جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شیرخوارگان حسینی در خوی

حوزه/  استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی گفت: اهل بیت (ع) فرزندانشان را از همان کودکی عدالت طلب، مسئولیت پذیر و با وجدان تربیت می‌کردند که می‌توان به عنوان نمونه همراه پیامبر بودن حضرت زهرا در شعب ابی طالب اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  از آذربایجان‌غربی، وحیده محمدلو امروز در مراسم شیرخوارگان حسینی (ع) که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با اشاره به لزوم تربیت سالم فرزندان، اظهار داشت: برای داشتن نسل سالم و مؤمن لازم است آن‌ها را با رفتارهای دینی، تربیت و بزرگ کنیم و برای این‌کار باید تزکیه و خودسازی را در وجودمان تقویت کنیم.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی، لقمه حلال را از عوامل تربیت صحیح فرزندان دانست و اضافه کرد: لقمه حلال در تربیت نقش اساسی دارد و پیامبر اکرم بعد از ۴۰ روز عبادت در غار حرا از طعام الهی تناول کردند و بعد نطفه حضرت زهرا شکل گرفت و این مسئله نشان می‌دهد که لقمه حلال و طیّب در تربیت فرزند نقش دارد و امام حسین علیه السلام هم در روز عاشورا خطاب به سپاه یزیدیان فرمودند؛ علت اینکه کلام من در شما اثر ندارد این است که شکم‌هایتان از لقمه حرام پر شده است.

محمدلو، انتخاب نام نیکو را از نکته‌های تربیتی کودکان دانست و ادامه داد: اسم‌ها در تربیت فرزند نقش دارند.

وی، مراقبت از کودکان در دوران شیردهی را از دیگر نکته‌های تربیتی دانست و گفت: در آموزه‌های دین ما سفارش شده که به گوش کودک تازه متولد شده، اذان و اقامه بگویند تا اولین مراحل توحیدی در دل و جان کودک شکل بگیرد و برای تربیت فرزند حسینی سفارش شده که کام نوزاد را با تربت امام حسین علیه السلام و آب فرات باز کنند و حتی در شیرخوارگی هم سفارش شده که مادران با یاد امام حسین و اهل بیت به فرزند خود شیر بدهند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی بکارگیری الگوهای تربیتی صحیح را از دیگر نکته‌های تربیتی دانست و ادامه داد: پرورش عبادی کودکان در مرحله اول با الگوگیری رفتاری از والدین ایجاد می‌شود و حضرت زهرا (س) در نماز با دعا کردن برای دیگران، فرزندانش را متوجه عبادت و خدمت به خلق خدا می‌کند

وی ادامه داد: محبت کردن و دوست داشتن و در آغوش کشیدن و بوسیدن فرزند و بازی کردن با او در سیره اهل بیت (ع) مورد تاکید قرار گرفته است و در زندگی حضرت زهرا (س) به محبت شدید ایشان به فرزندان و بازی کردن با آن‌ها اشاره شده که نکته مهمی در تربیت فرزندان است.

محمدلو، رعایت عدالت و تربیت فرزندان بر اساس عدالت‌محوری و مسئولیت‌پذیری را از دیگر نکات تربیتی دانست و گفت: اهل بیت (ع) فرزندانشان را از همان کودکی عدالت طلب، مسئولیت پذیر و با وجدان تربیت می‌کردند.

وی ادامه داد: یک نکته مهم در تربیت فرزند نوجوان و جوان بحث انتخاب راه و آزادی است که در سیره انبیاء و ائمه به کثرت این مسئله قابل مشاهده است که آن‌ها فرزندان خود را در انتخاب آزاد می‌گذاشتند.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی در پایان محیط سالم را از دیگر نکات تربیتی دانست و گفت: محیط نقش بسزایی در تربیت فرزندان دارد سیاه پپوش کردن محلهف خانه و لباس سیاه برتن فرزند کردن و همراه بردن او به مجالس اهل بیت نقش موثری در به بار آمدن دینی فرزند دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha