سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
خانم دکتر خدیجه جلالی

حوزه/ مدیر مجتمع علوم اسلامی کوثر تهران گفت: یکی از مصادیق بارز امر به معروف در روزگار کنونی و به خصوص پس از شیوع کرونا، احیای سنت حسنه روضه های خانگی در جامعه است.

خدیجه جلالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به تفاوت های محسوس در شیوه برگزاری مراسم های محرم امسال با سال های گذشته اظهار داشت: به عقیده بنده گرچه شیوع ویروس نحس کرونا، بلایی بر سر جامعه بشری بوده؛ اما در روایت داریم که وقتی بلایی خودش تبدیل به بلا شود، پس از آن نعمت و رحمت از سوی خدای متعال نازل می شود و لذا در کنار بدی های کرونا باید به ابعاد مثبت آن نیز توجه کرد، به عنوان مثال چند سالی است که خانواده ها با حضور در روضه های خانگی تا حدودی فاصله گرفته بودند که امسال به جهت وضعیت کرونایی، فرصتی فراهم آمده تا این سنت حسنه و قدیمی دوباره در جامعه احیا شود.

وی افزود: حقیقتاً باید گفت که برپایی این روضه ها در تعمیق محبت اعضای خانواده به اهل بیت(ع) و نیز تربیت دینی فرزندان بسیار مؤثر بوده و این در حالی است که در گذشته به این مسایل نسبت به زمان حال توجه بیشتری می شده است. به عنوان مثال وقتی یک کودک یا نوجوان در مجلس و محفل حسینی حتی در حد یک بسته خرما بین جمعیت می چرخاند این در روحیه و سبک زندگی اش اثرگذار است و برکت این کارها در آینده او خودش را نشان می دهد.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران همچنین گفت: متاسفانه در سال های اخیر کمتر شاهد حضور افراد در مجالس و روضه های خانگی بوده ایم که امسال به جهت شیوع ویروس منحوس کرونا، زمینه ای فراهم شده که دوباره به همان سنت های قدیمی بازگشته و مجالس خانگی را احیا کنیم.

وی افزود: مباحث تربیتی و فرهنگی عمیقی این مجالس به همراه دارد به خصوص در رابطه با قوی شدن ارتباط با دستگاه سیدالشهدا(ع) و لذا باید بهر شکلی از جمله از طریق فضای مجازی و رسانه های نوین، این شور و شعور حسینی در محرم امسال را بیشتر هم کرد.

جلالی ادامه داد: پخش سخنرانی ها و مداحی ها در قالب کلیپ های جذاب در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از جمله این کارهاست که به خصوص متناسب با ذائقه نسل جوان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن هفته امر به معروف و نهی از منکر ابراز داشت: در بحث امر به معروف، زاویه دید آمرین به معروف و ناهین از منکر نباید تنها منحصر به مساله عفاف و حجاب باشد؛ چراکه این مقوله خود شمول و دایره گسترده ای دارد، کما این که بر اساس فرمایش نورانی امام رضا (ع) هر چیزی که باعث احیای امر اهل بیت(ع) شود، مصداق امر به معروف است مثل همین مجالس و محافل حسینی و از جمله روضه های خانگی که پیشتر بحث آن شد.

وی افزود: یا به عنوان مثال در مقوله مرتبط با سبک زندگی،  وقتی مردم را دعوت به ساده زیستی و پرهیز از تجملات آن چنانی کنیم، خودش در واقع حرکت بر مدار احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، از این رو نباید امر به معروف در موارد خاصی محدود شده و به دیگر ابعاد آن بی توجهی صورت گیرد.

وی در خاتمه گفت: خلاصه آن که هر کار خیری که سنت حسنه باشد همچون برگزاری مجالس اهل بیت(ع)، امر به معروف است و از آن سو هر کاری که باعث شود به این وسیله دیگران را به شیوه مناسب از معاصی و ناهنجاری ها بازداریم، مصداق نهی از منکر است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha