جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / دوره میثاق طلبگی ۲ برای طلاب ورودی سالتحصیلی 97-98
عکس آرشیوی

حوزه/ آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌ علمیه قم با بیم‌ها و امیدهای فراوان در حال آغاز است. بیم از شیوع بیماری و امید به غلبه بر بیماری و شروع یک سال جدید تحصیلی با شور و شوق.

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری حوزه، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با سخنرانی ضبط شده مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء  شنبه ۱۵ شهریورماه در قم برگزار می‌شود.

اسفندماه سال گذشته، در پی شیوع روزافزون ویروس کرونا در کشور، به‌ویژه در شهر قم، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از تعطیلی درس‌های حوزه در تمام سطوح و مقاطع تا «عادی شدن شرایط» خبر داد.
بیماری کرونا پس از تعطیلات نوروز نیز دست از سر مردم برنداشت و روز به‌روز شیوع و گسترش پیدا کرد،  همین مسأله سبب شد، تعطیلی دروس حوزوی به صورت حضوری ادامه پیدا کند و طلاب درس‌های خود را به صورت آفلاین و غیر حضوری دنبال کردند، امتحانات حوزه‌های علمیه نیز به صورت غیر حضوری و آنلاین برگزار شد.

با توجه به نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی جدید، از سوی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه، دستورالعمل آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ ویژه دوره کرونا پس از طی جلسات کارشناسی و نظرخواهی از مدیران آموزشی، تصویب و ابلاغ شد.

این مراسم در حالی قرار است برگزار شود که وضعیت بسیاری از استان‌های کشور از جمله قم قرمز یا در مرز هشدار است.

در حیاط مدرسه دارالشفاء از دو طلبه که برای پیگیری امور درسی خود به مرکز مدیریت حوزه علمیه قم مراجعه کرده‌اند، درباره حضور یا عدم حضورشان در کلاس‌های درس می‌پرسم: هر دو حضور در کلاس‌های درس را منوط به آماده شدن زیرساخت‌ها می‌کنند و می‌گویند: اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود و امکان شیوع بیماری کاهش پیدا کند، در کلاس‌ها شرکت می‌کنیم.

سراغ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدرضا حامدی، سرپرست مدیریت سطوح عالی حوزه علمیه قم، در دفتر کارش در مدرسه عالی دارالشفاء می‌روم و درباره آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه می‌پرسم؟
وی در جواب می‌گوید: پانزدهم شهریورماه مراسم شروع تحصیلی سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم برگزار می‌شود و درس‌ها از روز شانزدهم برقرار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حامدی در پاسخ به این سؤال که کدام طلاب به صورت حضوری و کدامشان به صورت غیر حضوری در دروس شرکت می‌کنند، ابراز می‌کند: با توجه به سیاست‌های شورای عالی، مراجع بزرگوار تقلید،‌ مدیر حوزه‌های علمیه و اساتید، با رعایت تمام شرایط اولویت با برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری است.

وی ادامه می‌دهد: در سطوح عالی دو طیف طلبه داریم، طلابی که در مراکز هدایت علمی تربیتی مشغول به تحصیل هستند و طلابی که به صورت آزاد مشغول تحصیل هستند.
دسته اول طلاب که در مراکز ۴۲ گانه هدایت علمی تربیتی مشغول به تحصیل هستند، کلیه مسائل آموزشی،‌ تربیتی و پژوهشی آنان بر عهده مدیران مراکز است و بر اساس شرایط موجود و دستورالعملی که ابلاغ شده تصمیم می‌گیرند که کلاس‌ها و برنامه‌های خود را چگونه برگزار کنند.

دسته دوم طلاب آزاد هستند که به صورت آزاد در حوزه علمیه قم اشتغال به تحصیل دارند. که این‌ها هم دو دسته‌اند، طلابی که ساکن خوابگاه‌ها هستند و طلابی که ساکن خوابگاه‌ها نیستند.

طلبه‌هایی که از سراسر کشور به قم می‌آیند و در خوابگاه‌ها سکونت دارند، تعطیل هستند و تا زمانی که ستاد کرونا اجازه ندهد،‌حق حضور در قم و شرکت در کلاس‌ها به صورت حضوری را ندارند.
سرپرست مدیریت سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه می‌دهد: برای آن دسته از طلابی که در قم حضور دارند،‌ تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده است.

از وی درباره تعداد کلاس‌ها و کرسی‌های درس و کیفیت کلاس‌ها می‌پرسم، جواب می‌دهد: شش هزار کرسی درس در سطوح عالی و خارج حوزه‌ علمیه قم برگزار می‌شود که شامل دروس اصلی،‌ جنبی،‌ خارج، فقه و اصول است که از سوی ۱۷۰۰ استاد تدریس می‌شود.

تعدادی از اساتید کلاس‌هایشان پر تعداد است و بیش از ۵۰ طلبه در هر کلاس حضور پیدا می‌کنند و تعدادی از اساتید هم تعداد شاگردانشان کمتر از ۵۰ نفر است.
از دغدغه طلاب می‌گویم و می‌پرسم آیا زیرساخت‌ها برای حضور طلاب در کلاس‌های درس فراهم شده است یا نه؟ می‌گوید: مدرس‌ها را رصد کرده‌ایم و اگر استادی بیش از ۵۰ طلبه دارد، باید مدرسش را جابه‌جا کنند و در مدرس‌های بزرگ‌تر با رعایت فاصله مناسب درس خود را برگزار کنند. به همین دلیل تعداد طلاب هم باید رصد شود.

مدرس‌ها نیز باید در طول روز به صورت مرتب به تعداد کلاس‌هایی که برگزار می‌شود، ضد عفونی شود، حضور طلاب الزاماً با ماسک است و مواد ضد عفونی هم در دسترس طلاب در ورودی مدرس‌ها قرار خواهد گرفت.
در حیاط دارالشفاء به طلبه‌ای برمی‌خورم که از گرانی کرایه‌ها و وضعیت معیشتی طلاب گلایه می‌کند و خواستار برگزاری دروس به صورت مجازی است، این دغدغه را با حجت‌الاسلام والمسلمین حامدی مطرح کرده و درباره چگونگی برگزاری کلاس‌ها می‌پرسم. ایشان با درک این مسأله و همدلی و همدردی با طلاب جواب می‌دهد: اولویت ما به خاطر دغدغه مراجع بزرگوار و شورای محترم عالی، حضور طلاب در کلاس‌های درس است.
با توجه به شرایط موجود، برای کسانی که امکان حضور در کلاس‌های درس را ندارند، درس‌ها را به صورت آنلاین و مجازی برگزار می‌کنیم.

دروس تعدادی از اساتید مطرح با امکاناتی که مرکز مدیریت در اختیار گذاشته به شکل آنلاین پخش شود و طلاب می‌توانند طبق روال متعارف انتخاب واحد کرده و در این درس‌ها شرکت کنند.
همچنین در مرحله بعد، مرکز مدیریت تدبیری اندیشیده که درس‌های آفلاین به هر تعداد که باشد، پوشش داده شود.

وی با بیان این‌که در سال گذشته در بخش آفلاین و به دلیل شرایط اضطراری که وجود داشت،‌ قدری تسامح و تساهل در پیش گرفته شده بود،‌ می‌گوید: امسال طلاب برای شرکت در دروس آفلاین باید بعد از کلاس تقریر نویسی و خلاصه‌نویسی داشته باشند. به این صورت که استاد باید هر روز درس را بارگذاری کند، طلاب نیز به صورت روزانه درس را دریافت کنند و پس از پایان کلاس خلاصه و تقریر درس را تحویل استاد دهند و در صورت تأیید استاد، حضور در کلاس از طلبه پذیرفته می‌شود.

در بخشی از کلاس‌ها که تعداد آن بالای دویست نفر باشد و با استقبال طلاب روبرو شود و نتوانیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم با هماهنگی اساتید و طلاب یک درس دو بار برگزار می‌شود یا هم‌زمان به صورت آنلاین نیز پخش می‌شود.

سری به فروشگاه کتاب در بخش ورودی دارالشفاء می‌زنم، شلوغ است،‌ طلاب با امید در حال خرید کتاب‌های جدید و آغاز شروع سال تحصیلی هستند. از یکی از طلاب درباره شروع سال تحصیلی می‌پرسم، جواب می‌دهد: وظیفه طلبه درس خواندن است،‌ چه به صورت حضوری و چه به صورت غیر حضوری، به همین دلیل برای خرید کتاب به اینجا آمده‌ام.
آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌ علمیه قم با بیم‌ها و امیدهای فراوان در حال آغاز است. بیم از شیوع بیماری و امید به غلبه بر بیماری و شروع یک سال جدید تحصیلی با شور و شوق.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 0
    در مصاحبه فوق گفته شده طلاب خوابگاهی در مناطق قرمز حق سکونت در خوابگاه را ندارند ولی مدارس تخصصی فقهی دارای خوابگاه اختصاصی خودشان هستند و حضور طلاب در خوابگاه های اختصاصی خودشان را الزامی اعلام کرده اند مدرسه تخصصی فقهی امام کاظم (ع) قم مستقر در حوزه علمیه امام کاظم قم در فلکه معلم قم مطابق اطلاعیه رسمی سایت خودش حضور کلیه طلاب را در سال تحصیلی آینده اجباری اعلام کرده است مگر برای طلابی که علائم کرونا داشته باشند یا مدرسه تخصصی فقهی امام محمد باقر (ع) قم به عنوان پرسابقه ترین مدرسه تخصصی فقهی قم نیز در اطلاعیه رسمی سایت خود حضور تمامی طلاب در کلاس های راهنمای این مدرسه را در سال تحصیلی آینده الزامی اعلام کرده است مگر برای طلاب معذور که علائم کرونا داشته باشند، دیگر مدارس تخصصی فقهی نیز در طول تابستان برنامه های خود را اجرا کرده و حضور طلاب را اجباری اعلام کرده بودند مثل موسسه عالی فقه و علوم اسلامی که جنب مدرسه معصومیه قم قرار دارد، تاکید می شود که حضور طلاب در داخل شهر قم اجباری اعلام شده است در حالیکه قم در سراسر تابستان در وضعیت قرمز کرونا قرار داشت. ولی باید طلاب شهرستانی اجباراً به قم آمده و در خوابگاه های خصوصی این مدارس ساکن شوند، علاوه بر اینکه دیگر مدارس فقهی نیز برای سال تحصیلی آینده همین روش را قصد دارند ادامه دهند آیا اجباری اعلام کردن حضور کلیه طلاب در طول تابستان امسال و سال تحصیلی که 15 شهریور 1399 در داخل خوابگاه های خصوصی این مدارس از نظر مدیریت حوزه اشکالی ندارد؟
  • ناشناس IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    1 0
    اولا مگر چقدر درس سطح خوان در حوزه است که اینقدر استاد نیاز داشته باشد؟ ثانیا هرکس از راه رسیده درس سطح شروع کرده است. ثالثا بسیاری از اساتید سطح در مقدمات هم میمانند تاچه برسد به سطح.رابعا کجایند امثال آقایان مرحوم:سلطانی -پایانی- اعتمادی-اشتهاردی-ستوده--صالحی مازندرانی -و.....اگر آنها سطح گو بودند بسیاری از سطح گویان فعلی حوزه شاگرد شاگردان آن مرحومین هم نمیشوند. خامسا چرا تدریس در حوزه اینقدر بی ضابطه باشد که هر کسی بتواند کرسی تدریس پیدا کند؟ ...
  • صدیقه محمدزاده IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    0 0
    بایدحضورطلاب ازسرتاسرکشورحضوری باشه بخصوص برای تازه الورودها تابامحیط ودرس آشنابشوند وبرای مناطق محروم دراخص اینترنت چاره جویی برای طلاب شود