پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام نعمت الله آزموده

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد گفت: امام سجاد (ع) در حالی که نیازی به برده نداشت آن‌ها را تنها به خاطر آزاد کردن می‌خرید، طبیعی بود که این افراد از مریدان حضرت می‌شدند و امام بدون این‌که دشمن از قصدش مطلع شود، به تربیت نیروهای انقلابی می‌پرداخت.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با گرامیداشت بیست و پنجم محرم، سالگرد شهادت امام سجاد (ع)، یکی از اقدامات برجسته این امام همام را ایجاد مدرسه عالی اسلام ناب ذکر کرد.

وی افزود: امام سجاد (ع) برده‌های زیادی می‌خریدند با این‌که در فرهنگ اسلام ناب، برده‌داری بسیار منفور است، اما حضرت در آن شرایط بحرانی، این تهدید فرهنگی اجتماعی را به فرصت تبدیل کردند و خانه خود را به‌مثابه مدرسه اسلام ناب قرار دادند؛ به‌گونه‌ای که دانش‌آموختگان بعد یک سال آموزش، در ایام عیدین آزاد می‌شدند و حضرت با تأمین اولیه شرایط زندگی خانوادگی برای آن‌ها، در حقیقت هسته‌های مقاومت شیعی را بازسازی می‌کردند.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: از میان همین افراد، شمار زیادی مفسر و محدث شدند، بخش قابل‌توجهی از کسانی که در کنار جناب زید بن علی بن الحسین جهاد کردند، از آزاد شده‌های امام سجاد (ع) هستند.

وی اضافه کرد: امام (ع) در شب عید غدیر، شب عید قربان، شب عید فطر و شب جمعه درها را باز می‌کرد و می‌فرمود: «انتم حر» که خیلی‌ها نمی‌رفتند. بعضی‌ها هم فقیر بودند و اگر آزاد می‌شدند، دوباره باید برده می‌شدند، امام از آن‌ها حمایت مالی می‌کرد تا مشکل پیدا نکنند.

حجت‌الاسلام آزموده اظهار کرد: امام سجاد (ع) در حالی که نیازی به برده نداشت آن‌ها را تنها به خاطر آزاد کردن می‌خرید، به‌گونه‌ای که گفته‌اند ایشان قریب به صد هزار برده آزاد فرموده است.

وی افزود: برده‌ها که از این موضوع اطلاع داشتند، همواره خود را در معرض دید آن حضرت قرار می‌دادند تا توسط ایشان خریداری و آزاد شوند. امام هر ماه و هر روز از سال به آزاد کردن آنان می‌پرداخت، چندان که در مدینه لشکری از موالی آزاد شده؛ اعم از زن و مرد به چشم می‌خورد که همگی از موالی آن حضرت بودند.

حجت‌الاسلام آزموده تصریح کرد: طبیعی بود که این افراد از مریدان حضرت می‌شدند و امام بدون این‌که دشمن از قصدش مطلع شود، به تربیت نیروهای انقلابی می‌پرداخت.

وی افزود: علامه سید محسن امین می‌نویسد: امام در پایان هر ماه رمضان بیست نفر از آن‌ها را آزاد می‌کرد و هیچ برده‌ای را بیش از یک سال در حال بردگی نگه نمی‌داشت و پس از آزادی، حتی اموالی نیز در اختیار آنان می‌گذاشت.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: در مدتی که بردگان در خانه حضرت زندگی می‌کردند، از نزدیک با شخصیت علمی و اخلاقی عظیم او آشنا می‌شدند و طبیعی بود که در قلوب بسیاری از آن‌ها علاقه‌ای شدید نسبت به شخصیت و طرز تفکر آن حضرت پیدا می‌شد و از میان این افراد، نیروهای انقلابی خوبی پدید می‌آمد.

وی افزود: روزی امام سجاد (ع) از مسجد خارج می‌شد که کسی به او دشنام داد موالی حضرت به‌منظور تأدیب، بر او هجوم بردند؛ اما امام آنان را از این کار بازداشت و فرمود: آنچه از باطن ما بر او پنهان مانده، بیش از آن است که او می‌گوید و بدین ترتیب او را شرمنده ساخت و سپس مورد لطف خویش قرار داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha