جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اعرافی در همایش سلامت معنوی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که سلامت معنوی هم یک ارزش ذاتی است و هم ارزش بازتابی در حوزه های دیگر، تصریح کرد: نظریه سلامت معنوی اسلام، عقلانی-عاطفی و مبتنی بر یک فلسفه و عقلانیت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه، ظهر پنج شنبه ششم شهریور ماه، در کارگـاه دانش افزایی و مهارت آموزی سلامت معنوی اسلامی با موضوع «سلامت معنوی در آینه آیات و روایات» که از سوی فرهنگستان علوم پزشکی، در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، گفت: نظریه سلامت معنوی اسلام عقلانی-عاطفی و مبتنی بر یک فلسفه و عقلانیت است و صرفاً عاطفی نیست.

مدیر حوزه های علمیه کشور، نظریه سلامت معنوی اسلام را بر برهان و قابل اثبات و مبتنی بر دوگانه احساسی-ماورایی دانست و تصریح کرد: سلامت معنوی و معنویت یک امر قلبی و درونی است و دارای آیین و شعائر نیز هست. این امر درونی و احساس معنوی، همزمان در رفتارهای سبک زندگی تجلی پیدا می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه سلامت معنوی هم یک ارزش ذاتی و هم ارزش بازتابی در حوزه های دیگر است، ادامه داد: سلامت معنوی همزمان امری فردی، اجتماعی و سیاسی است.

آیت الله اعرافی مهمترین عواملی که نابسامانی روحی به وجود می آورد را «ترس از مرگ، مرض، مصیبت ها و سختی ها»، «بلاهای اجتماعی طبیعی»، «ناکامی ها و شکست ها»، «معارضاتی که انسان با آنها مواجه می شود»، «ارزیابی های ناتمام از خویشتن که منشاء کبر و غرور است»، «لذت ها و خوشی هاس مهار نشده» و «بی معنایی و پوچی در زندگی» نام برد.

وی در ادامه با اشاره به این که گام های بزرگی در رابطه با دانش های نو در حوزه های علمیه برداشته شده است، گفت: در سه سال اخیر ۱۰۰ طرح تحولی کلان در حوزه طراحی شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: یکی از طرح ها کلان تحولی حوزه، درختواره علوم اسلامی با ۴۰۰ رشته و گرایش مانند «قرآن و سلامت» است که برای نخستین بار طراحی شده است.

مشروح خبر متعاقباً منتشر می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha