جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 912704
۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
عزاداری

حوزه/ در روزهای پایانی سال ۱۴۴۱ قمری و در آستانه محرم‌الحرام، ماه عزاداری و سوگواری شهادت مظلومانه اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، این رشته زنده الهی قرار داریم و جامعه خسته دل از ابتلائات در انتظار بهره‌مندی از برکات و فضائل این ایام الله است.

خبرگزاری حوزه، | سفینة‌النجاتی که از روز ازل چشم امید همگان بود و تا ابد سکان دار هدایت جامعه دینی و امت اسلام است و با گرامیداشت آن از سوی مومنان، چشمه حیات محرم با شدت و خروشی گسترده تر که جهانیان را سیراب می‌کند، در جامعه جاری می‌گردد. در این ماه است که هر ساله بر عزت اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) و ذلت منافقان و دشمنان اسلام افزوده می‌شود و بزرگ‌ترین فتنه‌ها خاموش می‌گردد.

امسال در برگزاری مراسم سوگواری دهه محرم، گویا شرایط متفاوتی بر جامعه حاکم است و آن وجود ویروسی متقلب و خطرناک به نام کووید۱۹ و بیماری کرونا است. در این شرایط لازم است برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع، آیین‌های عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران ایشان با رعایت اصول بهداشتی همراه باشد. البته اصولی که از سوی یک ذهن آرام و دور از استرس تدوین گردد و توسط سوگواران رعایت شود که در این شرایط به توصیه کارشناسان و همچنین تایید رهبرمعظم انقلاب، ستاد ملی کرونا عهده دار این مسئولیت است. امید می‌رود تمامی هیئت‌های مذهبی نیز به این دستورالعمل‌ها اهتمام داشته باشند تا ضمن بهره‌مندی از فضائل این ماه، از انتشار بیشتر این ویروس جلوگیری نمایند.

در این میان اما حرکتی خاص از سوی برخی هیئت‌ ها  صفحه‌ای جدید و عجیب را در برابر مردم گشود و آن تعطیلی مطلق عزاداری دهه اول محرم است! خبری که بسیاری از مومنان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت تا چند روز منتظر تکذیب آن بودند، ولی نه تنها تکذیب نشد، بلکه در اقدامی هماهنگ شده از سوی طیفی خاص مورد تمجید کامل قرار گرفته و البته این اقدام برخی هیئت‌ها ظاهراً با شعار «شعور حسینی به جای شور حسینی» انجام شده است.

برخی رسانه ها از جمله یکی از روزنامه ها با انتشار مطلبی با عنوان «هیئت‌های یزدی: تبلور شعور حسینی» در بخشی از آن آورده است: «...قرار است که مراسم عزاداری امام حسین (ع) همان‌طور که اعلام شده است با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود. اما با این وجود هیئت‌های یزدی که مراسم‌های عزاداری‌شان در ایام محرم زبانزد خاص و عام است، برای حفظ جان مردم در برابر کرونا دست به اقدامی قابل تحسین زده‌اند. ماجرا از این قرار است که تعدادی از هیئت‌های یزدی با انتشار اطلاعیه‌هایی جداگانه اعلام کردند که امسال عزاداری به شکل سنتی نخواهند داشت و با توزیع بسته‌های معیشتی شعور حسینی را پاس می‌دارند...» و در ادامه با انتشار نظر یکی از مخاطبان! نوشته است «این یعنی فهمیدن فلسفه عزاداری!؟»

پیرامون این واکنش هیئت‌های یزدی تکرار چند نکته را بر خود لازم می‌دانم:

۱. هیئت‌های یزدی در نگاه همه مخاطبان، به هیئت‌هایی منظم، با حضور مردمی ، سینه زنی یا زنجیر زنی ، شناخته شده است؛ مراسمی که عزاداران آن برنامه‌ای که به اذعان خود هیئت‌های یزدی بیشتر بر شور حسینی تاکید دارند، برگزار می کنند. حال، سوالی که مطرح است، این که تا کنون کسی را دیده‌اید برای از دست دادن عزیز و جگرگوشه اش این‌چنین بر اصول و خط‌کشی‌های منظم اهتمام داشته باشد و نگذارد در این مسیر اشتباهی از سوی کسی سر بزند؟ و اینکه اعمال نظم سازمانی از کجای فرهنگ عزاداری با شور حسینی اتخاذ شده است که هم‌اکنون این هیئات آن را می‌خواهند به سرحد شعور حسینی توسعه دهند؟!

۲. ضمن اعلام برائت از هر گونه حرکت تعصبی در جامعه و تاکید بر حاکمیت عقل و خرد ایمانی بر مناسبات؛ یادی کنیم از افرادی که برای برپایی عزاداری امام حسین علیه‌السلام در طی تاریخ حکومت‌های طاغوتی و رضاخانی، جان و مالشان را فدا کردند؛ نه از روی تعصب، بلکه از روی علم و آگاهی کامل و بصیرت مثال زدنی. بصیرتی که امروز بیشتر در سینه‌های افراد نهفته است تا این که در دست برخی مداحان و هیئت‌های معلوم‌الحال باشد.

علیرضا حسینی

توجه : انعکاس یادداشت رسیده، بیانگر دیدگاه خبرگزاری حوزه نیست .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha