چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ماندگاری

کارشناس دینی گفت: کسی که می خواهد شهید شود باید حافظ حدود الهی باشد و بالاترین حدود الهی ولایت است که حضرت زهرا(س) مصداق بارز این امر است و یاران امام حسین(ع) در این زمینه نیز سرآمدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، شب عاشورای حسینی در جمع عزاداران رهپویان وصال در مدرسه علمیه امام صادق(ع) اصفهان، در ادامه مباحث شب های گذشته خود پیرامون شروط کسب توفیق شهادت از منظر آیات قرآن اظهار کرد: طبق آیه۱۱۲ سوره مبارکه توبه، «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ» خداوند ۱۰ فرهنگ اصلی برای کسب رزق شهادت معرفی می کند.

وی افزود: شرط اول، فرهنگ عذرخواهی وتوبه است، دائما  در محضر خداوند عذرخواه بوده و عذر پذیر هم باشیم، اگر می خواهیم خدا ما را ببخشد ما هم باید دیگران را ببخشیم؛ فرهنگ دوم فرهنگ عبادت و بندگی است.

کارشناس دینی بیان کرد: امام حسین(ع) روز تاسوعا را برای عبادت بیشتر، از دشمن وقت گرفت و شب عاشورا را برای اقامه نماز و خواندن قرآن بیشتر فرصت خواست.

وی تصریح کرد: طبق این آیه، فرهنگ بعدی شکر گزاری و حمد از خداوند و خلق خدا است؛ فرهنگ بعدی روزه داری، رکوع و فرهنگ ششم فرهنگ سجود است.

حجت الاسلام ماندگاری اذعان کرد: فرهنگ هفتم مد نظر آیه قرآن، فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است، سه نکته در امر به معروف ونهی از منکر مطرح بوده، معروف آن چیزی است که به نفع ما و منکر آن نکته ای است که به ضررما هست و فساد دارد.

وی ابراز کرد: دومین نکته اینکه انجام معروف برای کسی که انجام می دهد منفعت و انجام منکر برای کسی که انجام می دهد ضرر دارد، سومین نکته آن که معروف و منکر هم بُعد فردی و هم بُعد اجتماعی دارد، نقطه مقابل امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوتی و بی خیالی است.

این کارشناس دینی ادامه داد: امام حسین(ع) را مردم بی تفاوت شهید کردند؛ اگر می گویند امر به معروف و نهی از منکر از واجبات است به این دلیل است که اگر ما نسبت به این موضوع بی تفاوت شدیم دشمن قدم به قدم جلو می آید.

وی خاطرنشان کرد: دشمن در زمان امام علی(ع) ذائقه مردم را عوض کردند که امام حسین(ع) شهید شدند و امروز هم دشمن ذائقه ما را تغییر داده است.

حجت الاسلام ماندگاری گفت: اولین گام امر به معروف و نهی از منکر اعتقاد به ضرر منکر است؛ گام دوم انجام عمل است،؛ گام سوم تذکرلسانی و گام چهارم خرج کردن برای تحقق امر به معروف است؛ مردم اگر برای معروف ازدواج خرج می کردند، منکر زنا وارتباط نامشروع ایجاد نمی شد.

وی بیان کرد: فرهنگ بعدی فرهنگ حافظ حدود الهی بودن است؛ کسی که می خواهد شهید شود باید حافظ حدود الهی باشد و بالاترین حدود الهی ولایت است که حضرت زهرا(س) مصداق بارز این امر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha