جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
افسردگی

حوزه/ حجت الاسلام شهباز گفت: برای درمان افسردگی روانی و اضطراب که اُم الامراض و منشأ سایر بیماری ها هستند عمل به ۳۰ راهکار می ­تواند مفید و موثر باشد.

حجت الاسلام  ابوالقاسم شهباز، کارشناس مشاوره حوزه علمیه اصفهان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان،  پیرامون راهکارهای درمان افسردگی، اظهار کرد: قبل از بیان راهکارها تذکر چند نکته ضروری می­ن ماید، نخست اینکه دقت داشته باشید انسانِ افسرده ذهن منفی ­بافی دارد که او را نسبت به هر چیزی ناامید می­ کند، از جمله درمان پذیر بودن این اختلال؛ بنابراین لازم است فردی که قصد درمان دارد به این ندای منفی ذهن به هیچ وجه گوش ندهد و چه در شروع و چه در طول مسیر جلو این فکر منفی قد علم کند و شجاعانه بایستد.

وی بیان کرد: در کنار توکل و تکیه به لطف باری تعالی اتکاء به سعی و تلاش خود داشته باشید، چرا که از بیرون قرار نیست معجزه و اتفاقی رخ دهد بلکه معجزه باید در درون شما رخ دهد، به قول قرآن شریف: «لیسَ للانسانِ الا ما سَعَی».

کارشناس مشاوره حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: اگر بهترین پزشک دنیا موثر­ترین نسخه را برای شما بنویسد و شما آن را از بر کنید و شبها زیر بالشت خود بگذارید مطمئن باشید هیچ اتفاق خوشحال ­کننده ­ای نخواهد افتاد.

وی بیان داشت: چهارمین نکته آن که درمان اختلالاتی نظیر افسردگی و وسواس زمان ­بر است و یک شبه و یک‌ماهه قابل دستیابی نخواهد بود به خصوص آنهایی که مدت زیادی از آن گذشته، بنابراین لازم است بردبار و صبور باشید.

این کارشناس حوزوی اذعان کرد: برای درمان افسردگی روانی و اضطراب که اُم الامراض و منشأ سایر بیماریها هستند عمل به راهکارهای ذیل می­ تواند مفید و موثر باشد؛ باور به درمان ­پذیری و ایمان به قدرت اراده نخستین راهکار است.

وی افزود: دومین راهکار اینکه سعی کنید آینده ­ای زیبا و سرشار از سلامتی و شادابی برای خود ترسیم کنید و قدم به قدم به سمت آن در تکاپو باشید، لازم است روزانه روزهای خوشی که در پیش رو دارید را مد نظر آورده و با مرور آن وجودتان را سرشار از انرژی و شادابی نمایید.

حجت الاسلام شهباز عنوان کرد: پرهیز از افکار منفی نظیر پوچ انگاری، خودسرزنشی، خودگنه کارپنداری، خودکم بینی و خودتحقیری؛ سومین راهکار است؛ برخی فکر می­ کنند این گونه افکار ثواب دارد و باعث رشد معنوی می شود در حالی که اتفاقا برعکس است و خداوند راضی نمی­ شود بنده ­ای خودآزاری کند.

وی ابراز کرد: مشغله­ سازی و کاردرمانی؛ اعم از مشغله­ های ورزشی، تفریحی، هنری، آموزشی، فنی، علمی، اقتصادی و ... بدانیم بهترین راهکار برای درمان وسواس های فکری و عملی و برای افزایش حس ارزشمندی کار است، آن قدر خود را مشغول کار و فعالیت نمایید که فرصتی برای افکار وسواس­ گونه باقی نماند.

کارشناس حوزوی اذعان کرد: پرهیز از مقایسه منفی خود با دیگران و یا با حالت ایده آلی که نتوانسته ­اید باشید، به یاد داشته هر انسانی ویژگی های منحصر به فردی دارد و شما با هیچ کس دیگر قابل مقایسه نیستید.

وی بیان داشت: ششمین راهکار اینکه، پرهیز جدی از حسرت بر گذشته؛ افرادی که در گذشته سیر می­ کنند لازم است آن را سه طلاقه نموده و برای خود تولد جدیدی قائل شوند، مهم نیست چه چیزهایی از دست داده ­اید، مهم این است که چه چیزهایی می ­توانید به دست آورید.

حجت الاسلام شهباز با اشاره به هفتمین راهکار مبنی بر اینکه با توکل بر خدا نگرانی ­های خود نسبت به آینده را دور بریزد و ایمان داشته باشید که خدا هیچ گاه بندگانش را رها نمی­‌کند، گفت: در حدیث داریم هرگاه نسبت به آینده نگران شدید به معامله ­ای که خدا در گذشته با شما کرده توجه کنید تا دچار سوء ظن به خدا نشوید.

کارشناس مشاوره ادامه داد: یکی از راهکارهای شیطان برای دور کردن انسان از خدا ایجاد نگرانی است، لذا افرادی که دچار گناهانی نظیر خودارضایی شده ­اند در دل آنها ترس هایی نسبت به موفقیت در زندگی زناشویی و توانایی بچه ­دار شدن و ... می ­اندازد که ثمره ­ای جز افزایش اضطراب ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد نگرانی های خود با یک مشاور متخصص، امین و آگاه صحبت کنید خواهید دید بسیاری از آنها ارزش فکر کردن نداشته است.

کارشناس مشاوره، در باب نهمین راهکار توضیح داد: هرگز اندوهِ بلایی که نیامده را نخورید چه بسا هیچ گاه نیاید و غصه­ هایی که خورده­ اید بیخود و بی ­جهت بوده است، در شرایطی که انسان خود به خود در سختی و رنج آفریده شده (لقد خلقنا الانسان فی کبد)؛ نخندیدن به سختی های روزگار خطایی آشکار است چه رسد به نشستن و غصه خوردن.

کارشناس مشاوره حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: پرهیز از غم و اندوه دهمین راهکار پیشنهادی است؛ این که برخی فکر می کنند غمگین بودن یک مسئله ارزشی و دینی است و یا باعث ثواب و قرب به خدا می­شود اشتباه محض است؛ غم و اندوه یکی از ابزارهای شیطان برای سوق انسان به ناامیدی و سوء ظن به خدا و در نتیجه کفر است.

وی تشریح کرد: بی­ خیال­ درمانی یا همان تمرین بی ­خیالی نسبت به دغدغه ­های بیش از حد و اضافی ذهن؛ راهکار دیگر تلقین مثبت؛ جملاتی نظیر می­ توانم، هیچ مشکلی وجود ندارد و همه چیز خوب است و غیره  است.

حجت الاسلام شهباز ابراز داشت: تمرین مثبت ­اندیشی و مثبت ­نگری، تقویت روحیه امیدواری و حسن ظن و خطر کردن و مواجهه با ترس های فوبیا و بی­ علت «به فرموده امام علی علیه السلام: هرگاه از چیزی ترسیدی خود را در آن بینداز و به آن اقدام کن»؛ از دیگر راهکارهای مقابله با وسواس فکری است؛ از نظر روانشناسی بهترین راهکار برای درمان ترس های فوبی و از جمله وسواس همین مواجهه و اقدام است، در غیر این صورت هر قدمی که شما عقب نشینی می­ کنید ترس شما چند قدم جلوتر آمده و قدرتمندتر خواهد شد.

کارشناس مشاوره حوزه علمیه اصفهان گفت: ذکر درمانی یا معنویت ­درمانی؛ استفاده زیاد از ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله» و تقویت حس توکل و اعتماد به خدا، استغفار زیاد، ذکر یونسیه «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»، ذکر صلوات و ... دیگر راهکار است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش حس رضایتمندی از زندگی با شیوه دیدن و برجسته کردن نعمتها و داشته­ های مادی و معنوی (نگاه به نیمه پر لیوان) و تقویت روحیه شکرگزاری و سپاس از خداوند متعال و استفاده زیاد از ذکر «الحمد لله»، افزایش تفریحات و لذت های سالم و مشروع و افزایش میزان لذت بردن از زندگی؛ دو راهکار دیگر بوده است.

حجت الاسلام شهباز با بیان اینکه تمرین شادی و شادابی و تلاش برای خنداندن و شاد کردن دیگران با رعایت تعادل و حفظ وقار و سکینه؛ دیگر راهکار درمان افسردگی است، تصریح کرد: افزایش تحرک و به خصوص ورزش یا نرمش هوازی که از عوامل افزایش ترشح سروتنین (هورمون جوانی) در خون است که حس امیدواری و شادابی و قدرت تمرکز را بالا می­برد.

وی یادآور شد: گروه درمانی و جمع گرایی و پرهیز از انزوا، تنهایی و گوشه­ گیری و افزایش رفت و آمدها و صله رحم، افزایش حس ارزشمندی و احساس عزت نفس با اقدام به کارهای نیک و عام المنفعه و تبرعی نظیر خدمت به والدین و همسر در منزل دیگر راهکار پیشنهادی است.

کارشناس روانشناسی، در تشریح بیست و سومین راهکار افزود: پرهیز جدی از بی برنامگی، بیکاری و اتلاف عمر که بر اساس روایت یکی از عوامل ایجاد افسوس و افسردگی به حساب می­آیند و عامل حسرت و پشیمانی هستند.

وی، پرهیز از پرخوابی و خواب بین الطلوعین و بین الغروبین را بیست و چهارمین راهکار برشمرد و گفت: استفاده از اراده کمکی در مورد کسانی که اراده و اعتماد به نفسشان ضعیف شده، دیگر راهکار است.

حجت الاسلام شهباز عنوان کرد: رعایت نکات تغذیه­ ای نظیر استفاده از غذاهای مقوی و با طبیعت گرم و پرهیز از سردیجات و ترشیجات به صورت مداوم و پی در پی مخصوصا برای افرادی که دچار ضعف اعصاب هستند، استفاده از دمنوش هایی نظیر گل گاوزبان و سنبل طیب می­ تواند آرامش بخش باشد و تاثیر دمنوش زعفران در درمان افسردگی از نظر علمی به اثبات رسیده است.

وی در توضیح بیست و نهمین راهکار ارتباط مستمر با مشاور در طول مسیر درمان را موثر دانست  و خاطرنشان کرد: دارو درمانی زیر نظر پزشک متخصص در مواردی که افسردگی و وسواس پیشرفت کرده می تواند آخرین راهکار باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha