جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رادیو اربعین

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صدا و سیما پیچ «رادیو اربعین» را چرخاند

همزمان با اولین روز ماه صفر ضمن گرامیداشت یاد شهید سردار سلیمانی، «رادیو اربعین» فردا ۲۹ شهریورماه، با حضور مسئولان، طی مراسمی به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند. این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم، قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما؛ حمید شاه آبادی، معاون رسانه ملی؛ ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین کشور و حامد فاتحی، مدیر رادیو اربعین و با حضور مهمانان ویژه‌ای همچون حجت الاسلام و المسلمین نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت؛ امیر سرتیپ دوم شاهین تقی خانی، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ یاشار نادری، مدیرعامل روایت فتح، سردار هاشمی دانا، مدیرعامل خبرگزاری دفاع مقدس و مهمانان دیگر از جمله معاونین و مدیران ستاد اربعین کشور، مدیران شبکه‌های رادیویی، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری و خادمان اربعین حسینی در رسانه، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. در این آیین ضمن گرامیداشت یاد شهید سلیمانی و شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس به طور رسمی فعالیت رادیو اربعین آغاز می‌شود. پخش تیزرهای تصویری «رادیو اربعین»، «شعار اربعین ۹۹»، اجرای گروه هم‌آوایی «صفیر عشق» و نماهنگ های دیدنی بخش‎هایی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این مراسم است، این آیین ساعت ۱۰:۱۵ در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو آغاز می‌شود، عاشقان و دلدادگان حسینی می‌توانند پخش زنده رادیویی آن را از رادیو موج اف ام ردیف ۹۵.۵ و برای نخستین بار به‌صورت تصویری این مراسم و برنامه‌های منتخب رادیو اربعین را در ایام ماه صفر از درگاه‌های ایران‌صدا، هیئت آنلاین و تکیه دنبال کنند. همچنین، در روزهای آتی گزیده این مراسم در قالب مستند گزارشی از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز به روی آنتن خواهد رفت.

دادخواست علمای بحرین علیه اسرائیل به امضا رسید

جمعیت الوفاق بحرین به عنوان بزرگترین جمعیت معارض در این کشور، از امضای دادخواستی در رد توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد. طبق این گزارش، امضاکنندگان این دادخواست ضمن رد هرگونه سازش با رژیم غاصب صهیونیستی، بر موضع شرعی خود در قبال آرمان فلسطین و حق مردم مظلوم فلسطین در باز پس گیری حقوق کامل و سرزمین‌شان تأکید کردند. در این بیانیه همچنین تأکید شده است: «قدس سرزمین اسلامی است و یهودی سازی حتی یک وجب از آن جایز نیست. تمام طیف‌های امت اسلامی نبایستی هیچ بخشی از این اصول را تضییع کنند».این بیانیه در واکنش به عادی‌سازی روابط منامه و ابوظبی با رژیم صهیونیستی است. شامگاه روز سه‌شنبه مقامات امارات و بحرین در حضور رئیس جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن توافق سازش کشورشان با رژیم اشغالگر قدس را امضا کردند

رهبر انقلاب درگذشت دوست قدیمی و انقلاببی را تسلیت گفتند

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت مرحوم آقای حاج علی شمقدری را تسلیت گفتند.متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأثر فراوان اطلاع یافتم که دوست و همراه قدیمی، مرد مؤمن و انقلابی و متشرع، پدر شهید و برادر شهید، مرحوم آقای حاج علی آقای شمقدری رحمة الله علیه دارفانی را وداع کرده است. اینجانب در بیش از نیم قرن آشنائی با این برادر با ایمان و پرتلاش، همواره او را در جبهه‌ی حق، به پایداری و غیرت و صدق و وفا شناخته‌ و از او جز نیکی و مجاهدت ندیده‌ام، رحمت و رضوان خدا بر او باد. وظیفه میدانم که به همسر مؤمن و صبور و فرزندان صالح و مکرّم و نیز به دیگر بازماندگان و همه‌ی دوستان و آشنایان آن مرحوم تسلیت عرض کنم و حشر او با شهیدان و بندگان صالح را از خداوند مسألت نمایم.

نمایشگاه «پایان داعش» افتتاح شد

علی اصغر جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درباره برپایی نمایشگاه «پایان داعش» گفت: یکی از مأموریت‌های تعریف شده در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بحث مقاومت و مدافعان حرم بود. زیرا حماسه بزرگی در منطقه رخ داد و دشمنان اسلام، انقلاب اسلامی و بشریت جریانی را ایجاد کردند و موجی از وحشت را در منطقه به راه انداختند و با خلق داعش و جریان تکفیری عملاً یک فضای تیره و تاری برای منطقه فراهم شد و قتل و غارت و وحشیگری آنها فاجعه بزرگی در جهان بود. وی افزود: فرزندان رشید ایران اسلامی در قالب مستشاری به کشورهای  اسلامی کمک و این فضا را مدیریت کردند و همین باعث شد این فتنه با همه گستردگی‌اش خاموش و خفه شود و ما یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم. جعفری با بیان اینکه این حماسه نباید در این مقطع بماند، بلکه باید برای نسل‌های آینده تبیین و تعریف شود که چه اتفاق و حادثه‌ای رخ داد و ابعاد آن و اهداف دشمنان چه بود، تصریح کرد: از دو سال گذشته پیگیر بودیم که موزه دفاع و مقاومت را ایجاد کنیم و همین طور بخشی را به داعش اختصاص دهیم تا بتوانیم عمق خباثت این جریان را به مردم و منطقه نشان دهیم. وی ادامه داد: برای راه‌اندازی موزه و نمایشگاه «پایان داعش» بخشی از تجهیزات باقی مانده از داعش در کشور عراق و سوریه به دستور سردار سلیمانی به موزه انقلاب اسلامی منتقل شد و در این راستا بیش از صد جلسه هماهنگی صورت گرفت و مبانی کار تعریف شد و ما امروز بهترین و گسترده‌ترین غنایم جنگی داعش تجهیزات داعش اعم از خودروهای انتحاری، تجهیزات جهنمی و نظامی، کتب فقهی، کتب درسی و ... در تهران و در نمایشگاه «پایان داعش» داریم که در هیچ جای دنیا وجود ندارد. جعفری در ادامه با اشاره به راه‌اندازی غرفه‌های کشورهای حوزه مقاومت در ابعاد مختلف مقاومت بیان کرد: مرحله بعدی تبدیل شدن این موزه به موزه دائمی است و خوشبختانه یکی از بی‌نظیرترین نمایشگاه‌های مقاومت در دنیا در موزه انقلاب اسلامی تشکیل شده است و از دوم مهرماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسرنمای موزه برای بازدید عموم آزاد است و اگر شرایط اقتضا کند این نمایشگاه ادامه خواهد داشت. وی در پایان یادآور شد: تعداد تجهیزات و ادوات جنگی داعش در این نمایشگاه بسیار زیاد است؛ بیش از ۶۰ مورد تجهیزات و امکاناتی است که در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است.

نوه مرحوم آیت‌الله العظمی اراکی درگذشت

حجت الاسلام و المسلمین "احمد مصلحی اراکی" شامگاه پنج شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ در آخرین شب جمعه ماه محرم در تهران به دیار باقی شتافت. وی که نوه مرحوم آیت الله العظمی "محمد علی اراکی" مرجع تقلید شیعیان جهان بود، براثر عارضه کلیوی درگذشت. مراسم تشییع پیکر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین احمد مصلحی اراکی، روز شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۷ با رعایت پروتکل های بهداشتی در شهر قم از مسجد امام حسن عسکری(ع) به طرف حرم حضرت معصومه(س) برگزار می شود.

باکو به آزادی سرپرست محبوس حزب اسلام نه گفت

دادگاه باکو با آزادی سرپرست حزب اسلام آذربایجان که به اتهام واهی در بازداشت است، مخالفت کرد. «جواد جوادوف» وکیل مدافع حجت الاسلام حاج «الهام علی اف» گفت: دادگاه رسیدگی به پرونده سرپرست حزب اسلام آذربایجان در دادگاه منطقه صبائیل باکو برگزار شد. وی افزود: «رعنا غفاراوا» قاضی دادگاه با شکایت ما برای تبدیل بازداشت حاج الهام علی اف به بازداشت خانگی یا پیشبرد مراحل رسیدگی در مقابل دریافت وثیقه مخالفت کرد. حاج الهام علی اف نیز در دادگاه حضور داشت و تاکید کرد که هیچ یک از اتهامات را نمی پذیرد و تمامی این اتهامات بی اساس است. من نیز به عنوان وکیل مدافع توضیح دادم که رسیدگی به این پرونده در شرایط بازداشت خانگی یا گذاشتن وثیقه هیچ منعی ندارد. اما، دادگاه این درخواست ما را تامین نکرد و ما به دادگاه تجدیدنظر شکایت خواهیم کرد. حاج الهام علی اف از ماه فوریه براساس ماده ۲۷۴ قانون کیفری ( خیانت به وطن ) در بازداشت به سر می برد. در آن زمان برای وی حکم بازداشت ۴ ماهه صادر شد و یک بار دیگر این حکم بازداشت چهار ماهه تمدید شده است.

کراچی برای شیعیان نا امن شد

در پی حمله و اهانت به شیعیان پاکستان در شهر کراچی، مرکز اسلامی امام علی(ع) سوئد بیانیه ای در محکومیت این اقدام صادر کرد. این مرکز در یخشی از بیانیه ای از دولت و مردم شریف و مقاوم پاکستان خواست تا این گونه اعمال ضد انسانی را محکوم نموده و از بروز جهل و تعصب در جامعه خود، جلوگیری نمایندمتن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:”إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُواْ بَینْ أَخَوَیکمُ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّکمُ تُرْحَمُونَ” (حجرات، آیه ۱۰) این روزها و در حالی که جهان اسلام با چالش های بزرگ و مشکلات عدیده ای روبروست، تظاهرات و حملات وحشیانه عده ای از افراد متعصب و افراط گرا در کشور پاکستان علیه هموطنان مسلمان شیعه خود، باعث تاسف و تأثر مسلمانان و انسان های آزاده شد. این حملات بار دیگر چهره ناموجه خشونت و نفرت را به نمایش گذاشت. در حالی که دین عزیز اسلام و در رأس آن پیامبر گرامی اسلام (ص) همواره بر برادری و اخوت بین مسلمین تأکید ورزیده و آنان را به اتحاد و همدلی تشویق نموده است، متاسفانه گروهی از افراد نادان و فریب خورده، ضمن حضور در خیابان های شهر کراچی، به تظاهر برعلیه شیعیان و حمله مسلحانه به عزاداران حسینی نموده، که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی شد. بدون تردید این گونه تظاهرات و حملات، ناشی از جهل، عدم تحقیق و تعصب خشک است که آیات قرآن کریم و احادیث شریف نبوی به وضوح در مقابل آن ایستادگی کرده اند. مرکز اسلامی امام علی (ع) ضمن محکوم نمودن این حملات و تظاهرات ها، از دولت و مردم شریف و مقاوم پاکستان دعوت می نماید تا این گونه اعمال ضد انسانی را محکوم نموده و از بروز جهل و تعصب در جامعه خود، جلوگیری نمایند. همچنین از دولت سوئد و وزارت خارجه این کشور تقاضا داریم ضمن محکوم نمودن این رفتارها، از حقوق اولیه اقلیت شیعه در کشور پاکستان دفاع کنند.

ترامپ برای مسجد گراند زیرو وارد مذاکره شد

در روزهای پس از سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر خبری در رسانه های اجتماعی در حال انتشار است مبنی بر اینکه «دونالد ترامپ»،رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد ۶ میلیون دلاری برای توقف ساخت یک مسجد در منطقه «گراوند زیرو» را ارائه داده بود. در گزارش های منتشر شده در این زمینه آمده است: در حالی که «جو بایدن»،معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا از ساخت مسجد در «گراوند زیرو» حمایت کرده بود ،ترامپ پیشنهاد ۶ میلیون دلاری برای توقف ساخت آن ارائه داد. در پیامی که در این زمینه منتشر شده ،آمده است: بایدن از ساخت مسجد در گراوند زیرو حمایت کرد و ترامپ ۶ میلیون دلار برای توقف ساخت آن پیشنهاد داد.این مطلب را هرگز فراموش نکنید. ماجرا از این قرار است که زمانی قرار بود یک مرکز فرهنگی ۱۳ طبقه شامل مسجد، زمین بسکتبال،سالن ژیمناستیک،سالن اجتماعات ۵۰۰ نفری،رستوران،کتابخانه،چند استودیو و غیره در منطقه گراوند زیرو ساخته شود. قرار بود که این مرکز ۱۰۰ میلیون دلاری به روی همه نیویورکی ها از هر دین و مذهبی که هستند باز شود و مسجد این مجتمع هم پذیرای همه مسلمانان شهر باشد. اما رئیس جمهوری کنونی آمریکا همه تلاش خود را انجام داد تا از ساخت مسجد در این مکان جلوگیری شود. در روز ۹ سپتامبر ۲۰۱۰ ترامپ در نامه ای پیشنهاد خرید سهم ۴.۸ میلیون دلاری یکی از سهامداران این پروژه را به مبلغ ۶ میلیون دلار ارائه داد تا بتواند شخصا ساخت این مسجد را متوقف کند. این خبر در حالی منتشر شده است که «جو بایدن» ،نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری در رقابتی سخت با ترامپ در انتخابات آتی قرار دارد و امیدوار است که به ویژه با حمایت مسلمانان بتواند گوی سبقت را از او برباید.

عامل هتک حرمت مجازی دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان کاشان از دستگیری عامل هتک حرمت و نشر اکاذیب در فضای مجازی در کاشان خبر داد. سرهنگ حسین بساطی با اشاره به افزایش ضریب نفوذ اینترنت در بین خانواده‌ها و اثرات مثبت و منفی آن اظهار داشت: متأسفانه برخی از افراد از این فضا سوءاستفاده کرده و در فضای مجازی به نشر اکاذیب بر علیه دیگران و توهین به آنها می‌پردازند. وی با بیان اینکه مأموران پلیس فتا فضای مجازی شهرستان را رصد و با کوچک‌ترین اقدامی که موجب هتک حرمت شهروندان شود برخورد می‌کنند، ابراز داشت: چندی پیش یکی از شهروندان کاشانی با مراجعه به پلیس فتا از فردی شکایت کرد که در فضای مجازی بر علیه او به نشر اکاذیب و هتک حیثیت می‌پرداخت. فرمانده انتظامی شهرستان کاشان با بیان اینکه بنا به اظهارات شاکی فرد هتاک با استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام اقدام به اعمال مجرمانه خود کرده است، تصریح کرد: این موضوع در دستور کار مأموران پلیس فتای نیروی انتظامی شهرستان کاشان قرار گرفت و بعد از یک سری اقدامات فنی، فرد هتاک شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی بازداشت شد. وی با بیان اینکه فرد هتاک خانمی ۳۴ ساله بود، خاطرنشان کرد: پرونده این فرد برای سیر مراحل اداری به مراجع ذی‌صلاح قانونی و قضائی ارسال شد. سرهنگ بساطی افزود: با توجه به اینکه طبق قانون توهین، نشر اکاذیب و افترا چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی جرم محسوب می‌شود، فردی که علیه وی این‌گونه جرایم انجام شده است می‌تواند به دادسرا شکایت و احقاق حق کند.

حکم بازداشت مسئولان مرکز اسلامی شیعیان فرانسه صادر شد

حکم بازداشت چهار تن از مسئولان مرکز الزهراء متعلق به شیعیان فرانسه توسط مقامات قضایی این کشور صادر شد. این چهار تن که در بین آنها برخی از شخصیت های روحانی نیز بودند، توسط نیروهای امنیتی فرانسوی در منطقه "گراند سنت" در نزدیکی شهر "دانکرک" در شمال فرانسه بازداشت شدند. بازداشت مسئولان مرکز الزهراء در حالی صورت گرفت که این جمعیت بیش از یک سال پیش با حکم دستگاه قضایی فرانسه منحل اعلام شده بود. پلیس فرانسه نیز در ۱۰ مهر ۱۳۹۷ پیش از انحلال مرکز الزهراء، این مرکز و نیز خانه‌های اعضای آن را به اتهام مقابله با تروریسم مورد بازرسی قرار داد. مرکز اسلامی الزهراء(س) یک نهاد فرهنگی بود که شیعیان فرانسوی آن را اداره می کردند، این مرکز، مانند اکثر مراکز اسلامی جهان، فعالیت‌های روشنگرانه به نفع مردم مظلوم فلسطین و علیه اقدامات غیر انسانی رژیم صهیونیستی داشت.

فراخوان مسابقه «پویش روضه‌های خانگی» اعلام شد

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، به عنوان یکی از سازمان‌های متولی امر فرهنگ دینی در جامعه، در راستای برگزاری هرچه بهتر مراسم عزاداری حسینی، طرح پویش روضه‌های خانگی را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند بر این اساس علاوه بر انتقال ارزش‌های فرهنگی ایثار و فداکاری، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و کادر درمان کشور را در ادامه مسیر مبارزه با این ویروس منحوس یاری کند. بر همین اساس این سازمان  فراخوان مسابقه «#روضههای_خانگی» را منتشر کرد. رشته‌های مسابقه «#روضههای_خانگی» شامل عکاسی، پادکست، خوشنویسی، تایپوگرافی، نقاشی، نقاشی خط، فیلم در حوزه‌های مداحی، دکلمه، روضه‌ خانگی و ... است. شرکت در این پویش برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند با تکمیل فرم ثبت‌نام در پویش ثبت‌نام کنند. دبیرخانه این پویش از دریافت آثار ارسالی بعد از موعد مقرر معذور است. دبیرخانه حق استفاده از آثار پذیرفته شده را برای مصارف فرهنگی و اجتماعی خود محفوظ می‌دارد. آثاری که برخلاف آیین‌نامه باشند در مسابقه شرکت داده نخواهد شد و ارسال اثر و شرکت در پویش به منزله پذیرش آیین‌نامه ارسال آثار است. ارسال فایل اثر و فرم ثبت‌نام از طریق سایت پویش به نشانی rozeh.isqa.ir بوده و نیازی به ارسال پستی نیست. برگزیدگان این پویش ضمن دریافت هدایای ارزنده، گواهی شرکت در پویش را دریافت خواهند کرد. آثار باید با ایده‌های نو و به دور از هرگونه کپی‌برداری تولید شود. آثار ارسالی بایستی از شرط مطابقت با قوانین جمهوری اسلامی ایران و عرف اجتماعی برخوردار باشند و آثار با محتوای نامناسب، توهین‌آمیز از جمله نمایش برهنگی، خشونت یا هر محتوای مشابه مورد قبول نخواهد بود. جزئیات بخش عکس: انتشار تصویر اثر در پیج اینستاگرام شخصی فرد، با هشتگ روضه‌های خانگی «#روضههای_خانگی» و تگ کردن صفحه پویش به نشانی isqa.ir@ الزامی است. فرمت ارائه اثر بصورت JPG و با رزولیشن ۳۰۰ dpi باشد در صورت نیاز فایل psd اثر نیز اخذ می‌شود. تعداد عکس‌ها نباید بیشتر از ۵ عدد باشد. عکس‌های ارسالی نباید دارای امضاء، قاب، حاشیه، لوگو یا هرگونه مارک یا نشانه دیگری باشند. عکس‌ها به‌روز و برای سال ۹۹ باشد. موضوع عکس‌ها باید در خصوص مراسم‌های عزادای در خانه باشد. جزئیات بخش پادکست: انتشار تصویر اثر در پیج اینستاگرام شخصی فرد، با هشتگ روضه‌های خانگی «#روضههای_خانگی» و تگ کردن صفحه پویش به نشانی isqa.ir@ الزامی است. مدت زمان پادکست حداقل ۳ و حداکثر ۵ دقیقه باشد. حجم پادکست ارسالی حداکثر ۲۰ مگابایت باشد. فرمت ارائه شده بصورت mp۳ باشد. متناسب بودن میزان صداگوینده و موسیقی متن؛ موضوع و محور پادکست (محرم، امام حسین (ع)، ایثار و شهادت، عاشورا و انتظار، فرهنگ عاشورا) جزئیات بخش خوشنویسی، تایپوگرافی، نقاشی، نقاشی خط: انتشار تصویر اثر در پیج اینستاگرام شخصی فرد، با هشتگ روضه‌های خانگی «#روضههای_خانگی» و تگ کردن صفحه پویش به نشانی isqa.ir@ الزامی است. دبیرخانه نمایشگاه، مجاز است از آثار ارسالی برای امور نمایشگاهی، تبلیغاتی و انتشاراتی خود استفاده کند. ارسال آثار توسط شرکت کننده، جهت حضور در نمایشگاه مجازی به منزله اعلام مالکیت معنوی اثر است، در صورت اثبات خلاف این امر در هر مرحله‌ای، عواقب حقوقی و جزایی آن به عهده شرکت کننده است. موضوع: «لبیکَ یا داعیَ الله»، «لبیکَ یا حُسین»، «یا لَثارات الحُسین» و «فَدَیناهُ بِذبحٍ عَظیم» و «خانه‌ام شد کربلا با روضه‌های خانگی». جزئیان بخش فیلم: (مداحی، دکلمه، روضه‌ی خانگی و ...) انتشار تصویر اثر در پیج اینستاگرام شخصی فرد، با هشتگ روضه‌های خانگی «#روضههای_خانگی» و تگ کردن صفحه پویش به نشانی isqa.ir@ الزامی است. آثار ارسالی باید با فرمت‌های MP۴ , MPeg ارائه شود. مدت زمان فیلم‌های ارسالی نباید بیشتر از ۲۰۰ ثانیه باشد. در آثار ساخته شده توسط تلفن همراه حتماً کادر تصویر باید افقی باشد. حجم آثار ارسالی باید کمتر از ۱۰۰ مگا بایت باشد. ارسال آثار از طریق ایمیل isqa.ir@gmail.com صورت گیرد. حداکثر سن شرکت کنندگان ۱۵ سال می‌باشد. نکته: فرآیند ارسال فیلم‌ها به دبیرخانه پویش یک مرحله‌ای است و در صورت انتخاب هر فیلم برای بخش مسابقه، فایل ارسال شده توسط فیلمساز، مستقیماً و بدون هیچ تغییری در پویش به نمایش در خواهد آمد. بدیهی است به علت تراکم آثار ارسالی و محدودیت زمانی، فایل‌های معیوب و یا فرمت‌های متفرقه به هیچ عنوان در مرحله انتخاب آثار شرکت داده نخواهند شد. آخرین مهلت ارسال آثار ۲۶ مهرماه ۱۳۹۹ است؛ جهت ثبت نام، ارسال اثر و کسب اطلاعات بیشتر به سایت rozeh.isqa.ir و یا شماره‌های ۰۲۱۶۶۹۷۰۷۷۵ و ۰۲۱۶۶۴۰۲۸۸۲ تماس برقرار کنید.

نماینده ولی‌فقیه با حکم رهبری منصوب شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد را به نمایندگی ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منصوب کردند. متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم

 جناب حجةالاسلام آقای حاج حسین روحانی‌نژاد دام توفیقهدر پی درگذشت جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای رسولی محلاتی رحمةالله‌علیه و به شیوه‌ی حکم امام راحل رضوان‌الله‌علیه جنابعالی را که سالها در بنیاد مسکن به خدمت اشتغال داشته‌اید، به نمایندگی خود در آن نهاد انقلابی منصوب میکنم. هدف از تشکیل این نهاد کمک به امر مسکن قشرهای محروم و آسیب‌دیدگان از بلایای طبیعی است. امید است حضور شما به مدیران بنیاد مسکن در این مقصود کمک کند. توفیقات همگان را از خداوند متعال مسألت میکنم.

نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی روبان آکادمی جعفری را در لندن قیچی کرد

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا، آکادمی جعفری را در لندن افتتاح کرد. حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در طی سخنانی به مناسبت افتتاح آکادمی جعفری در لندن گفت: افتتاح آکادمی جعفری، اتفاق خوبی بود که همزمان با ایام شهادت حضرت زین العابدین (ع) افتتاح شد. امام سجاد (ع) اولین مؤسس مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در مدینه منوره بودند و شاگردان زیادی از این مکتب فارغ التحصیل شدند که اسامی آنان در تاریخ آمده است. نماینده آیت الله سیستانی ابراز امیدواری کرد که طلاب آکادمی جعفری در علم، عمل، رفتار و اخلاق در مسیر سیره اهل بیت(ع) حرکت کنند. حجت الاسلام و المسلمین کشمیری افزود: طلاب مدرسه امام زین العابدین (علیه السلام) در تمامی خصوصیات نیک، کمال و معرفت، الگو و نمونه بارزی بودند و آنان تنها از طریق تحصیل علمی که اولین سوره قرآن کریم (سوره علق) آن را ستوده، به این جایگاه دست یافته اند. وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه قرآن حکیم و احادیث علم و علما را مورد ستایش قرار داده اند، افزود: از جمله آیاتی که علم را ستوده؛ آیایت ((یرفع الله الذین امنوا منکم والذین اوتوا العلم درجات))، ((إنما یخشی  الله من عباده العلماء)) و ((هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون)) است، امّا احادیث بیشتر به طلب علم تشویق کردند که از جمله آنها؛ (اطلبوا العلم من المهد إلی اللحد) و(اطلبوا العلم ولو بالصین) و(طلب العلم فریضة علی کل مسلم) است. نماینده آیت الله سیستانی اشاره کرد: اسلامی بر طلب علم تأکید کرده و علم و حاملان آن را مورد تکریم قرار داده است؛ چرا که علم نور و نادانی و جهل، گمراهی است. همچنین هیچ دینی به اندازه اسلام، به علم اهمیت نداده است. حجت الاسلام و المسلمین کشمیری تصریح کرد: با توجه به این آیات و احادیث، آکادمی جعفری را افتتاح می کنیم تا یک مرکز بزرگ علمی برای تحصیل فرزندان مسلح به علم و معرفت باشد تا نمونه برجسته و الگوی بارزی در جامعه باشند و به سخن امام صادق (علیه السلام) که فرمودند: «کونوا زیناً لنا»، عمل کنند. وی در پایان از حمایت پدران و مادران در تشویق فرزندان به التزام به عمل به واجباتشان تشکر و قدر دانی کرد و گفت: خداوند پسران و دختران ما را به تقوا و عمل صالح زینت بخشد.

حکم اجتهاد آیت‌الله شهید صدر منتشر شد

«مرکز النجف الأشرف للتألیف والتوثیق والنشر» در صفحه مجازی‌اش تصویر اجازه اجتهاد مرحوم آیت‌الله خوئی به شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر را منتشر کرد. «مرکز النجف الأشرف للتألیف والتوثیق والنشر» در صفحه مجازی‌اش تصویر اجازه اجتهاد مرحوم آیت‌الله خوئی به شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر را منتشر کرد. آنچه در این اجازه اجتهاد وجود دارد و در سایر اجازه نامه‌های آیت الله خوئی نیست، تأکید بر استفاده دیگران از نظرات علمی شهید صدر است. ترجمه متن این اجازه اجتهاد بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم

جناب علامه و نور چشم عزیز من، سید محمد باقر صدر که همواره سربلند باشد، در حوزه علمیه نجف اشرف پرورش یافته و در درس‌های فقه و اصول ما شرکت کرده و با تلاش و کوشش به ملکه اجتهاد و استنباط دست یافته است. بنابراین، درباره دیدگاه‌های او که اجتهاد شرعی است، سخن گفته و درباره نظراتش بحث و گفت‌وگو کنید. امیدوارم که خداوند متعالی او را از بزرگان دین و از اعلام مسلمانان قرار دهد. سلام و درود و رحمت و برکات الهی بر همه برادران مؤمنمان. ابوالقاسم الموسوی الخوئی

مسلمانان سوئد خواستار اصلاح قانون اساسی شدند

در هفته‌های اخیر احزاب راست افراطی اسلام ستیز در دانمارک و سوئد به بهانه آزادی بیان در اقدای اهانت آمیز قرآن مجید را به آتش کشیدند که این اقدام آن‌ها خشم مسلمانان را برانگیخته است.سوزاندن قرآن مجید و ادامه توهین به مقدسات مسلمانان در کشورهای اروپایی از جمله سوئد، مسلمانان این کشور را برآن داشته تا پیگیر اصلاح قانون اساسی و ممنوع سازی اهانت به مقدسات و تمسخر دین شوند. در هفته‌های اخیر، احزاب راست افراطی اسلام ستیز در دانمارک و سوئد به بهانه آزادی بیان و در راستای جلوگیری از گسترش اسلام در غرب، در اقدامی اهانت آمیز قرآن مجید را به آتش کشیدند. در پی اقدام این گروه‌های افراطی، ۱۵ جمعیت مسلمان در سوئد خواستار تغییر قوانین به منظور ممنوعیت اهانت به دین شدند. آنها به طور مشخص گفته اند که این قوانین باید شامل ممنوعیت آتش زدن کتب مقدس باشد. حسین فراح امام جماعت مسجد سوئد در این باره گفت: ما نمی‌خواهیم در سوئد سوزاندن کتاب‌های مقدس ادیان مختلف قانونی باشد و باید تمسخر و توهین به مذاهب ممنوع باشد. آنتی جکلین اسقف اعظم و عضو شورای مسیحیان سوئد نیز گفته است که نقض آگاهانه باورهای مذهبی مردم قابل قبول نیست. شورای مسیحیان سوئد ضمن انتشار بیانیه‌ای قرآن سوزی را اقدامی وحشیانه توصیف کرده و با مسلمانان  ابراز همدردی کردند و گفتند که ما معتقدیم چنین اقداماتی به تفرقه میان مردم منجر شده و انسجام کشور را بهم می‌زند لازم به ذکر است یک گروه از جریان راست افراطی در سوئد یک جلد قرآن را به آتش کشیدند که به‌دنبال آن و بی‌حرمتی نسبت به قرآن شهر مالمو در این کشور را ناآرام کرد. همچنین رهبر راستگرای دانمارک، چندی قبل با آتش زدن یک جلد قرآن در یکی از محلات مرکزی کپنهاگ، پایتخت دانمارک، موجی از تنش‌های نژادی فرهنگی را در این کشور شمال اروپا به‌راه انداخته بود. اخیرا هم نشریه فکاهی «شارلی ابدو» چاپ پاریس یک روز قبل از دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۳ فرد متهم به دست داشتن در حادثه تیراندازی در دفتر این نشریه در سال ۲۰۱۵، کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم(ص) را بازنشر کرد.

حال آیت الله ممدوحی وخیم شد

یکی از بستگان آیت الله حسن ممدوحی گفت: حال این استاد حوزه علمیه خوب نیست، مومنین برای ایشان دعا کنند. یکی از بستگان آیت الله حسن ممدوحی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت: آیت الله ممدوحی فعلا در منزل بستری است، بیماری قبلی ایشان تشدید شده  به طوری که از تنفس مصنوعی استفاده می شود. وی بیان داشت: برای بستری شدن آیت الله ممدوحی در بیمارستان فعلا تصمیمی گرفته نشده، ولی از مومنین درخواست داریم برای بهبودی حال این استاد حوزه علمیه دعا کنند.

تقریظ رهبر معظم انقلاب بر «مربع‌های قرمز» به نشر رسید

در آستانه‌ چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس، «نهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «مربع‌های قرمز» از سوی مؤسسه‌ پژوهشی - فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. براساس این گزارش، این مراسم روز شنبه ۲۹ شهریورماه، در جوار مزار شهدای دفاع مقدس، با حضور جمع محدودی از پیشکسوتان جهاد و مقاومت و فعالان حوزه‌ ادبیات و هنر دفاع مقدس، با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی در گلزار شهدای بهشت زهرا سلام‌الله علیها از ساعت ۲۰ برگزار می‌شود. این اثر به خاطرات حاج حسین یکتا، فرمانده قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء (ص) از دوران کودکی تا پایان دفاع مقدس پرداخته و برهه حضور وی در دفاع مقدس در این کتاب برجسته شده است. کتاب «مربع های قرمز»، عنوان سؤال برانگیزی است که جلد کتاب نیز بر اساس آن طراحی شده است.

پاکستان راهپیمایی «مرگ بریزدیت» به راه انداخت

در واکنش به حمله گروه های تکفیری وهابی به حسینه شهر کراچی در هفته گذشته و شعارهایی که برخی علیه شیعه سردادند و حمایت اعلنی در اجتماع بزرگ از قاتل حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، یزید ابن معاویه، جنبش اسلامی گلگت پاکستان برای برگزاری راهپیمایی «مرگ بریزدیت» جمعه ۲۸ شهریور ماه در سراسر ایالت گلگت بلتستان فراخوان داد. نشست اضطراری جنبش اسلامی گلگت پاکستان یکی از نهادهای بزرگ شیعه در پاکستان، به ریاست حجت الاسلام سید عباس رضوی رییس جنبش اسلامی گلگت پاکستان برگزار شد. در این اجلاس به اوضاع و مشکلات شیعیان پاکستان به ویژه شدت گرفتن حمله گروه های تروریستی وهابی به شیعیان در مناطق مختلف پاکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برای حفظ و سلامتی شیعیان چاره اندیشی شد. حجت الاسلام رضوی با بیان این که در حفظ حرمت اهل بیت علیهم السلام و بقای عزاداری سید الشهداء علیه السلام از هیچ قربانی دریغ نخواهیم کرد، ابراز داشت: در اعتراض به اقدامات جاهلانه و کورکورانه گروه های تکفیری وهابی در مناطق مختلف، علیه شیعیان و مراکز دینی شیعه و سکوت دستگاه های امنیتی در این خصوص، فردا جمعه راهپیمایی و اجتماع اعتراض آمیز به‌عنوان «مرگ بریزدیت» در سراسر ایالت گلگت بلتستان برگزار می شود. وی در آخر از تمام شهروندان ایالت گلگت خواست که در تمام مراکز اعتراضات خود را ثبت و ضبط نمایند.

حجت الاسلام نکونام قلم انتقاد به دولت را برداشت

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرکرد که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مصلای امام خمینی (ره) این شهر برگزار شد، با بیان اینکه از نظر خداوند متعال انسان موجود شریفی است و این شرافت به خاطر تعداد انسان‌ها نیست، ادامه داد: ظرفیت وجودی انسان از روح خدا دمیده شده است که همین امر سبب کرامت و شرافت انسان می‌شود که باید قدر آن را بدانیم. وی با طرح این سؤال که انسان شریف‌تر است یا ملائکه؟ خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) از قول حضرت علی (ع) در پاسخ به سؤال می‌فرمایند: خداوند در ملائکه تنها عقل قرار داد و در حیوانات نیز تنها شهوت، اما به انسان هم عقل داد و هم شهوت؛ اگر انسان بتواند عقل را بر شهوت غالب گرداند، از ملائکه شریف‌تر و اگر عقلش مغلوب شهوت شود، از حیوان پست‌تر خواهد بود؛ اگر انسان در ظرف ایمان و عقل حرکت کند، شریف می‌شود و مورد احترام و اکرام قرار می‌گیرد. امام جمعه شهرکرد در ادامه با اشاره به در پیش بودن چهلمین سالگرد حماسه غرورآفرین هفته دفاع مقدس تصریح کرد: به یقین توجه به این سرمایه عظیم و ماندگار از مهمترین ضرورت‌های امروز کشور است. حجت الاسلام والمسلمین نکونام با تأکید بر اینکه دفاع مقدس مجموعه‌ای گرانبها است که باید برای نسل‌های آینده عبرت آموز باشد، افزود: آنچه در دوران دفاع مقدس صورت گرفت درس‌هایی بود که از مکتب عاشورا آموختیم و به مرحله عمل رساندیم. نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مردم ایران در دوران دفاع مقدس اجازه ندادند عزتشان مخدوش شود و دشمن به اهداف شومش برسد، گفت: در دوران دفاع مقدس آموختیم مرگ برای عزت حیات واقعی است و حیات با ذلت از مرگ بدتر است. وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس دشمن می‌خواست با جنگ کشور را از درون تهی کند، افزود: ملت ایران تحت زعامت رهبری عبد صالح خدا و پرورش یافته مکتب اهل بیت (ع) توانست همه خواب‌های آشفته دشمن را بی تعبیر بگذارد و نه تنها توطئه‌ها را خنثی کردیم بلکه در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار گرفتیم و این مرهون مقاومت و ایستادگی تمام عیار است. امام جمعه شهرکرد در ادامه خطاب به مسؤولان نظام اسلامی اظهار کرد: مردمی که چنین جانانه در میدان عمل ایستادگی کرده اند، سزاوار خدمت و کار صادقانه هستند؛ گرانی‌های بی سر و سامان و بازار به هم آشفته که نشانه بی تدبیری است، در شأن مردم و نظام اسلامی نیست. حجت الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به اعتراف رییس جمهور در مورد گرانی‌های شکننده و ارائه راهکار از سوی ایشان گفت: سؤال ما از ایشان این است که چه کسی باید متولی سامان دادن به اوضاع اقتصادی باشد؟ آیا غیر از این است که دولت و وزرا باید برای شرایط موجود وارد میدان عمل شوند؟وی با بیان اینکه این جفای نابخشودنی است که «گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری» ابراز کرد: دولت متولی حل مشکلات امروز کشور است؛ متأسفانه امروز در دولت هماهنگی و اهتمام ویژه‌ای برای حل مشکلات مردم وجود ندارد که نتیجه آن فشار اقتصادی بر مردم است. نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه مردم نشان داده اند که مشکلات دشمنان را به نام مسؤولان داخلی نمی‌نویسند، اما از منتخبان خود نیز انتظار کار شبانه روزی و صادقانه دارند، افزود: همه شاهد بودند که رییس جمهور در تبلیغات انتخاباتی خود قسم خورد که برای حل مشکلات مردم راهکار دارد، اما متأسفانه در عمل مردم چیزی جز نابسامانی ندیدند که این برازنده نظام اسلامی نیست.

شب شعر «امتداد» برگزار شد

روح الله عبداللهی، مسئول اطلاع‎رسانی ستاد محرم استان تهران اظهار کرد: به‌ مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و همخوانی این ایام با ماه محرم حسینی، شب شعر «امتداد» دفاع مقدس از فرهنگ حسینی عاشورا ویژه طلاب استان تهران به همت سازمان تبلیغات اسلامی و مدرسه راهبری علم و عمل برگزار می‌شود. وی افزود: طلاب می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه شب شعر در قالب فایل تایپی به شماره ۰۹۳۹۱۰۰۳۹۷۸ و یا با شناسه @elm_o_aamal در شبکه‌های مجازی ارسال کنند. مسئول اطلاع‌رسانی ستاد محرم استان تهران خاطرنشان کرد: آثار برگزیده در شب شعر «امتداد» علاوه بر دریافت جوایز نقدی در حضور اساتید برجسته شعر آئینی و ادبیات مقاومت توسط برگزیدگان اجرا می‌شود. مدیر روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: مهلت ارسال آثار از سوی طلاب خواهر و برادر استان تهران به دبیرخانه این مسابقه تا یکم مهر ماه سال جاری خواهد بود. وی یادآور شد: آثار ارسال شده از دوم تا پنجم مهر ماه امسال داوری خواهند شد و در روز ششم مهر ماه، برگزیدگان معرفی می‌شوند. سی و یکم شهریور سال ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد که تا سال ۶۷ ادامه یافت. به مناسبت بزرگداشت مجاهدت‌ها و ایثار رزمندگان ایران اسلامی، در تقویم رسمی کشورمان از سی و یکم شهریور تا ششم مهرماه به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha