جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دهمین آیین تندیس فداکاری

حوزه/ رئیس شورای سیاستگذاری دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران گفت: با نوآوری در اجرا، می توانیم مبنایی صعودی با هدف توسعه و تحول در برگزاری های بعدی آیین تندیس فداکاری را رقم بزنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، سیدعلی طباطبایی قمی رئیس جهاددانشگاهی دانشگاه تهران در نخستین نشست شورای سیاستگذاری دهمین آیین تندیس فداکاری به مدافعان سلامت با بیان این‌که این آئین از منظر رسانه‌ها، اجتماع و دانشجویان استوار و شناخته شده است، گفت: این آئین قابلیت آن را دارد که هر سال باشکوه‌تر از پیش برگزار و اجرا شود.

وی با بیان این‌که فداکاری، محوریت بسیاری از تحولات در ایران و جهان است، افزود: نقطه عطف در تاریخ و همه جوامع بر مبنای فداکاری شخص، گروه و یا جوامع بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران با بیان این‌که این خیمه فداکاری برای جوانان قابل اتکال است، گفت: خیمه فداکاری جوانان باید نظیر خیمه سیدالشهداء همواره برافراشته نگه داشته شود.

طباطبایی اجرای آیین در شرایط خاص کرونایی را متفاوت‌تر از دیگر سال‌ها دانست و گفت: در این‌باره باید در جلسات شورای سیاستگذاری تصمیمات متناسب با شرایط گرفته شود.

در ادامه حسن زائری، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشکر از برگزاری ۹ دوره از این آئین، معرفی الگوهای ایثار و فداکاری به جامعه دانشگاهی را ضروری دانست و افزود: دریافت‌کنندگان تندیس فداکاری باید با دقت انتخاب شوند تا بدست آوردن این تندیس به سهولت امکان‌پذیر باشد.

وی با بیان این‌که دریافت‌کنندگان تندیس فداکاری باید الگو علمی و عملی و نمونه بارزی از فداکاری باشند، در ادامه خاطرنشان کرد: ملاک برای انتخاب باید پذیرش مسئولیت فردی و اجتماعی افراد باشد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که در تعریف دانشگاه‌های نسل چهار و پنج «پاسخگویی اجتماعی» ملاک است، گفت: دانشجویان این دانشگاه‌ها باید بتوانند در اجتماع حاضر و به نیاز جامعه پاسخ دهند.

زائری با اعتقاد به این‌که دانشجوی فداکار باید از نظر عملی و اخلاقی، دانشجویی فداکار بوده و در عین حال مطالبه‌گر باشد، خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده دانشجویان روسای بدون حکم هستند که می‌توانند به راحتی مطالبه‌گری کنند.

همچنین در ادامه نشست جمال رحیمیان، دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران هم با اشاره به شرایط خاص کشور و دنیا گفت: امروز دنیا بیش از پیش به تقویت و ترویج این روحیه نیاز دارد وظیفه ما ترویج و نشر ارزش‌های الهی و انسانی در بدنه دانشجویی و جامعه است.

وی فداکاری مدافعان سلامت را مانند فداکاری رزمندگان در جبهه‌ها و اوج ایثار و فداکاری دانست و گفت:  قرار است تندیس فداکاری امسال رنگ و بوی کرونایی داشته باشد.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در ادامه برای برگزاری بهتر دهمین دوره پیشنهاداتی ارائه کرد و گفت: در بخش ویژه های آیین ادای دین نسبت به شهدای مدافعان سلامت با ساخت تندیس ویژه و نصب آن در یکی از بیمارستان‌هایی که یکی از اعضای آن‌ها به شهادت رسیده باشد، چاپ ویژه‌نامه با محتوای زندگی‌نامه شهدای مدافع سلامت، حضور در منازل شهدای مدافع سلامت در سطح کشور هم‌زمان با برگزاری آئین تندیس فداکاری، انجام خواهد شد.

رحیمیان با تأکید بر این‌که در این دوران، باید رویکرد همه سازمان‌ها برای انتخاب افراد فعالیت دانشجویان در حوزه کرونا باشد، تصریح کرد: در این دوره حداقل ۸۰ درصد ظرفیت به دانشجویان و گروه‌های دانشجویی فعال در حوزه کرونا اختصاص داده می‌شود و ۲۰ درصد باقی‌مانده به دیگر حوزه‌های فداکارانه.

وی از افزایش سهمیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۲ به ۳۰ سهمیه در دهمین آئین خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها اختصاص ۶۵ تندیس به دانشجویان و گروه‌های دانشجویی فداکار(۸۰ درصد در حوزه کرونا و ۲۰ درصد در حوزه غیر کرونایی)، تقدیر از ۳۰ نفر از افراد غیردانشجوی معرفی شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعال در عرصه کرونا در نظر گرفته شده است.

در ادامه نمایندگان سازمان‌های مختلف نظرات و دیدگاه‌های خود در این‌باره ارائه کردند و در پایان مقرر شد جلسات شورای سیاستگذاری و کمیته انتخاب دانشجویان مطابق جدول زمان‌بندی ادامه یابد.

نخستین نشست شورای سیاستگذاری دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با حضور سیدعلی طباطبایی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، جمال رحیمیان، دبیر دهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، حسن زائری مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان انتقال خون، سازمان جمعیت هلال‌احمر، محیط زیست، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، سازمان بسیج دانشجویی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تالار امیر کبیر دانشگاه تهران برگزار شد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha