شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست نمایندگان استانی دفتر اجتماعی سیاسی حوزه با آیت الله بوشهری

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در روزنامه فرانسوی تحت عنوان آزادی بیان به نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله جسارت می کنند نتیجه همین بی هویتی است که زیر چتر آزادی بیان چنین اقدامات خبیثانه ای انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز در دیدار مسئولین دفاتر سیاسی اجتماعی مراکز مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان علیه السلام و خوش آمدگویی به حضار ابراز داشت: علم آموزی و تهذیب دو بال مهم در حرکت روحانیت است و ما باید از این ظرفیت عظیم حوزوی به بهترین وجه استفاده کنیم.

نائب رئیس جامعه مدرسین با اشاره به خدمات طلاب جهادی در جامعه ابراز داشت: ما به وجود شما طلاب انقلابی و جهادی می بالیم که در این آزمون بزرگ و فراگیری ویروس منحوس کرونا و دیگر حوادث سربلند بیرون آمدید و برگ زرین دیگری در عرصه خدمت رسانی به مردم رقم زدید که هیچ گاه از خاطره ها فراموش نخواهد شد و البته این یک قدم بزرگ است و نباید جهاد اکبر که جهاد با نفس است از یاد برده شود. چرا که اگر کسی می خواهد رهبر و علمدار جامعه باشد باید از خودش شروع کند تا بتواند جامعه را رهبری کند تا به سرمنزل مقصود برسد.

وی همچنین افزود: جهاد ابعاد مختلفی دارد علاوه بر جهاد با دشمنان و جهاد با نفس، یکی از ابعاد آن جهاد فرهنگی است که از وظایف اصلی روحانیت نیز می باشد. همه درس و بحث ما درنهایت در جهاد فرهنگی خلاصه می شود و خروجی جهاد با نفس نیز هدایت اجتماعی است و نتیجه آموزه های حوزوی ما اقتضا می کند که وقتی می بینیم وجود ما در جایی ضرورت دارد حضور پیدا کنیم و این حضور باعث پیمودن مسیر و وظیفه ای است که بر عهده داریم و در این راه هم باید با قصد قربت و رضایت الهی وارد شد که اگر رضایت خداوند و رنگ الهی در تبلیغ و حرکت ما نباشد کار به جایی نمی رسد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه سخنان خود موضوع مسئولیت پذیری را یک مسئله مهم ارزیابی کرده و گفت: انسان یک موجود مسئولیت پذیر است و اولین مسئولیت ما در مقابل خداوند متعال است و گام اول در این راه معرفت الله است که این اعلی معارف است چرا که من «عرفه کفّ» هر که خداشناس شود خودبازدار می شود و نفس را کنترل می کند و نفس و دنیا را اسیر خود می کند نه امیر خود.

وی مرحله دوم مسئولیت پذیری را اطاعت پذیری از خداوند دانست و افزود: رستگار واقعی کسی است که اطاعت از خداوند و رسول و ائمه معصومین علیهم السلام داشته باشد و به دنبال این اطاعت حب الهی زمینه سازی می شود و خداوند محبوب انسان می گردد و تا آنجا جلو می رود که خداوند از همه مردم چه دور و نزدیک محبوبتر می شود و انسانی که معرفت به خدا دارد و خداوند محبوب حقیقی اوست در گام بعدی به خداوند حسن ظن و امید همیشگی خواهد داشت و در سختی ها نقطه امیدش به خداست. همانگونه که مقام معظم رهبری در این سالها و علی رغم شدت و سختی امور همه را متوجه این نقطه مهم امید به آینده کرده اند و همواره روی امیدواری تأکید دارند چراکه دشمن روی ناامیدی مردم برنامه ریزی کرده است و بر همین اساس امید به آینده و لطف و رحمت الهی نقطه مهمی است که باید به آن توجه داشت.

امام جمعه قم، یکی از دیگر مسئولیت‌ها را مسئولیت در مقابل رسول خدا و ائمه اطهار دانست و اظهار کرد: در عصر غیبت هم ما این مسئولیت را بر عهده داریم و ولی فقیه در زمان ما پرچم دین داری را در دست دارد و در زمان ما این رسالت بر قامت والای ولی امر ما حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) است که باید با همه توان از ایشان حمایت و اطاعت کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری نقطه مقابل مسئولیت پذیری را مسئولیت گریزی دانست و افزود: اگر در برابر خداوند متعال مسئولیت پذیر و مطیع نباشیم دچار خدا فراموشی و درنتیجه خود فراموشی و گم کردن هویت خواهیم شد و همان‌طور که می بینیم در روزنامه فرانسوی تحت عنوان آزادی بیان به نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله جسارت می کنند نتیجه همین بی هویتی است که زیر چتر آزادی بیان چنین اقداماتی خبیثانه ای انجام می دهند.

آیت‌الله حسینی بوشهری همچنین گفت: کسانی که مسئولیت پذیر نباشند بعد از بی هویتی دچار تنگنای در زندگی می شوند نه اینکه ثروت نداشته باشند؛ دارند اما سر راحت بر بالین نمی گذارند و دچار گرفتاری هستند که در روایت از آن به مضیقه و تنگنای در زندگی تعبیر شده است؛ و پس از همه اینها ، درنهایت دچار عذاب شدید خواهند شد.

امام جمعه شهر مقدس قم با اشاره به بحث مواسات مؤمنانه و دعوت رهبر معظم انقلاب به حمایت از اقشار آسیب پذیر ابراز داشت: پس از فراگیری کرونا در کشور و بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب، این طلاب انقلابی و جهادی بودند که خالصانه زندگی خود را رها کردند تا در این راه قدمی بردارند و حتی در جاهایی ورود کردند که کسی جرأت قدم گذاشتن نداشت و کارهایی که کسی حاضر به انجام آن نبود را به عهده گرفتند و با این اقدام همه تلاش‌های دشمن برای ایجاد فاصله بین روحانیت و مردم را نقش بر آب کردند و لباس روحانیت تبدیل به لباس رزم و خدمت به مردم شد و صحنه های عظیمی را به وجود آوردند و این آزمون بزرگی بود که باعث سربلندی روحانیت و سیه رویی دشمنان انقلاب و بدخواهان گردید.

وی با اشاره به برگزاری با شکوه عزاداری محرم امسال و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توجه به نظرات مقام معظم رهبری و پرهیز از افراط و تفریط را نقطه مهمی ارزیابی کرده و ابراز داشت: یکی از مسئولیت های مهمی که ما بر عهده داریم مسئولیت اجتماعی و برطرف ساختن حوائج مردم است و اگر از این نعمت روی گردان شویم مردم نیز از ما روی گردان خواهند شد.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان گفت: وظیفه طلاب جهادی در قدم اول علم اندوزی است چه حضوری و چه غیر حضوری و موضوع دوم زمان شناسی است اینکه وجود شما کجا اثر گذار است و کجا باید ورود پیدا کنید و همانطور که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) فرمودند هدایت گری، بصیرت افزایی و خدمت به جامعه سه مسئولیت مهم روحانیت در این زمان است.

 در ابتدای این دیدار،حجت الاسلام و المسلمین زمان مدیر دفتر سیاسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه؛ گزارش مبسوطی از فعالیت‌های مختلف و متنوع در بخش‌های مختلف ارائه نمود؛ و در پایان جلسه نیز حضار، نکات و پیشنهاداتی از جمله گنجاندن متن منشور روحانیت و بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان متن درسی در حوزه های علمیه، تسهیل در علم آموزی غیر حضوری طلاب جهادی، ساختار مند شدن طلاب جهادی، توجه به وضعیت کادر مدارس در شهرستانها، تقویت جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در قم و مسئله حجاب، برنامه ریزی جهت حضور بیشتر روحانیون در مجلس، توجه به امنیت شغلی کارکنان و ...؛ ارائه نمودند که تصمیمات لازم در این رابطه اتخاذ گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha