جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتاب آه

حوزه/ تعلیم جغرافیای تاریخی عاشورا به شکل درست آن می‌تواند زمینه‌ساز تمدن مهدوی شده و بشر را از دامن استکبار و ایادی آن نجات دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی که خداوند طی تاریخ تمدنی بشر بر عهده پدر و مادر گذاشته تربیت دینی فرزندان است.

در آیین اسلام و در دیدگاه قرآن کریم والدین وظیفه دارند که احکام و شعائر دینی را به فرزندان خود آموزش دهند زیرا یکی از مهم‌ترین اموری که در هدایت فرزندان و عاقبت به خیری آن‌ها نقش موثری دارد معرفی تاریخ ادیان و اسلام به فرزندان است.

حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی خطاب به فرزندشان امام حسن مجتبی علیه‌السلام می‌فرمایند من آنچنان در تاریخ اقوام و پیشینیان مطالعه و تفکر کرده‌ام که گویی با آن‌ها زندگی کرده‌ام.

این حدیث امیرالمومنین(ع) نشانگر اهمیت آموزش تاریخ به فرزندان به عنوان بخشی از شعائر دینی است چراکه کودکی که به وسیله آموزش تاریخ فلسفه احکام را درک کند تقیدی فنا ناپذیر به احکام الهی خواهد داشت و برای حفظ میراث تمدنی پیامبر اسلام(ص) تلاش خواهد کرد و به عبارت دیگر اسلام او شناسنامه‌ای و سطحی نخواهد بود.

طی تاریخ دشمنان اسلام سعی کرده برای جلوگیری از اهداف تمدنی اسلام و دستیابی به منافع خود تاریخ را تحریف کنند که تحریف تاریخ عاشورا و عزاداری و مداحی‌های موهن از این جمله است که مرحوم شهید مطهری در سخنرانی‌های خود به خوبی تبعات و پیامدهای مداحی و عزاداری‌های موهن را به عموم جامعه گوش‌زد کرده‌اند.

توجه به پیام‌های تمدن‌ساز و انسان‌ساز عاشورا راه نجات بشریت از تاریکی و حرکت به سوی ظهور است، پیام‌هایی که دشمن سعی کرده آن‌ها را به سوی ظواهر و عوامل ظاهری در عاشورا تبدیل کند و به عبارت دیگر پیام‌های عاشورا را دشمن به پیام‌هایی تبدیل کرده که امروزه برای دستگاه استکباری شیطان خطری ندارد و بنای نابودی آن را ندارد.

تعلیم جغرافیای تاریخی عاشورا به شکل درست آن می‌تواند زمینه‌ساز تمدن مهدوی شده و بشر را از دامن استکبار و ایادی آن نجات دهد، بر همین اساس امور فرهنگی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با معرفی کتاب «آه» به بانوان و دختران نوجوان و جوان زمینه آشنایی آن‌ها را با تاریخ واقعی عاشورا فراهم کرده است که مطالعه این کتاب می‌تواند در نهضت سبک زندگی و تربیت حسینی فرزندان نقش بسیار مهمی داشته باشد.

«کتاب آه» نوشته یاسین حجازی حاصل بازخوانی و ویرایش مقتل «نفس المهموم» اثر شیخ عباس قمی است، کتابی که اغلب نقل‌های صحیح مقاتل و کتب تاریخ را در خود گرد آورده و جزءجزء حادثه شهادت امام حسین بن علی علیه السلام را از ۶ ماه پیش تا روز حادثه عاشورای حسینی ثبت کرده است.

بخشی از مطالب این کتاب در قالب فایل صوتی در کانال مجازی آستان مهر ویژه امور فرهنگی خواهران آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) بارگذاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha