سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حوزه علمیه خواهران خوزستان
عکس آرشیوی

حوزه/ میزگرد «بانوی ایده آل در فرهنگ اسلامی» در مدرسه علمیه خدیجه کبری(س) سوسنگرد باهدف بررسی چالش‌های پیش روی بانوان در جامعه اسلامی، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، میزگرد «بانوی ایده آل در فرهنگ اسلامی» به زبان عربی با حضور سرکار خانم بیت سیاح و مشارکت فعال طلاب و دانش‌آموختگان مدرسه علمیه خدیجه کبری(س) سوسنگرد برگزار شد.

در این میزگرد که یکی از اهداف آن تقویت زبان اصیل عربی طلاب با استفاده از متن‌های کوتاه بیانات رهبری در زمینه مقام زن بود، چالش‌های پیش روی بانوان در جامعه اسلامی بررسی و سپس استاد جلسه، پیرامون آن، نکاتی را بیان کرد.

همچنین سرکار خانم بیت سیاح، در بخشی از این میزگرد، با بیان اینکه نگاه اسلام، و به‌تبع آن، مقام معظم رهبری به زن، نگاهی جامع است که هم ارزش‌های الهی و هم منطق انسانی، در آن لحاظ شده است، گفت: در نظام مقدس انقلاب اسلامی، جایگاه زن به حدی است که یک روز را به پاس قدردانی از جنس مؤنث به وی اختصاص داده‌اند. همچنین نگاه رهبری به زن در روز زن به این صورت است؛ «روز زن، یعنی نگاه درست و مبتنی بر منطق به زنان، که نیمی از جمعیت بشر را تشکیل می‏دهند».

وی تصریح کرد: از نظر اسلام، میدان فعالیت و تلاش علمی، اقتصادی و سیاسی برای زنان، کاملاً باز است. از طرفی مقررات ضروری برای حمایت از حضور زنان در جامعه و در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی وجود دارد که خود به دو دسته می‌باشند.

این استاد حوزه، در تشریح دسته اول از مقررات ضروری برای حمایت از حضور زنان در جامعه، گفت: نخست قوانینی که در بعد مادی از زن حمایت می‌کند؛ مثل تعیین میزان ساعات کار، میزان ساعات مرخصی، مرخصی زایمان، ویژگی‌های محل کار، نوع کار و تعیین زمان بازنشستگی. معمولاً مقرراتی که در کشورهای غربی به هدف حمایت از زنان وضع می‌شود از این دسته است. فمینیست‌ها و کسانی که سنگ حمایت از زنان را به سینه زده و خواستار رسیدگی به وضعیت زنان و بهینه‌سازی آن هستند، فقط به همین بعد از زندگی زن توجه کرده و به دنبال وضع مقرراتی هستند که رفاه بهتر و لذت دنیوی بیشتری برای زنان به دنبال داشته باشد.

بیت سیاح، اضافه کرد: مقرراتی که علاوه بر بعد مادی، بعد معنوی و سعادت ابدی زن را نیز لحاظ کرده و از شخصیت و هویت واقعی او حمایت می‌کند؛ مانند مقررات مربوط به «اطاعت زن از شوهر»، «ولایت پدر بر دختر»، «تعیین پوشش برای حضور در اجتماع»، «آداب راه رفتن زن»، «چگونگی ارتباط با مردان نامحرم» و «حمایت از حضور زن در عرصه اجتماعی و صحنه‌های کار و تلاش اقتصادی». وضع مقرراتی از قسم اول گرچه لازم است ولی کافی نیست. اخلاق، معنویت و سعادت ابدی، مهم‌ترین بعد زندگی زن است که مورد غفلت قانون‌گذاران واقع شده. بر خلاف مقررات نوع اول، که انسان‌ها به طور طبیعی در اندیشه وضع آن هستند و مدافعان حقوق زن از آن سخن می‌رانند و در محافل قانونی، به تصویب می‌رسانند. قوانین دسته دوم، خواه به سبب جهل و نادانی یا به اغراض و اهداف دیگر، مورد بی‌توجهی و بی‌مهری سازمان‌های بین‌المللی و مدافعان حقوق زن واقع شده است، بلکه دنیای مادی‌گرای غرب با این‌گونه قوانین موجود در کشورهای اسلامی مخالفت می‌ورزد و حتی برخی از آن‌ها مثل استفاده از پوشش را ممنوع می‌کند.

لازم به ذکر است، در ادامه این میزگرد، دو کلیپ با موضوع مقام زن در اسلام و فضیلت زن از نگاه قرآن به زبان عربی پخش شد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha