پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مصاحبه-علی درستکارمسئول برگزاری دوره های آموزشی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه خبرگان

حوزه/ مسئول برگزاری دوره های آموزشی مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه خبرگان رهبری از راه اندازی شبکه استانی اساتید ولایت فقیه در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کارگاه آموزشی تخصصی ولایت فقیه ویژه اساتید حوزه و در راستای پاسخ‌گویی به شبهات روز جامعه به مدت سه روز در قم  برگزار شد.
بر اساس این گزارش:  این دوره آموزشی با همکاری حوزه علمیه در مجتمع فرهنگی آموزشی روستای خاوه به صورت حضوری - مجازی برگزار گردید.

دراین دوره آموزشی تعداد ۱۵ نفر از اساتید حوزه با رعایت کامل اصول و پروتکل های بهداشتی در نهایت دقت و مراقبت به صورت حضوری و تعداد ۴۵ نفر از اساتید به صورت مجازی و برخط دراین دوره شرکت داشتند.

حجت الاسلام علی درستکار در حاشیه برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی ولایت فقیه حوزه های علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهارکرد: این دوره ها و مباحث مربوط به مبانی اندیشه سیاسی اسلام و بحث حکومت اسلامی همواره یکی از دغدغه های اصلی مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه خبرگان رهبری بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه شبهات پیرامون این موضوع در جامعه است و گاهاً از سوی مخالفین و معاندین این تفکر که نظام اسلامی ما مبتنی بر این نظریه ولایت فقیه استوار شده است، شبهاتی مطرح می شود.

دوره عمومی آموزش ولایت فقیه مطابق با دو واحد درسی

حجت الاسلام درستکار ادامه داد: بحث پیرامون مناسبات میان دین و حاکمیت، به این معنا که آن کسی که می خواهد در رأس این نظام به عنوان رهبر قرار داشته باشد باید دارای چه ویژگی ها و خصوصیاتی باشد و در رابطه با شهروندان و ملت چه الگویی را ایفا کند، این موارد از جمله مسائلی است که در دوره عمومی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

استاد دوره ولایت فقیه اظهارداشت: دوره عمومی ولایت فقیه در واقع یک درس دو واحدی می باشد که در ۱۴ جلسه به طول می انجامد.

وی افزود: بعد از دوره عمومی، کارگاه های تخصصی پاسخ گویی به شبهات و مسائل روز جامعه را ناظر به همان سرفصل های دوره عمومی داریم.

این محقق و پژوهشگر حوزه ولایت فقیه و حکومت اسلامی ادامه داد: در دوره کارگاه تخصصی این شبهات را دنبال می کنیم و به موضوعات پیرامون اصل بحث های اندیشه سیاسی، حقوقی و آزادی های فردی می پردازیم.

*شبکه استانی اساتید ولایت فقیه راه اندازی می شود

حجت الاسلام  درستکاراضافه کرد: بعد از دو دوره ای که در حقیقت پیش نیاز بود، دوره دانش افزایی یا دوره سطح عالی را داریم که به این دوره تربیت مدرس ولایت فقیه می گویم. یعنی هر استاد حوزه ای که دوره عمومی و کارگاه را پشت سرگذاشت و با شبهات و مسائل روز جامعه آشنا شد و آن قوت و توان علمی را پیدا کرد که به شبهات پاسخگو باشد به دوره سطوح عالی دعوت می شود.

وی اظهارداشت: این دوره در حقیقت با حضور اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری به نوعی مباحث فقهی مطرح و بحث می شود و در واقع یک تضارب آرا و تبادل افکار واندیشه همچنین بحث و گفت وگویی است. در دوره تخصصی مباحث حلاجی و قوت بیشتری پیدا می کند. از این بعد می توانیم عنوان استاد ولایت فقیه را اطلاق کنیم.

مسئول برگزاری دوره های ولایت فقیه مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی ادامه داد: با برنامه ریزی های صورت گرفته با توسعه این طرح در استان های دیگر یک شبکه استانی در سراسرکشور با حضور همین اساتید راه اندازی خواهد شد تا هر یک از اساتید ولایت فقیه در استان های خود نسبت به ارتقای سطح آگاهی های اساتید و طلاب منطقه و همچنین پاسخگویی به سوالات و شبهات مردم به ویژه جوانان اهتمام داشته باشند.

وی تأکید کرد: اساتیدی که به این دوره دعوت می شوند در واقع اساتید سطوح عالی با ۱۰- ۱۵ سال سابقه تدریس و آشنا به مبانی فقهی و حقوقی بوده و تا اندازه ای با سرفصل های دوره های آموزشی ولایت فقیه آشنایی دارند.

آماده برگزاری دوره ولایت فقیه برای دانشگاهیان هستیم

حجت الاسلام درستکار ادامه داد: با توجه به اینکه طی این سه چهار سال اخیر دوره های تربیت مربی ولایت فقیه راه اندازی شده است این آمادگی را داریم که برای دانشگاه های سراسرکشور، سازمان ها و نهادهایی همچون سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات اسلامی، اوقاف، ائمه جمعه و جماعات، روحانیون طرح هجرت این دوره را برگزار کنیم.

استاد درس ولایت فقیه با اشاره به کارگروه مجازی رصد در مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه خبرگان بیان داشت: این کارگروه با رصد همه شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی جدیدترین شبهات و سوالات پیرامون ولایت فقیه، حکومت اسلامی، اندیشه های اسلامی که قریب به ۵۰ شبهه و سوال می باشد را جمع آوری و به صورت هفتگی با تشکیل جلساتی مورد بحث و بررسی قرار می دهند و مبانی آن را استخراج و به بهترین کیفیت پاسخ می دهند.

وی به برگزاری نشست های تخصصی و وبینارهای علمی در حوزه حکومت اسلامی، اندیشه سیاسی و ولایت فقیه اشاره کرد و افزود: برگزاری کلاس های هفتگی دوره آموزشی ولایت فقیه که هم اکنون در استان اردبیل به صورت سه روز در هفته در حال برگزاری می باشد، تشکیل نشست های علمی حقیقی و مجازی، پاسخ به شبهات و همچنین حمایت از پایان نامه و رساله های علمی حوزویان و دانشگاهیان در موضوعات مرتبط با حکومت اسلامی، اندیشه های سیاسی و ولایت فقیه از جمله فعالیت های مرکز علمی حکومت اسلامی دبیرخانه خبرگان رهبری می باشد که تحت اشراف علمی آیت الله حسینی بوشهری است.

حجت الاسلام درستکار در بخش دیگری از گفت وگوی خود به انجام نخستین همایش کتاب سال حکومت اسلامی اشاره کرد و افزود: این همایش با این عنوان برای اولین بار در کشور فراخوان زده شد که تعداد ۴۰۰ اثر به دبیرخانه همایش رسید توسط داوران ارزیابی و حتی نفرات برگزیده و شایستگان تقدیر مشخص شدند، اما متاسفانه به جهت شرایط کرونا موفق به برگزاری مراسم اختتامیه نشدیم.

انتشار سه کتاب در سال ۹۹

وی به چاپ سه اثر جدید در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: دو اثر طی سالهای ۹۶ و ۹۷ برای انتشار تأیید گردید که امسال به چاپ خواهد رسید. این دو اثر درواقع درسنامه ولایت فقیه می باشند که یک جلد آن به قلم حجت الاسلام اسکندری برای حوزویان و دیگری به قلم حجت الاسلام فلاح زاده ویژه دانشگاهیان نوشته شده است. اثر سوم با عنوان «نقش مردم در نظام اسلامی» می باشد که به قلم محمدقاسمی به زیور طبع آراسته شده است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha