پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشریات

حوزه/ رئیس اداره انتشارات و کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد گفت: دانشگاه یزد هم اکنون دارای ۸ نشریه علمی به زبان فارسی و دو نشریه علمی به زبان انگلیسی در زمینه‌های تخصصی علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه و فنی مهندسی است.

دکتر عباس عسکری ندوشن با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، اظهار داشت: رتبه بندی نشریات علمی هر دو سال یکبار (یا دوسالانه) توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم انجام می شود و نتایج آن از طریق پرتال نشریات علمی کشور منتشر می‌شود که هم اکنون به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مقایسه نتایج ارزیابی قبلی نشریات که در سال ۱۳۹۶ انجام شده بود با نتایج ارزیابی جدید نشان می دهد که وضعیت کلی نشریات علمی دانشگاه بهبود و ارتقا یافته است. 

رئیس اداره انتشارات و کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد ادامه داد: در آییننامه جدید نشریات علمی کشور که از اردیبهشت ماه سال گذشته به اجرا گذاشته شد، به جای صدور گواهی اعتبار علمی با عناوین «علمی-پژوهشی» یا «علمی-ترویجی» برای نشریات، رتبه و امتیاز آنها، براساس شاخص‌ها و ضوابط گوناگونی ملاک عمل قرار می‌گیرد.

عسکری گفت: بر اساس آیین‌نامه جدید نشریات علمی، به جای دسته‌بندی نشریات علمی به «علمی - پژوهشی» و «علمی - ترویجی»، همه نشریاتی که حائز شرایط آیین‌نامه جدید مصوب وزارت علوم باشند با عنوان واحد «نشریه علمی» شناخته می‌شوند.

وی با بیان این‌که از این پس، به جای صدور گواهی اعتبار علمی برای  نشریات، رتبه نشریه در ارزیابی‌ها به عنوان «اعتبار نشریه» در نظر گرفته می‌شود، گفت: بر اساس آیین‌نامه جدید نشریات علمی، رتبه نشریات به صورت خیلی خوب (الف)، خوب (ب)، متوسط (ج) و ضعیف (د) تعیین می‌شود. در صورتی که یک نشریه علمی رتبه ضعیف (د) کسب کند، از فرآیند ارزیابی خارج می‌شود و به مدت دو سال نمی‌تواند به فرآیند ارزیابی وارد شود.  

رئیس اداره انتشارات و کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد در خصوص معیارهای کلی در نظر گرفته شده برای ارزیابی نشریات علمی هم گفت: این معیارها شامل انتشار به موقع؛ داشتن وبگاه استاندارد، زیرساخت‌ها و اطلاعات شناسنامه‌ای نشریه؛ رعایت آیین نگارش، ساختار و کیفیت مقالات؛ رعایت فرآیند پذیرش مقالات و داوری تخصصی؛ وضعیت نشریه در نمایه‌های استنادی، تخصصی و اجتماعی،  و به کارگیری مقررات و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای رعایت اخلاق علمی نشر و جلوگیری از بروز تخلفات علمی است.

عسکری افزود: دانشگاه یزد هم اکنون دارای ۸ نشریه علمی به زبان فارسی و دو نشریه علمی به زبان انگلیسی در زمینه‌های تخصصی علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه و فنی مهندسی است.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha