دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیر حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: استمرار، استحکام و آسیب ناپذیری حوزه در گرو انجام مسئولیت ها و وظایف با توجه به اصول حرکت انقلابی و تحولی در حوزه علمیه و مبتنی بر مطالبات مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در مراسم معرفی حجت الاسلام سید جواد هاشمی به عنوان مسئول جدید دفتر حراست و تحقیقات حوزه علمیه خراسان، صیانت از حوزه علمیه را امری مهم خواند و این بحث را در دو عرصه عمومی و خاص برشمرد و گفت: صیانت عمومی به این معنا است که هر کسی در هر جایی که هست وظیفه خویش را به درستی انجام دهد. حوزه ای ثبات، استقلال و تحول هدفمند پیدا می‌کند که در همه شئون برنامه داشته و مجریان به درستی آن را انجام دهند، زیرا اگر در هر سطح و عرصه‌ ای اخلالی به وجود آید به حوزه علمیه آسیب می‌رسد و مشکل صیانتی رخ می دهد.

مدیر حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: استمرار، استحکام و آسیب ناپذیری حوزه در گرو انجام مسئولیت ها و وظایف با توجه به اصول حرکت انقلابی و تحولی در حوزه علمیه و مبتنی بر مطالبات مقام معظم رهبری است تا آسیب نبیند که در نتیجه، خلاقیت و نوآوری در چنین حوزه ای روی می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با تاکید بر اینکه که همه حوزویان به نوعی نیروی صیانتی هستند و اگر اشکال پیش آید وظیفه همگانی است تا آن را حل کنند، گفت: اشتباه راهبردی این است که در صورت بروز مشکل تنها به بخش حراست نگاه شود، در حالی که همه حوزویان باید خود را نیروی صیانتی بدانند و نسبت به آن پایبند باشند.

مدیر حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: همانطور که روحانیت باید الگوی اجتماعی باشد، حرکت تشکیلاتی، مدیریتی و وظیفه ای نیز می‌بایست نمونه باشد.

وی به بخش صیانت به معنای خاص آن در حوزه علمیه پرداخت و ادامه داد: رصد صیانتی نسبت به مسائل مختلف اخلاقی و جریان‌های سیاسی که ممکن است در برخی مسائل بخواهند حوزه را به عنوان ابزار قرار دهند و نیز مسئله نفوذ می بایست مد نظر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، با اشاره به نحله های فکری و مذهبی  که با شیوه ها و عناوین خاص در جامعه فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: همواره  دنیای استکبار از حوزه علمیه که آن را به عنوان قاعده و محور نظام اسلامی می داند، ضربه خورده و همچنان لطمه می خورد و از این رو می‌خواهد در آن نفوذ کند، بنابراین انگیزه ای قوی برای تقویت جریان‌های سیاسی خاص و نحله های مختلف و نهایتاً نفوذ در حوزه دارد تا برای اهداف شیطانی خود ابزاری ایجاد کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به کارهایی که تاکنون در عرصه صیانت از حوزه علمیه انجام شده است، گفت: وظیفه ما این است که قبل از هر کسی خانه و خانواده خود را بشناسیم و سازوکار مدبرانه آن را بدانیم و ضمن بستن روزنه نفوذ، سطح آگاهی ها را بالا ببریم.

وی به مسئله تحصیل و اخلاق به عنوان قاعده دوم در صیانت به معنای اخص حوزه علمیه اشاره و ابراز کرد: باید از ابتدا نسبت به این امر توجه داشت تا به صیانت منتج شود. در واقع باید نسبت به این مسئله، فعالیت ویژه تحصیلی و اخلاقی داشت.

مدیر حوزه علمیه خراسان، رکن سوم را سیاست و بصیرت دانست و یادآور شد: بصیرت به معنی خبیر و بصیر بودن نسبت به نحله های منحرف و جریان های سیاسی ناباب و ترفندهای نفوذی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: باید فهم سیاسی و نحله ای را به صورت عمیق، مستدل، مستند، علمی و کارشناسانه به ویژه از سوی معاونت فرهنگی تبیین و نهادینه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی تاکید کرد: حفظ حیثیت، کیان و فلسفه وجودی حوزه تحولی و انقلابی و پیگیری مطالبات امام راحل و رهبر معظم انقلاب با همین پایه های اصلی گفته شده امکان پذیر است.

وی، ایجاد تحول اخلاقی و خُلق محمدی در جامعه حوزه را مهم خواند و خاطرنشان کرد: البته شیاطین جن و انس در کمین هستند؛ به طور مثال، هرچند فضای مجازی برکات زیادی داشته و برای نمونه در مسئله مقابله با کرونا نیز کمک خوبی بود اما به هر حال می بایست نسبت به امور منفی آن دقت داشت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مقام معظم رهبری مهمترین ارکان تحصیل حوزوی را «علم»، «اخلاق و تهذیب» و «بصیرت و سیاست» دانسته‌اند، یادآور شد: امیدواریم وظایف خود را در هر زمینه ای به درستی انجام دهیم و نسبت به مسئله صیانت از حوزه علمیه اهتمام ورزیم زیرا در شرایطی هستیم که این نهاد مقدس بیش از پیش، از هر سو مورد هجمه دشمن می باشد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha