چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
هند با حکم دادگاه، پزشک مسلمان معترض را آزاد کرد

حوزه/ دکترکفیل خان پزشک مسلمانی که علیه قانون اصلاح شهروندی بحث برانگیز هند سخن گفته بود و به همین دلیل بازداشت شده بود از زندان آزاد گردید.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از آناتولی، دادگاهی در هند روز سه شنبه به آزادی کفیل خان، پزشک مسلمانی که علیه قانون اصلاح شهروندی بحث برانگیز در هند سخن گفته بود، رای داد.

پس از قرائت حکم دادگاه ، وی سه شنبه نیمه شب از زندان ماتورا در ایالت اوتار پرادش در هندوستان آزاد شد.

ماه گذشته ، دولت در ایالت اوتارپرادش تحت حاکمیت حزب بهاراتیا جاناتا بازداشت خان را برای سه ماه دیگر تمدید کرده بود. با این حال روز سه شنبه دادگاه عالی ایالت الله آباد دستور آزادی وی را صادر کرد و بازداشت وی را «غیرقانونی» اعلام کرده بود.

در حکم دادگاه آمده است: این دستور بازداشت که توسط دادستان منطقه علیگر تصویب و توسط دولت ایالتی اوتار پرادش تأیید شده است کنار گذاشته می‌شود. تمدید مدت بازداشت دکتر کفیل خان نیز غیرقانونی اعلام شده است.

در حالی که دادگاه گفت اعلام کرد که خان قطعاً با سیاست‌های دولت مخالف است، افزود که اظهارنظرهای وی هیچ کجا منعکس کننده مراتب بازداشت او نیست و سخنرانی انجام شده توسط وی نیز در دانشگاه علیه قانون شهروندی هند باعث نفرت و خشونت نمی‌شود و انتقاد تلقی می‌گردد.

کفیل خان در دسامبر سال گذشته در جریان اعتراضات به قانون بحث برانگیز اصلاحیه شهروندی که اجازه شهروندی غیرمسلمانان را به مسلمانان پیشی می‌دهد، در دانشگاه علیگر سخنرانی کرده بود. پلیس مدعی شده بود که سخنرانی وی «تحریک آمیز» بوده است.

 در ادامه اظهارنامه قاضی دادگاه آمده است: با مطالعه کامل سخنرانی اولیه هیچ گونه تلاشی برای ارتقاء خشونت یا نفرت در گفته‌های وی آشکار نیست و در هیچ کجا نیز صلح و آرامش شهر علیگر را تهدید نمی‌کند، بلکه در عوض خواستار یکپارچگی واتحاد ملی در میان شهروندان است.

خان در تاریخ ۲۹ ژانویه در بمبئی دستگیر شد، در ماه فوریه قرار وثیقهای برای آزادی وی صادر شد اما مقامات وی به بهانه اینکه او تهدیدی علیه امنیت ملی است، قرار آزادی وی را لغو کرده و بازداشت او را تمدید کردند. بر اساس این قانون، یک مظنون می تواند بدون اتهام تا ۱۲ ماه در بازداشت باقی بماند.

در اوایل سال جاری، اعتراضات علیه قانون جنجالی شهروندی در شمال شرقی دهلی به خشونت کشیده شد. خشونت های جمعی در ابتدا در ۲۳ فوریه به عنوان تقابل گروه های حمایت کننده و مخالف این قانون آغاز شد و به سرعت به نبردهای بین گروه‌های هندو و مسلمان تبدیل شد ، که پلیس نه تنها قادر به کنترل اوضاع نبود بلکه شواهد حاکی است که از گروه‌های هندو حمایت کرده و در کشتار مسلمانان دست داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha