جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نماینده مجلس

نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه ۲۳ کشور از سوی امریکا مورد تحریم قرار گرفته اند، گفت: دستگاه دیپلماسی با بهره گیری از ظرفیت شبکه های برون مرزی می‌توانند در جهت اقدام برای همبستگی بیشتر با این کشورها قدم بر دارد.

حجت الاسلام مجید نصیرایی نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با اشاره بر اینکه در دنیای امروز در یک جنگ گسترده رسانه ای هستیم و عملا همه دارند با استفاده از ابزار رسانه اهداف و برنامه هایشان را پیش می برند،گفت: این جنگ رسانه‌ای و این فضایی هم که استفاده گسترده‌ای در این جریان قدرت دارد بیشترین میزانش را با استفاده از ابزار رسانه و محیط فضای مجازی و... جنگ را شکل داده‌اند، نگاهشان را به افکار عمومی تحمیل می‌کنند و به تبع آن مدیران و سیاستگذارانی که در سطح دنیا تصمیم گیری می‌کنند، هر جا که نتوانسته‌اند یا کارشان پیش نرفته یا حاکمیت شان تحمیل نشده از ابزار رسانه بهره برده‌اند.

وی افزود: برای مقابله با آنها باید مهم‌ترین ابزارهایمان را به کار بگیریم تا انحصار رسانه‌ای را از دستشان خارج کنیم، که قطعا این ابزار رسانه‌های کارآمد بین‌المللی خواهند بود. البته در آموزه های دینی هم تاکید شده که امام رضا علیه السلام فرمودند شما در تبلیغ معارف ما دقیق و ظریف حرف ما را به گوش جهانیان برسانید، خود به خود دل هایی که آماده است جذب می شوند. رساندن دقیق حرف، خود یک موضوع بسیار مهم است و لذا ما اگر بخواهیم در دنیای امروز چه در داخل و چه در برون مرزی افکار عمومی دنیا را تحت تاثیر قرار دهیم، باید اطلاع رسانی و آگاهی سازی به بهترین نحو صورت بگیرد. مهم ترین ظرفیتی که ما می توانیم در خارج از مرزهایمان از آن استفاده کنیم برای رساندن پیاممان رسانه است و در این موضوع باید حتما یک توجه جدی کنیم و البته به نظر می رسد برای اینکه بتوانیم تاثیرگذاری اش را تقویت کنیم نیاز به یک آسیب شناسی داریم، آسیب شناسی که ما در تولید برنامه های خارج از ایران داریم، بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام نصیرایی گفت: رسانه ما در کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی، افریقایی، امریکایی لاتین و ... فعال هستند، اینکه چه نوع برنامه ای با چه ابزاری، هنری و ظرفیتی را منتقل کنیم، باید بر اساس نیاز و درخواست مخاطب شناسایی شود، این ها نکاتی است که باید در تولید محتوا لحاظ و درباره آن یک آسیب شناسی جدی صورت بپذیرد. علی رغم اینکه موفقیت ها و توفیقاتی را قطع به یقین داشته ایم اما اگر احیانا آسیب هایی متوجه ما شده، باید بررسی کنیم و ببینیم چند درصد آن مربوط به عدم حمایت های معنوی دستگاه ها از فعالیت رسانه ای صدا و سیما است که باعث شده کار ما در بیرون کمرنگ تر شود یا به تعطیلی کشیده شود.

وی اضافه کرد: من برداشتم این است بیشتر از اینکه عدم حمایت های مالی باشد، عدم توفیق دستگاه های تصمیم گیر در خارج از صداوسیما در شناخت حقیقی و حرفه ای فضای بین الملل عامل این موانع و دشواری ها است، به تبع آن نتوانسته ایم برنامه هایمان را هم خوب تولید کنیم. لذا ابتدا باید آسیب شناسی شود و دوم اینکه ما خوشبختانه ۴۰ سال تجربیاتمان را در گام اول انقلاب داشته ایم، متناسب با گام دوم من فکر می کنم رویکردهای رسانه ای مان یک مقدار باید از حالتی که صرفا ما در موضع انفعال باشیم، به حالت تهاجمی تغییر شکل یابد؛ یعنی ما در حوزه هایی مثل حقوق بشر، مسئله خانواده یا معنویت حالت صرفا تدافعی به رویکرد تهاجمی رو کنیم.

نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه دستگاه دیپلماسی باید از ظرفیت شبکه های برون مرزی بهره ببرد، گفت: طبیعی است که دستگاه دیپلماسی اگر از ظرفیت شبکه های برون مرزی استفاده کند، می تواند از افکار و ظرفیت کشورهای هم سو بهره بسیار ببرد. یک نمونه بیان می کنم که می توان آن را تعمیم به مسائل دیگر داد؛ در دنیا الان چیزی حدود ۲۳ کشور وجود دارد که توسط امریکا مورد تحریم قرار گرفته اند، تحریم یک نقطه مشترک بین این ۲۳ کشور است. مسئله این است که در توافق نامه عملا یکی از مهم ترین اتفاقاتش این است که در معادلات اقتصادیمان دلار حذف می شود، قدرت اقتصادی امریکا دلار است، وقتی دلار از آن ها گرفته شود عملا خلع سلاح می شوند. اگر این مراودات بین ما در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، امنیتی و سیاسی توسعه پیدا کند، بسیار راهگشا خواهد بود.

وی افزود: مهم‌ترین نقش را در ارتباط با کشورهای همسو وزارت امور خارجه ایفا می کند، در همین حوزه ارتباطاتی است که در قالب رسانه ای می تواند شکل بگیرد، تعاملات رسانه ای و نقش وزارت خارجه می تواند بسیار پر رنگ باشد که هم ما بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم و هم پیام انقلاب اسلامی را برسانیم و در واقع کشور بتواند در مقابل این هجمه و فشار ها بیشتر مقاومت کند. 

حجت الاسلام نصیرایی عنوان کرد: رسالت ما این است که اهداف انقلاب اسلامی را جلو ببریم. این همه هزینه داده شده، شهدایی که مردم ما داده اند و اینگونه پای این انقلاب و نظام هزینه داده اند، مقاومت و ایستادگی کرده اند، همه اینها برای این است که آرمان هایمان که در قانون اساسی آمده باید محقق شود. نباید در دنیا شرایط به گونه ای باشد که یک عده اکثریتی بر عده دیگری بخواهند زور بگویند، نباید ظلم کنند و حقوق دیگران را زیر پا بگذارند؛ حقوق بشر به معنای واقعی کلمه باید رعایت شود. عدالت، آزادی و عزت اگر بخواهد شکل بگیرد ما نمی توانیم بی تفاوت باشیم.

وی گفت: دولت، مجلس و همه ارکان حاکمیتی و حکومتی باید در این مسیر حرکت کنند، این همه از خود گذشتگی و ایثار برای این است که افکار عمومی دنیا همسوی این تفکر شوند، همانطور که در زمان انقلاب همه آمدند همراهی کردند و آن نظام فاسد منهدم شد، امروز هم این نظام فاسد حاکم بر دنیا را باید از بین برد. اگر افکار عمومی دنیا همراهی کنند و همه به این نقطه برسند که ما دیگر نمی‌توانیم از نظام لیبرال پیروی کنیم چون نمی تواند مسائل بشر را حل کند و منافعش را تضمین کند، ما به اهداف والایمان دست پیدا می کنیم. با همین مبنا باید هم دولت، مجلس و همه این نهادها نسبت به رسانه های برون مرزی صداوسیما که می توانند عامل رسانه ای این تاثیرات باشند، کمک و همراهی کنند.

این نماینده مجلس قانون گذار در پایان خاطر نشان کرد: ما یک برنامه ای را در مجلس شروع کرده ایم و در بحث قانون صدا و سیما بدون شک و تردید هم از لحاظ حمایت ها و هم نگاه های نو و آماده شدن برای تبیین یک الگوی تمدنی مبین در گستره همه کشورهای اسلامی که همه باید پای کار بیایند و درگیر شوند، ابزار رسانه و ظرفیت های بین المللی را  تقویت خواهیم کرد تا  نظم درستی به خود بگیرد. نوع نگاه به شبکه های بین المللی صداوسیما نیاز به باز تعریف دارد و با رویکرد جدیدی که در مجلس شکل گرفته لحاظ و تبیین خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha