جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 917357
۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
سید یاسر تقوی

حوزه/ به نظر می‌رسد گاهی انس دادن نوجوان و جوان به فرم‌های جذاب و هیجان‌انگیز از قضا مانع تمایل به فرم‌های غیرجذاب اما جدی‌تر همچون منبر در آینده می‌شود. لذا دوستان ما تصمیم گرفتند که دانش‌آموزها را با فرم نه چندان جذاب منبر مأنوس کنند. از این جهت چندان به دنبال توسعه مخاطبان نیستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  «سید یاسر تقوی» در صفحه مجازی‌اش نوشته است:

چند نکته درباره تجربه هیئت دانش‌آموزی

سال ۹۴ و یا ۹۵ بود که هیئت‌دانش‌آموزی فاطمیون شهر اشکنان به همت تعدادی از خادمان مخلص سیدالشهدا راه‌اندازی شد. این هیئت در طول سال به صورت هفتگی و در ایام دهه اول محرم هر شب برنامه وعظ و روضه دارد. چند نکته درباره ضرورت اصل راه‌اندازی و چگونگی آن تقدیم می‌کنم شاید به کار بیاید.

یک| اشکنان یک شهر مذهبی است. حدود ده هزار نفر جمعیت دارد و شش حسینیه‌ی بزرگ و قریب به هفت- هشت مسجد (آمار تقریبی است). جلسات پرشور قرآن و وعظ و روضه در این شهر قدمت زیادی داشته و مردم از دیرباز تا کنون با روحانیون و وعاظ حشر و نشر زیادی دارند. اما با همه این اوصاف چند سالی بود، متولیان فرهنگی شهر از کاهش جمعیت پامنبری جوان در حسینیه‌ها اظهار نگرانی می‌کردند. یکی از دغدغه‌های دوستان ما برای راه‌اندازی هیئت دانش‌آموزی، پرورش پامنبری جوان برای جلسات مذهبی شهر بود.

دو| معمولا کارشناسان دینی در مواجهه با مسأله جذب کودک و نوجوان و حتی جوانان به سراغ فرم‌های جذاب می‌روند. مانند کلاس‌های جذاب معارف، دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی و... که البته در ضرورت آن شکی نیست و دوستان زحمت‌کش و عزیزی در این راستا فعالیت می‌کنند. اما به نظر می‌رسد گاهی انس دادن نوجوان و جوان به فرم‌های جذاب و هیجان‌انگیز از قضا مانع تمایل به فرم‌های غیرجذاب اما جدی‌تر همچون منبر در آینده می‌شود. لذا دوستان ما تصمیم گرفتند که دانش‌آموزها را با فرم نه چندان جذاب منبر مأنوس کنند. از این جهت چندان به دنبال توسعه مخاطبان نیستند.

سه| حضور روحانی به عنوان کارشناس معارف دینی و برگزاری منبر به عنوان رکن جلسه شناخته می‌شود. لذا در صورت عدم حضور روحانی خطیب، جلسه به زمان دیگری موکول می‌شود.

چهار| خادمان هیئت اصرار دارند که یک الگوی مطلوب از هیئت تراز ارائه کنند که شامل منبر، روضه، سینه‌زنی و تعظیم شعائر انقلاب اسلامی باشد.

پنج| محلی که مشاهده می‌کنید طبقه بالای مهدیه‌ی اشکنان است. از روز نخست دوستان تصمیم‌ گرفتند بسیاری از حرف‌ها و مواضع و شعارهای دینی و انقلابی خود را با طراحی محیط به مخاطبان انتقال دهند. لذا بخشی از سالن را با گونی پوشاندند و از عناصری مانند نی، فانوس، تصاویر چند شهید شاخص، پرچم‌ کشورهای اسلامی و... در حد توان و فرصت بهره بردند. این اتفاقات برای دانش‌آموزان شهر اشکنان پدیده‌ای بدیع و جذاب و الهام‌بخش بود.

شش| سعی شده در منبرهای هیئت، در کنار طرح مسائل اخلاقی، به مسائل سیاسی و اجتماعی بیش از پیش پرداخته شود.

پ ن: طبعا این گام نخست، نواقصی هم دارد که به مرور حل می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha