جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 914980
۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
جریان تحریف

حوزه/مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار در یادداشتی به بررسی و تحلیل مساله تحریف توسط دشمنان پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت  الاسلام حکمت حکیمی فر؛ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار و امام جمعه شهر «توپ آغاج» در یادداشتی به بررسی و تحلیل مساله تحریف توسط دشمنان پرداخته است.

با شکست جریان تحریف، غبارهای تصویرسازی‌های غلط و ابرهای روایت‌های دروغ کنار زده خواهد شد و حقایق آنچنان که هست، نشان داده خواهد شد. در واقع آنچه به تحریم وزن داده است؛ تحریف حقایق است. پس این قلعه را باید فتح کرد. برای این ویروس باید واکسن تولید کرد و نسخه درمان نوشت.

تبیین؛ نسخه درمان ویروس تحریف‌

تبیین از راهبردهای اساسی انقلاب اسلامی است (۱۳/۴/۹۰) باید تببین درست و صحیح و منطقی و عالمانه و هنرمندانه و دور از زیاده‌روی‌های گوناگون، با زبان صحیح با زبان علمی و با زبان منطقی و خوش انجام شود. (۱۵/۱۲/۹۲) در این صورت است که افکار، روشن می‌شود و پرده‌های ابهام کنار زده می‌شود. بهترین نمونه تبیین، همین بحث زیبا و دقیقی بود که رهبرحکیم انقلاب اسلامی در باره تحریم انجام دادند. محورهای اصلی تببین رهبر انقلاب در باره تحریم و تحریف را با هم می‌خوانیم:

چیستی تحریم‌های ظالمانه

تحریمی که آمریکایی‌ها علیه ملّت ایران به کار گرفته‌اند، قطعاً یک جنایت است؛ یعنی در این تردیدی نیست.

- چرایی و اهداف آمریکا از تحریم‌ها.

- هدف کوتاه‌مدّت آن‌ها این است که مردم را به ستوه بیاورند.

- هدف میان‌مدّت آمریکا؛ ایجاد مانع در برابر پیشرفت کشور است‌.

- هدف بلندمدّتشان هم به ورشکستگی کشاندن کشور است، به ورشکستگی کشاندن دولت است.

- هدف جنبی آمریکا قطع رابطه‌ی جمهوری اسلامی با نیروهای مقاومت در منطقه است.

- تحریم، راه به جایی نخواهند برد!

البتّه باید گفت «شتر در خواب بیند پنبه‌دانه»؛ دنبال این است که این سه هدف را کوتاه‌مدّت، میان‌مدّت، بلندمدّت در کنار هم انجام بدهد که الحمدللّه ناکام شده است.

... بنابراین تحریم یک جنایتی بود با این هدف‌ها و دشمن به این هدف‌ها بحمدالله نرسیده و نخواهد رسید. چنان‌چه خودشان نیز به این قضیه اعتراف کرده‌اند.

در وزن دهی به عوامل، دقت کنیم!!

همه‌ی مشکلات هم مربوط به تحریم نیست؛ مقداری مربوط به ضعف‌های ما در مدیریت کشور است، مقدا ی هم در این اواخر مربوط به کرونا است. مقداری هم مربوط به تحریم است.

تحریف است که به تحریم قوت می‌بخشد! این‌را درست توجه کنید، به موازات تحریم، یک جریان تحریف هم هست. تحریف حقایق، واژگون نشان دادن واقعیّات؛ چه واقعیّات کشور ما، چه واقعیّات مرتبط با کشور ما.

آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم‌

میگویند «اگر می‌خواهید تحریم برطرف بشود، در مقابل آمریکا کوتاه بیایید»؛ خلاصه‌ی حرف این است که باید کوتاه بیایید در مقابل آمریکا، باید ایستادگی نکنید. خب این در بعضی‌ها اثر می‌کند امّا در اکثر مردم، در غالب ملّت ایران اثر نمی‌کند. [غالب مردم‌] شناخته‌اند آمریکا را، شناخته‌اند دشمن را، می‌دانند که این‌ها دروغ می‌گویند، می‌دانند که این‌ها مغرضانه حرف می‌زنند. من به شما بگویم که اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد. عرصه، عرصه‌ی جنگ اراده‌ها است؛ وقتی جریان تحریف شکست خورد و اراده‌ی ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر اراده‌ی دشمن فائق می‌آید و پیروز خواهد شد. گفتیم در این‌که تحریم جنایتی در حق ملت ایران است هیچ شکی نیست ولی ایرانی زیرک توانست از این تحریم بر خود اتکایی بر توان داخلی استفاده کند و سود کند. مانند ایجاد نهضت قطعه‌سازی در کشور که بسیار خوب بود.

در این مقطع مهم‌ترین وسیله و ابزار«رسانه‌ها» هستند. با این تفاوت که در دوران گذشته که رسانه روزنامه و رادیو و تلویزیون بود فقط یک موضوع تحریف می‌شد اما در دوران قدرت شبکه‌های اجتماعی تصویر کلان گذشته و حال و آینده جامعه مخدوش و مبهم و تاریک جلوه داده می‌شود.

«جنگ رسانه ای» در این میدان و به‌عنوان مهم‌ترین ابزار جنگ تعریف می‌شود. آنگاه ترفندهای گوناگون و مختلف با شاخصه‌ی «فریب» و «دروغ» به کار گرفته می‌شود.

جنگ روایت‌ها؛ مهم‌ترین ترفند در نبرد اراده‌ها

در حال حاضر اصلی‌ترین و مهم‌ترین ترفند خصم در میدان جنگ اراده‌ها و جنگ‌شناختی با ابزار رسانه‌ها؛ «روایت‌سازی» است. «جنگ روایت‌ها» در همین جریان تعریف می‌شود. آنگاه که دشمن با امپراطوری رسانه‌ای می‌خواهد روایت مطلوب خود را روایت اصلی هرحادثه کند و ساخت و پرداخت حادثه‌ها را خود به دست بگیرد و کنترل ذهن و فکر جامعه را با آن انجام دهد، جنگ روایت‌ها شکل‌گرفته است.

جنگ روایت‌ها یک تفاوت باجنگ روانی دارد و آن این‌که؛ جنگ روانی مبتنی بر شایعه و دروغ است اما جنگ روایت ها از دل وقایع اتفاق افتاده انجام می‌شود لکن یا روایت اصلی ناقص ارائه می‌شود یا در روایت اصلی دستکاری شده و جای عناصر مختلف عوض می‌شود. مثلا؛ پیروزی انقلاب اسلامی روایت می‌شود اما تصویر عامل پیروزی که اسلام و مردم بوده است مخدوش شده و با یک روایت‌سازی ماهرانه؛ اراده آمریکا بر برکناری شاه، عامل پیروزی جلوه داده می شود یا در دهه ۶۰ وجود تروریسم انکار نمی‌شود لکن با یک روایت غلط از اعدام‌های پس از مرصاد؛ جای شهید و جلّاد عوض می‌شود. به همین جهت است که اکنون دشمن در صدد روایت‌سازی از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و هزینه‌های کلانی را در داخل و خارج برای این هدف شوم اختصاص داده است. از همین جاست که «تحریف» به‌عنوان یک شگرد دائمی و همیشگی مورد توجه دشمن واقع می‌شود.

«تحریف گذشته» باروایت‌سازی دروغ، برای افسوس خوردن از گذشته تاریک و «تحریف آینده»با تصویرسازی غلط برای ناامیدی ازآینده و سست شدن اراده و انگیزه برای حرکت و نشاط.

با آنچه که خواندیم می‌توان گفت؛ جنگ اراده‌ها جنگ اصلی و مادر است که اکنون در حال جریان است که همه عرصه های مقابله ما با آمریکا درگیر آن است، نقطه اصلی درگیری در هرعرصه نیز «درک و ذهن» جامعه است و رسانه نیز اصلی‌ترین ابزار آن. در این میدان اکنون عملیات محوری، عملیات روایت‌سازی یا جنگ روایت‌هاست و «تحریف »یکی از مهم‌ترین ترفندها و شگردها در حمله و هجمه برعلیه انقلاب اسلامی. گویا در این جنگ خیبر اراده‌ها، باید قلعه‌ی «تحریف» را به تصرف در آورده و ازجای کَنده شود.

تحریف؛ با هدف ناامیدی‌سازی و آدرس غلط دادن‌

تمام تلاش جریان رسانه‌ای دشمن و پیاده‌نظام او از تحریف حوادث، یک جمله است؛ ناامیدسازی مردم از گذشته و آینده. مأیوس‌سازی نسل جوان؛ که بگویند: نه گذشته روشنی داشتیم و نه آینده درستی در انتظار مااست. لذاست که جنگ هشتگ‌ها و نبرد نمادها و نشانه‌ها برای تحریک احساسات مخاطبان با دادن اطلاعات و اخبار و تحلیل‌های غلط این روزها به اوج خود رسیده است. هدف همان است که گفتیم. کلید واژه اصلی همان است؛«ناامیدسازی».

نمونه بارز و تازه آن همین روایت‌سازی‌های اخیر است. به این گزاره‌ها توجه کنید:

- علت تحریم، فعالیت هسته‌ای و نفوذ منطقه‌ای وقدرت موشکی ایران است. (تحریف)

- فعالیت هسته‌ای از نظر هزینه- فایده، فعالیتی پرهزینه و کم فایده است. (تحریف)

- حضور ایران در سوریه و عراق و لبنان چه فایده‌ای دارد. این پول‌ها را برای مردم خودمان که در تنگنا هستند بایدهزینه کنیم. (تحریف)

- ساخت و توسعه موشک و صنایع نظامی ما را بیشتر به سمت جنگ پیش می‌برد و دشمن را برای حمله مصمم‌ می‌کند. (تحریف)

-  تحریم ابزار قوی و عامل اصلی همه مشکلات مااست.

-  ایران در این ۴۰سال کشوری بدون دستاورد و با مشکلات حل نشده‌ی فراوان است که راه علاجی هم ندارد. (تحریف)

- این نظام، توان مقابله با تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن را ندارد. (تحریف)

- راه ازبین بردن یاکاهش فشارتحریم حداکثری، مذاکره‌ و امتیاز دادن است. (نشانی غلط دادن)

گزاره راهبردی؛شکست تحریف، شکست تحریم است‌

در این هشت سال تقریبا تمام محورهای اصلی جنگ رسانه‌ای دشمن با روایت‌سازی‌های غلط و تحریف واقعیت‌ها همین نکات بالاست. اینجاست که امام خامنه‌ای با هوشمندی و کیاست همیشگی‌شان فرمودند: اگر تحریف شکست بخورده، تحریم هم فرو خواهد پاشید و اراده ما بر اراده دشمن پیروز خواهد شد. چنان‌چه تاکنون نیز چنین بوده است؛ این ایران انقلابی است که اراده‌ی خود را بر اراده آمریکا غالب کرده است.

فتح قلعه تحریف در جنگ خیبرِ اراده‌ها

بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی علاوه بر متن و فرامتن آن، فرازهای برجسته‌ای دارد که در حوزه تبیین سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید بدان پرداخته شود.

کلیدی‌ترین فراز از بیانات رهبر انقلاب اسلامی

در بین فرازهای مختلف سخنان امام خامنه‌ای شاید بتوان مهم‌ترین یا یکی از مهم‌ترین فرازها را فراز زیر برشمرد. آن‌جا که می‌فرمایند:

به موازات تحریم - این‌را درست توجّه کنید- یک جریان تحریف هم هست؛ در کنارش یک جریان تحریف هست؛ تحریف حقایق، واژگون نشان دادن واقعیّات؛ چه واقعیّات کشور ما، چه واقعیّات مرتبط با کشور ما؛ این هم یکی از کارهایی است که آن‌ها انجام می‌دهند.

هدف از این تحریف دو چیز است، دو کار را می‌خواهند انجام بدهند:

- یکی، ضربه به روحیه‌ی مردم است که حالا من عرض می‌کنم که چه جوری می‌خواهند به روحیه‌ی مردم ضربه بزنند؛

- یکی [هم‌] آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم است. این تحریف در این زمینه‌ها است.

با این دو هدف دارد انجام می‌گیرد. پول زیادی هم دارند خرج می‌کنند برای این‌که این حقایق را تحریف کنند. الان هم ملاحظه می‌کنید که همین رؤسایشان، وزیرشان، رئیسشان، دیگران، خودشان را دارند خفه می‌کنند از بس به اینجا و آن‌جا سفر کنند، علیه ایران حرف بزنند، مصاحبه کنند، در هر قضیّه‌ای اسم ایران را یک جوری بیاورند؛ واقعاً دارند خودشان را خفه می‌کنند، و این جریان تحریف است که وجود دارد.»

«تحریف» را در کـجـا باید دید؟

تحریف یک عملیات تاکتیکی و البته پرکاربرد و ترفندی همیشگی است که در جبهه شیطان به کار رفته و می‌رود. منتهی باید آن در جورچین جنگ روایت‌ها و بسا در جنگ اراده‌ها دید. این همان چیزی است که حضرت آقا هم در همین سخنرانی به آن اشاره می‌کنند:

من به شما بگویم که اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد؛ زیرا که عرصه، عرصه‌ی جنگ اراده‌ها است؛ وقتی جریان تحریف شکست خورد و اراده‌ی ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر اراده‌ی دشمن فائق می‌آید و پیروز خواهد شد.»

چنان‌چه خواندیم ایشان، تحریف را در جریان جنگ اراده‌ها می‌بینند و بر این باورند که چنان‌چه جبهه حق بر امواج تحریف حقایق و وقایع فائق آید، شکست دشمن در جنگ اراده‌ها قطعی است.

بر این مبنا لازم است نگاهی کوتاه به سه واژه جنگ اراده‌ها و نبرد روایت‌ها و عملیات تحریف بیاندازیم.

جنگ اراده‌ها؛ جنگی فراگیر در همه عرصه‌ها

تعبیر جنگ اراده‌ها مدت‌هاست که در ادبیات سیاسی به کار رفته است. رهبرحکیم انقلاب اسلامی این تعبیر را برای اولین بار درسال ۱۳۸۶ به کاربردند:

در دنیا یک جنگ عظیم و یک چالش بزرگ برپاست؛ جنگ توپ و تفنگ نیست، اما جنگ اراده‌ها و عزم‌ها و سیاست‌ها و تدبیرهاست. ۳۱/۲/۱۳۸۶

در توضیح جنگ اراده‌ها باید گفت؛ منشا اراده توجه به نقطه‌ی مطلوب و محبوب است. وقتی انسانی به یک شئی توجه می‌کند و آن‌را مطلوب خود می‌یابد به سمت و سوی آن جهت‌گیری می‌کند و به حرکت در می‌آید. انسان مومن وقتی به خدا توجه می‌کند، جهت‌گیری‌اش به همان سمت می‌شود و به‌سوی خدا و رضایت خدا حرکت می‌کند. جامعه ایمانی نیز همین گونه است. در این‌جا، شیطان تاب تحمل از دست داده و برای مقابله با این اراده انسان مومن یا جامعه مومنان دست به کار می‌شود تا با توجه آن فرد و جامعه را ازآن هدف محبوب باز دارد و جلوی حرکت ایشان را بگیرد و یا برای آن هدف و نقطه محبوب، جایگزین دلخواه خود را ارائه کند.«جنگ اراده‌ها» از همین‌جا، آغاز می‌شود. این جنگ در یک عرصه نیست، شیطان در همه عرصه‌ها وارد می‌شود تا اراده‌ی خود را بر اراده اهل جبهه حق تحمیل کند.

چنان‌چه امام خامنه‌ای فرمودند:«در عرصه‌های گوناگون، جهت درگیری‌ها، غالباً جنگ اراده‌هاست. هرطرفی که اراده‌اش زودتر ضعیف شود، شکست خواهدخورد. صبر یعنی این عزم را، این اراده را نگه داشتن، حفظ کردن.» ۳۰/۴/۹۲

جنگ شناختی؛حمله به نقطه اصلی اراده‌ها

برای این‌که «توجه» انسان و جامعه ازآن نقطه مطلوب منحرف شود باید سرزمین «ذهن و فکر و اِدراک» مردم به تصرف در آید یا دائما مورد هجمه واقع شود تا توان تفکر درست و درک صحیح از حوادث و وقایعی که در جهان اطراف رخ می‌دهد گرفته شود؛«جنگ ادراکی و شناختی» نیز در همین چهارچوب معنا می‌یابد. همه جنگ‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و رسانه‌ای درسایه جنگ ذهنی و ادراکی و شناختی است، یعنی؛ همان وارونه‌نمایی حقایق و تصویرسازی غلط، برای انحراف از توجه به هدف حقیقی و بزک کردن تصاویر کاذب و دروغین در ذهن جامعه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha