پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محرم

مشاور مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) گرگان گفت: ماه محرم و صفر، ماه زنده نگه داشتن اخلاق و انسانیت است و برگزاری مراسم بزرگداشت اهل بیت(علیهم السلام) باعث تأسی و نزدیک شدن انسان به آنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم فرحناز رجب زاده در مراسم سوگواری امام حسین(علیه السلام) که با حضور کارکنان مجموعه حوزوی الزهرا(سلام الله علیها) گرگان برگزار شد، ماه محرم و صفر را ماه زنده نگه داشتن اخلاق و انسانیت و ایام محرم را مُتِعَلّق به الگوهایی دانست که مجموعه تمام فضائل و مُجسّمه انسانیت و اخلاق هستند.

وی افزود: برگزاری مراسم بزرگداشت اهل بیت(علیهم السلام) یکی از راه های تأسی و نزدیک شدن انسان به این بزرگواران است، البته رسیدن به مقام قُرب و شفاعت آنان جز با شناخت، معرفت و پیروی حاصل نخواهد شد.

مشاور مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) گرگان، ترک اوامر الهی و عمل به نواهی را علل قیام امام حسین(علیه السلام) برشمرد و با استناد به فرازهای آخر زیارت جامعه کبیره، بار دیگر بر شناخت و معرفت نسبت به اهل بیت(علیهم السلام) تاکید کرد و ادامه داد: یکی از راه های شناخت و معرفت، دشمن شناسی است.

رجب زاده با اشاره به عصر امام حسین(علیه السلام) و تبدیل حکومت به سلطنت ظالمانه، مترفانه و فاسقانه خاطرنشان کرد: اگر امام حسین(علیه السلام) قیام نمی کرد بساط اسلام برچیده می شد، بنابراین حضرت با قیام خود موجب بقاء و احیای دین مبین اسلام شد.

وی در بحث دشمن شناسی، به بررسی ساختار و ابعاد شخصیت و حکومت یزید پرداخت و گفت: با حاکمیت یزید، مبارزه با مبانی و ارزش های اسلامی شکل علنی به خود گرفت؛ همچنین تعطیلی حدود الهی، از بین بردن سنت الهی، تحریف حقایق اسلام و اختصاص اموال فقرا به خود از جمله اقدامات حکومت یزید بود.

استاد حوزه خواهران، با مقایسه حکومت معاویه با حکومت یزید، گفت: معاویه فردی سیاسی بود که به ظواهر دین اهمیت می داد در حالی که یزید نسبت به رعایت دین بی اهمیت بوده و آشکارا گناه می کرد.

رجب زاده در پایان، به شهادت رساندن امام حسین(ع) و همراهان ایشان، قتل عام اهالی مدینه، سوزاندن بیت الله الحرام و کشتار اهل مکه را از دیگر اقدامات یزید در دوران حکومت خود برشمرد.

در پایان این نشست، به معرفی کتب و منابع متعدد پیرامون علل قیام امام حسین(ع) پرداخته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha