جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
صفرعلی قهرمانی -  موسسه الحکمه

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب تصریح کرد: رسانه های جریان استکباری در قضایای اخیر لبنان با ترفندها و شیوه های رسانه ای مختلف به دنبال تخریب حزب الله و جریان مقاومت اسلامی هستند.

حجت الاسلام علی قهرمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به فضاسازی رسانه های استکباری و برخی کشورهای عربی مخالف جریان مقاومت در خصوص تحولات اخیر لبنان اظهار داشت: آنچه در فرآیند رسانه ای لبنان در روزها و هفته های اخیر شاهد آن هستیم ناظر به فرآیند پذیرش و زبان اقناع است؛ در زبان اقناع، سخن از آن شیوه ها و شگردهای رسانه ای است که باعث می شود مخاطبین آن رسانه ها چیزی را بپذیرند و با آن ارتباط لازم را برقرار نمایند و این مساله البته بعد از درک فرآیند پذیرش رخ می دهد که خودش بسیار سخت و پیچیده است.

وی افزود: به عنوان مثال روش جالب یک مادر را در نظر بگیرید که وقتی بچه اش غذای مناسب سن او را دوست ندارد، از شیوه ها و لطایف الحیلی استفاده می کند تا بچه فکر کند غذای خوب و شیرینی می خورد که این تلاش به زبان ساده همان زبان اقناع است.

وی گفت: در خصوص بندر بیروت آنگونه که برخی تحلیلگران مطرح کرده اند گویا موشکی اصابت شده و حتی اگر صرف انفجار هم مطرح باشد به نظر نمی رسد که تنها نیترات آمونیاک باشد و لذا باید قضایا به درستی تحلیل و بررسی شود و در واقع با کنار هم گذاشتن این فرآیند است که مخاطب پیام القایی را می پذیرد.

مدیر اندیشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران ادامه داد: به هر حال آنچه قابل توجه است این که حادثه و فاجعه بزرگی رخ داده و از نگاه رسانه ای شاهد به نمایش درآمدن ژانر فاجعه در بازتاب گسترده ای هستیم؛ باید دانست که ژانر فاجعه با غم و اندوه فرق دارد چرا که این جا اوج مصیبت مطرح است و رسانه ها به دنبال القای همین مفهوم هستند.

وی گفت: گاه با بزرگ نمایی چنین حوادثی از سوی رسانه ها، مردمی که تحت تاثیر این هیجانات قرار گرفته اند با خود فکر می کنند که آیا واقعاً دنیا به آخر رسیده و این که چه باید کرد!؟

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین افزود: هر چند که تحولات اخیر لبنان به نوعی مدیریت شده بود، اما در این بین، زبان اقناع رسانه ای به این سمت می رود که فاجعه ای رخ داده و مردمی که در اثر این فاجعه بی خانمان شده و عصبانی و ناراحت هستند به خیابان ها آمده و شعارهای خشمگینانه سر می دهند.

وی بیان داشت: عامه مردم البته مطالبه به حقی دارند و این که دولت و حاکمیت لبنان باید پاسخگو باشد، اما در رسانه های جریان ضد مقاومت این گونه القا می شود که به احتمال زیاد، عامل اصلی این انفجار، جنگ افزارهای متعلق به حزب الله لبنان بوده و حال آن که سید حسن نصرالله با قاطعیت تمام، این شایعه را تکذیب کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب گفت: به موازات القای مسئله فاجعه که غلیان احساسات عمومی را به همراه دارد، شاهد هستیم که جریان مهندسی شده ای به شکل خزنده به موازات این قضایا در جریان است که ذهنیت افکار عمومی را نسبت به جریان مقاومت اسلامی و دولت لبنان بدبین و بلکه منفور کند.

وی ابراز داشت: در این گیر و دار و در همان ساعات اولیه حادثه که حتی خود لبنانی ها نمی دانند چه شده، رئیس جمهور فرانسه بیانیه می دهد و حتی به لبنان می رود و حرف هایی می زند که معلوم نیست بر اساس کدام منطق و استدلال است.

وی افزود: از سویی باید برای مخاطبی که رسانه شناس است این پرسش طرح شود که چرا در این اغتشاشات که رسانه های قدرتمند استکباری از آن ها حمایت می کنند، گروه های مردمی به زعم آن ها و در واقع اقلیت اغتشاشگر به سمت جاهایی می روند که بر اساس سناریوی از پیش طراحی شده باید ویرانگری رخ دهد و این که چرا این جریان ها به دنبال نابودی مراکز و اموال عمومی هستند و اساساً چرا اعتراضات به شکل درست و آرام صورت نمی گیرد!؟

حجت الاسلام قهرمانی همچنین گفت: مشابه چنین رفتارهایی را ما در جریان فتنه سال ۸۸ و پس از آن آشوب های خیابانی چند سال اخیر بارها مشاهده کرده ایم که معترضان از وسایل آتش زا و گاه سلاح استفاده کرده و اموال عمومی را آتش زده و حتی در مواردی به سمت مراکز حساس و امنیتی حرکت می کنند.

وی اضافه کرد: اگر درست دقت کنیم متوجه می شویم که رسانه های همسو با جریان استکبار در این قضایا با فاجعه نشان دادن قضایا و ملتهب کردن فضا، در واقع بنزین بر روی آتش خشم مردم می ریزند و حال آن که مشخص شدن واقعیت ها برایشان به هیچ وجه اولویت نیست.

این کارشناس رسانه ای همچنین اظهار داشت: آن ها به گونه ای جمعیت اقلیت را نشان داده و از آن تصویر ارایه می دهند که گویا اکثریت مردم هستند، کما این که در قضایا لبنان نیز بسیاری از مردم شعارهای نسبتاً خوبی سر می دادند و حال در کنار این شعارها، چند مفهوم مثل جریان مقاومت و سید حسن نصرالله و حزب الله نیز به گونه ای مطرح شده که همنشین این شعارها می شود به طوری که در ذهن مردم دنیا این القا به وجود آید که اکثریت مردم لبنان مخالف حزب الله و جریان مقاومت هستند و حال آن که واقعیت چیز دیگری است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha