جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ضیافت  افطاری در  دارالقرآن علامه طباطبایی با حضور آیت الله العظمی سبحانی
عکس آرشیوی

حوزه/پیامبر گرامی(صلی الله علیه وآله وسلم) از روز نخست مقام امامت را یک مقام تنصیصی آن هم از جانب خدا می دانست که امت در گزینش آن سهمی ندارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه سلسله برنامه‌های میعاد با عرفه و ویژه برنامه عید غدیر که عصر روز جمعه ۱۷ مرداد ماه به صورت مجازی برای زائران ایرانی برگزار شد، با صدور پیامی به این همایش اظهار کردند: مقام امامت استمرار وظایف نبوت است.

متن کامل پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی بن أبی طالب والأئمّة المعصومین(علیهم السلام)
ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، عید ولایت، عید حاکمیت همه ارزش‌های الهی و انسانی و عدالت همه جانبه، عید رهبری امیرمؤمنان در متن شخصیت جهان اسلام، عرایضی را تقدیم می دارم:
با درگذشت پیامبر خاتم(صلی الله علیه وآله وسلم)، نزول وحی الهی پایان پذیرفت و پس از وی به کسی وحی فرود نخواهد آمد و امیرمؤمنان(علیه السلام) به هنگام تجهیز پیکر پاک پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) به این حقیقت چنین تصریح می‌کند و می‌فرماید: «بِأَبِی أَنْتَ وَأُمِّی یَا رَسُولَ اللهِ! لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ مَا لَمْ یَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیْرِکَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَالاِْنْبَاءِ وَأَخْبَارِ السَّمَاءِ».()
«پدر و مادرم فدای تو ای پیامبر خدا! با مرگ تو پایان پذیرفت، چیزی که با مرگ دیگر پیامبران پایان نپذیرفت یعنی رشته نبوت و نزول وحی آسمانی».
با اعتراف به مقام عظیم رسول گرامی(صلی الله علیه وآله وسلم) که خاتم پیامبران و کتاب او خاتم کتاب‌های آسمانی و شریعت وی آخرین شریعت آسمانی است، یادآور می‌شویم که وظایفی که برعهده پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) از جانب خدا گذارده شده بود با رحلت او پایان نپذیرفت و لازم بود جانشین وی همه را به عهده بگیرد، و راه او را ادامه دهد و در غیر این صورت آیین اسلام که آیین خاتم است و تا روز رستاخیز هدایت جهان بشریت را برعهده دارد آیین کامل نخواهد بود.
نمونه‌ای از این وظایف
۱. پاسخگویی به مسائل نوظهور که در عصر رسالت رخ نداده بود و بر اثر برخورد مسلمانان با ملت‌های مختلف جهان مطرح می‌گردید ولازم است احکام واقعی این موضوعات از طریق جانشین او بیان گردد.
۲. تفسیر قرآن مجید در قلمرو عقاید و احکام که رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) آن را برعهده داشت، و آیات قرآن را ده تا ده تا تفسیر می‌کرد ولی در عین حال قرآن دریای بی پایان کرانه است که باید از طرف کسانی که وحی به خانه آنها فرود آمده است مورد تفسیر قرار گیرد. شافعی می گوید: آیه (وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا...) از جهاتی برای ما مجمل بود تنها فعل امیرمؤمنان(علیه السلام) در مورد «بغاة» مفهوم حدود این آیه را برای ما روشن کرد.
۳. در عصر رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) گروه گرایی و نحله سازی رخ نداد زیرا وجود او محور حق وباطل و روشنگر هدایت و ضلالت بود، ومردم با مراجعه به وی حق را از باطل باز می شناختند، پس از درگذشت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)  باید در میان امت اسلامی فرد والامقامی باشد که بسان پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) محور حق و باطل و بیانگر ملاک هدایت و ضلالت باشد.
البته وظایفی که پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) برعهده داشت بیش از آن است که در اینجا بازگو شود، فقط از میان آنها، این سه وظیفه را برگزیدیم تا روشن شود آن کس می تواند بر جایگاه پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) تکیه کند که بتواند این وظایف را بسان رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)انجام دهد و این کار از عهده یک فرد عادی از امت ساخته نیست، جز آن کس که در مکتب خاصی زیر نظر عنایت الهی تربیت یابد و از علم ودانش بالاتر برخوردار باشد. و شناخت چنین فردی به جز از طریق وحی الهی و بیان پیامبر امکان پذیر نیست .
خوشبختانه این فرد در روز هیجدهم ذی الحجة الحرام سال دهم هجرت در سرزمین غدیر معرفی شد و از این جهت دین کمال خود را بازیافت و آیه (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا) در چنین روزی فرود آمد. و مقصود از این تکمیل، تکمیل مدیریت کامل امت اسلامی است هم در جهات معنوی و هم در جهات سیاسی.
تنصیصی بودن مقام امامت در لسان پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)
پیامبر گرامی(صلی الله علیه وآله وسلم) از روز نخست مقام امامت را یک مقام تنصیصی آن هم از جانب خدا می دانست که امت در گزینش آن سهمی ندارند.
ابن هشام در سیره خود می نویسد که ماه های حرام که آزادی بیان برای پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) وجود داشت…

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha