جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام حسینی قمی

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: همه مراجع تقلید قم و نجف بالاجماع و بالاتفاق توصیه فرموده‌اند امسال مراسمات عزاداری ماه محرم و صفر در عین رعایت شیوه‌های نامه‌های بهداشتی برگزار شود و مقام معظم رهبری نیز به صورت کامل در این خصوص توصیه فرمودند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی شب گذشته بعد از نماز عشاء طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: همه مراجع تقلید قم و نجف بالاجماع و بالاتفاق توصیه فرموده‌اند امسال مراسمات عزاداری ماه محرم و صفر در عین رعایت شیوه‌های نامه‌های بهداشتی برگزار شود و مقام معظم رهبری نیز به صورت کامل در این خصوص توصیه فرمودند و تصور نمی‌شد بعد از این مطالب کسی دیگر بهانه‌تراشی نماید.

وی افزود: متأسفانه در گوشه و کنار حرف و حدیث‌هایی شنیده می‌شود درحالی‌که تمامی مراجع نظر خود را اعلام نموده‌اند که حتماً باید این مراسمات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.

حسینی قمی خاطرنشان کرد: با اینکه مراجعی مثل حضرات آیات وحید خراسانی و صافی گلپایگانی در سنوات گذشته تأکید بسیاری بر برگزاری دسته عزاداری در شهادت امام صادق علیه‌السلام و شهادت حضرت علی علیه‌السلام داشتند اما امسال تعطیل نمودند و صرف‌نظر کردند و حتی برای محرم نیز به مسقف نبودن محل برگزاری مراسم تاکید کردند تا مراسمات عزاداری با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: باید در عصر غیبت تابع محض دستورات و فتاوای مراجع باشیم و با جان دیگران بازی نکنیم چراکه یا مجتهد هستیم یا مقلد و اگر مدعی مقلد بودن هستیم باید در تمامی مسائل تابع دستورات مراجع عظام باشیم.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: نباید خدای ناکرده کاری بکنیم که اگر دنیا بخواهد در خصوص ما قضاوت نماید عقلانیت وهابیت ملعون را بالاتر از شیعیان بداند چراکه آن‌ها به حرف علمای خود گوش دادند و مراسم حج را تعطیل نمودند اما ما به حرف علمای خود گوش ندهیم.

وی یادآور شد: عده‌ای می‌گویند همان‌طور که در عراق و سوریه به خاطر اهل‌بیت(ع) عده‌ای می‌روند برای جنگ و شهید می‌شوند در محرم نیز باید مراسم بگیریم و لو اینکه کشته شویم؛ باید به این جماعت گفت دشمن حاضر در عراق و سوریه داعش است درحالی‌که دشمن فعلی ویروس منحوس کرونا است که با کسی شوخی و تعارف ندارد و باعث شده است عزیزان کادر درمان ماه‌ها لباس خدمت را به تن داشته باشند و شهید خدمت در این راه تقدیم جامعه کنند و شبانه‌روز توصیه می‌کنند پروتکل‌های بهداشتی در جامعه رعایت شود.

وی اظهار کرد: باید مواظب باشیم با بهانه‌تراشی و اجتهاد در مقابل نص با جان مردم بازی نکنیم و اعتقادات را بازیچه قرار ندهیم.

حسینی قمی تأکید کرد: مردم امسال سعی کنند کمک‌های مادی و غیرمادی خود را زودتر به هیئات مذهبی ارائه دهند چون این هیئات قصد دارند مراسمات خود را در فضای باز برگزار کنند و قاعدتاً هزینه‌بردار خواهد بود و نیاز به خرید مفروشات، وسایل ضدعفونی و بهداشتی و… خواهد بود.

وی افزود: کسانی که اماکن مناسب و بزرگی دارند در اختیار هیئات قرار دهند و کسانی‌که که نذر داشته‌اند اگر صیغه نذر به صورت شرعی بر زبان جاری ساخته‌اند اگر امکان ادای نذر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است انجام دهند و اگر صیغه نذر جاری نساخته‌اند به نذورات دیگر تبدیل نمایند و در قالب کمک‌های مؤمنانه مایحتاج غذایی به صورت خشک توزیع نمایند.

حسینی قمی در پایان گفت: از برگزاری روضه‌های خانگی نباید غافل شد که مورد توصیه اهل‌بیت(ع) است و خود اهل‌بیت(ع) نسبت به این امر پسندیده در سیره عملی خود اقدام می‌نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha