چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 916104
۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
نشست اخلاقی

حوزه/ استاد موسسه آموزش عالی الزهراء(س) گرگان، مهم ترین راه نفوذ شیطان را عُجب انسان دانست و گفت: نتیجه این صفت، سقوط و هلاکت است، چه بسا این صفت در افراد متدین و حوزوی بیشتر نفوذ پیدا می کند که پایین بودن معرفت، موجب عُجب می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، حجت الاسلام ناطقی در اولین جلسه  ضمن‌خدمت  کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران گلستان با استناد به روایاتی به بحث پیرامون «صفت عُجب» پرداخت و بیان کرد: اگر انسان بداند که دست او از عمل صالح خالی است، و برای ترقی و کمال نیاز به تلاش های بسیار در تمام طول عمر دارد، متوجه می شود که هزار راه نرفته دارد.

استاد حوزه با تاکید بر رعایت صدق و امانتداری، عُجب را خطری بزرگ معرفی کرد و توضیح داد: انسان برای دوری از عُجب خود را در پیشگاه خدا عبد حقیر بداند، همچنان که در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز اینگونه آمده است.

حجت الاسلام ناطقی، مهم ترین راه نفوذ شیطان را عُجب انسان دانست و افزود: نتیجه این صفت، سقوط و هلاکت است، چه بسا این صفت در افراد متدین و حوزوی بیشتر نفوذ پیدا می کند که پایین بودن معرفت، موجب عُجب می شود.

استاد موسسه آموزش عالی الزهراء(س) گرگان با تاکید بر شکرگزاری انسان در مقابل عنایات خداوند، با بیان روایاتی درباره کسی که خود را وابسته به دنیا می کند، توضیح داد: این دسته افراد از هدف اصلی و مقصد نهایی غفلت کرده و به «الدنیا مزرعه الاخره» توجه نکرده اند.

حجت الاسلام ناطقی با اشاره به تعابیر مختلف آیات و روایات درباره دنیا، آن را به بازاری تشبیه کرد که انسان برای بهره بردن زندگی، اسباب مورد نیاز خود را از آنجا فراهم می کند که عده ای در این بازار سود می برند و عده ای متضرر می شوند؛ کسی که سود برد، بهترین استفاده را از دنیا برده است.

وی ادامه داد: بهترین استفاده از دنیا این است که انسان آن را وسیله رسیدن به آخرت قرار دهد و از فرصت های خدادادی استفاده کند، توشه ای برای آخرت ذخیره کند که سرمایه مختصر عمر، بیشترین منفعت است، زیرا اگر انسان اهل نجات شود، اجر و پاداش قیامت با هیچ سرمایه و ثروتی قابل مقایسه نیست، گذشته از کیفیت او که نظیری ندارد، این نعمت ها ابدی و کمّی است.

استاد حوزه توضیح داد: انسان یک عِوض بی منتها را با چه منفعتی می تواند به دست آورد که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست؛ اگر فردی دنیای بی ارزش را بر آخرت مقدم بداند، عاقلانه نیست، زیرا متاع دنیا فانی و از بین رفتنی است.

 حجت الاسلام ناطقی خاطرنشان کرد: به جهت فانی بودن دنیا، عمر انسان روزی پایان می یابد و از آنجایی که لذت ها، آلام و سختی های گذشته با آینده متفاوت است، دائم تجدید می شوند و از بین می رود، به همین دلیل «دنیا لهو و لعب است» یا این که انسان را می فریبد و به انسان فریفته ضرر می رساند.

وی از دست دادن آخرت را به خاطر دنیا نوعی سفاهت خواند و تشریح کرد: اگر انسان به خاطر لذایذ کوتاه مدت که با آلام همراه است، سعادت ابدی را از بین برده و شقاوت ابدی را بخرد، نوعی جنون و سفاهت است، زیرا می توانست بهترین معامله باشد.

استاد موسسه آموزش عالی الزهراء(س) گرگان در پایان با گرامیداشت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، اظهار کرد: انسان از درک شخصیت و مقام امام حسین(ع) عاجز است و بر اساس روایات، تمام انبیاء بر امام حسین(ع) گریه کردند؛ امام(ع) تمام دارایی و هستی خود را در راه خدا نثار کرد و خداوند غنی و کریم در جبران آن به عظمت مقام امام افزود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha