جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
منشور احسان ماندگار

حوزه/ «احسان ماندگار» از سری منشورات منتشر شده به کوشش دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر است که گفتاری از حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، مدیر مرکز خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور که پیرامون وقف و کارکردهای آن می باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «احسان ماندگار» از سری منشورات منتشر شده به کوشش دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر است که گفتاری است از حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، مدیر مرکز خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور که پیرامون وقف و کارکردهای آن در هیأت تقدیم حضور علاقه‌مندان می‌شود.

بر اساس این گزارش، وقف یکی از ساختارهای بنیادین فرهنگ و تمدن اسلامی به شمار می‌آید و از گذشته‌های دور یکی از منابع تأمین مالی پایدار بوده است. وقف امروزه هم با روش‌های نوین و با استفاده از ظرفیت مسئولان و فعالان هیأت‌های مذهبی می‌تواند نقش‌آفرینی مهمی برای پایداری منابع مالی آن‌ها باشد. از این رو ضروری است نسبت به شناسایی ساختارهای گسترده وقف و راهکارها و روش‌های نوین اداره وقف، شناخت کامل داشته و بر اساس ظرفیت‌های هر هیأت، اقدامات نوینی را جهت ایجاد منابع مالی پایدار طراحی نماییم.

نام این اثر با برداشتی از کلام راهگشای رهبر انقلاب در موضوع وقف که در دیباچه این کتاب آمده، گرفته شده است: «وقف یکی از کارسازترین و سالمترین شیوه‌هایی است که تمکن مالی را به صورت احسانی ماندگار، در خدمت نیازهای جامعه قرار می‌دهد و اراده نیک آدمی را پس از طی دوران زندگی، همچنان زنده و کارساز نگه می‌دارد.»

سرفصل‌های این منشور به طور خلاصه از این قرار است: تعریف وقف، انواع وقف، وقف در قرآن و احادیث، تأثیر پویایی وقف در اسلام، ساخت مکان مذهبی برای هیأت، تولیت و مدیریت مکان مذهبی، ایجاد وقف‌های منفعتی برای هیأت، وقف جمعی و مشارکتی در هیأت، اشتغال و کارآفرینی اجتماعی در هیأت.

از مهمترین بخش‌های کتاب همین وقف مشارکتی است که مناسب برای فضای جمعی هیأت‌هاست. از ویژگی‌های وقف جمعی و مشارکتی که در این نوشتار برشمرده شده است از این قرار است: ۱. گسترش فرهنگ وقف به تمام سطوح درآمدی جامعه، ۲. ایجاد موقوفه‌های کلان که با ورود یک یا چند نفر قابل تأسیس نیست، ۳. هدایت موقوفات جدید و نیات واقفان به سمت عرصه‌های جدید وقف و نیازهای روز جامعه.

در بخشی از این نوشتار آمده است: «هیأت‌های مذهبی بر اساس ظرفیت‌های مجموعه خود از طریق طراحی ساختارهای وقف و خیر ماندگار و جلب و جذب ظرفیت مشارکت‌های مردمی به عنوان یکی از الگوهای موفق کارآفرینی یا کارگشایی اسلامی پایدار می‌توانند با اهداف اشتغال‌زایی، فقرزدایی و رفاه اجتماعی برای اقشار نیازمند اقدام نمایند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha