دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدرسه عالی انوار طاها

حوزه/ مدیر مدرسه عالی انوار طاهابه تشریح فعالیت های این مدرسه عالی در عرصه های مختلف پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی در مراسم آغاز سال تحصیل مدرسه عالی  فقه و اصول مدرسه انوار  طاها، که با حضور آیت الله حسینی بوشهری و اساتید برجسته حوزه آغاز به کار کرد، گفت: مدرسه انوار طاها، دارای ۱۰۷ طلبه رسمی است که ۲۰ نفر در مقطع خارج و مابقی در مقطع سطح فعالیت می کنند. نظام تحصیلی با محوریت برنامه آموزشی رسمی حوزه است که با این تفاوت علوم مرتبط به اجتهاد در برنامه گنجانده شده و مدرسه دارای یک سند ۲۰ ساله اجتهادی است که این سند ماحصل اساتیدی است که با توجه به اینکه در بدنه حوزه مشغول به درس خارج هستند ولی د ر این مدرسه در بخش سطوح تدریس می کنند.

مدیر مدرسه انوارطاها بیان کرد: امسال هفتمین مرحله پذیرش مدرسه را داشتیم که در نهایت ۲۲ نفر پذیرش نهایی شدند. مجموعه مراکز فقهی و مدارس فقهی که در صحنه حوزه علمیه قم برنامه مهمی را از دوش مدیریت برداشته اند در این امر پیشران هستند.

وی گفت: مدیران و برنامه ریزان حوزه باید به شکل هوشمندانه زمینه توسعه فعالیت اجتهادی را فراهم کنند. این مدرسه با موانع جدی روبرو است که اگر این موانع برداشته نشود همچنان مثل سالهای گذشته باید شاهد کمرنگ شدن تحصیل اجتهادی و تمرکز طلاب روی فقه و اجتهاد باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی اظهارکرد:  منظور از حمایت هدفمند حوزه آن است که ضمن اینکه بر اصول مشترک نظام تحصیلی تاکید داریم تنوع در دروس را توسط مدیریت حوزه خواستاریم.

وی افزود: مدت ها است که صحبت از واگذاری کمیته های علمی به مجموعه های فقهی می شود که امیدواریم این امر تسریع شود متناسب با مسایل فقهی معاصر به فعالیت پرداخته شود.

مدیر مدرسه انوارطاها بیان کرد: نظام ارزشیابی این مدارس علمی در حوزه به رسمیت شناخته شود و به عنوان نمره نهایی دروس تلقی شود. همچنین باید زمینه واگذاری بحث رساله های علمی به این مراکز انجام شود.همچنین اینکه مدارس فقهی را کانون های تربیت مدرسان عالی و نقطه ثقل پرورش مجتهد در حوزه بدانند و از آزادی اندیشه و نقد و نظر علمی حمایت شود.

وی گفت: عرصه پژوهش در حوزه باید این مجموعه ها را جدی تر بگیرد و زمینه را برای رشد فعالیت پژوهشی این موسسات افزایش دهد. همچنین دفتر فقه معاصر حوزه ارتباط خود را با این مدارس بیشتر کند. مرکز نخبگان حوزه های علمیه نیز برای حمایت از طلاب ممحض در تحصیل اجتهادی باید پرونده ویژه باز کند. سیر پذیرش نخبگانی و تعریف نخبه با همه بازنگری ها در آیین نامه همچنان باید پرونده ویژه ای برای طلاب ممحض فقه و اصول باز کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی اظهارکرد: این مدرسه دارای ۳۰ نفر از اساتید برجسته حوزه که ۲۰ نفر مدرس خارج حوزه و ۲۰ پژوهشگر و ۲۸ طلبه مدرس و طلاب زبان دانان حوزوی ظرفیت علمی خوبی را داریم که در عرصه تحصیل اجتهادی آرمان هایی را دنبال می کنیم.

وی افزود:مسیر حرکت های تحولی حوزه باید به سمت و به نفع تحصیل اجتهادی تغییر کند و تربیت اسلام شناس نظریه پرداز باید با این رویکرد اجتهادی دنبال شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha