ۷۸۶ نفر بوده است. مت میسکین- استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در موسسه " جان هانوک اینوستمنت منیجمنت" گفت: یک نوع جنگ بین کسانی که با خوش بینی به آینده می خواهند مصارف خود را افزایش دهند و آن هایی که از ترس پیدا نشدن واکسن کرونا میل به پس انداز دارند در گرفته است و همین رفتار متناقض مصرف کنندگان، کار را برای پیش بینی وضعیت آینده دشوار ساخته است.

 

استقراض دولت ۵ برابر شد

با این که مسئولان ارشد دولت تاکید دارند که دولت بدون استقراض از بانک مرکزی، بودجه را مدیریت کرده، اما آمار بانک مرکزی واقعیت را طور دیگری نشان می‌دهد. رقم استقراض دولت از بانک مرکزی در پایان دولت دهم (پایان تیرماه ۱۳۹۲) مبلغ ۱۸۹.۳ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به ابتدای دولت نهم (پایان تیرماه ۱۳۸۴) ۶۵ درصد رشد نشان می‌داد. در ابتدای دولت نهم رقم استقراض دولت از بانک مرکزی ۱۱۴.۹ هزار میلیارد ریال بود. اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، دست‌اندازی دولت به منابع بانک مرکزی سرعت چند برابری گرفته به طوری که بر اساس آخرین آمارها، در خردادماه امسال رقم استقراض دولت از بانک مرکزی به ۹۶۹.۷هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به رقم پایان دولت دهم، بیش از ۵ برابر رشد (۴۱۲درصد افزایش) نشان می‌دهد. این در حالی است که آقای روحانی یک ماه قبل گفته بود: به رغم فشارها دولت یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نکرده است. لازم به یادآوری است چند هفته قبل وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نحوه تأمین مالی بودجه امسال تاکید کرد: دولت تا کنون بدون استقراض، تمام تعهدات مالی خود را پرداخت کرده و امسال نیز برنامه جدی در این زمینه دارد.  فرهاد دژپسند با بیان اینکه "موضوع استقراض دولت از بانک مرکزی، توهمی است که عده‌ای همچنان بر آن اصرار دارند"، تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم هیچ‌گاه به دنبال استقراض از بانک مرکزی و پولی شدن کسری ناشی از عدم تحقق منابع نبوده و امسال نیز برنامه جدی دولت آن است که از این شیوه برای تأمین هزینه‌های خود استفاده نکند. وی گفت: طرح بحث استقراض دولت از بانک مرکزی دلایل خاص دارد که می‌تواند ناشی از قهرمان سازی‌های خاص باشد، اما، چون این بحث از اساس اشتباه است، بیش از این به آن ورود نمی‌کنم.

آمریکا وارد بزرگ‌ترین رکود اقتصادی خود شد

همزمان با شیوع ویروس کرونا در آمریکا و بی‌تدبیری دولتمردان این کشور در مواجهه با این ویروس، اقتصاد آمریکا متحمل خسارت‌های گسترده‌ای شده است. ترامپ در ابتدای شیوع جهانی این ویروس، دائما به آن بی‌اعتنایی می‌کرد و معتقد بود که این ویروس تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی‌شود. هر چند خیلی زود معلوم شد که کرونا به آمریکا هم می‌رسد، ترامپ در اتخاذ سیاست‌های ضدکرونایی ناموفق بود و طی ماه‌های اخیر اقدامات متناقض زیادی از سوی او سر زده است. حالا آمریکا درگیر بحران اقتصادی کم سابقه‌ای شده؛ به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد همه‌گیری ویروس کرونا باعث شدیدترین رکود اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی شده و هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان و فعالیت‌های تجاری را به‌شدت کاهش داده است.طبق اطلاعات دفتر پژوهش‌های اقتصادی آمریکا، تولید ناخالص داخلی که شاخص فعالیت اقتصادی در این کشور است، ۳۲/۹ درصد کاهش یافته است. این رقم از ۱۹۷۴ تا حالا یعنی از زمان آغاز فعالیت دفتر پژوهش‌های اقتصادی بی‌سابقه است. قبل از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، بیشترین کاهش تولید ناخالص داخلی در آمریکا مربوط به سه ماهه اول سال ۱۹۵۸ می شد. تولید ناخالص داخلی آمریکا در آن زمان ۱۰درصد به‌صورت سالانه کاهش یافت. شوک اقتصادی به وجود آمده در سه‌ماهه‌  دوم سال جاری میلادی چهار برابر شدیدتر از بدترین رکود فصلی طی رکود بزرگ سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ بود. طبق اطلاعات این دفتر، فعالیت اقتصادی در آمریکا ۵ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۰ کاهش یافته است. دلار آمریکا همچنان در حال از دست دادن ارزش خود است. بر اساس گزارش‌ها ارزش دلار آمریکا به شاخص ۳۷۷/۹۳ سقوط کرده، این موضوع طی دو سال اخیر بی‌سابقه بوده است. ارزش دلار طی ماه‌های اخیر در مقایسه با سایر ارزهای جهانی، سقوط ۹/۲ درصدی را تجربه کرده است. بر اساس تحلیل اقتصاددانان آمریکایی، اگر روند نزولی دلار ادامه یابد، تغییرات اساسی در گستره‌ تجارت جهانی دیده خواهد شد. از سوی دیگر از اروپا هم خبر می‌رسد که در ماه ژوئن، نرخ بیکاری در منطقه یورو  افزایش یافت و به ۷/۸ درصد رسید. این میزان از پیش‌بینی ۷/۷ درصدی اداره آمار اروپا، یورو استات، هم بدتر بود. طبق این داده‌ها در ماه ژوئن نرخ بیکاری در کل اتحادیه اروپا (فراگیرتر از منطقه یورو) هم افزایش یافت و از ۷/۰ درصد در ماه می به ۷/۱ درصد رسید. نرخ بیکاری جوانان در اتحادیه اروپا به ۱۶/۸ درصد و در منطقه یورو به ۱۷ درصد رسید. این در حالی است که بیکاری جوانان در یک ماه قبل در اتحادیه اروپا ۱۶/۲ درصد و در منطقه یورو ۱۶/۵درصد شده بود. همچنین در حالی که همه‌گیری ویروس کرونا در انگلیس باعث وارد آمدن خسارات سنگین به اقتصاد این کشور و فروپاشی بسیاری از کسب‌وکارها شده است، انجمن فعالان فرودگاهی در انگلیس از ضررهای سنگین این حوزه خبر داد. این انجمن اعلام کرد بحران کرونا در انگلیس در شش ماه گذشته تنها به‌طور مستقیم دومیلیارد پوند به فرودگاه‌های این کشور خسارت وارد کرد و بدترین دوره را در تاریخ هواپیمایی این کشور پدید آورد. اقدامات ضدچینیِ لندن که زیر فشار و اجبار آمریکا شکل گرفته، انگلیس را عملا و با شدت بیشتری وارد جبهه جنگ سرد واشنگتن با پکن کرده است.

آثار کرونا بر اقتصاد ایران مشخص شد

بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای به تشریح تحولات اقتصاد کلان و اقدامات این بانک برای کنترل تورم پرداخت؛ متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

در چهار ماهه اول سال جاری، فشار تحریم‌های اعمال شده بر اقتصاد کشور کماکان ادامه یافت. علیرغم فشارهای وارده در دو سال گذشته، اقتصاد غیرنفتی کشور در سال گذشته روند رشد مناسبی را طی کرد. اگرچه در ماه‌های پایانی و تحت تاثیر شیوع ویروس کووید ۱۹ از این رشد کاسته شد، ولی در سال ۱۳۹۸ رشد بخش غیرنفتی به سطح ۱.۱ درصد رسید. شیوع ویروس کووید ۱۹ به مثابه شوک منفی عرضه و تقاضای کل به صورت همزمان در اقتصاد عمل کرد. در این راستا، بانک مرکزی تلاش کرد تا با درک شرایط فعالیت‌های اقتصادی و اتخاذ رویکرد تسهیل‌گرانه پولی و اعتباری، آسیب‌های وارده به اقتصاد را مهار کند. از طرف دیگر، شرایط به وجود آمده بودجه دولت را نیز تحت تاثیر قرار داد و باعث تشدید کسری بودجه شد. در پی استفاده دولت از تنخواه‌گردان خزانه و بخشی از منابع صندوق توسعه ملی بابت هزینه‌های کرونا و نیز سیاست‌های اعتباری تسهیل‌گرانه مبتنی بر بهره‌گیری از منابع آزاد شده از محل کاهش سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی و تلفیق آن با منابع بانک‌ها جهت اعطای وام ضروری به سرپرستان خانوارهای یارانه بگیر و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، پایه پولی در سه ماهه اول سال جاری نسبت به پایان سال به میزان ۸.۶ درصد رشد یافت. در این مدت، رشد نقدینگی معادل ۷.۵ درصد شد. ذکر این نکته ضروری است که بر اساس آخرین ارقام موجود، نقدینگی در هفته منتهی به ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۹ نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ معادل ۹.۱ درصد رشد داشته است. ‌می‌توان گفت تحت این شرایط و اقدامات به عمل آمده به منظور حمایت از فعالیت‌های اقتصادی، رشد نقدینگی در چهار ماهه اول سال جاری همان‌گونه که انتظار می‌رفت، از روند بلندمدت فاصله گرفته و از این‌رو بانک مرکزی متعاقباً مجموعه اقدامات سیاستی مختلفی را در جهت مدیریت نرخ سود و رشد نقدینگی به کار گرفته است که در ادامه مورد اشاره قرار می‌گیرد. متاسفانه شیوع ویروس کرونا باعث شد با مختل شدن روابط تجاری در سطح جهانی، صادرات غیرنفتی و جریان وصول عواید آن و درآمدهای ارزی دولت نیز به دلیل افت قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی با اختلال و کاهش مواجه گردد. تحت تاثیر این عوامل و به ویژه شوک انتظاراتی ایجاد شده که برگرفته از عوامل سیاسی- امنیتی نیز می‌باشد، نرخ ارز در بازار با افزایش مواجه شد و همین امر باعث گردید نرخ تورم ماهانه در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیرماه افزایش یابد. البته انتظار می‌رود با بهبود شرایط بازگشت ارز صادرات غیر نفتی و تقویت صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی، بازار ارز متعادل شده و نرخ ارز تعدیل گردد که این امر در کنار سایر عوامل بر کاهش نرخ تورم نیز موثر خواهد بود. متاثر از تحولات متغیرهای پولی و همچنین نوسانات بازار داراییها، نرخ تورم ماهانه از اردیبهشت ۱۳۹۹ با افزایش مواجه شد؛ به طوری که بر اساس اطلاعات بانک مرکزی نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه افزایش یافت و ضروری است اقدامات مهار تورم با قوت بیشتری پیگیری شود. گرچه هنوز داده‌های بخش حقیقی اقتصاد یا تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ استخراج نشده است، اما شواهد موجود نشان می‌دهد که پس از کاهش قابل توجه فعالیت‌های اقتصادی در فروردین ماه ۱۳۹۹ متاثر از شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، نشانه‌هایی از بهبود وضعیت وجود دارد. به عنوان نمونه، شاخص تولید صنعتی صنایع بورسی در اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹ در مقایسه با فروردین رشد داشته و رشد خرداد نسبت به اردیبهشت ۱۳۹۹ معادل ۱.۶ درصد و رشد نقطه به نقطه اردیبهشت نسبت به ماه مشابه سال قبل که ۳.۳- درصد (منفی ۳.۳ درصد) بود در خرداد ماه ۱۳۹۹ نسبت به ماه مشابه سال قبل به صفر رسیده است، به این معنی که اثر منفی کرونا بر تولید این صنایع مرتفع شده است. لذا، نگرانی تعمیق رکود کاهش یافته و به نظر می‌رسد اقتصاد در مسیر بهبود عملکرد بخش حقیقی قرار گرفته است که تا ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸ نیز در حال رخ دادن بوده و صرفا به دلیل شیوع کرونا به طور موقتی دچار وقفه شده است. بر این اساس، بانک مرکزی اقدامات سیاستی جدیدی را در راستای مهار تورم در پیش گرفته است که به اهم آن‌ها اشاره می‌شود. در اردیبهشت ماه سال جاری، بانک مرکزی در راستای دستیابی به کنترل تورم و کمک به رشد اقتصادی، اجرای چارچوب هدف‌گذاری تورم را با اعلام تورم هدف (۲±۲۲ درصدی) برای یک سال آینده آغاز کرده است. با اجرای این چارچوب، بانک مرکزی کلیه اقدامات خود را با هدف هدایت نرخ تورم به سمت تورم هدف سازماندهی کرده است. در واکنش به تحولات اقتصاد کلان اشاره شده در قبل، بانک مرکزی اقداماتی را تدوین و اجرا کرده است. اقدامات بانک مرکزی در این خصوص در سه محور انجام شده است: الف) ایجاد بازار اولیه فروش اوراق بدهی دولتی، ب) برقراری دالان نرخ سود در بازار بین‌بانکی، و ج) معرفی ابزارهای جدید در بازار پول. بانک مرکزی ضمن برقراری دالان نرخ سود، با هدف افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی و جذب مازاد نقدینگی در این بازار که از تحولات بودجه‌ای سرچشمه گرفته است، نرخ کف دالان نرخ سود را در تاریخ ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۹ عملیاتی (در سطح ۱۰ درصد) تعیین نمود و طی دو مرحله آن را به ۱۲ و سپس ۱۳ درصد افزایش داد. این اقدام بانک مرکزی اثر محسوسی بر نرخ سود موزون بازار بین بانکی و همچنین نرخ تنزیل اوراق داشته که در نمودار زیر به وضوح قابل روئیت است و ضمن متوقف کردن روند نزولی آن‌ها سبب صعودی شدن نرخ‌های سود در جهت دستیابی به هدف تورمی شده است. اعطای مجوز افزایش انتشار گواهی سپرده عام ۱۸ درصدی تا سقف حداکثر ۲۰ درصد سپرده‌های بلندمدت از دیگر رویکردهای بانک مرکزی جهت افزایش جذابیت ابزارهای بازار پول و در نتیجه کاهش سیالیت سپرده‌های بخش غیردولتی بود. شورای پول و اعتبار در جلسه مورخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۹ با هدف تقویت جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها و افزایش ماندگاری سپرده‌ها، ضمن مجاز شمردن بانک‌ها به افتتاح سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه و شش ماهه با سقف نرخ‌های ۱۲ و ۱۴ درصد و سپرده سرمایه‌گذاری دو ساله با سقف نرخ سود ۱۸ درصد، سقف نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری یکساله را به ۱۶ درصد افزایش داد. حداکثر نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت کماکان در سطح ۱۰ درصد ثابت باقی ماند. با توجه به اجتناب‌ناپذیری کسری بودجه دولت متاثر از کاهش درآمدهای نفتی و عدم امکان افزایش فشار مالیاتی و همچنین رفع پیامدهای رکودی شیوع کرونا و با توجه به اینکه در کوتاه مدت به دلیل نسبت پایین بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی و حتی عدم افزایش نسبت کسری بودجه بدون نفت به تولید ناخالص داخلی و لذا عدم نگرانی از ناپایداری مالی دولت، بانک مرکزی با پذیرش عاملیت فروش اوراق بدهی دولتی، تا پایان تیرماه سال جاری هشت مرحله حراج برگزار کرده و مجموعاً معادل ۴۲۶ هزار میلیارد ریال انواع اوراق بدهی دولتی به فروش رسانده است. بدیهی است که این میزان فروش اوراق دولتی توسط کارگزاری بانک مرکزی نقش به سزایی در ممانعت از پولی‌سازی کسری بودجه ایفا کرده است. به منظور ایجاد تعادل در بازار ارز، بانک مرکزی ضمن تدوین بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۹ و رفع تعهدات ایفا نشده سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، به صادرکنندگان تا پایان ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۹ مهلت داد تا ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند که این اقدام در راستای تقویت عرضه داخلی ارز و ثبات‌بخشی به بازار ارزیابی می‌شود، به طوری که در ده روز منتهی به سوم مرداد ماه ۱۳۹۹ درحدود ۲.۵ میلیارد دلار از ارز صادراتی برای واردات تامین شد. در مجموع، بانک مرکزی از ابزارهای در اختیار خود برای مهار تورم استفاده خواهد نمود و این مسیر را با قدرت ادامه می‌دهد. همچنین، این بانک انتظار دارد با اقداماتی که در چارچوب هدفگذاری تورم انجام می‌دهد بتواند گام موثری در راستای تحقق اهداف قانونی خود (حفظ ارزش پول ملی -کنترل تورم- و کمک به رشد اقتصادی) بردارد.

ترمز مصرف برق کشیده شد

معاون توزیع برق شرکت توانیر از همکاری ۲ هزار مگاواتی صنایع در اوج مصرف شب خبرداد.زمان اوج مصرف برق از ساعت ۱۹ تا ۲۲ شب است. رخشانی‌مهر گفت: در زمان اوج مصرف روز در ساعات گرم هم، با مدیریتِ ۵۸۰۰ مگاواتی، این رقم به ۵۸ هزار و ۲۵۴ مگاوات رسید.

خرید و فروش حواله ارز در فضای مجازی ممنوع شد

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصادیق محتوای مجرمانه مرتبط با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی را تعیین و در درگاه اینترنتی این کارگروه به نشانی www.internet.ir قرار داد. کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی، مصادیق محتوای مجرمانه مرتبط با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی را تعیین و در بند «ک» از فهرست مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی در درگاه اینترنتی این کارگروه به نشانی www.internet.ir قرار داد. این مصادیق طی فرآیندهای فنی و کارشناسی از سوی کمیته رصد و پایش قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی ذیل قرارگاه مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه تهیه و به کارگروه تعیین مصادیق محتوای در فضای مجازی پیشنهاد شده بود. این کارگروه در جلسه ۱۱۹ مورخ ۳۰ /۴ /۹۹ به ریاست دادستانی کل کشور مصادیق محتوای مجرمانه مرتبط با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی را تصویب و طی مکاتبه شماره ۱۴۰ /۱۳۹۹ /۲۲۲۵۸ /۹۰۰۰ مورخ ۶ /۵ /۹۹ ابلاغ کرد. بند «ک» از فهرست مصادیق محتوای مجرمانه با عنوان محتوای مجرمانه مرتبط با قاچاق کالا و ارز بدین شرح است: ۱. هرگونه عرضه، تبلیغ، ترویج، خرید و یا فروش کالا و یا ارز موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز(ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، آئین نامه اجرایی شناسه کالا و رهگیری کالا موضوع ماده ۱۳، ماده ۱۸، تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل‌های ذیل تبصره ۴ ماده ۱۸ ، ماده ۱۸ مکرر، ماده ۲۲ ، ماده ۲۵، ماده ۲۶ و ماده ۲۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) ۲. هرگونه عرضه، خرید، فروش و یا حواله ارز در فضای مجازی(بند خ ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تبصره ماده ۲۸ دستورالعمل تأسیس، فعالیت ، نظارت بر صرافی‌ها مصوب ۱۳۹۳ شورای پول و اعتبار) در همین رابطه معاونت امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی مکاتبه‌ای با دبیرخانه کمیسیون‌های برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌های سراسر کشور، رصد و انعکاس این مصادیق در فضای مجازی اعم از درگاه‌های اینترنتی، اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی به دبیرخانه قرارگاه مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه مستقر در دفتر هماهنگی امور مقابله و رصد جریان مالی قاچاق این معاونت را خواستار شده است.

امید به بازار نسیه برگشت

در خرداد ماه ۹۹ در کل کشور ۸۸۱ هزار فقره چک برگشت خورده است که نسبت به ماه قبل ۱۱.۷ درصد کاهش داشته است. شیوع ویروس کرونا آثار مخربی را بر اقتصاد کشورمان مانند تمام کشورهای دیگر دنیا گذاشت. به همین جهت به دلیل رکود اقتصادی به وجود آمده شاهد افزایش چک‌های برگشتی کسبه بازار بودیم که مشکلاتی را به صورت سلسله وارد در زنجیره تأمین محصولات ایجاد کرد اما با بازگشایی محدود صورت گرفته و بازگشت نسبی فعالیت‌های اقتصادی آمار چک‌های برگشتی نیز رو به کاهش نهاد به حدی که آمار تعداد چک‌های برگشتی در خرداد ماه با کاهش ۱۱.۷ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه همراه بوده است که نشان از بازگشت دوباره چک به عنوان معتبرترین ابزار مبادله نسیه دارد. مطابق گزارش بانک مرکزی، در خرداد ماه ۱۳۹۹ در کل کشور بالغ بر ۷.۹ میلیون فقره چک به ارزشی بیش از ۱,۵۴۴ هزار میلیارد ریال مبادله گردید که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱.۲ درصد و ۱۳.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. در خرداد ماه ۱۳۹۹، در کل کشور بیش از ۷ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۱,۳۵۸ هزار میلیارد ریال وصول گردید که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۰.۴ درصد و ۱۴.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب ۸۸.۸ درصد و ۸۸.۰ درصد وصول گردیده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول شده در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به ترتیب معادل ۸۷.۵ درصد و ۸۷.۷ درصد و در خردادماه ۱۳۹۸ به ترتیب برابر ۹۰.۶ درصد و ۸۸.۹ درصد بوده است. در خرداد ماه ۱۳۹۹، در کل کشور بالغ بر ۸۸۱ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۱۸۶ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۱۱.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب ۱۱.۲ درصد و ۱۲.۰ درصد برگشت داده شده است. تعداد و مبلغ چک‌های برگشت داده شده نسبت به چک‌های مبادله شده در اردیبهشت ماه امسال به ترتیب معادل ۱۲.۵ درصد و ۱۲.۳ درصد و در اردیبهشت ماه ۹۸ به ترتیب برابر ۹.۴ درصد و ۱۱.۱ درصد بوده است. به عبارت دیگر، تعداد چک‌های برگشت داده شده نسبت به چک‌های مبادله شده در خرداد ماه ۹۹ در مقایسه با اردیبهشت ماه امسال ۱۰.۴ درصد کاهش یافته است.

بورس به ابرکانال جدید وارد شد

امروز شاخص کل با ۴۹۸۷۰ واحد افزایش معادل ۲.۵۴ درصد به دو میلیون و ۱۱ هزار واحد، شاخص قیمت وزنی ـ ارزشی با ۱۳۱۱۳ واحد افزایش، معادل ۲.۵۴ درصد به ۵۲۸ هزار و ۹۴۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۸۷۵۹ واحد افزایش معادل ۱.۶۲ درصد به ۵۲۶ هزار و ۸۸۶ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۵۵۲۲ واحد افزایش معادل ۱.۶۲ درصد به ۳۴۵ هزار و ۶۴۱ واحد، شاخص آزاد شناور با ۵۲۰۴۷ واحد معادل ۲.۰۵ درصد به دو میلیون و ۵۸۷ هزار و ۶۲۷ واحد، شاخص بازار اول با ۲۷۷۵۳ واحد معادل ۱.۹۳ درصد به یک میلیون و ۴۶۷ هزار و ۵۵۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۰۳۸۰۷ واحد معادل ۲.۶۳ درصد به ۴ میلیون و ۴۵ هزار و ۷۷۱ واحد رسید.

سکه عقب‌نشینی کرد

بازار داخلی سکه، هرچند نوسان قابل توجهی را تجربه کرد، اما در نهایت روندی نزولی داشت. امروز هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به آخرین روز معاملات در روز گذشته به قیمت ۱۱ میلیون و ۸۵ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز کاهش ۳۰۰ تومانی داشت وبه  قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه پنج میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. همچنین یک گرم طلای خام ۱۸عیار نیز به ارزش یک میلیون و ۴۴ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز با بهای چهار میلیون و ۵۲۵ هزار تومان به فروش رسید.

روس‌ها به چینی ها پیشنهاد میلیاردی دادند

وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد: ممکن است ۲۰ میلیار دلار دیگر در قالب ۶ پروژه به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشترک روسیه با چین اضافه شود. بر همین اساس پیشنهاد این حجم سرمایه‌گذاری به کمیسیون بین دولتی سرمایه‌گذاری مشترک روسیه و چین ارائه شده و در حال حاضر این گروه در حال بررسی این پیشنهادهاست. نخستین جلسه این کمیسیون مشترک روز پنج‌شنبه برگزار شد و پیشنهادهایی از سوی شرکت‌های مأمور برای سرمایه‌گذاری به آن ارائه شده است. این کمیسیون در سال ۲۰۱۴ و به پیشنهاد رؤسای جمهور چین و روسیه تشکیل و در حال حاضر ۷۰ پروژه سرمایه‌گذاری از سوی آن هدایت شده و مجموع کل این سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به ۱۱۲ میلیارد دلار رسیده است. وظیفه این کمیسیون، تمرکز بر همکاری و تقویت سرمایه‌گذاری بین دو کشور است. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه است و حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال ۲۰۱۹ برای چندمین سال پیاپی افزایش یافت و به ۱۰۲.۷۵ میلیارد دلار رسید. مسکو و پکن قصد دارند، حجم مناسبات تجاری خود را دو برابر کنند. البته ممکن است شیوع ویروس کرونا برنامه دو طرف را تحت تأثیر قرار دهد. در شش ماه نخست سال جاری، مبادلات تجاری بین روسیه و چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش یافت و به ۴۹.۱۵ میلیارد دلار رسید. هم روسیه و هم چین در تلاش هستند تا آنجا که می‌توانند دلار را از مبادلات تجاری خود کنار بگذارند. در سه ماه نخست سال جاری، سهم دلار از مبادلات تجاری بین دو کشور به زیر ۵۰ دلار رسید و روبل، یوآن و دلار جای آن را گرفتند.

اپل بزرگ‌ترین شرکت بورسی جهان شد

شرکت اپل آمریکا در معاملات روز گذشته شاهد افزایش ۱۰ درصدی ارزش سهام خود بود و همین امر ارزش کل این شرکت تولید گوشی هوشمند را به قدری افزایش داد که از ارزش شرکت نفتی آرامکوی عربستان پیشی گرفت و به گران‌ترین شرکت عرضه شده در بورس در جهان تبدیل شد.تا پیش از این شرکت نفتی آرامکو عربستان گرانقیمت‌ترین شرکت بورسی در جهان به شمار می‌رفت. در معاملات روز گذشته سهام اپل از ۴۲۵ دلار فراتر رفت و ارزش کل این شرکت به بیش از ۱.۸۲ تریلیون دلار افزایش یافت. این بزرگ‌ترین افزایش یک روزه ارزش سهام اپل از ماه مارس تا کنون به شمار می‌رفت و به یکباره ۱۷۲ میلیارد دلار به ارزش آن اضافه کرد. ارزش کل شرکت آرامکوی عربستان هم که سال گذشته عرضه اولیه شد بر اساس قیمت هر سهم آن و بنا به محاسبه مؤسسه ریسینیتیو ۱.۷۶ تریلیون دلار است. با در نظر گرفتن رشد دیروز سهام اپل این شرکت از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۵ درصد افزایش ارزش را تجربه کرده است. با توجه به گزارش اپل درباره عملکردش در سه ماهه دوم سال جاری حدود ۲۰ کارشناس اقتصادی ارزیابی خود نسبت به ارزش واقعی سهام اپل را افزایش دادند و به طور متوسط ارزش سهام این شرکت آمریکایی را ۴۰۹ دلار ارزیابی کردند اما علیرغم این افزایش ارزش کنونی سهام اپل ۱۵ دلار بیشتر از متوسط پیش‌بینی کارشناسان است.

طرح مالیات بر خانه‌های خالی نهایی شد

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به طرح مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: طرح موسوم به «مالیات بر خانه‌های خالی» پس از اصلاح در کمیسیون اقتصادی مجلس، روز یکشنبه به صحن بهارستان باز می‌گردد تا نمایندگان با بررسی جزئیات این طرح؛ در قالب یک ماده واحده مشتمل بر ۱۰ تبصره ضوابط اخذ مالیات از خانه‌های خالی را تعیین کنند. متن این طرح به شرح زیر است: «ماده واحده: متن زیر جایگزین ماده (۵۴) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات والحاقات بعدی می‌شود: ماده ۵۴ مکرر- واحدهای مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش ازچهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (۱۱) ماده (۵۳) این قانون، بصورت ماهانه مشمول مالیاتی برمبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح زیر می‌شود: سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقهسال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقهسال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقهواحدهای نوساز پس از دوازده ماه و در پروژه‌های انبوه سازی پس از هجده ماه از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساخت موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴/۰۴/۱۱، مشمول مالیاتموضوع این ماده می‌شوند. سازمان امور مالیاتی موظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک ماه قبل از اتمام مهلت‌های مذکور، اخطار لازم را به مالک واحد یا به کدپستی محل آن ارسال دارد. نرخ‌های فوق برای خانه‌های خالی متعلق به اشخاص حقوقی خصوصی، عمومی و دولتی از قبیل دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۰۷/۰۸، ماده (۵) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۳۶۶/۰۶/۰۱ و ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴، دو برابر میزان مذکور است. تبصره ۱- وزارت راه وشهرسازی مکلف است حداکثر یک‌ماه پس از لازم الاجراشدن این ماده، ضمن تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات، امکان اظهار رایگان اطلاعات مالکیت و اقامت را در تمام مناطق کشور بر اساسکدملی یا کدشناسایی اتباع غیرایرانی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور فراهم نماید. مالکان واحدهای مسکونی در تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی موظفند اطلاعات املاک مسکونی تحتتملک خود را با تعیین نوع کاربری (مسکونی، اداری، تجاری) حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از انتشار دستورالعملمربوطه، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نمایند. تبصره ۲- سرپرستان خانوار مکلفند اقامتگاه اصلی خانوار را حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از انتشار دستورالعمل مذکور در تبصره (۱) این ماده، در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند. علاوه بر اقامتگاه اصلی، هر خانوار می‌تواند حداکثر یکی از واحدهای تحت تملک خود در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی را به عنوان اقامتگاه فرعیثبت نماید. اقامتگاه‌های موضوع این تبصره معاف از مالیات مندرج در این ماده است تبصره ۳- دانشجویان مشغول به تحصیل، شاغلین و سایر اشخاص که توسط آیین نامه اجرایی این ماده تعیین می‌شوند، در صورت اقامت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی خانوار، تنها با ارائه اسناد مثبته، امکان ثبت یک واحد مسکونی دیگر، معاف از مالیات دارند. تبصره ۴- واحد مسکونی محل اشتغال صاحبان صنوف، مشاغل، مؤسسات یا شرکت‌های فعال که ممنوعیتی برای فعالیت در واحدهای مسکونی ندارند، به شرط ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور و با تأیید سازمانامور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی، از مالیات موضوع این ماده معاف است. درصورت احراز تخلف در ثبتاطلاعات موضوع این تبصره، واحد مزبور علاوه بر پرداخت مالیات مندرج در این ماده، مشمول جریم‌های معادلمالیات متعلقه می‌شود. تبصره ۵- واحدهای مسکونی که اطلاعات اقامت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می‌شوند. مالکان واحدهای مسکونی مکلف به تایید اقامت اعلام شده توسط خود یابهره برداران واحد در سامانه مذکور هستند. درصورت احراز تخلف در ثبت اطلاعات، واحد مسکونی مشمول جریمه‌ای معادل مالیات سال اول صدر این ماده می‌شود. تبصره ۶- کلیه اشخاص مشمول موضوع این ماده مکلفند حداکثر ظرف مدت یکماه پس از هرگونه تغییر در محل اقامت یا خرید و فروش واحد تحت تملک خود، اطلاعات جدید را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند. درغیراینصورت به ازای هرماه تاخیر، واحد مسکونی جدید، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات سال اول می‌شود. تبصره ۷- پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (۱) این ماده، دستگاه‌های اجرایی مکلفند خدمات خوداز قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه‌ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامهرانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافتخوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کد ملی و بر اساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده درسامانه املاک و اسکان کشور ارائه نمایند. همچنین حداکثر شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این ماده، کلیه ارائه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق باکد پستی یا آدرس یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر نمایند. تبصره ۸- کلیه دستگاه‌های اجرایی و خدمت رسان مکلفند محل اقامت اشخاص حقیقی را با روشی که توسطکارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی مرکز ملی فضای مجازی با استفاده از پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاصحقیقی سازمان ثبت احوال کشور و سامانه املاک و اسکان کشور تعیین می‌شود، استعلام نمایند و اخذ هرگونهاطلاعات مشابه از اشخاص، تخلف محسوب و متخلف به مراجع انتظامی مربوطه معرفی میشود. تبادل اطلاعاتموضوع این ماده بین دستگاه‌های اجرایی، رایگان می‌باشد. تبصره ۹- ثبت اطلاعات اشخاص به عنوان مالک در سامانه املاک و اسکان کشور، حق مالکیت برای اشخاص ایجاد نمی‌کند و مبنای مالکیت جهت استفاده در دستگاه‌های اجرایی یا محاکم قضائی نیست. مرجع رسیدگی بهاعتراض مالک واحد مسکونی نسبت به خالی بودن آن، هیات حل اختلاف موضوع ماده (۲۴۴) این قانون است. در این موارد، نماینده وزارت راه و شهرسازی مکلف است مستندات سامانه املاک و اسکان را در جلسه هیات حلاختلاف مالیاتی ارائه نماید. تبصره ۱۰- وزارت راه و شهرسازی مکلف است باهمکاری سازمان امور مالیاتی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آئین‌نامه‌های اجرایی این ماده شامل تعیین نحوه دسترسی سازمان امورمالیاتی و سایر دستگاه‌ها به سامانه املاک و اسکان کشور، مصادیق خدمات تبصره (۲) این ماده، نحوه تشخیص املاک غیرقابل فروش، نحوه تشویقگزارشگری مردمی و سایر آیین نامه‌های مرتبط مرتبط را حداکثر دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و ابلاغ نماید. وزیر راه و شهرسازی موظف است در سال اول اجرای این ماده هردوماه یک بارگزارش پیشرفت اجرای آن را به کمیسیون‌های اقتصادی و عمران مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. معاون یا مدیران مربوطه در وزارت راه وشهرسازی، سازمان امور مالیاتی و دیگر کارکنان دستگاه‌های اجرایی که از اجرای این ماده استنکاف نمایند بهانفصال موقت درجه شش محکوم می‌گردند.»

اتاق بازرگانی خبر خوش صادراتی داد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: از مدت تشکیل اتحادیه گمرکی اوراسیا و عضویت کشورمان در آن تاکنون صادرات ایران به این اتحادیه ۵ برابر شده است. هادی تیزهوش تابان با تأکید بر اینکه موافقتنامه گمرکی اوراسیا نقطه قوتی است که از این طریق بتوانیم کالاهای خود را به روسیه صادر کنیم اظهار داشت: از مدت تشکیل اتحادیه گمرکی اوراسیا و عضویت کشورمان در آن تاکنون صادرات ایران به این اتحادیه ۵ برابر شده است. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه بازار روسیه با شرایطی که دارد می‌تواند بازار بسیار خوبی برای فعالیت تجاری و اقتصادی کشورمان باشد عنوان کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا و با وجود مسدود شدن تمام مرزهای کشور تنها مرزهایی که مشغول به فعالیت بودند مرزهای مشترک با آذربایجان و مرز روسیه بود. تیزهوش تابان در مورد کمیت و کیفیت صادرات کالا از کشورمان به روسیه نیز مطالبی بیان داشت و تصریح کرد: در سال ۹۸ ایران بیش از ۵۲۰ میلیون دلار کالا به روسیه صادرات کرد از طرفی بیشترین کالایی که به روسیه صادر شده ‌کالاهای کشاورزی هستند که حدود ۷۰ درصد از صادرات کشورمان به روسیه را شامل می‌شود. بیشتر بخوانیدلغو ماراتن اوراسیا ۲۰۲۰ به دلیل کروناسخنگوی وزارت خارجه: سیاست ما حفظ توازن روابط با قدرت‌های اوراسیا، شرق و جنوب آسیاسترئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه: ایران به‌دنبال حضور دائمی در اتحادیه گمرکی اوراسیاسترئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان اقداماتی که کشورمان برای افزایش حجم مبادلات تجاری میان خود و اتحادیه اوراسیا انجام داده است را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: امکانات لجستیکی و زیرساخت‌ها امری است که اگر می‌خواهیم در تجارت با اوراسیا موفقیت بیشتری کسب کنیم باید به آن توجه داشته باشیم. وی برگزاری یکسری جلسات با اعضاء اتحادیه گمرکی اوراسیا و پیگیری‌های بسیار خوبی که در سطح دولتی و خصوصی انجام شده را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: رابطه بین امکانات لجستیکی و زیرساختی با صادرات رابطه‌ای مستقیم و دو طرفه است و برای افزایش حجم مبادلات خود باید برای ارتقاء زیرساخت‌ها تلاش کنیم. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با تأکید بر اینکه هرچه قدر امکانات زیرساختی کشورمان از وضعیت مناسبی برخوردار باشد به همان میزان صادرات ما نیز افزایش پیدا می‌کند اظهار داشت: آماده‌سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی، هوایی، ریلی و دریایی برای توسعه صادرات کشور امری بسیار حیاتی و البته حائز اهمیت است. در شرایطی که ایران همچنان با تحریم‌های ظالمانه اقتصادی از سوی آمریکا و هم پیمانانش روبه‌روست، همکاری در حوزه انرژی با کشورهای منطقه اورآسیا برای ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از سوی دیگر ایران نقش کلیدی در شاهراه‌های موجود منطقه یعنی جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری آسیا، کریدور تراسیکا و کریدور شمال و جنوب دارد و اقتصاد ایران و کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از توان هم‌تکمیلی جدی برخوردارند. لازم به ذکر است موقعیت جغرافیایی ایران می‌تواند اعضاء اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به آب‌های گرم خلیج فارس و به منطقه خاورمیانه متصل کند و اگر شرایط زیرساخت‌های ترانزیتی ایران بهبود پیدا کند می‌توان بر درآمدزایی از این طریق حساب ویژه‌ای باز کرد.

رفت و برگشت «دلار» نبض بازار را از نبض گیران گرفت

در دومین روز هفته، دلار در مقطعی به زیر کانال ۲۳ هزار تومان رفت و سکه هم پس از افت کانالی ابتدای روز به بالای مرز ۱۱ میلیون تومانی بازگشت. شاخص ارزی ۳۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۳ هزار و ۵۰ تومان رسید. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم در معاملات آتی، ناکامی در شکستن سطح مقاومتی ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی و افزایش شاخص کل بورس سه عاملی بودند که در کاهش قیمت دلار نقش داشتند. با افت قیمت این ارز، سکه تمام بهار آزادی نیز در جهت کاهشی قرار گرفت و با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به عدد ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. فلز گرانبهای داخلی در ابتدای روز حتی تا محدوده ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرده بود. سقوط کانالی دلار پایدار نمانددر ابتدای دومین روز هفته،فشار فروش در بازار ارز بسیار زیاد بود.شروع معاملات دلار روی کانال ۲۳هزار تومانی انجام شد که نشان از کاهش۳۵۰ تومانی نسبت به نرخ بسته شده روز شنبه می‌داد.شروع کاهشی، پایان نزول دلار در روز یک‌شنبه نبود و این ارز در اواسط روز حتی تا محدوده ۲۲ هزار و ۵۵۰ تومان عقب‌نشینی کرد. با برخورد به این نقطه، به یکباره خریداران فنی وارد بازار شدند و توانستند قیمت این ارز را در کانال ۲۳ هزار تومان قرار دهند. در واقع درست است که قیمت دلار روز یک شنبه ۳/ ۱ درصد کمتر از اولین روز هفته بود،‌ ولی از آن جایی که نسبت به قیمت کف روز یک شنبه افزایش ۲/ ۲ درصدی را نشان می‌داد، ابهام شرایط بازار برای معامله‌گران را بیشتر کرد. دسته‌ای باور داشتند، دومین افت پیاپی دلار نشان می‌دهد که مسیر قیمتی این ارز تغییر کرده است، حال آنکه دسته دیگری باور داشتند، بازگشت دلار از میانه کانال ۲۲ هزار تومانی، حکایت از این دارد که این ارز به کف خورده و مسیر قیمتی خود را تغییر داده است. به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار شد، افت نرخ حواله درهم بود. البته معامله‌گران عنوان می‌کردند که معاملات حواله درهم پشت خطی و برای روزهای آتی بود. در این معاملات، قیمت درهم در مقطعی به زیر محدوده ۶ هزار و ۴۰۰ تومان رفت ولی در اواخر روز به کانال ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی بازگشت و روی عدد ۶ هزار و ۴۲۰ تومان قرار گرفت. این قیمت ۶۰ تومان کمتر از روز شنبه بود و به‌عنوان عامل اصلی زمینه ساز افت دلار در بازار شناسایی می‌شد. البته برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند دیروز معاملات درهم به دلیل تعطیلات عید قربان در دبی به‌صورت فیزیکی انجام نمی‌شد و بیشتر خرید و فروش‌ها به‌صورت آنلاین و برای روزهای آتی بود. در کنار افت درهم،تقویت شاخص کل بورس در ۲ روز ابتدایی هفته و عبور از سوپرکانال ۲ میلیون واحدی دیگر متغیری بود که انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد. به باور برخی از تحلیلگران، رشد سهم‌ها موجب می‌شد که برخی از بازیگران ارزی تصور کنند که تقاضا از این پس به جای بازار دلار، تمایل بیشتری برای ورود به بازار سهام خواهد داشت. در واقع رشد شاخص کل بورس از طریق تغییر انتظارات و افزایش احتمال کاهش تقاضا در بازار ارز، زمینه‌ساز افت دلار شد. البته گروه زیادی از تحلیلگران هم باور دارند، رشد شاخص کل بورس درمیان‌مدت می‌تواند زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت دلار شود. از نگاه این گروه، بازدهی زیاد بازار سهام، انتظارات معامله‌گران ارز،‌ سکه و مسکن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که در آینده، با افزایش تقاضا، از لحاظ بازدهی با بازار سهام همگراتر شوند. در کنار این، در روزهای اخیر، دلار چندبار برای شکستن محدوده مقاومتی ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان تلاش کرد؛ ولی موفق نشد که از آن عبور کند. به گفته یکی از تحلیلگران باتجربه بازار زمانی که دلار دچار چنین گره‌ای می‌شود، با افزایش فروش‌ها قیمت را پایین می‌آورند تا زمینه‌ خرید دوباره را برای خود فراهم آورند. دلار در مردادماه هرگز بالای سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نرفته است و عبور از آن می‌تواند زمینه ساز ورود تقاضای جدیدی به بازار ارز شود.

کرونا کمر ایرباس را شکست

به نقل از اسپوتنیک، گزارش عملکرد مالی ایرباس برای نیمه نسخت سال جاری نشان می‌دهد که این غول هواپیماسازی به خاطر شیوع ویروس کرونا ۵۰ درصد از درآمدش را از دست داده است. این شرکت فرانسوی عملکرد مالی بسیار بدتری را نسبت به چیزی که کارشناسان انتظار داشتند، به ثبت رسانده که یکی از دلایل آن کاهش شدید تولید هواپیماهای دورپرواز A۳۵۰ بوده است. بنا به گزارش ایرباس، این شرکت در ۶ ماه نخست سال جاری ۸.۳۲ میلیارد یورو درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد سقوط کرده است و به ضرر ۱.۲۳ میلیارد دلاری هواپیماساز فرانسوی منجر شده است. بر همین اساس سهامداران ایرباس به ازای هر سهم این شرکت ۱.۸۴ یورو ضرر کرده‌اند. گیلائوم فائوری، مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ایرباس فرانسه در این باره گفت: تأثیر شیوع ویروس کرونا بر عملکرد ایرباس بسیار جدی بوده است. شرکت ایرباس قصد دارد، تولید هواپیماهای ایرباس ۳۵۰ را از ۹.۵ فروند در ماه به ۵ فروند کاهش دهد و تقریبا تولید آن را نصف کند. شرکت بوئینگ هم روز چهارشنبه از ضرر ۲.۴ میلیارد دلاری خود در سه ماهه دوم سال جاری خبر داد و اعلام کرد: قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ تولید هواپیمای افسانه‌ای ۷۴۷ خود را متوقف کند.

کویت پرواز ها را محدود کرد

اداره کل هواپیمایی کشوری کویت اعلام کرد این کشور تا اطلاع ثانوی، پروازهای تجاری به ۳۱ کشور را که به علت شیوع کرونا پرخطر می داند، ممنوع کرد. این کشورها شامل، هند، پاکستان، مصر، فیلیپین، لبنان و سریلانکا هستند که همگی تعداد زیادی مهاجر در کویت دارند. این فهرست شامل چین، ایران، برزیل، مکزیک، ایتالیا و عراق نیز است. این ممنوعیت در همان روزی اعلام شد که این کشور بخشی از پروازهای تجاری را از سر گرفت. مقامات کویتی می گویند فرودگاه بین المللی کویت از روز شنبه با حدود ۳۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کند و به تدریج آن را طی ماه های اتی افزایش خواهد داد. طارق المرزوم، سخنگوی دولت کویت در ئوئیتر نوشت وزارت بهداشت این کشور نیر نسبت به عدم انجام پروازهای غیرضروری در زمان کنونی توصیه کرده است. کویت ۶۷ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا را گزارش داده است که ۴۰۰ نفر از این افراد جان خود را از دست داده اند.

بیتکوین روی مرز ۱۲ هزار دلار تاب نیاورد

ارزش بیتکوین نتوانست در محدوده ۱۲ هزار دلار باقی بماند. همان طور که پیشتر نیز انتظار می رفت، موفقیت بیت کوین در شکستن کانال ۱۰ هزار دلاری باعث صعود بیشتر این ارز دیجتالی شد تا جایی که بهای هر بیت کوین به بالای ۱۲ هزار دلار نیز صعود کرد اما تشدید عرضه پس از این اتفاق باعث شد تا بیت کوین به کانال ۱۰ هزاردلاری وارد شود. این ریزش پایان کار نبود و در نهایت در یک رفت و برگشت، بیت کوین در معاملات امروز با ۳.۹۲ درصد کاهش به ۱۱ هزار و ۲۲۲ دلار رسید.  به گفته تحلیلگران، تشدید تنش ها بین چین و آمریکا و هم چنین رکوردشکنی طلا در رسیدن بیت کوین به قله ۱۰ ماهه خود موثر بوده اند. از سوی دیگر شمار مبتلایان به کرونا در جهان بار دیگر روندی صعودی به خود گرفته است و بسیاری از کارشناسان نگران بروز موج دوم در پاییز هستند. تاکنون بیش از ۶۵۷ هزار نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده اند. میکا ارستلینگ، تحلیل گر ارزهای دیجیتالی در موسسه " جی اس آر" گفت: بازار به شدت نگران خبرهای مربوط به کرونا، تنش های بین آمریکا و چین و زمان بر بودن عرضه واکسن است. صعود ارزهای امن نظیر طلا در معاملات اخیر، معامله گران بیتکوین را به این نتیجه رسانده که بازار ارزهای دیجیتالی در حال حاضر مقصد جذابی در مقایسه با بازارهای سنتی تر هستند. البته ریزش قیمت ها در بازار ارزهای دیجیتالی محدود به بیت‌کوین نبود و قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر نزولی بود؛ به گونه‌ای که اتریوم با ۲.۴۸ درصد کاهش به ۳۸۴.۸۶ دلار، بیت کوین کش با ۷.۷۱ درصد ریزش به ۲۹۰.۱۱ دلار، لایت کوین با ۴.۷۹ درصد کاهش به ۵۷.۷۸ دلار، مونرو با ۱.۸۱ درصد کاهش به ۸۶.۳۷ دلار، دش با ۵.۸۶ درصد کاهش به ۸۶.۴۴ دلار، زدکش با ۴.۱۷ درصد کاهش به ۸۳.۸۷ دلار و میکر با ۱.۵۵ درصد کاهش به ۵۷۲.۴۷ دلار رسید.

نرخ بیکاری ژاپن به ۲.۸ رسید

برای نخستین بار در طول شش ماه اخیر نرخ بیکاری در سومین اقتصاد بزرگ جهان کاهشی شده است؛ به گونه ای که طبق اعلام وزارت ارتباطات و امور داخلی، نرخ بیکاری در ژاپن تا پایان ماه ژوئن با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۲.۸ درصد رسیده است. با در نظر گرفتن فاکتورهای فصلی شمار بیکاران ژاپنی در حال حاضز حدود یک میلیون و ۹۴۰ هزار نفر برآورد می شود که ۳۰ هزار نفر کمتر از شمار بیکاران ثبت شده در مدت مشابه ماه قبل بوده است. طبق اعلام مرکز آمار ژاپن، در ماه ژوئن ۴۹۰ هزار نفر از شاغلین کار قبلی خود را ترک کرده‌اند و ۱۰۸ هزار نفر نیز اخراج شده‌اند. شمار کسانی که برای نخستین بار در جست و جوی کار بوده‌اند نیز با ۱۰ هزار نفر کاهش نسبت به ماه قبل به ۳۵۰ هزار نفر رسیده است. هم‌چنین طبق اعلام این وزارتخانه ژاپنی، شمار شاغلین تا پایان ماه ژوین با ۸۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۶۶ میلیون و ۳۷۰ هزار نفر رسیده است. همچنین طبق آمار جداگانه منتشر شده توسط وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن، نرخ موجودیت شغلی به ۱.۱۱ رسیده است که نشان می دهد به ازای ۱۰۰ فرد جویای شغل، ۱۱۰ فرصت شغلی وجود دارد. متوسط نرخ بیکاری ژاپن در بازه زمانی ۱۹۵۳ تا۲۰۱۹ معادل ۲.۷۲ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئن ۲۰۰۲ با ۵.۵ درصد  و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به نوامبر ۱۹۶۸ با یک درصد بوده است. از سوی دیگر نرخ بیکاری سنگاپور تا پایان ماه ژوین به ۲.۹ درصد رسید که این نرخ، ۰.۵ درصد بیشتر از نرخ بیکاری ماه قبل و بزرگ ترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از سپتامبر ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می‌شود. طی این مدت شمار بیکاران با ۶۷۰۰ نفر افزایش به ۳۵۴ هزار و ۷۲۲ نفر رسیده است.

برندگان قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده ایران خودرو مشخص شدند

قرعه‌کشی دومین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات ایران خودرو با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی برگزار شد و نتایج قرعه‌کشی در سه روز آینده و پس از صحه‌گذاری مراجع ذیربط، در سایت اینترنتی فروش محصولات ایران خودرو قرار می‌گیرد. "بابک رحمانی" معاون فروش و بازاریابی این گروه صنعتی در حاشیه این مراسم گفت: دومین مرحله از فروش فوق العاده ایران خودرو از ۹ مردادماه به مدت سه روز با عرضه پنج محصول و با ظرفیت ۱۴ هزار دستگاه خودرو از طریق سایت فروش ایران خودرو انجام شد. وی ادامه داد: بیش از ۹۸۰ هزار نفر در این مرحله برای ثبت نام اقدام کردند که ۱۴ هزار نفر از آنان در مراسم قرعه کشی انتخاب شدند. رحمانی خاطرنشان کرد: با هماهنگی انجام شده، در این مرحله تعداد متقاضیان ذخیره برابر با منتخبان بود تا در صورت انصراف نفرات اصلی، از این فهرست استفاده شود. معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو بیان داشت: با توجه به تاکید کمیته خودروی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در ثبت نام خانواده‌های فاقد خودرو در این طرح، اسامی منتخبان برای صحه گذاری اطلاعات اظهار شده، به نهادهای ذیربط ارسال شد تا پس از آن، نتایج اعلام عمومی شودرحمانی در ادامه گفت: مشخصات پذیرفته شدگان نهایی در دومین طرح فروش فوق العاده، در سه روز آینده در سایت فروش  ایران خودرو  به نشانی esale.ikco.ir در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. وی تاکید کرد: منتخبان نهایی سه روز فرصت دارند تا نسبت به پرداخت وجه قطعی خودرو اقدام کنند. طبق برنامه ریزی انجام شده، خودرو در زمان حداکثر سه ماه به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

حباب سکه طلا کمی خالی شد

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به کاهش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا در روزهای اخیر گفت: پس از ریزش حدود ۳۰۰ هزار تومانی بهای سکه تمام بهار آزادی، میزان این حباب به ۶۵۰ هزار تومان کاهش یافته است. «محمد کشتی آرای» ضمن اشاره به روند کاهشی قیمت سکه طی هفته جاری در بازار طلا افزود: دو روز ابتدایی هفته، شاهد کاهش قیمت انواع سکه بودیم که متاثر از کاهش قابل توجه قیمت ارز رخ داد. اما از سوی دیگر قیمت طلای آبشده، دیروز متاثر از قیمت انس جهانی، افزایش داشت. وی دلیل این رفتار متناقض در روند حرکت سکه و طلا را وجود حباب در بازار سکه دانست و اضافه کرد: قیمت طلای آب شده از آنجا که قیمت طلا همچنان در ایران کمتر از قیمت جهانی است، به رشد خود ادامه داده است. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور در ادامه به روند کاهش تقاضا در بازار طلا اشاره داشت و افزود: در هفته های گذشته شاهد هجوم بی سابقه اقشار مختلف مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا بودیم. این روند همزمان با سایر بازارهای موازی به منظور تلاش برای حفظ ارزش سرمایه‌های اندوخته شده توسط مردم بود. اما در دو هفته اخیر و پس از فروکش کردن التهاب بازار ارز و همچنین افزایش شیب قیمت انس جهانی، علاوه بر آنکه شاهد کاهش حباب در بازار طلا هستیم، با کاهش شدید در تقاضا هم مواجه شده ایم. کشتی آرای خاطرنشان کرد: شرایط بازار طلا طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که استقبال برای سرمایه‌گذاری در این بازار به حد اشباع رسیده است و به همین دلیل در شرایط فعلی با تقاضای قابل توجهی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه نیستیم.  این امیدواری وجود دارد که ادامه این وضعیت باعث از بین رفتن حباب سکه بشود. این کارشناس بازار طلا با تاکید بر این که قیمت طلا کاهش پیدا نخواهد کرد، ادامه داد: نباید فراموش کنیم که کاهش تقاضا در بازار طلا تنها موجب از بین رفتن حباب سکه خواهد شد و به هیچ وجه شاهد کاهش قیمت طلا نخواهیم بود. چرا که اگر قیمت طلا در ایران کمتر از ارزش جهانی آن بشود، با پدیده قاچاق طلا از ایران به خارج از کشور مواجه خواهیم شد که تبعات نامطلوب اقتصادی فراوانی به جا خواهد گذاشت. کشتی آرای در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به ایام اعیاد قربان و غدیر و همچنین در پیش بودن ایام عزاراداری محرم توضیح داد: از مقطع اسفندماه گذشته که کرونا در ایران شیوع پیدا کرد، به دلیل کاهش قابل توجه برگزاری مراسم‌ها و مهمانی‌ها، صنعت طلا دچار رکود شدیدی شده است و در این شرایط درخواستی برای خرید زیورآلات و مصنوعات طلا وجود ندارد.  در این شرایط مناسبت‌های عید یا عزاداری تاثیری بر قیمت ها در بازار ندارند. وی افزود: البته این رکود شدید در صنعت طلا باعث شده است تا به صورت محسوسی شاهد کاهش میزان اجرت در نظر گرفته شده یا درصد سود طلاسازان و طلافروشان در بازار باشیم به نحوی که دیده شده است طلافروشان از سود قانونی هفت درصد خود صرف نظر کرده و زیورآلات را تنها با سود دو درصد به فروش می‌رسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha