جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 915772
۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
استهلال شهر رمضان المبارك بقم المقدسة

حوزه/ یکی از اعضای ستاد استهلال گفت: مجموع دریافتی اکثر اعضای ستاد برای ۱۲ ماه رصد به یک میلیون تومان هم نمی‌رسد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرتضی سعیدی نجفی در یادداشتی درباره بودجه ستاد استهلال آورده است:

هفته قبل که پیامک واریز هدیه ستاد استهلال را دیدم ناخودآگاه یاد پست‌هایی افتادم که نزدیک ماه رمضان یا در ایام بودجه‌نویسی کشور دست به دست می‌شود. در این پست ها ادعا می‌شود که بودجه ستاد استهلال ۱۴ میلیارد تومان است و کاری به جز تعیین عید فطر یا اول ماه رمضان ندارند!!

اما واقعا ستاد استهلال چه کار می‌کند و چقدر بودجه دارد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید استهلال هر ماه انجام می‌شود و گزارش آن نیز به دفتر مقام معظم رهبری ارسال و مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. اما عموم مردم آغاز و پایان ماه رمضان برای شان مهم است لذا از سایر ماه ها بی خبرند.

ستاد استهلال حقوق ثابتی به رصدگران نمی دهند و حق‌الزحمه ‌های پرداختی نیز بر اساس میزان فعالیت هر شخص است. به این ترتیب که برای برنامه ریزی، هماهنگی و اقدام به رصد در ابتدای هر ماه (غروب آخرین روز ماه قمری) مبلغی برای هر نفر در نظر گرفته می شود. البته دو شرط هم دارد: یکی گروهی بودن استهلال لذا رویت انفرادی پذیرفته نیست و دیگری انجام استهلال در ۲۹ ماه.

در توضیح بیشتر باید بگویم اگرچه هلال در همه ماهها در روز ۲۹ دیده نمی شود اما به جهت اینکه هیچ گونه شک و شبهه ای باقی نماند و کسی فکر نکند اگر استهلال انجام می‌شد ماه رویت می‌شد مجبوریم در ماههایی که یقین داریم امکان رویت وجود ندارد هم برای استهلال برویم و فردا شب آن روز هم که قطعی است باز رویت می کنیم.

نکته بعد اینکه ستاد امکانات و وسایل حمل و نقل ندارد. لذا در همه ماهها (به جز رمضان یا شوال) اعضای ستاد با وسایل نقلیه شخصی به محل رصد می روند.

این مسئله هم از چشم ها پنهان است که تجهیزات رصد (شامل تلسکوپ، دوربین دوچشمی، قطب‌نما، فیلتر رصد، دوربین عکاسی، تراز و ...) غالبا به صورت شخصی و برای خود رصدگران است و نه ستاد استهلال. البته گلایه رصدگران از ستاد جای خود دارد که چرا پشتیبانی فنی و ابزاری نمی‌شوند ولی به هر حال ستاد ابزار و وسیله ای در اختیار اغلب رصدگران نمی‌گذارد.

مجموع دریافتی اکثر اعضای ستاد برای ۱۲ ماه رصد که شامل برنامه ریزی برای رصد، حمل و نقل و هزینه نگهداری ابزارآلات رصدی است نهایتا به یک میلیون تومان نمی رسد. با توجه به اینکه بیشتر هزینه ستاد مربوط به حق الزحمه اعضا است، با در نظر گفتن چیزی حدود ۴۰۰ عضو و مبلغی که هر عضو دریافت می کند می توان هزینه های ستاد را در یک سال حدودا به دست آورد. مقایسه این رقم با مبلغی ادعایی (۱۴ میلیارد تومان) با خودتان!

برای مثال من برای رصدهایی که در یکسال گذشته قمری انجام دادم ۴۵۰ هزار تومان دریافت کردم. که البته نیمی از رصدهایم را چون به صورت انفرادی انجام دادم محاسبه نکردند. سرگروه تیم ما نیز مجموعا با احتساب ۱۱ ماه رصد و حق‌الزحمةی سرگروهی ۹۰۰ هزار تومان دریافت کرد.

کلام آخر اینکه اگر مقایسه‌ای بین زحمات و تلاش هایی که در ستاد استهلال کشورمان انجام می‌شود با سایر کشورهای اسلامی و عربی داشته باشیم به خوبی متوجه می شویم با هزینه ای به مراتب کمتر، رصدهایی بسیار دقیق‌تر و حتی رکورد شکن انجام شده و می‌شود.

در ستاد استهلال نه خبری از حقوق‌های آن چنانی است و نه خبری از مزایا؛ آنچه اتفاق می‌افتد مرهون عشق و علاقه رصدگران است.

مرتضی سعیدی نجفی- عضو ستاد استهلال

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    4 4
    جالب بود
  • Mohsen IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    5 4
    ممنون گزارش خوبی بود
  • Muhammad PL ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    6 3
    واقعا؟
  • Mosa UA ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    9 3
    همه اینها درست ولی باید فکر ریشه ای برای اعلام اول ماه بشه
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    27 1
    وقتی که میشه با یه درخواست ساده از شرکتهای فناوری مثل ناسا تا آخر دنیا روز دقیق هر ماه رو بفهمیم اینکارا مسخره بازی بیش نیست
  • حمید IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    9 1
    ایا زمان پیامبر که خودشان منشع اسلام و رمضان بودند این ستادها نبود نمیشد ماه رو مشخص و اعلام کرد که حالا براش اینقدر بودجه بر باد میدهند .ایا این است اصل اسلام و رمضانیکه میگن باید از سفره ات به فقرا بدی....عجب عجب
  • سعیدد IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    4 0
    عزیزم مبلغ بودجه ستاد از طرف سازمان برنامه و بودجه و مجلس اعلام میشه حالا به شما چیزی نمی دن دلیل نمیشه که بقیه هم نمی گیرند. پس این پول کجا هزینه میشه
  • آناهیتا IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    3 1
    اصلا چه نیازی به این رصدهای ماهانه هست ؟؟؟؟ همون ماه رمضون کافیه
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    2 1
    با این همه پیشرفت علم چرا ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم؟؟؟
  • ناشناس IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    1 2
    ای داد بر ما
  • محند IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    4 1
    ۴۵۰ تومان هم زیاده وقتی رصد خانه و موسسه ژئوفیزیک داریم این کارها عبث . یه مقدار کمی به روز بشید
  • رضا IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    3 0
    جایگاه علم نجوم که ایران جز مدعیان اصلی آن می باشد کجاست
  • حامد IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    3 0
    چرا با وجود تقویم خورشیدی که بسیار دقیق است و حتی امکان محاسبات دقیق در مورد گردش ماه، هنوز به رسم کهن، باید ماه با چشم دیده بشه؟ آیا نباید این رسم و این سیستم تشخیص به روز بشود؟
    • محمدامین حسن پور IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      گردش ماه، همانند گردش زمین به دور خورشید نیست. ماه هرگز در یک مدار و یک زاویه به دور زمین گردش نمی‌کند که بتوان آن را از قبل محاسبه نمود.
  • بهمن IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    1 1
    سلام ، بعد از ۱۴۰۰ سال با این همه تکنولوژی و امکانات هنوز اول آخر ماهتون را باید ستادی با این عرض وطول تشخیص بده! خب حقیقت اینه که باید یه ردیف‌هایی برای چپاول بیت المال باشه دیگه حالا چه عنوانی بهتر از عناوین اعتقادی ۱۴ میلیارد یا ۱۴ میلیون در اصل چیزی جزچپاول بیت‌المال نیست حالا عنوانش را بزارید رکوردشکنی در استحلال واقعا خنده داره عیدی ۵ میلیونی برای هر آخوند و افطاری ۲ میلیونی امسال هم همینطوری تکذیب شد با وجود انتشار مدارکش نوش جونتون
  • بقیه مردم IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    3 2
    اول اینکه چرا نظرها رو با تایید میذارید تو سایت .. هر نظری که دلتون می خواد رو تایید می کنید.. دوم اینکه تو بگو یک ریال !!! از کجا می آید .. مگه پول مردم نیست .. یا اینکه خودتون درآمد دارید.. مردم راضین یک ریال برای اینکه بری ماه رو رصد کنی بهتون بدن؟؟؟ ریشه مشکل اینجاست که کارهای فی سیبل اللهی رو با متر و معیار مادیات اندازه می گیرید... به حاج آقا میگم برای چی میایی مسجد نماز می خونی پول میگیری؟؟ میگه حق القدمه دیگه !! میگم مگه نماز نمی خونی به خدا نزدیک بشی .. هزینه سفرتو ما باید بدیم؟؟؟ .. حالا اینها بکنار .. شما چهل ساله که حوزه های علمیتون هر سال خروجی آخوند داره .. از کجا حقوق میدید بهشون ... دقیقا تو این مملکت چکار می کنن؟؟؟ درآمد که ندارن ! پس پول ملته !! ملت راضین؟؟ این وضع دین و ایمون و حجاب و .. مردم ... کارگر بدبخت صبح ساعت پنج باید بر سرکار سگ دو بزنه تا هشت شب واسه یه لقمه بخور و نمیر بعد شماها کی بیدار میشید . اول صبحی کجا می رید که اگه نرید یه جای این مملکت لنگ می زنه؟؟؟ من یه دوست داشتم سال اول دبیرستان با هم همکلاس بودیم .. رفت آخوند شد.. الان خونه و ماشینش از من خیلی بهتره .. هیچ درآمد دیگه ای هم نداره .. از کجا .. ما فقط شب های قدر و دهه محرم می بینیمش .. یعنی کل حقوق سالشو بخاطر همون چند روز میگره .. اونم بخاطر اینکه برای امام حسین روضه می خونه؟؟ پول میگیره که مردم رو به گریه بندازه؟؟؟!! مثل مرد برید سرکار نون بازوتون رو بخورید .. میری خونه بخری میگن این زمینا سهمیه حوزه علمیه بوده دارن می فروشن .. ماشین همینطور همه به صورت اتفاقی پژوه GLX می خرن ... سرتون رو از برف در بیارید خلاصه اینا رو که رو سایت نمی ذارید گفتم که گفته باشم...
    • محمدم IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 1
      چرا چرت و پرت میگی مومن من یکی از دوستانم طلبه هست با دوتا بچه تویه همین سال ۱۴۰۰ دریافتی اون یک میلیون و پانصد هزارتومن بود بعدشم این ها حقوقشون برکت داره ربطی به چیزای دیگه نداره بعد هم شما نمیدونی نگو این پول ها با وجوهات مردم به دست طلاب میرسه بزرگواری چیزی که نمی دونی نگو الکیییی
  • ناشاس IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    5 1
    اصلا نیازی به این ستاد و همون 900 تومنم نیست
  • آموزگار ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    1 1
    خوب همین مقدارشم هزینه بیخود و بی ارزشه وقتی محاسبات علمی و رایگانش در دنیا هست و این کار در تخصص انجمن نجومه نه شماها
  • آموزگار ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    2 1
    در دنیا طلوع ماه از صدها سال گذشته تا صد ها سال آینده براحتی محاسبه شده و با یک اپلیکیشن قابل دسترسیه
  • علی IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    1 1
    با یه نرم افزاراندروید ساده هم میشه هاااااا ملت رو احمق فرض کردین شما راست میگن یه تومن اصلا اونم حرامتون
  • دوست IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    1 1
    با توجه به توضیحات شما یاد صحبت های اقای قالیباف افتادم که در مورد حساب بانکی شون ازشون پرسیده بودن و ایشون در جواب گفته بودند کل موجودی من توی بانک ۳ میلیون تومن هست.
  • رسول DE ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    1 1
    اینم مثل همه حرفاتون که ما هیچی نمیگیریم و از این حرفا .ما هم باور کردیم
  • واحد IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    1 1
    سلام !این که نوشته واریز شد بدون مبلغ ؟؟؟
  • روح اله IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 1
    نظرم اینه بپربرو رکوردت رو ثبت کن تا ناسا پیشدستی نکرده
  • مسعود IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 1
    اصلا این ستاد و این کارها به چه درد میخوره؟ وقتی با یک دستگاه به راحتی میشه این کار را کرد.
  • مسعود IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 1
    خدا قوت. دیگه تو قرن 21 با این همه ابزار و ادوات الکترونیکی حتی یک ریال هم برای رویت ماه توجیه اقتصادی نداره. از طرفی وقت و هزینه رفتن به محل استهلال هم که از جیب شما و زمان شخصی شما هزینه میشه میتونید صرف فقرا کنید
  • علی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 1
    یعنی با دوربین شکاری میشه ماه رو دید ولی با تلسکوپ های پیشرفته نمی سه 😁😁
  • ناشناس IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 1
    چرا بقیه ماه ها کم و زیاد نمیشود من بعد از ۵۰ سال عمرم فقط ماه رمضان را کم و زیاد کردند
  • مینو IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 1
    با عشق کار میکنید که همیشه اختلاف نظر دارید.😏
  • سرابی IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 1
    یک نرم افزار وجود دارد به اسم moon که متعلق به ناسا است و ماه را در هر لحظه از هر جایی که هستید نشان میدهد. و نیازی به این 400 عضو و واریز هدیه به حساب این عزیزان نیست.
  • ناشناس IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 1
    همون هم حرامه حراااااااام
  • رامین IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    اصلا نیازی نیست این پولها را خرج اینها کنند .دستگاه های رصد وجود دارد به نصف پولی که به یکنفر میدهندمیشه خرید و هر ماه اعلام میکنه کاملا دقیق
  • سجاد IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    اینو نگید چی بگید، ستاد استهلال در برنامه و بودجه ردیف بودجه داره، بعدش میگی یک میلیون؟ فکر کنم هرساعت اضافه کاریش رو میگی ۱میلیونه
  • امیر IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    آقایون حوزوی سرتون رو از برف بیارید بیرون، وقتی تکنولوژی خیلی دقیق تر از ستاد شما حلول ماه رو به ما میگه دلیلی نیست حتی هزار تومان برای این کار هزینه بشه. مردم هم راضی نیستن. کمتر خودتون رو از ارزش بندازید!
  • محسن IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    الان در چه قرنی زندگی میکنیم.مکه سرعت ماه و زمین در طی ملیونها سال کم و زیاد شده .مگه الان تکنولوژی بشر به جایی نرسیده که با چشم غیر مصلح ماه را رویت کرد.؟؟اگه میخواین به روش هزار سال پیش زندگی کنید.کل تکنولوژی مورد استفاده رو بندازین بیرون تا به روش وسطایی کامل زندگی کنیم خجالت نکشین
  • علی DE ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    ا قول همدانیا .. قر نیااااااااااااااااا..
  • Ali GB ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    منکه ندیدم.هرکی دید بخوره
  • محمد IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    شما گفتید و ما باور کردیم
  • سردار IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    ممنون اززحمات شما عزیزان اجرتون باخداوند
  • سید IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 0
    با این همه پیشرفت علم که حتی دور شدن 4 سانتی متری ماه از زمین در سال رو محاسبه میکنن، والا این سبک رویت ماه نوبره، الان اپلیکیشن های رایگانش هم هست که دقیق به شما موقعیت هلال ماه رو میگه
  • علی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    راست میگه از امسال میرند تا سال دیگه .بیچاره ها هر شبماه را نگاه میکنند تا شاید لاغر نشه