جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جت الاسلام فرهاد عباسی مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عباسی بر ضرورت توجه بیشتر معاونین پژوهش به امر پژوهش در مدارس سطح یک تأکید کرد و گفت: در برنامه جدید همه تلاش ها این است امر پژوهش در مدارس علمیه سطح یک به جایگاه اصلی خود برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین فرهاد عباسی پیش از ظهر امروز در نشست و هم‌اندیشی با معاونین پژوهشی مدارس سطح یک حوزه علمیه قم که با موضوع بررسی چالش های موجود در عرصه پژوهشی در مدارس علمیه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه و در ساختمان دارالولایه در قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه امر پژوهش در حوزه گفت: در تلاش هستیم با برنامه و رویکردهای بهتر و قوی تر و همکاری همه مسئولین، کاری کنیم تا مسئله پژوهش در مدارس سطح یک به جایگاه واقعی و حقیقی خود برسد.

 مدیر امور مدارس سطح اول و واحدهای آموزشی حوزه های علمیه ادامه داد: این سخن بدان معنا نیست که امر پژوهش را مقدم بر مسئله آموزش در حوزه بدانیم؛ ولی با این حال نمی توان از بحث پژوهش هم به سادگی عبور کرد.

وی اظهار داشت: اما اگر روند پژوهش در مدارس سطح یک به درستی محقق شود، سبب ارتقای آموزش می شود و بسیاری هم به همین مسئله معتقدند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه آیا در شرایط کنونی آموزش مجازی سبب تعمیق علمی است؟، اظهار داشت: با بررسی های صورت گرفته از چند مرکز علمی و دانشگاهی متوجه شدیم با فعال کردن امر پژوهش می توان سبب تعمیق بخشی علمیت شد.

مدیر امور مدارس سطح یک و واحدهای آموزشی حوزه های علمیه با بیان این که مقایسه کردن و مقابل قرار دادن پژوهش با آموزش کار اشتباهی است و نمی توان گفت پژوهش مقدم تر و یا پایین تر از امر آموزش می باشد، اظهار داشت: اگر به دنبال تقویت امر آموزش در مدارس سطح یک هستیم، باید به دنبال تقویت پژوهش باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی بر ضرورت توجه بیشتر معاونین پژوهش به امر پژوهش در مدارس سطح یک تأکید کرد و گفت: در برنامه جدید همه تلاش ها این است امر پژوهش در مدارس علمیه سطح یک به جایگاه اصلی خود برسد.

مدیر امور مدارس سطح اول و واحدهای آموزشی حوزه های علمیه با بیان این که هنوز بعضی از افراد با هدف گذاری امر پژوهش برای مدارس سطح یک بیگانه اند و نتوانسته این مسئله را با سطوح دیگر فرق بگذارند، اظهار داشت: این مسئله نیازمند به برنامه ریزی، هدف گذاری  فرهنگ سازی در بین مدیران مدارس علمیه است.

وی عنوان کرد: اگر قرار است تمدن سازی از سوی حوزه های علمیه اتفاق بیفتد و به فهم و درک درستی از منویات و اندیشه فکری امام راحل و رهبر انقلاب برسیم، باید پژوهش در مدارس علمیه به جایگاه واقعی و حقیقی خود برسد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی عنوان کرد: امروز اگرچه پژوهش هایی در زمینه هایی صورت می گیرد اما با دقت در این پژوهش ها متوجه می شویم که ارزش چندانی ندارد و حتی آن قدر ارزشمند نیستند که بخواهیم در کتابخانه ای برای استفاده و یا در منظر و نگاه دیگران قرار دهیم.

* جلوی موضوعات تکراری در امر پژوهش گرفته شود

حجت الاسلام شریفی، قائم مقام اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت آموزش حوزه های علمیه نیز با بیان این که پژوهش در سطح یک در موضوعاتی مانند ادبیات، معارف و عقائد، فقه و اصول می باشد، گفت: اگر می خواهیم پژوهش موفقی در مدارس سطح یک داشته باشیم، لازم است جلوی موضوعات تکراری در عرصه پژوهش گرفته شود.

وی بیان داشت: انجام تنها یک پژوهش در یکی از موضوعات و مسائل حوزه های دانشی مذکور ضروری بوده و هر پژوهش نیز دارای دو مرحله فعالیت با عنوان تدوین طرح نامه پژوشی و انجام تحقیق و تدوین و ارائه گزارش تحقیق خواهد بود.

حجت الاسلام شریفی گفت: هر پژوهشی در هر دو فعالیت زیر نظر یک نفر از اساتید واجد شرایط مدرسه به عنوان استاد راهنما انجام شود.

* شورای پژوهشی مدارس علمیه تشکیل شود

حجت الاسلام ابراهیم ابراهیمی، مدیر مدارس سطح یک حوزه نیز با بیان این که هنوز پژوهش در سطح یک به جایگاه اصلی خود نرسیده است، گفت: اصل و رویکرد اجتهاد بر مبنای پژوهش برنامه ریزی شده است و بر همین اساس باید امر پژوهش در سطح اول از رویکرد مشخصی برخوردار باشد.

وی با بیان این که هنوز نسبت به کارکردها و اهدافی که پژوهش در سطح یک دنبال می کند، ابهاماتی وجود دارد،  عنوان کرد: باید سعی کرد در گفتگوها، اهداف و کاردهای پژوهشی مدارس سطح یک برای افراد بیان شود.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به نقشه راه پژوهشی در سطح یک افزود: این نقشه راه در محورها و بسترهایی چون برنامه آموزشی، تکالیف و الزامات پژوهشی مانند لحاظ کردن ۵ نمره پژوهشی و برنامه ترویجی و ترغیبی پژوهشی مانند برگزاری جشنواره علامه حلی طراحی شده است.

مدیر مدارس سطح یک حوزه افزود: این برنامه ها برای این است که پژوهش در مدارس علمیه به جایگاه واقعی خود برسد و در عین حال در موارد مختلف به طلبه ها انگیزه دهد و از همه مهمتر رویکرد پژوهش در سطح اول هم مشخص شود.

حجت الاسلام ابراهیمی افزود: معتقدیم اگر قرار است پژوهش در سطح یک به جایگاه واقعی خود برسد، باید پژوهش آموزش محور و در ارتباط با آموزش باشد.

وی گفت: اما در این رابطه موانعی وجود دارد که از جمله عدم ایجاد انگیزه و علاقه به بحث پژوهش است.

 مدیر مدارس سطح یک حوزه با بیان این که در گذشته در مدارس سطح یک، ۸ مجله علمی وجود داشته ولی این مجله ها تعطیل شده است، عنوان کرد: اگر چه مشکلاتی در بحث مجله ها وجود دارد ولی می توان با برنامه هایی چون الکترونیک کردن مجله و ... این مجله ها را فعال کرد.

وی بیان داشت: هم اکنون از بین ۲۴ مدرسه سطح یک، ۱۴ مدرسه علمیه فاقد کانون علمی می باشند.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این که برای فعال کردن برنامه های مدارس چند رویکرد طراحی شده، اظهار داشت: از جمله آن استفاده از ظرفیت معاونین پژوهشی با تشکیل لجنه تحت عنوان شورای پژوهشی مدارس، فعال سازی ظرفیت های معطل مانند فعال کردن مجله های علمی پژوهشی، تخصصی کردن پژوهش در مدارس علمیه و تقویت ارتباط با مسئولان پژوهشی حوزه است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha