شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ روزنامه نگار و مدرس سواد رسانه ای تصریح کرد: برای حفظ و تقویت شجاعت در امر مطالبه گری انقلابی نباید حریت رسانه ای را از خبرنگاران و اهالی رسانه بگیریم.

معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای اصحاب رسانه و از جمله شهید صارمی و روز خبرنگار اظهار داشت: بسیار خوب و لازم است اهمیت و ضرورت های رسانه تنها به ایام خاص محدود نشده و به صورت موضوعی همواره و همیشگی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: خبرنگار به عنوان چشمان تیزبین جامعه باید بتواند واقعاً نقش نورافکن بر روی نقاط ضعف و قوت را ایفا کند؛ وظیفه ای که ضمن مطالبه گری برای رفع نقاط ضعف، با بیان دستاوردها، موجبات تقویت اراده و عزت نفس ملی را فراهم می آورد.

عضو سابق هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران همچنین با اشاره به تنوع و تکثر رسانه ای موجود، آن را باعث فراهم آمدن شفافیت در اطلاع رسانی دانست که می تواند در صورت عدم ورود به هنگام خبرنگاران، در برخی موارد موجب انحراف افکار عمومی نیز شود.

وی تصریح کرد: خبرنگاران باید رسانای صدای مردم به مردم باشند و واقعاً به جایگاه میانجی و واسط بین مردم و مسوولان و نهادها بازگردند. اگر خبرنگار نتواند خود را در جایگاه مخاطب قرار داده و برای سوالات ذهنی او پاسخ های دقیق را از مسوولان مطالبه کند و منعکس کننده صدای مردم نباشد، باعث بی اعتمادی و بی اعتباری رسانه ای می شود.

این کارشناس رسانه همچنین گفت: البته فراموش نکنیم که ایجاد فضایی امن برای پیگیری مطالبات مردمی از سوی خبرنگاران و اساساً آزادی عمل رسانه ها به سعه صدر و بلندنظری مسوولان نیز مرتبط است. گاهی اوقات شاهدیم مسئولان کوچک ترین نقدی را برنمی تابند و فشارهایی را بر خبرنگار و رسانه وارد می کنند که موجب از دست رفتن حریت رسانه ای می شود.

وی ادامه داد: صیانت از این حریت وظیفه ای است که نباید از آن غافل شد چرا که موجبات بی اعتباری رسانه را در پی دارد و این وقتی خود را نشان می دهد که در بزنگاه های خاصی قرار گرفتیم اما دیگر رسانه ما اعتبار لازم را برای افکار عمومی ندارد و این یعنی مراجعه مخاطبان به رسانه هایی که دلسوز ما نیستند.

نصیری با اشاره به این که در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری به مساله ضرورت شکستن محاصره تبلیغاتی علیه کشور به عنوان اقدامی ریشه ای و مهم تاکید داشته اند، افزود: رسانه ها باید بتوانند ضمن مطالبه گری برای تحقق موارد مندرج در بیانیه، روح امید به آینده و تاکید بر توانمندی ملی و داخلی را به عنوان ضرورتی باید و حتمی به افکار عمومی منتقل کنند.

وی گفت: تحقق بیانیه گام دوم با تاکید بر روح «امید به آینده» و «ما می توانیم» می تواند ما را به «ایران قوی» تبدیل کند و این مهم بی شک بدون نقش آفرینی رسانه ای محقق نخواهد شد؛ رسانه هایی که خبرنگارانی دقیق، در پی حقیقت و البته همه جانبه نگر دارد.

مدرس سواد رسانه ای همچنین با اشاره به مشکلات متعدد صنفی اهالی رسانه تاکید کرد: متاسفانه رسانه های ما و متعاقب آن اهالی رسانه از حمایت های لازم صنفی و قانونی برخوردار نیستند. هنوز مشکلات معیشتی، بیمه، مسکن و... و. برای خبرنگاران پابرجاست و این در حالی است که این قشر خط مقدم جبهه های مختلف هستند و معمولاً خودشان مطالبات سایر اصناف را پیگیری می کنند اما در زمینه مسائل مربوط به خود گویی با نجابت رفتار می کنند.

وی یادآور شد: خبرنگاری که مشکلات معیشتی داشته باشد قلمش و اثرش از برندگی لازم برخوردار نخواهد بود. خبرنگاری که امنیت شغلی لازم را نداشته باشد، چگونه می تواند به فکر اثر بر جامعه باشد که البته همکاران ما علی رغم همه مشکلات، جهادگونه فعالیت می کنند و هیچ گاه از فعالیت حرفه ای خود فاصله نگرفته اند.

نصیری در خاتمه تاکید کرد: با وجود تمام مسائل مطرح شده، خبرنگاران آمادگی دارند تا با تدوین پیوست رسانه ای برای تحقق بیانیه گام دوم و تزریق روح امید به آینده که این روزها در سایه جنگ رسانه ای تمام عیار علیه کشور در حال از بین رفتن است، برای غلبه بر جریان تحریف مدنظر و مورد اشاره رهبر معظم انقلاب میدان داری کنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha