یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حوزه/ اهل سنت نیز نسبت به اهل بیت(ع) ارادت خاصی دارند و گرایش به اهل بیت(ع) هویت جمعی است که شیعه را از اقلیت خارج می‌ کند و برای همین مسأله باید چیزهای ناصحیح را از سیره اهل بیت(ع) دور کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام رمضان محمدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری کنفرانس های بین المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که در سالن جلسات این پژوهشگاه برگزار شد، با بیان این که متاسفانه هنوز سبک و سیره اهل بیت(ع) را به خوبی  در زندگی فردی و اجتماعی پیاده نکرده ایم، گفت: برای رسیدن به هویت اهل بیتی ناچاریم  بخشی از مباحث ناروا و خرافات را از تاریخ و سیره اهل بیت(ع) دور کنیم، چرا که در یک جاهایی خوب مطالعه نکرده ایم و توانمندی های خودمان را نشان نداده ایم و در حوزه سند و متن نیز بخشی از این ها مربوط به تشیع نیست که باید اصلاح شود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به برخی روایات پیرامون معرفی دقیق سیره ائمه معصومین(ع) و تبعیت از آنان بیان داشت: اهل بیت(ع) فرموده اند اگر مردم حسن کلام و سیره ما را آگاهی پیدا کنند از ما تبعیت می‌ کنند به همین دلیل هم باید سیره و سخن آنها از انحرافات و خرافاتی که اضافه شده پیراسته شود، باید در این زمینه ورود بیشتری داشته باشیم تا سیره و سخن حقیقی و کامل و جامعی از اهل بیت(ع) به دست بیاوریم.

وی با بیان این که آسیب شناسی به معنای زدودن خرافات و مسائل انحرافی از تاریخ اهل بیت(ع) است، گفت: اهل سنت نیز نسبت به اهل بیت(ع) ارادت خاصی دارند و گرایش به اهل بیت(ع) هویت جمعی است که شیعه را از اقلیت خارج می‌ کند و برای همین مسأله باید چیزهای ناصحیح را از سیره اهل بیت(ع) دور کنیم.

دبیر علمی کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت(ع) را یادآور شد و  خاطرنشان ساخت: ۱۰۰ چکیده مقاله تا کنون به دست ما رسیده و بالغ بر ۲۰ مرکز علمی داخلی و خارجی از جمله عراق، سوریه، مصر، مالزی، کانادا و انگلستان هم ارائه مقالاتی داشته اند.

وی با بیان اینکه سی ام شهریور ماه سال جاری آخرین فرصت ارسال مقالات به "کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت(ع)"  است خاطر نشان ساخت: تا کنون۱۰ پیش نشست برای این کنفرانس برگزار شده و سه یا چهار مورد دیگر تا تاریخ هشتم آبان ماه که زمان برگزاری همایش است، خواهیم داشت.

حجت الاسلام محمدی به ارائه گزارشی از روند برگزاری «کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت(ع)» پرداخت و اظهار داشت: اهل بیت(ع) در نظر همه ما گنجینه گرانبهایی هستند که باید آنها را بشناسیم.

دبیر علمی کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت(ع) خاطر نشان ساخت: اگر به سیره اهل بیت(ع) پایبند باشیم و از تاریخ و سیره آنها استفاده کنیم در عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تمدنی، خانواده و امنیت نیز بدون شک توانمند خواهیم شد.

عضو هیأت علمی گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان گفت: در ارتباط با اهل بیت(ع) و سیره آنها هزاران کتاب نوشته شده ولی واقعا گاهی اوقات رونویسی است و مطالعه فراوان همراه با حساب و کتاب برای استخراج تاریخ و سیره آنها صورت نگرفته است در حالی که اگر درست مطالعه شود خیلی از شبهات پاسخ داده می‌ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha