شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
زبان فارسی

حوزه/ نشست علمی «غدیریه‌سرایی در قلمرو زبان فارسی» به صورت برخط برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  گروه زبان و ادبیات فارسی مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی با همکاری معاونت پژوهش، نشست علمی «غدیریه‌سرایی در قلمرو زبان فارسی» را با حضور  جعفری، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی مجتمع، به صورت برخط برگزار نمود.

جعفری با اشاره به آیاتی از قرآن که در شأن حضرت علی(ع) نازل شده و نیز احادیثی که در این باره از ائمه(علیهم‌السلام) نقل گردیده است، از استناد بسیاری از شعرا به این آیات و احادیث و استفاده از آنها در اشعارشان سخن گفت و اظهار داشت: غدیر، از موضوعات تأثیرگذار و مضمون ساز شعر فارسی است.

وی با بیان اینکه می توانیم سیمای غدیر را در پهنه شعر فارسی ببینیم، بیان کرد: شعرای غیرایرانی فارس زبان نیز درباره غدیر شعر سروده اند. همچنین کسانی بودند که شاعر شناخته شده نبودند، مانند برخی مراجع تقلید، عرفا، فیلسوفان و...، که غدیریه دارند.

استاد گروه زبان و ادبیات فارسی مجتمع گفت: حماسه غدیر روح تازه ای به ادبیات فارسی بخشیده و جان و روح شعر را از برکت خود بارور ساخته است.

وی، در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به حمله مغول و پیامدهای آن، مهم ترین نتیجه سیاسی حمله مغول را سقوط حکومت بنی عباس دانست و تصریح کرد: با ظهور صفویه، چتر حکومت واحدی شکل گرفت و در این دوره، مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام)، مذهب رسمی ایران اعلام شد و منقبت اهل بیت(علیهم السلام) رواج یافت.

جعفری با اشاره به مراحل شعر فارسی و غدیریه‌سرایی، خاطرنشان ساخت: غدیریه‌سرایی در چهار مرحله تداوم می یابد: عصر خراسانی تا ابتدای قرن ۵، از قرن ۵ تا ۷، از قرن ۷ تا ۱۰، از قرن ۱۰ تا دوره معاصر.

وی دوره چهارم را عصر یکپارچگی پیروان مکتب اهل بیت(علیهم‌ السلام) برشمرد و با تأکید بر شعرسرایی شعرای فراوانی در این دوره درباره غدیر، گفت: در دوره معاصر، شعرای زیادی داریم که شعر گفته‌ اند، مانند صائب تبریزی، که سردمدار شاعران سبک هندی هست. حزین لاهیجی نیز اشعار زیبایی در زمینه غدیر دارد.

استاد گروه زبان و ادبیات فارسی مجتمع، در ادامه، از هاتف اصفهان و صبوری کاشانی نام برد که در دوران معاصر، درباره غدیر و نعت حضرت علی(ع) شعر سروده‌اند و اظهار داشت: در اواخر دوره معاصر و در قرن ۱۴، آیت الله غروی اصفهانی شعر بسیار زیبا و پرمحتوایی درباره غدیر سرود. در سال های اخیر نیز مراجع تقلید و بزرگان حوزه علمیه نیز در این باره شعر سروده اند، مانند امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی، آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، علامه طباطبایی و... .

جعفری، در ادامه، به شعرای شعر نو اشاره کرد که درباره حضرت علی و فضائل ایشان شعر سروده اند و گفت: برای نمونه، نیما یوشیج درباره حضرت علی(ع) شعر سروده است. در دوره معاصر، بیشتر شعرای معاصر (شیعه و سنی) در ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و هند شعر درباره حضرت علی(ع) به زبان فارسی شعر سروده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha