پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علی آرمین

حوزه/ نویسنده و رمان نویس حوزوی گفت: ما باید بتوانیم در دهه پنجم انقلاب اسلامی، فرهنگ ایثار و شهادت را بین قشر خاکستری جامعه به خوبی و با زبان هنرمندانه و مؤثر ترویج دهیم.

حجت الاسلام علی آرمین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که در جامعه انسانی ما آرمانی والاتر و مقدس تر از شهادت وجود ندارد، اظهار داشت: در بین آدمیان آن کسی از همه بالاتر است که خواسته و آرمان والاتر و ارزشمندی داشته باشد و ما حقیقتاً در این دنیای خاکی، آرمانی مقدس تر و والاتر از ایثار و شهادت سراغ نداریم و لذا همین مساله است که باعث می شود شهدا در نزد خدای متعال به عنوان روزی خورندگان حقیقی، چنین مقام ممتازی پیدا کنند.

وی افزود: اساساً در حوزه داستان و رمان نیز هر میزان که هدف قهرمان والاتر و بلندتر باشد، موضوع برای مخاطب نیز جذاب تر است و لذا راز جذابیت موضوعات مرتبط با دفاع مقدس و شهدا این است که آن ها قهرمان های واقعی بودند که برای تحقق بزرگترین خواسته شان یعنی فدای دین خدا شدن حاضر بودند از همه لذات زندگی مادی و زن و بچه و جان خود بگذرند تا به آن هدف و خواسته متعالی که کسب رضای الهی و رسیدن به مقام قرب پروردگار است، نائل شوند.

این نویسنده حوزوی خاطرنشان کرد: بنده فکر نمی کنم قهرمان هایی بالاتر از این در دنیا وجود داشه باشند که ما بتوانیم راجع به آن ها بنویسیم و در عین حال نسبت به آن ها، احساس شرمندگی و غبطه به ما دست ندهد.

وی بیان داشت: در حالی که غربی ها برای خود قهرمان های تخیلی ساخته و دست به تولید فیلم و سریال و انیمیشن برای آنها می زنند، اما ما در دوران دفاع مقدس و در طول چهل و یک سال انقلاب اسلامی، قهرمان های واقعی داشته ایم که زندگی و کار آن ها هر یک دستمایه تولید بهترین داستان ها و آثار هنری و رسانه ای می تواند باشد اما ما متأسفانه گاه نسبت به این گنجینه ی بی نظیر غافل و یا کم توجه هستیم.

وی افزود: در این میان وصیت نامه شهدا و یا مصاحبه هایی که آن ها با تلویزیون در جبهه داشته اند، یک منبع بسیار غنی و ارزشمند است، کما این که مثلاً می بینیم یک نوجوان ۱۴، ۱۵ ساله چگونه همچون یک عارف هشتاد ساله سخن می گوید و این ها نشان می دهد که این مردان واقعی روزگار چگونه در مکتب نورانی امام خمینی(ره) و مکتب سعادت بخش امام حسین(ع) بزرگ شده اند و حق نیز همین است که این گونه باشند.

حجت الاسلام آرمین ادامه داد: یکی از بهترین و بزرگترین شخصیت ها در این باره که سال گذشته بعد از حدود چهل سال مجاهدت بی امان و مخلصانه، آسمانی شد و ملت ایران را داغدار کرد، شهید حاج قاسم سلیمانی است که زندگی و حماسه های ایشان خود منبع بزرگترین و مؤثرترین داستان ها و فیلم هاست و حال آن که ما هنوز نتوانسته ایم به معنای واقعی کلمه از این ظرفیت های عظیم به خوبی استفاده کنیم.

وی گفت: سال گذشته ما یک فراخوان دادیم برای این که با توجه به خاطراتی که از حاج قاسم بر جای مانده، داستان بنویسیم و در عین حال آموزشی هم بدهیم که در این باره داستان های خوبی آماده شده و برخی نیز در حال تکمیل است که ان‌شاءالله در نهایت شاهد تولید مجموعه زیبا و اثرگذاری برای مخاطب عام و به ویژه نسل جوان خواهیم بود.

این نویسنده و رمان نویس حوزوی همچنین با تأکید بر این که شناساندن فرهنگ و سیره و سبک زندگی شهدا به نسل جدید، امروز یکی از مهم ترین وظایف هنرمندان و نویسندگان و فعالان رسانه ای جبهه انقلاب است، ابراز داشت: ما باید فرهنگ ایثار و شهادت را بین همه آحاد جامعه به خصوص قشر خاکستری به خوبی ترویج دهیم و از این ظرفیت و گنجینه غنی در مسیر نشر ارزش ها و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن به خوبی استفاده نماییم.

وی افزود: در این زمینه باید با توکل بر خدا و تکیه بر اصل خلاقیت و مخاطب شناسی، به صورت گروهی و هدفمند کار کنیم تا تأثیر آن را در کوتاه مدت و درازمدت به عینه ببینیم و گرنه اگر هدفمند و با برنامه کار کنیم، نتیجه مطلوب حاصل نمی شود.

وی گفت: گاهی اوقات برخی ناشران و مجموعه و مراکز فرهنگی به گونه ای درباره شهدا و دفاع مقدس کار می کنند که گویا هدفشان قشر خاصی از جامعه حزب اللهی است و حال آن که هنر این است که آحاد مردم و قشر خاکستری را جذب کنیم و البته این مساله هنرمندی و صبر و حوصله و درایت می خواهد.

حجت الاسلام آرمین در خاتمه سخنان خود با تأکید بر لزوم تقویت حمایت ها از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در زمینه تولید و خلق داستان و نیز فیلم و سریال و ... در راستای نشر ارزش های دفاع مقدس بیان داشت: آنچه مهم است این که باید ضمن تعهد داشتن به اصل کار، نبض مخاطب را در دست بگیریم و برای هر مخاطبی خوراک مخصوص به آن را آماده کنیم و این که با نگاه و رویکرد خلاقانه کارها را به پیش ببریم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha