جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جوانگرایی

حوزه/ خوشبختانه در سال های اخیر موج جدیدی از انتصابات در نهادهای انقلابی از سوی مقام معظم رهبری آغاز شده که نوید موج جدید جوانگرایی را در نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است.

خبرگزاری حوزه | یکی از مهم ترین نکاتی که این روزها در ذهن جامعه به عنوان یکی از راهکارهای حل مشکلات جامعه مطرح است، روی کار آمدن جوانان برای سمت های اجرایی و تاثیرگذار در جامعه است.

مقام معظم رهبری طی سخنانی این نکته را مورد تاکید قرار داده اند که برای حل مشکلات باید به دولت جوان انقلابی تکیه کرد.

با این حال یکی از نکاتی در این مسیر حیاتی به نظر می رسد، خط شکنی در این مسیر است. همان گونه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حضور جوانان در نهادهای انقلابی در این سمت سبب شد تا بسیاری از مشکلات لاینحل به سرعت حل شوند.

یکی از این موارد ورود فرماندهان جوان به نهادی مردمی به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در مدت زمان کوتاهی توانست نه تنها جلوی پیشروی نیروهای دشمن را بگیرند بلکه با قدرت آن ها را عقب بزنند.

نکته مثبت در این باره این که ابتدای انقلاب این فرصت فراهم بود تا جوانان بتوانند وارد این مناصب شوند اما هم اکنون به دلیل شکل گیری یک ساختار بروکراتیک سنگین امکان ورود جوانان به عرصه های مدیریتی این چنینی وجود ندارد و این همان نکته ای است که به نظر می رسد باید در آن یک تجدید نظر اساسی شود.

خوشبختانه در سال های اخیر موج جدیدی از انتصابات در نهادهای انقلابی از سوی مقام معظم رهبری آغاز شده که نوید موج جدید جوانگرایی را در نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است.

یکی از این موارد انتصاب حجت الاسلام قمی در منصب ریاست سازمان تبلیغات اسلامی است. انتصابی که در ابتدا موجب تعجب برخی از شخصیت ها شد، چراکه این سازمان دامنه وسیعی از فعالیت های فرهنگی را سامان دهی کرده و عملا به عنوان یک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت مستقل زیر نظر رهبری ایفای نقش می کند.

به عنوان مثال یکی از جدی ترین نهادهای زیر مجموعه این سازمان حوزه هنری تبلیغات اسلامی است که هم اکنون یک جوان انقلابی بر رأس آن حاکمیت دارد. از زمان روی کار آمدن حجت الاسلام قمی اتفاقات جدی در زیر مجموعه این سیستم روی داده است که فعال شدن یگان های زیر مجموعه بخش مجازی است.

با توجه به این که هم اکنون مهم ترین فلش تهاجمی نظام سلطه بر روی شبکه فضای مجازی است، باید فعالیت های جدی در این حوزه صورت بگیرد که یکی از مصادیق آن گسترش فعالیت نهاد تبیان به عنوان زیر مجموعه مجازی این نهاد مهم است.

به طور حتم می توان انتظار داشت که این حرکت جدید با مقاومت هایی در سطح نظام بروکراسی کشور روبه رو شود که البته باید این نکته را هم در نظر داشت که حتما مقاومت هایی در سطح بروکراتیک نظام وجود خواهد داشت که باید به آن پرداخت.

با این حال عملکرد نظام جمهوری اسلامی می تواند راهبرد مناسبی برای اداره کشور باشد. در فتح مکه، پیغمبر یک جوان نوزده ساله را گذاشتند حاکم مکه. پیغمبر مکه را که فتح کردند، لازم بود حاکم یا فرمانداری آنجا بگذارند. این همه پیرمردها و بزرگان بودند، اما پیغمبر یک جوان نوزده ساله را منصوب کرد. بعضی‌ها اشکال کردند که آقا این سنش کم است، چرا او را گذاشتید؟ طبق این روایت، پیغمبر فرمود: «لا یحتجّ محتجّ منکم فی مخالفته بصغر سنّه»؛ کسانی که با انتصاب این شخص برای فرمانداری مکه مخالفند، استدلالشان را این قرار ندهند که چون سنش کم است، جوان است؛ این استدلال، استدلال درستی نیست. یعنی اگر استدلال دیگری دارید، خیلی خوب، بیائید بگوئید؛ اما کم بودن سن، جوان بودن، استدلال درستی نیست. «فلیس الاکبر هو الافضل بل الافضل هو الاکبر»؛ آن کسی که بزرگتر است، لزوماً برتر نیست؛ بلکه آن کسی که برتر است، در واقع بزرگتر است. افضل، یعنی شایسته‌تر. این شایسته‌سالاری است.

  

سعید پورملائی هریس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha