جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مراسم بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه تلاش ها و زحمات علمی و عملی حجت الاسلام و المسلمین موسویان را صدقه جاری برای وی دانست و افزود: باید تلاش شود راه و منش علمی و اخلاقی وی در حوزه های علمیه توسط شاگردان ایشان بسط و گسترش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه یکشنبه در آیین بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام سیدعباس موسویان که با حضور فرزندان وی در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، اظهارکرد: مرحوم موسویان از چهره های عزیز و نابی بودند که از خُلق و خوی ممتاز و آرامش بسیار خوبی برخوردار بودند و خدمات بزرگی به ایران، انقلاب، اسلام و حوزه های علمیه داشتند.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود:بیان کرد: از برکات و توفیقاتی که بعد از انقلاب اسلامی در حوزه علمیه به وقوع پیوست گسترش و توسعه قلمروهای دانشی اسلامی بود بطوریکه توسعه مرزهای علوم اسلامی در قم به شکل بسیار برجسته اتفاق افتاد و در میان آن ها ورود به معارف الهی در قلمرو علوم انسانی و اجتماعی یک امر خیلی برجسته و ممتازی بود، همچنین در حوزه اقتصاد نیز اقدامات ارزشمندی به ثمر نشست و تا امروز نیز ادامه دارد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: در طول تاریخ حوزه علمیه بعد از انقلاب بودند بزرگانی همچون شهیدان مطهری و بهشتی که در عرصه علم اقتصاد اسلامی این مسیر را پیمودند و بعد رشته ها و جریانات علمی اقتصادی از منظر اسلامی که در قم به راه افتاد و بزرگان زیادی در این مسیر تلاش کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در این حرکت نوین حوزه، شخصیت هایی همچون شهید صدر، امام و رهبری همچون خورشید نورافشانی کردند، و بزرگانی راه را بر روی ما باز کردند و بر ما تابیدند، در این آسمان علوم اسلامی، انسانی و اقتصاد اسلامی ستارگان پرفروغی بوجود آمدند که مرحوم حجت الاسلام و المسلمین موسویان  از ستارگان پرفروغ اقتصاد اسلامی بودند، فردی که در لاک حوزه نماند به دانشگاه سر زد و به قلمرو و اقدامات عملی در اقتصاد اسلامی سر زد و اقدامات عملی دست زد.

آیت الله اعرافی ضمن تسلیت درگذشت حجت الاسلام و المسلمین موسویان این ضایعه را برای جامعه علمی کشور بویژه حوزه های علمیه ثمله ای سنگین توصیف کرد و افزود: مرگ داری یک ویژگی های عام و عمومی دارد که همه مستحضرید، مرگ؛ شمول و عمومی دارد، مرگ یک امری است که همه را اگر چه عمرها کوتاه و بلند یا با مقیاسی مختلف باشند اما آنچه حتمی است را دربر می گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آیه ۷۸ سوره نساء ادامه داد: «أَیْنَمَا تَکُونُوا یُدْرِکْکُمُ الْمَوْتُ ...» بنابراین مرگ راهی است که برای گریز از آن هیچ مسیری نیست چرا که «کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۖ ثُمَّ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ/۵۷ عنکبوت»، هر نفسی طعم مرگ را خواهد چشید.

آیت الله اعرافی بیان کرد: همه ماسوا مشمول این قانون (مرگ) می شوند و همه بشر در چنبره مرگ قرار خواهند گرفت، قدرت و بقای حق تعالی نشان عزت اوست و مرگ و فنای خلایق نشان قهر فراگیر خداوند است.

عضو فقهای شورای نگهبان در خصوص زمان فرا رسیدن مرگ، اظهارکرد: در این خصوص ابهام و نامتعین بودن مرگ از نظر زمانی و مکانی علی الاصول هیچ کسی نمی داند که در کجا، چه زمان وچگونه از این عالم به جهان دیگر پر خواهد کشید، لذا پدیده ای حتمی است و همه را در هر حالی در بر می گیرد، اما زمان، مکان و ویژگی آن کاملا مبهم، نامعلوم و نا معین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: یکی دیگر از خصوصیات مرگ، دور و نزدیک بودن آن است، طنین مرگ همیشه در حال نواختن است اما چیزی که درغالب انسان ها وجوددارد آنست که مرگ را فقط برای دیگران می خواهند و تصورشان از مرگ برای خود نیست.

آیت الله اعرافی گفت: این قُرب و بُعد هر کدام وجهی دارد و در منطق واقعی و سقوطی، مرگ خیلی قوی و نزدیک است و ناگهان فرا می رسد و طومار زندگی را در هم می پیچد، ولی به دلیل گوناگونی نفس انسان، این حقیقت نزدیک را لااقل برای خود نزدیک نمی داند ودور از خود می پندارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، ترس و وحشت از مرگ را یکی دیگراز خصوصیات مرگ توصیف کرد و افزود: اینکه مرگ فرا می رسد و بدون هیچ اطلاع قبلی به ظاهر تمام هستی را جمع می کند و همه را به ترس و وحشت می اندازد یک واقعیت انکارناپذیر می باشد که باید پذیرفت و حقیقتی جاری و ساری است.

وی ادامه داد: با مرگ همه تعلقات عاطفی و پیوندها قطع می شود و همه روابط شخصی جدا می گردد، زمانی که مرگ فرا می رسد در واقع نقطه پایان زندگی فرد می باشد که دست انسان را از همه تعلقات و وابستگی هایش قطع می گرداند، اما همین مرگ در منطق اسلام و دینی وقتی قرار بگیرد ویژگی ها متفاوتی پیدا می کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: در منطق اسلام مرگ هرگز فنا نیست و یک انتقال است، گذری از یک قنطره و از یک جسم و از نشئه ای به نشئه دیگر است.

امام جمعه قم گفت: با مرگ، همه ارتباطات قطع نمی شود بویژه در عالم برزخ ارتباطات انسان ها با فردی که از دنیا رفته است باقی می ماند و گاهی در سطوح بالاتر اولیای الهی ارتباطات قوی است و گاهی بر عالم تأثیرمی گذارند و انسان ها با آن می توانند ارتباط برقرار کنند و گاهی مرگ علما، صالحان و شهیدان به قله ای می رسد که به شکل مرگ مقدس در می آیند و به یک نماد تبدیل می شوند. مرگ در اسلام یک حقیقتی دلپذیرو دلنشین می تواند باشد، لذا انسان نباید در هراس مطلق باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به توصیه بزرگان و علمای دین به یاد مرگ افزود: از بهترین توصیه های اخلاقی اسلام و تربیت نفوس و تزکیه آن یاد مرگ است، بزرگان ما با الهام از روایات به ما آموختند هر از گاهی به قبرستان سر بزنید و در مزار مؤمنان در گذشته حضور پیدا کنید، چرا که این یک امر تربیتی مهم است با تصویر پایان زندگی و مرگ و ذکرالموت، قلب نرم و آرام می شود، دل آماده پذیرش حقایق الهی می گردد چرا که یاد مرگ فراتر از آن حدی است که ما تصور می کنیم، آدم را پاک، سالم و آماده پرواز در آسمان معنا، اخلاق و عرفان می کند و همینطور که سفارش شده است با امواتتان در ارتباط روحی وعاطفی باشید و با خیرات و صدقات از آنان یاد کنید.

وی تلاش ها و زحمات علمی و عملی حجت الاسلام و المسلمین موسویان را صدقه جاری برای وی دانست و افزود: باید تلاش شود راه و منش علمی و اخلاقی وی در حوزه های علمیه توسط شاگردان ایشان بسط و گسترش یابد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha