جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بیکاری در آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نمودار بیکاری آمریکایی ها بالاتر رفت

طی هفته گذشته ۸۶۰ هزار آمریکایی دیگر برای اولین بار درخواست حمایت از بیکاری خود را در حالی ثبت کردند که ریکاوری اقتصادی آمریکا از بحران کرونا وارد مرحله حساسی شده است. طی هفته گذشته ۸۶۰ هزار آمریکایی دیگر برای اولین بار درخواست حمایت از بیکاری خود را در حالی ثبت کردند که ریکاوری اقتصادی آمریکا از بحران کرونا وارد مرحله حساسی شده است. این گزارش وزارت کار آمریکا در حالی منتشر شد که پیش از این اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی داوجونز پیش‌بینی کرده بودند که این هفته ۸۷۵ هزار نفر از شاغلان تحت پوشش بیمه در آمریکا بیکار شوند. در گزارش جدید وزارت کار آمریکا، تعداد بیکاران تحت بیمه برای هفته گذشته هم اصلاح شد و به ۸۹۳ هزار نفر افزایش یافت. رکورد هفتگی تعداد بیکاران جدید، با بیکار شدن ۶.۹ میلیون آمریکایی در اواخر ماه مارس به ثبت رسید. تعداد بیکاران جدید هفتگی آمریکا از اواخر آگوست تا کنون کمتر از ۱ میلیون نفر باقی مانده است هرچند این در حالی است که اداره کار آمریکا از اوایل سپتامبر نحوه محاسبه بیکاری خود را تغییر داد. با احتساب آمار بیکارشدگان جدید، اکنون ۲۹ میلیون و ۷۷۰ هزار آمریکایی که تحت تأثیر پاندمی کرونا شغل خود را از دست داده اند، تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دارند.

کسری حساب جاری آمریکا رکورد ۱۲ سال گذشته را شکست

نتایج نظرسنجی دانشگاه میشیگان که شب گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که طرفداران حزب دموکرات چشم انداز نسبتا مثبتی را پیش روی اقتصاد آمریکا می‌بینند اما طرفداران جمهوری‌خواهان نسبت به قبل درباره اقتصاد بدبین‌تر شده‌اند. شاخص اطمینان مصرف کنندگان در میان دموکرات‌ها 68.4 واحد در ماه سپتامبر رشد کرده و این در حالی است که در ماه آگوست 57.6 واحد بوده است. در عین حال اما این شاخص در بین جمهوری‌خواهان حدود 3 واحد کم شده است. این نظرسنجی حاکی از آن است که اگرچه برخی افراد شرکت کننده در این تحقیق نسبت به اوضاع اقتصادی کنونی خود به شکل نسبی راضی هستند، اما با توجه به نزدیک شدن به زمان انقضای برنامه دولت ترامپ برای پرداخت کمک خرجی به بیکاران نسبت به اوضاع آینده خیلی خوشبین نیستند که این مسئله نشان می‌دهد احتمالا در ماه‌های آینده شاهد کاهش خرید مصرف کنندگان در آمریکا خواهیم بود. با گذشت 6 ماه از شیوع سنگین ویروس کرونا در آمریکا هنوز حدود 30 میلیون نفر به دریافت این کمک خرجی از سوی دولت وابسته هستند. از طرف دیگر خرده فروشی با تولید کارخانه‌ها در ماه آگوست در آمریکا کاهش یافته که نشان می‌دهد روند بهبود اوضاع اقتصادی در سایه شیوع ویروس کرونا در حال عقبگرد است. تیم کوئینلان، کارشناس ارشد اقتصادی موسسه ورزفارگو، می‌گوید: برای نخستین بار از سال 2014 تعداد افرادی که گفته‌اند درآمدشان کاهش یافته بیشتر از کسانی بوده که درآمدشان افزایش داشته است. کسری حساب جاری آمریکا هم که میزان ورود و خروج سرمایه‌گذاری، خدمات و کالا به داخل و خارج از این کشور را اندازه می‌گیرد، در سه ماهه گذشته به 52.9 درصد معادل 170.5 میلیارد دلار رسیده است که از سه ماهه سوم سال 2008 و بحبوحه رکود بزرگ اقتصادی در آمریکا تاکنون بی‌سابقه بوده است.

چین آمریکا را در زمین اروپا خاک کرد

بر اساس آمارهای یوروستات، اداره اطلاعات آمار اروپا، چین در 7 ماه نخست 2020 به نخستین شریک تجاری اتحادیه اروپا تبدیل شده است، جایگاهی که قبلا در اختیار آمریکا بود. واردات اتحادیه اروپا از چین در بازه ژانویه تا جولای نسبت به مدت مشابه پارسال 4.9 درصد رشد کرده درحالی که واردات از آمریکا در همین مدت 11.7 درصد افت داشته است. بر اساس آمار اداره آمار اتحادیه اروپا، صادرات این بلوک به چین نیز اندکی کاهش یافته و افت 1.8 درصدی را ثبت کرده درحالی که صادرات به آمریکا 9.9 درصد افت داشته است. به نوشته شینهوآ، مطابق با شرایط اپیدمیولوژیکی در حال تغییر جهان در 7 ماه نخست امسال، تجارت بین المللی اتحادیه اروپا در ماه ژانویه شروع به کاهش کرد و پس از ماه می پس از کم شدن تدریجی اقدامات محدودیت زا دوباره به تکان خورد. بر اساس آمار یوروستات، اتحادیه اروپا در ماه جولای 168و5 میلیارد یورو صادرات داشت که 11.3 درصد از مدت مشابه 2019 کمتر بود و 142.6 میلیارد یورو واردات انجام داد که 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشت.

دومینوی بازداشت های اقتصادی به رودهن رسید

طی روزهای اخیر شاهد دستگیری تعدادی از کارمندان شهرداری رودهن بودیم؛ سال گذشته نیز «مهدی کچویی» شهردار سابق رودهن و ١۶ نفر از مدیران و ٢ عضو شورای این شهر به جهت تخلفات مشابه دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدندرئیس حوزه قضایی بخش رودهن بازداشت «حکمت امیری» شهردار جدید رودهن و یکی از کارمندان این نهاد شهری را تایید کرد. زیداله خدایاری با اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار داشت: شهردار جدید رودهن و یکی از پرسنل این نهاد شهری که مسئول امور قراردادهای مالی شهرداری بوده است، طی هفته گذشته دستگیر و بازداشت شدند. وی ادامه داد: اتهام فعلی آنان تا این لحظه اخذ رشوه و اهمال در انجام وظایف قانونی بود که منجر به تضییع حقوق بیت‌المال شده و تاکنون ۱۰ میلیارد ریال مبلغ رشوه تعیین تکلیف شده است. طی روزهای اخیر شاهد دستگیری تعدادی از کارمندان شهرداری رودهن بودیم؛ سال گذشته نیز «مهدی کچویی» شهردار سابق رودهن و ١۶ نفر از مدیران و ٢ عضو شورای این شهر به جهت تخلفات مشابه دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند. حجت‌الاسلام محمدرضا مدیح، امام جمعه بخش رودهن نیز جمعه گذشته در خطبه‌های نماز با اشاره به اینکه دستگیری افراد متخلف در شهرداری باعث آبروریزی شهر رودهن می‌شود، اظهار داشت: رودهن هر از چندگاهی شاهد صحنه‌هایی است که دیگر طاقت آن را ندارد. شهرستان دماوند از جمله شهرستان استان تهران بوده که دارای پنج شهر رودهن، آبسرد، کیلان، آبعلی و دماوند است.

دستور همتی روی میز خدمت ارزی قرار گرفت

رئیس کل بانک مرکزی دستور رسیدگی فوری برای رفع مشکلات مربوط به مراجعین میز خدمت ارزی این بانک را صادر کرد.به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی به دنبال انتشار ویدیویی در فضای مجازی مبنی بر مراجعه یکی از صادرکنندگان به میز خدمت این بانک به منظور رفع تعهد ارزی سال ۹۷ و مشکلات مطرح شده در این ویدیو، رئیس کل بانک مرکزی دستور بررسی و رفع مشکلات پیش‌آمده را صادر کرد. همچنین معاون ارزی بانک مرکزی نشست فوری با مدیران و معاونان ادارات ارزی برگزار کرده و بر لزوم تسریع و تسهیل پاسخگویی به مراجعان تاکید شد. پس از این دستورات از صبح امروز تعداد افراد پاسخگو و امکانات زیرساختی لازم برای ارایه خدمت به مراجعان در ساختمان مذکور افزایش یافت. طی روزهای گذشته و براساس پیگیری‌های مراجع قضایی و نظارتی برای رفع تعهد ارزی سال‌های ۹۷ و ۹۸، مراجعه تعداد زیادی از صادرکنندگان برای رفع تعهدات ارزی مربوطه، باعث تجمع تعداد بیشتری ارباب رجوع در محل میز خدمت ارزی شده است. بانک مرکزی در این گزارش اعلام کرده است همواره آماده هرگونه همکاری و پاسخگویی به صادرکنندگان و سایر هموطنان در حوزه‌های کاری مرتبط بوده و برای رفع مشکلات احتمالی و موردی آمادگی کامل دارد.

پالایشی ها برگ های بورس را ریختند

شاخص کل با ۴۵۹۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۲۷ درصد به یک میلیون و ۶۹۹ هزار و ۵۱۰ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۲۰۵ واحد کاهش معادل منفی ۰.۲۷ درصد به ۴۴۵ هزار و ۷۳۰ واحد، شاخص کل هم وزن با ۲۴۷۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۵۸ درصد به ۴۲۷ هزار و ۷۲۴ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۶۲۳ واحد کاهش معادل منفی ۰.۵۸ درصد به ۲۸۰ هزار و ۳۶۴ واحد، شاخص آزاد شناور با ۸۸۲۱ واحد کاهش معادل منفی ۰.۳۸ درصد به دو میلیون و ۲۸۶ هزار و ۶۴۵ واحد، شاخص بازار اول با ۱۳۸ واحد افزایش معادل ۰.۰۱ درصد به یک میلیون و ۲۶۶ هزار و ۲۸۴ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۳۴۰۹ واحد کاهش معادل منفی ۰.۷۰ درصد به ۳ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۵۸۸ واحد رسید.

سکه عقبگرد کرد

امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی به بهای ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در حال معامله است. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به ارزش ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه به بهای ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش یک میلیون و ۹۸۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این در بازار طلا نیز امروز بهای یک گرم طلای خام ۱۸ عیار به ارزش یک میلیون و ۲۰۲ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش پنج میلیون و ۲۰۹ هزار تومان را ثبت کرد.

باگ اینستاگرام کار دست فیس بوک داد

فیس بوک بار دیگر به جاسوسی از کاربران اینستاگرام از طریق استفاده غیرمجاز از دوربینهای تلفن همراه آنها متهم شد. این شکایت از گزارشهای رسانه ای در ژوییه سرچشمه گرفته که بر اساس آنها، این اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس به دوربینهای آیفون حتی در زمانی که مورد استفاده کاربر قرار نداشته اند، دسترسی داشته است. فیس بوک منکر گزارشهای مذکور شد و مدعی شد یک باگ عامل این مشکل بوده که این شرکت در حال برطرف کردن آن بوده و ایراد مذکور باعث شده نوتیفیکیشنهای نادرست درباره دسترسی اینستاگرام به دوربینهای آیفون ظاهر شوند. بریتنی کاندیتی، کاربر اینستاگرام شکایتی را در دادگاه فدرال در سانفرانسیسکو مطرح و ادعا کرده که استفاده این اپلیکیشن از دوربین گوشی عمدی بوده و برای جمع آوری اطلاعات ارزشمند درباره رفتار کاربران انجام گرفته است. در شکایت وی آمده است: اینستاگرام و فیس بوک با به دست آوردن اطلاعات شخصی فوق العاده محرمانه و خصوصی از کاربرانشان موفق شده اند بینش ارزشمند و تحقیقات مفید برای بازار را کسب کنند. بر اساس گزارش بلومبرگ، فیس بوک در شکایتی که ماه گذشته تنظیم شده بود، به استفاده از فناوری تشخیص چهره برای جمع آوری غیرقانونی اطلاعات بیومتریک بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر اینستاگرام متهم شده بود. فیس بوک ادعای مذکور را تکذیب و اعلام کرده بود که اینستاگرام از فناوری تشخیص چهره استفاده نمی کند.

ریزشها، لیر را از چشم ترک ها انداخت

ارزش دلار در مقابل لیر به بالاترین سطح خود رسید. تنش ها بین ترکیه و کشورهای اروپایی بر سر مسائل مختلف از لیبی و شمال آفریقا گرفته تا حفاری گاز در دریای مدیترانه شدت گرفته است پارلمان اروپا خواستار تحریم ترکیه بر سر حفاری اکتشافی گاز در دریای مدیترانه شده است. در حالی که مقامات ترکیه دستیابی به تورم پنج درصدی را هدف گذاری کرده اند، باقی ماندن تورم در سطح بالای ۱۲ درصدی باعث شده است شمار زیادی از شهروندان این کشور برای محافظت از ارزش پول خود در برابر تورم اقدام به خرید و نگهداری دلار کنند. برخی دیگر نیز ترجیح داده اند تا با پول خود یورو یا اوراق قرضه مبتنی بر یورو خریداری کنند. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۶ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کمی در اختیار دارد که این مساله روی توانایی این نهاد در کنترل نوسانات ارزی تاثیر منفی گذاشته است. مسائل ژئوپلتیکی اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح تاریخ خود رسیده بود بار دیگر یک رکورد دیگر ثبت کند و به کمترین نرخ برابری خود برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۷.۵ لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۴۴ درصد افزایش به ۷.۵۷۳ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی هشت ماه، ۲۵ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۲ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است. رشد اقتصادی ترکیه اکنون به کمترین سطح یک سال اخیر رسیده و تولید نیز در بدترین وضعیت خود در طول ۹ سال اخیر قرار دارد. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۸.۹۷ لیر و هر پوند معادل ۹.۷۸۸  لیر اعلام شد.

رکورد معامله ارز نیما شکسته شد

با عرضه نزدیک به ۴۴۰ میلیون یورو ارز، رکورد معامله هفتگی سامانه نیما در سال ۹۹ تاکنون شکسته شد و پیش‌بینی می‌شود با تداوم این روند، نرخ ارز روند کاهشی به خود بگیرد. آمار نشان می‌دهد در دو روز گذشته بیش از ۳۲۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده که از این میزان، حدود ۲۲۰ میلیون دلار معامله شده و ۱۰۰ میلیون دلار بدون مشتری مانده است. پیش‌بینی می‌شود با سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر برداشتن سقف فروش در سامانه نیما و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و فروش ارز پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و فولادی‌ها، باعث رونق سامانه نیما در صرافی‌های مجاز و تسریع در بازگشت ارزهای صادراتی شود. به این ترتیب، انتظار می‌رود با تقویت عرضه قیمت نیز پایین آمده و تامین ارز کالاهای وارداتی هم سرعت خواهد گرفت. در روزهای اخیر، پس از افزایش عرضه ارز، روند پرشتاب رشد قیمت دلار و سایر ارزها، متوقف شده و حتی روندی نزولی نیز یافت. پیش از این مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرکنندگان برای تسویه حساب و ایفای تعهدات، روزانه ۱۰۰ میلیون یورو ارز در سامانه‌های نیما یا سنا عرضه می‌کنند. سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد. دلار در صرافی‌های بانکی با کاهش ۴۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته با نرخ ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری و با قیمت ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد. همچنین تابلوی صرافی‌های بانکی برای خرید و فروش یورو نیز شاهد کاهش ۳۵۰ تومانی قیمت‌ها نسبت به روز گذشته بود. در این صرافی‌ها بهای ۳۱ هزار و ۴۵۰ تومان برای خرید یورو و ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان برای فروش این ارز ثبت شده است.

بورس های جهانی به رنگ قرمز درآمدند

بیانیه های جدید بانک های مرکزی آمریکا و انگلیس باعث سقوط شاخص های بورسی شد. در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۶۷ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و  ۹۰۱.۹۸ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۴۷ درصد کاهش تا سطح ۳۳۵۳.۰۳ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۳۶ درصد ریزش در سطح ۱۰ هزار و ۹۱۰.۲۸ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۴۷ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۰۴۹.۹۲  واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۳۶ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۲۰۸.۱۲ واحدی به کار خود پایان داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افت ۰.۶۹ درصدی در سطح ۵۰۳۹.۵۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۳۵ درصد پایین رفت و به ۷۰۸۶.۲۰ واحد رسید. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند، تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۶۷ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۳۱۹.۷۹ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۱.۵۶ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۳۴۰.۵۸ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت ۰.۵۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۶۳۲.۷۱ واحد بسته شد.

کلیات لایحه مالیاتی تصویب شد

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح جلسه امروز عصر کمیسیون متبوع خود گفت: لایحه اصلاح قانون امور گمرکی، لایحه مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و طرح اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی در نشست امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی افزود: کلیات لایحه مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی در این جلسه تصویب شد، که به موجب آن افراد شاغل در مناطق آزاد بعد از ۲۰ سال معافیت مالیاتی باید مالیات آن‌ها به صورت پلکانی طی ۵ سال افزایش ۱۲۰ درصدی پیدا کند تا به سطح پرداخت مالیات در سرزمین اصلی برسد. طغیانی درباره تصویب کلیات طرح اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی در این کمیسیون اظهار کرد: جزئیات این طرح هم در جلسات آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: لایحه اصلاح قانون امور گمرکی هم در دور دهم مجلس به کمیسیون اقتصادی ارسال شده بود که به دلیل کمبود زمان بررسی نشد و امروز در دستور کار قرار گرفت و کلیات آن تصویب شد. وی گفت: هدف از این لایحه حمایت از امور گمرکی بویژه در بخش اشتغال و جلوگیری از رسوب کالا در مبادی مجاز و ایجاد هماهنگی میان مبادی ورودی و خروجی کالاست و تلاش شده با استفاده از تجربیات کشورهای دیگر قانون موثری تصویب شود

دلار از پله ۲۷ بالا رفت

قیمت دلار و یورو امروز در صرافی بانک ملی ایران اعلام شد. بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا 27,200 (بیست و هفت هزار و دویست تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا 27,300 (بیست و هفت هزار و سیصد تومان) اعلام شد. همچنین براساس اعلام صرافی بانک ملی ایران قیمت خرید یورو 32,050 (سی و دو هزار و پنجاه تومان) و قیمت فروش یورو 32,150 (سی و دو هزار و صد و پنجاه تومان) است.

کرونا اولویت های بودجه ای روسیه را تغییر داد

روسیه قرار است هزینه های نظامی را در سال آینده به نفع تقویت اقتصاد این کشور کاهش دهد و این نخستین بار در 7 سال گذشته است که این بخش جای خود را در برنامه های بودجه دولتی تغییر می دهند. مسکو برنامه هزینه های خود را به علت شیوع کرونا تغییر داده است و دولت این کشور یک لایحه بودجه فدرال جدید برای سه سال آینده در اوایل این هفته تصویب کرد. بر اساس پیش نویس این طرح، هزینه های نظامی در سال 2021 برابر با 3.11 تریلیون روبل (41.08 میلیون دلار) تعیین شده که 14.5 درصد تمامی هزینه های دولت روسیه است. این رقم بیش از یک درصد کمتر از بودجه ای است که برای اقتصاد ملی اختصاص داده شده است. انتظار می رود 3.37 تریلیون روبل (44.51 میلیارد دلار) بودجه برای اقتصاد در نظر گرفته شود. این بدان معناست که در سال 2021، هزینه های اقتصاد ملی روسیه برای نخستین بار از سال 2014 از هزینه های نظامی بیشتر خواهد بود. همچنین هزینه های نظامی روسیه 2.7 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده که کمترین میزان در یک دهه گذشته به شمار می رود. هزینه های نظامی 2021، در مقایسه با طرح های پیش از بحران کرونا، 120 میلیارد روبل کاهش داشته است. با توجه به اینکه این بحران به بیشتر کسب و کارها و صنایع به سختی آسیب زده، مسکو مجبور است تا حمایت از اقتصادش را 19 درصد افزایش دهد از جمله هزینه ها در پروژه های زیرساختی را افزایش دهد و به شرکت های هواپیمایی و شرکت های کشاورزی و بقیه یارانه اختصاص دهد. هزینه های نظامی روسیه از سال 2012 بر اساس بخشی از برنامه نوسازی و مدرن سازی تسلیحات رو به افزایش بود. پیش بینی های اولیه از کوچک شدن بیش از 7 درصدی اقتصاد روسیه در سال جاری به علت شیوع کرونا خبر می داد اما پیش بینی های جدید انتظار رکود 4 تا 5 درصدی را دارد. دولت روسیه انتظار دارد از آغاز سال آینده رشد تولید ناخالص داخلی این کشور بیش از سه درصد رشد کند.

گمرک رامک را تحویل مراجع قضایی داد

آن طور که مسوولان گمرک ایران اعلام کردند، در حال حاضر تمامی خودروهای رامک خودرو از انبارهای گمرک تخلیه شده و در اختیار پلیس فاتب و مرجع قضایی برای پیگیری‌های بعدی قرار گرفته است و دیگر گمرک هیچ مسئولیتی در قبال خودروهای این شرکت ندارد. از حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودرویی که طی سال‌های گذشته وارد شد و در جریان تغییر شرایط ارزی یا ضوابط واردات خودرو که از مهمترین آنها ممنوعیت سفارش و واردات خودرو قرار گرفت، حدود ۶۷۰ دستگاه مربوط به شرکت رامک خودرو بود که بعد از ثبت‌نام های که این شرکت انجام داد خودروهای آن درگیر حواشی خودروهای وارداتی شد. طی دو سال گذشته براساس مصوبات دولت طی چهار مرحله فرصت تعیین شد تا صاحبان خودروهای وارداتی بتوانند براساس شرایط تعریف شده با انجام تشریفات گمرکی خودروهای خود را ترخیص کند. در این بین تعدادی که نزدیک به ۲۵۰۰ دستگاه بود دارای پرونده قضایی بودند که مشروط به صدور کم قطعی برائت امکان ترخیص داشتند که خودروهای رامک خودرو نیز دراین گروه قرار می‌گرفتند. اما چندی پیش چهارمین مرحله از فرصتی که دولت در اختیار صاحبان خودرو برای ترخیص کالا قرار داده به پایان رسید و گمرک نیز گزارشی در رابطه با وضعیت خودروهای ترخیص شده اعلام کرد که طی آن مشخص شد ۶۷۰ دستگاه خودروی رامک خودرو نیز به دلیل داشتن شاکی در گمرک متوقف شد با هماهنگی‌های قضایی از گمرک خارج شد و مقام قضایی رسیدگی‌های بعدی را انجام خواهد داد. اما اخیرا مشتریان رامک خودرو با گلایه نسبت به وضعیت موجود اعلام کردند که بخشی از خودروها در انبارهای گمرک باقی مانده و با توجه به تصمیم گیری های قضایی صورت گرفته نسبت به تعیین تکلیف خودروهای خود سرگردان هستمند. از سوی دیگر پاسخ مشخصی نیز از گمرک دریافت نکرده و در مجموع نمی‌داند که تکلیف آنها چگونه است. اما برای روشن شدن وضعیت خودروهای رامک موضوع از سید روح الله لطیفی -سخنگوی کمرگ ایران- مورد بررسی قرار گرفت و وی در این رابطه به ایسنا توضیحاتی ارائه کرد. براساس اعلام سخنگوی گمرک رامک حدود ۶۶۸ دستگاه خودرو در بین خودروهای دپو شده داشته است که چندی پیش براساس نظر مقام قضایی و طبق صورت جلسه  ۶۱۹ دستگاه به صورت امانی از گمرک بندرعباس به گمرک تهران منتقل شد و ۴۸ دستگاه دیگر با نظارت نیروی انتظامی به انبار رامک خودرو شده است. وی افزود: خودروهای رامک عمدتا از چندین مرجع قضایی  از جمله ازدادگاه کیفری، تعزیرات، دادگاه عمومی که با شکایت از افراد مختلف همراه بود  احکام متفاوتی دارد، این در حالی است که رامک خودرو برای حدود ۴۰۰۰ نفر ثبت نام کرده و تعداد کمتری از آن به هر دلیل خودرو وارد کرده  که می‌تواند دلیل آن به بسته شدن ثبت سفارش و یا تغییر ناگهانی مصوبات مربوطه نیز برگردد که باید در این رابطه خود شرکت رامک خودرو پاسخگو باشد. لطیفی گفت:   با ورود دادستانی صدور حکم اصراری قرار بر این شد تا حودروها برای تعیین تکلیف و اولویت بندی در اختیار پلیس فاتب قرار بگیرد براین اساس چهارشنبه شب هفته گذشته تمامی خودروهای رامک خودرو از گمرک تهران ترخیص و در اختیار پلیس فاتب قرار گرفت. وی با بیان این که در حال حاضر هیچ خودروی از شرکت رامک خودرو در اختیار گمرک قرار ندارد یادآور شد: این در حالی است که این خودروها حقوق و عوارض ورودی و در مجموع تشریفات گمرکی آنها انجام و از گمرک خارج شده و دیگر گمرک هیچ مسئولیتی در قبال خودروهای این شرکت ندارد و پیگیری های بعدی از سوی پلیس فاتب و مرجع قضایی انجام خواهد شد. در رابطه با خودروهای داری پرونده قضایی که در گمرک دپو شده بود لازم به یادآوری است که برای ترخیص این خودروها طبق مصوبه دولت نیاز به تمدیدزمان نیست و محدودیتی از این نظر ندارند بلکه بعد از حل موانع قضایی و صدور حکم برائت امکان ترخیص خواهند داشت.

تورم ژاپن به صفر نزدیک شد

نرخ تورم سومین اقتصاد بزرگ جهان به ۰.۲ درصد رسید. متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به ژوییه با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۰.۲ رسید که این رقم، یکی از کمترین تورم های ثبت شده در این کشور طی چهار سال اخیر بوده است. در بین بخش‌های مختلف، آموزش با تورم منفی ۱۰.۳ درصدی بیشترین تاثیر را در نزولی شدن نرخ تورم داشته است و پس از این بخش نیز آب و برق با تورم مفی ۱.۹ درصدی و حمل و نقل با تورم منفی ۰.۲ درصد قرار دارند. از سوی دیگر نیز بیشترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با ۰.۸ درصد بوده است و پس از این بخش، لباس و پوشاک با ۰.۶ درصد قرار دارند. بانک مرکزی ژاپن با توجه به نرخ تورم پایین و کمبود نیروی کار در دوراهی سختی برای تعیین مسیر آینده سیاست‌های پولی خود قرار گرفته است. سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترین بسته محرک در بین کشورهای جهان محسوب می‌شود و اکنون برخی از اقتصاددانان با انتقاد از این سیاست خواستار تغییر رویه کنونی این کشور شده‌اند. هم‌چنین هسته تورمی که تغییرات قیمت گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد در ۱۲ ماه منتهی به ژوییه با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۴ درصد رسیده که یکی از پایین‌ترین سطوح ثبت شده در طول ۱۰ ماه اخیر بوده است. متوسط نرخ تورم ژاپن در بازه زمانی ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۹۵ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۱۹۷۴ با ۲۴.۹ درصد  و کمترین تورم ثبت شده مربوط به اکتبر ۲۰۰۹ با منفی ۲.۵ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ماه آگوست با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۱ درصد رسیده است.  بانک مرکزی ژاپن دستیابی به تورم دو درصدی را هدف‌گذاری کرده که در از تحقق چنین هدفی در طول سه سال اخیر ناکام مانده است.

تورم آلمان زیر  صفر رفت

نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی یعنی آلمان در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به منفی ۰.۱ درصد رسید. نرخ تورم آلمان در ماه آگوست بازهم نسبت به نرخ  هدف گذاری شده دو درصدی فاصله داشته است. این نرخ تورم که پایین‌ترین تورم ثبت شده از آوریل سال ۲۰۱۶ در این کشور محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تاثیر کاهش قیمت بخش انرژی قرار گرفته که نرخ تورم آن به منفی ۶.۳ درصد رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار آلمان، تورم در بخش مواد غذایی  به منفی ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرده است. متوسط نرخ تورم آلمان در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ برابر با ۲.۳۷ درصد بوده است که بالاترین رقم مربوط به اکتبر ۱۹۵۱ با ۱۱.۵۴ درصد و کمترین نرخ تورم نیز تورم منفی ۷.۶۲ درصدی ماه ژوئن سال ۱۹۵۰ بوده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم آلمان در ماه آگوست منفی ۰.۲ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۳ درصد کمتر از تورم ماه قبل بوده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد، در این ماه به منفی ۰.۱ درصد رسیده است. مرکز آمار فرانسه اعلام کرد نرخ تورم فرانسه نیز در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۰.۲ درصد رسیده که این نرخ تورم، کمترین تورم ثبت شده در این کشور از ابتدای آغاز بحران کرونا تاکنون بوده است. مهم ترین عامل کاهشی نرخ تورم طی این مدت مربوط به بخش انرژی بوده است که تورم آن طی این مدت به منفی ۷.۱ درصد رسیده است. لباس و پوشاک نیز تورم منفی ۱.۷ درصدی را تجربه کرده است. در بین سایر بخش‌ها نرخ تورم مواد غذایی به ۰.۹ درصد رسیده و تورم آب و برق ۰.۳ درصد اندازه گیری شده است. متوسط نرخ تورم فرانسه در بازه زمانی ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۹ برابر با ۴.۳۵ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به آوریل ۱۹۵۸ با ۱۸.۸ درصد و کمترین نرخ تورم ثبت شده نیز تورم منفی ۰.۷ درصدی ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ بوده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم فرانسه در ماه آگوست منفی ۰.۱ درصد اندازه‌گیری شده که نسبت به تورم ثبت شده ماه قبل ۰.۵ درصد کمتر شده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد در این ماه به ۰.۱ درصد رسیده است.

کرونا نفس اقتصاد فرانسه را تنگ کرد

سومین اقتصاد بزرگ اروپایی امسال حدود ۱۰ درصد کوچک خواهد شد. مرکز آمار فرانسه در گزارشی پیش بینی کرد اقتصاد این کشور تا پایان امسال ۹ درصد کوچک شود. به گفته این موسسه ریسک های ناشی از کرونا باعث شده است تا فعالیت های تجاری و اقتصادی با افت محسوسی مواجه شود و بخش بزرگی از توان مالی دولت به هزینه های درمانی تخصیص یابد. دولت فرانسه در برآوردی که حتی از مرکز آمار این کشور نیز بدبینانه تر است، پیش بینی کرده رشد اقتصادی امسال به منفی ۱۱ درصد برسد. با توجه به اینکه ۹۷ درصد ظرفیت اقتصادی فرانسه با دوران قبل از کرونا بازگشته است، انتظار می رود در سه ماهه سوم امسال رشد اقتصادی این کشور به ۱۷ درصد افزایش پیدا کند. با این حال احتمال شروع دور جدید همه گیری کرونا در فرانسه در پاییز یا زمستان جدی است و این مساله می تواند رکود اقتصادی را بیش از پیش تشدید کند. تاکنون بیش از ۳۰ هزار و ۷۰۰ فرانسوی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند.  متوسط نرخ رشد اقتصادی فرانسه در بازه زمانی ۱۹۴۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۰.۷۸ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سه ماهه سوم سال ۱۹۶۸ با هشت درصد و پایین‌ترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه دوم سال ۱۹۶۸ با منفی ۵.۳ درصد بوده است. انتظار نمی رود دست کم تا پایان امسال، دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا بتواند احیا شود. پیش از این  بانک مرکزی فرانسه در گزارشی از وضعیت اقتصاد این کشور اعلام کرده بود که بازگشت فعالیت‌ها به سطوح پیش از بحران دست کم دو سال به طول خواهد انجامید. طبق برآورد صورت گرفته توسط این بانک اقتصاد فرانسه پیش از انکه در سال‌اینده به رشد ۶.۹ درصدی دست یابد، امسال ۱۰.۳ درصد کوچک خواهد شد که در صورت تحقق حتی از عملکرد اقتصاد این کشور در سال های جنگ جهانی دوم نیز بدتر خواهد بود.

تورم عربستان به اوج رسید

نرخ تورم عربستان از شش درصد عبور کرد. متوسط شاخص بهای مصرف‌کننده در بزرگترین اقتصاد جهان عرب تا پایان ماه آگوست به ۶.۲ درصد رسید که ۴.۱ درصد بیشتر از رقم بازه مشابه منتهی به ماه قبل و بالاترین تورم ثبت شده از فوریه سال ۲۰۰۹ در این کشور بوده است. در بین بخش های مختلف، بیشترین تورم مربوط به بخش مواد غذایی و نوشیدنی با ۱۳.۵ درصد بوده است و پس از این بخش، خدمات با ۹.۲ درصد و رستوران و هتلداری با ۷.۶ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم مربوط به حمل و نقل با منفی ۲.۴ درصد بوده است و پس از این بخش، لباس و پوشاک با منفی ۰.۵ درصد و ارتباطات با منفی ۰.۳ درصد قرار دارند. جسون تووی- کارشناس بازارهای نوظهور در موسسه " کپیتال اکونومیکس" گفت: نرخ تورم در بخش مواد غذایی کماکان روندی صعودی را تجربه می کند که احتمالا بخشی از آن به خاطر قرنطینه ها و تمایل مردم برای ذخیره سازی گسترده این اقلام است. انتظار داریم که با توجه به اجرایی شدن لایحه افزایش مالیات بر ارزش افزوده، نرخ تورم به سرعت افزایشی شود. با توجه به کاهش درآمدهای دولت و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، عربستان اعلام کرده است از ابتدای این ماه نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به ۱۵ درصد افزایش داده است. کسری بودجه دولت عربستان در ماه های اخیر همواره صعودی بوده و میزان ذخایر ارزی این کشور نیز در ماه می به یکی از پایین ترین سطوح خود در طول یک دهه اخیر رسید. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم عربستان در ماه آگوست  ۰.۲ درصد اندازه گیری شده است که نسبت به ماه قبل ۰.۵ درصد بیشتر شده است. متوسط نرخ تورم عربستان در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۴۶ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئیه ۲۰۰۸ با ۱۱.۱ درصد و کمترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۲۰۱۹ با منفی ۲.۲ درصد بوده است.

هلند افسار تورم را کشید

متوسط نرخ تورم هلند در ۱۲ ماه منتهی به آگوست به ۰.۷ درصد رسید که این رقم یک درصد کمتر از نرخ تورم ثبت شده در بازه زمانی مشابه منتهی به ماه قبل بوده است. طی این مدت در هلند بیشترین تاثیر در کاهش قیمت‌ها در حمل و نقل با تورم منفی ۲.۲ درصدی، لوازم منزل با ۰.۶ درصد و فرهنگ و آموزش با ۰.۹ درصد مشاهده شده است. از سوی دیگر تورم در بخش لباس و پوشاک به ۳.۵ درصد رسیده است. هسته تورمی که به دلیل نوسانات بالا، تغییرات قیمتی گروه مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد از ۲.۴ درصد در ماه قبل به ۱.۲ درصد در ماه آگوست کاهش پیدا کرده است. تورم ماهانه این کشور نیز منفی ۰.۵ درصد بوده است یعنی ۱.۶ درصد کمتر از ماه قبل. متوسط نرخ تورم هلند در بازه زمانی ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۹ برابر ۳.۲۱ درصد بوده است که بیشترین رقم ثبت شده مربوط به نوامبر ۱۹۷۴ با ۱۱.۱۹ درصد و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به فوریه ۱۹۸۷ با منفی ۱.۳ درصد بوده است. در هلند بیشترین وزنه تورم مربوط به تورم آب و برق و گاز با ۲۴.۵ درصد است و پس از این بخش، حمل و نقل با ۱۱.۶ درصد و غذا و نوشیدنی با ۱۱.۳ درصد قرار دارند. از سوی دیگر نرخ تورم در روسیه افزایشی بوده است. تا پایان ۱۲ ماه منتهی به آگوست، نرخ تورم در روسیه از ۳.۴ درصد در ماه قبل به ۳.۶  درصد  افزایش یافته است که این نرخ، بیشترین نرخ تورم ۱۴ ماه اخیر محسوب می‌شود. مواد غذایی و نوشیدنی با ۴.۳ درصد افزایش قیمت، بزرگترین محرک قیمت‌ها در این کشور بوده است و پس از این بخش، خدمات با تورم ۳.۴ درصد  در رده بعدی قرار دارد. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به حمل و نقل با ۰.۸ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم روسیه در ماه آگوست ۰.۴ درصد اندازه‌گیری شده که نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است. بانک مرکزی روسیه دستیابی به تورم چهار درصدی را تا پایان امسال هدفگذاری کرده است.

لیبی به وضعیت فوق العاده اقتصادی پایان داد

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد اجازه ازسرگیری فعالیت میادین و بنادر نفتی که آنها را ایمن و عاری از گروههای مسلح می بیند را صادر خواهد کرد. شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه ای اعلام کرد وضعیت اضطراری میادین نفتی و پایانه های صادرات نفت که ایمن هستند را رفع کرده و دستوراتی را صادر کرده تا شرکتهای مسئول تولیدشان را ازسربگیرند و در سایر تاسیساتی که گروههای مسلح حضور دارند، ممنوعیت هشت ماهه فعالیت به قوت خود باقی خواهد ماند. شرکت ملی نفت لیبی به نام بنادر یا میزان تولیدی که ازسرگرفته خواهد شد، اشاره ای نکرد اما شرکت AGOO که حدود ۲۹۰ هزار بشکه در روز نفت تولید و از طریق بندر حریقه در شرق لیبی صادر می کند، اعلام کرد فعالیتش را ازسرگرفته است. شرکت ملی نفت لیبی تاکید کرد فعالیتها تنها در مناطقی ازسرگرفته خواهد شد که ایمن هستند و ارزیابی فنی آنها برای ازسرگیری تولید و صادرات در جریان است. وضعیت فوق العاده یا فورس ماژور یک وضعیت حقوقی است که در آن یک طرف اگر نتوانند به دلایلی که خارج از کنترلش است به تعهداتش عمل کند، مسئولیت حقوقی متوجهش نیست. ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده شرق لیبی که نیروهایش کنترل مناطق شرقی نفت خیز را در دست دارند، روز جمعه اعلام کرد محاصره میادین و بنادر  نفتی که از ژانویه آغاز شده است را رفع می کند. تولید نفت لیبی در پی محاصره تاسیسات نفتی توسط نیروهای حفتر، از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۹۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است. وی ازسرگیری تولید نفت را به مکانیزمی برای توزیع درآمد نفتی مشروط کرده است. شرکت ملی نفت لیبی که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده، پیشنهاد کرده است تا زمان تصمیم گیری در مورد این مکانیزم و تا زمان خروج گروههای مسلح از تاسیسات نفتی، درآمد نفتی بلوکه شود. ازسرگیری احتمالی تولید نفت لیبی در شرایط حساسی برای بازار جهانی نفت صورت می گیرد زیرا احیای تقاضا از رکود ناشی از پاندمی کووید ۱۹ ضعیف شده است. نفت برنت دو هفته پیش برای نخستین بار از ژوئن به پایین ۴۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد و باعث واکنش شدید اوپک پلاس در نشست روز پنج شنبه این گروه شد. بهای نفت برنت هفته گذشته ۸.۳ درصد افزایش یافت و روز جمعه در ۴۳ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه بسته شد. لیبی با وجود این که بزرگترین ذخایر نفت آفریقا را دارد، ممکن است برای افزایش سریع تولیدش حتی در صورت توقف منازعات به مشکل بربخورد. صنعت نفت این کشور در طول بیش از ۹ سال درگیری داخلی فعالیتهای تعمیراتی نداشته و عدم انجام تعمیرات مرتب، باعث فرسایش خطوط لوله و مخازن نگهداری نفت شده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱، میان گروههای رقیب و دولتها تقسیم شده است. جنگ داخلی دخالت کشورهایی نظیر ترکیه، روسیه، امارات متحده عربی و مصر را در لیبی به دنبال داشته است. تاسیسات نفتی در قلب این منازعات قرار گرفته و گروههای مسلح برای پیشبرد درخواستهای سیاسی یا اقتصادی خود، باعث تعطیلی فورس ماژور آنها شده اند.

تیک تاک از تحریم آمریکا جست

شرکت اوراکل اعلام کرد در کسب و کار جهانی تیک تاک یک سرمایه گذار کوچک خواهد شد و فراهم کننده فناوری معتمد این اپلیکیشن می شود. توافقی که تحت آن شرکت اوراکل سهام کوچکی در کسب و کار جهانی اپلیکیشن ویدیویی تیک تاک کسب می کند، عصر شنبه اعلام شد و موافقت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را دریافت کرد که راه را برای ادامه فعالیت این اپلیکیشن در آمریکا هموار می کند. شرکت نرم افزاری اوراکل در بیانیه ای اعلام کرد ۱۲.۵ درصد سهم در تیک تاک گرفته و فراهم کننده فناوری ابری مورد اطمینان این اپلیکیشن خواهد شد. تیک تاک این خبر را تایید و اعلام کرد سرگرم همکاری با شرکت والمارت روی یک شراکت تجاری است. هر دو شرکت در فاینانس پیش عرضه اولیه عمومی کسب و کار جهانی تیک تاک مشارکت خواهند کرد و می توانند حداکثر ۲۰ درصد سهم در این شرکت داشته باشند. همچنین مقر تیک تاک در آمریکا خواهد بود و ۲۵۰۰۰ شغل در سراسر این کشور ایجاد می کند. شرکت والمارت شنبه شب در بیانیه ای تایید کرد برای خرید ۷.۵ درصد سهام تیک تاک گلوبال به توافق رسیده و وارد توافق تجاری برای فراهم کردن خدمات بازرگانی، پرداخت و سایر خدمات به تیک تاک گلوبال شده است. با این حال این شرکت تاکید کرد هنوز کارهایی روی توافقهای نهایی در حال انجام است و دوگ مک میلون، مدیرعامل والمارت یکی از پنج عضو هیات مدیره شرکت تازه تاسیس خواهد شد. دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که ظاهرا از شرایط این قرارداد ناراضی بود، روز جمعه ممنوعیت دانلود تیک تاک و برنامه پیام رسان چینی وی چت را اعلام کرد. اما این توافق نهایتا موافقت ترامپ را جلب کرد و وی موافقتش با این توافق را به خبرنگاران در کاخ سفید اعلام کرد. این توافق به هفته ها ابهام درباره سرنوشت تیک تاک در آمریکا پایان داد. دولت ترامپ که مدعی است این اپلیکیشن حریم خصوصی شهروندان آمریکایی را نقض می کند، دستور تعطیلی آن تا زمان فروخته شدنش به یک شرکت آمریکایی را صادر کرده بود. برای تیک تاک، این توافق به منزله فاز جدیدی در رشد انفجاری در آمریکاست که میان میلیون ها کاربر به خصوص نوجوانان محبوبیت دارد. بسیاری از کارشناسان این توافق را برای اوراکل بسیار متهورانه و تعجب انگیز می بینند. اوراکل یک غول نرم افزار سازمانی است که نرم افزار و سخت افزار مورد استفاده کسب و کارها از جمله شرکتهای بزرگ را برای اداره شبکه هایشان تولید می کند. بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، اوراکل همچنین تلاش گسترده ای برای توسعه حضورش در رایانش ابری سازمانی را آغاز کرده که در این فضا رقابت شدیدی میان آمازون، مایکروسافت و گوگل وجود دارد. قرارداد تیک تاک تلاش های مذکور را تقویت می کند. میزبانی تیک تاک که اپلیکیشن ویدیویی با حدود ۸۰ میلیون کاربر در آمریکا است، مشتری مهمی را برای اوراکل تضمین کرده و کمک می کند این شرکت در رایانش ابری حضور برجسته تری پیدا کند.

ادعای ناپدید شدن ﻣﻨﺎﺑﻊ ارزی تکذیب شد

سازمان برنامه و بودجه کشور با تکذیب ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر «ﻧاپدید ﺷﺪن یک ﻣﯿﻠﯿﺎرد و ۳۰۰ ﻣﯿﻠﯿﻮن ﯾﻮرو از ﻣﻨﺎﺑﻊ ارزی ﮐﺸﻮر» اعلام کرد: هیچگونه بی‌نظمی و تخلفی در این خصوص صورت نگرفته و مطالب عنوان شده ناشی از استنباط نادرست بوده است. این سازمان مدعیات گزارشی در یک رسانه با عنوان «ﻧاپدید ﺷﺪن یک ﻣﯿﻠﯿﺎرد و ﺳﯿﺼﺪ ﻣﯿﻠﯿﻮن ﯾﻮرو از ﻣﻨﺎﺑﻊ ارزی ﮐﺸﻮر» که مستند به توئیت نماینده سبزوار در مجلس است، را تکذیب کرد. سازمان برنامه و بودجه کشور در تکذیبیه خود آورده است: منابع قانون «حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی»، علاوه بر معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار، معادل همین مبلغ آورده چهار موسسه عامل بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک ایران و صندوق کارآفرینی امید بوده است. همچنین در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، مجموعا  ۸۳.۷ درصد از سپرده‌گذاری منابع صندوق توسعه ملی نزد مؤسسات عامل در چهار مرحله توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به صندوق توسعه ملی ابلاغ شد و در مجموع ۱۲۵۵ میلیون دلار، معادل ۶۶۹۰ میلیارد تومان منابع صندوق با همین میزان از منابع داخلی مؤسسات عامل تلفیق شد و مبلغ ۱۳۳۸۰ میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان تجهیز شد.  در ادامه این اطلاعیه ضمن اعلام پرداخت ۱۲ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان تسهیلات در مناطق هدف قانون فوق به طرح اشتغال‌زایی روستایی و عشایری حقیقی و حقوقی، آمده است: از ابتدای سال ۱۳۹۹ نیز ۲۴۵ میلیون دلار باقی‌مانده منابع از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور به صندوق توسعه ملی به‌منظور سپرده‌گذاری نزد مؤسسات عامل موضوع این قانون ابلاغ شده که تاکنون به لحاظ محدودیت‌های ارزی معادل ریالی ۹۰ میلیون دلار آن  نزد موسسات عامل توسط بانک مرکزی سپرده گذاری شده است. در بخش دیگر این تکذیبیه با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری مبنی بر برداشت معادل ریالی یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، این مسئله را مربوط به سال جاری و نه سال گذشته دانسته و آمده است: متعاقب این مجوز، مکاتبات لازم از طرف سازمان به صندوق توسعه ملی و از طرف صندوق مذکور به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت برداشت از حساب صندوق و تبدیل به ریال با نرخ تسعیر روز سامانه نیما و واریز وجه ریالی به حساب مربوطه در خزانه، صورت گرفته است. سازمان برنامه و بودجه در بخش پایانی تکذیبیه خود آورده است: از آنجایی که واریز معادل ریالی مبلغ مذکور به یکباره توسط بانک مرکزی امکان پذیر نبوده، این بانک با توجه به شرایط موجود، طی چند مرحله در مجموع به میزان ۴۴۰ میلیون یورو را تسعیر و وجوه ریالی حاصله را به خزانه واریز کرده و بلافاصله بر اساس تخصیص‌های صادره از سوی سازمان، مبالغ واریزی بابت هزینه‌های مقابله با شیوع ویروس کرونا و بیمه بیکاری از طریق دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به مصرف رسیده است. تخصیص های بعدی نیز بر اساس مراحل بعدی واریز وجوه حاصله، بلافاصله اقدام خواهد شد. علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در توئیت خود مدعی شده بود: «سال ۹۷ یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی اختصاص یافته که فقط ۴۰ درصد آن استفاده شده است. در سال ۹۸ نیز یک میلیارد یورو دیگر برای کرونا اختصاص یافته که ۳۰ درصد آن پرداخت شده است. دولت به فوریت گزارش دهد که یک میلیارد و سیصد میلیون یورو باقیمانده کجاست!؟ دیوان محاسبات هم ورود کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha