پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سینمای دفاع مقدس

حوزه/ منتقد حوزوی سینما و تلویزیون تصریح کرد: ژانر سینمای دفاع مقدس با وجود کم لطفی های مسئولان نسبت به آن، مورد اقبال جدی مخاطبان است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی آتش زر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که دفاع مقدس با هویت جمعی مردم کشور ما ارتباط تنگاتنگی دارد، اظهار داشت: اگر فراتر از روزمرگی ها و مناسبات مرسوم به هنر- صنعت سینما نگاه کنیم و حتی بالاتر از بحث گیشه و فروش این مساله را مورد توجه قرار دهیم، آن گاه متوجه می شویم که سینمای دفاع مقدس یک سینمای ابدی در جامعه ایرانی است.

وی افزود: البته سینمای جنگ در هر جامعه ای ویژگی های خاص خود را به همراه دارد با این حال برای ما دفاع مقدس دارای ظرفیت های بسیار ویژه ای است که نباید آن را محدود به سینمای جنگ کرد بلکه در مدت هشت سال، واقعیت های باشکوه و عظیمی در این کشور رخ داده که از جنس حقیقت انسان و دغدغه های والای او بوده به گونه ای که به نظر بنده حتی بزرگتر از تاریخ و نقل خُرده روایت های تاریخی است.

وی گفت: واقعیت آن است که ما به این واسطه، یک منبع عظیمی از ایثار و فداکاری بزرگ دینی و ملی را مشاهده می کنیم که جوامع دیگر مشابه آن را ندارند و این واقعه خود الهام گرفته از نهضت عاشورای حسینی است که طبعاً آن را هم نباید در یک روز و در یک گوشه جغرافیایی به نام کربلا خلاصه کنیم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: در واقع کربلا و عاشورا یک امر فرازمانی و فرامکانی است و این است تفسیر این عبارت معروف که "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا"

وی گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس، مردم کوچه و بازار و بسیجیان و رزمندگان ما به تأسی از امام حسین(ع) و یاران عاشورایی اش نه صرفاً در حد یک دفاع میهنی بلکه فراتر از آن برای یک آرمان مقدس می جنگیدند و این است تفاوت دفاع و مقاومت ملت ما با دیگر ملت های جهان.

وی افزود: از این منظر باید گفت که اساساً ژانر سینمای دفاع مقدس ما همچنان منشأ و منبع الهام بخش نه تنها برای این نسل بلکه برای نسل های آتی است و ایرانیان و شیعیان به خوبی در طول تاریخ نشان داده اند که با تکیه بر توانمندی های خود از سختی ها و پیچیدگی های تاریخی عبور کرده و ققنوس وار از دل آتش برآمده و حماسه می آفرینند، کما این که در دوران دفاع مقدس، ایرانیِ مسلمان و شیعه این گونه بود.

حجت الاسلام و المسلمین آتش زر همچنین با اشاره به این که از دل ژانر دفاع مقدس، زیرژانرهای مختلفی بیرون می آید، گفت: نسل ما با تجربه دفاع مقدس زیسته و نسل های بعدی نیز البته با خاطره و دستاوردهای آن تاریخ هویتی خود را شکل داده و از این رو سینمای دفاع مقدس نیز برای ما حاوی خاطرات جذاب و در عین حال الهام بخش است.

وی اضافه کرد: از این منظر به اعتقاد بنده اگر جامعه ما با عنایت به خودآگاه جمعی در این باره خوب عمل کند و از آن سو، مسئولان با تکیه بر داشته ها و گنجینه های فرهنگی عظیم دفاع مقدس هوشمندانه عمل کنند، تا سالیان متمادی، سینمای دفاع مقدس می تواند برکات و بهره های بسیاری برای جامعه ما به همراه داشته باشد.

این کارشناس و محقق حوزوی گفت: با وجود همه کم لطفی ها همچنان سینمای دفاع مقدس برای آحاد مردم و نسل جوان جذاب است و این سینما می تواند در ابعاد مختلف توأم با دستاوردهای قابل توجه باشد.

وی اضافه کرد: در دوران گذار تاریخی که در آن هستیم و دشمن هم در عرصه رسانه ای به جای بیان واقعیت، روایت های بدیل می سازد و جنگ روانی به راه می اندازد، شاهد هستیم که روز به روز بر شور و شوق فرهنگی نسبت به سینمای دفاع مقدس افزوده می شود، هر چند معتقدم هنوز فیلمی به طور کامل در قد و قواره بلند دفاع مقدس ساخته نشده و لذا ما در این باره هنوز جای کار بسیار داریم.

منتقد حوزوی سینما و تلویزیون همچنین ابراز داشت: البته نه تنها در سینما و تلویزیون بلکه در سطح آثار مکتوب و رمان و داستان نیز ما هنوز جای کار بسیاری درباره کار کردن در زمینه دفاع مقدس داریم؛ دفاع مقدسی که بیش از هر چیز از جنس آرمان و ایمان است و دغدغه های مطرح در آن فراتر از روزمرگی های معمول است.

وی در خاتمه سخنان خود درباره آثار شاخص سینمای دفاع مقدس گفت: فیلم های شاخص ابراهیم حاتمی کیا در دهه شصت همچون "دیده بان" و "مهاجر" و این اواخر فیلم ارزشمند "تنگه ابوقریب" از جمله فیلم هایی است که تا حدود زیادی توانسته اند دغدغه های مطرح در حوزه دفاع مقدس را به تصویر کشیده و با مخاطب عام و خاص نیز ارتباط خوبی برقرار کنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha