جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام جواد آبدار - نماینده طلاب شرق استان گلستان

حوزه/ از کارهایی که حوزه و روحانیت می توانند برای تحقق شعار جهش تولید انجام دهند، فرهنگ سازی سبک زندگی اسلامی است که می تواند در تحقق شعار سال بسیار کمک رسان باشد؛ چراکه اگر سبک زندگی اسلامی در خانواده ها پیاده سازی شود، جلوی بسیاری از اسراف ها گرفته شده و با هزینه ای کمتر می توانیم زندگی بهتری داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام جواد آبدار، نماینده طلاب گنبدکاووس، مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه استان گلستان در گفت و گویی  به سؤالاتی پاسخ داده  که مشروح این گپ و گفت تقدیم نگاه شما خواهد شد.

   

* در ابتدا خود را معرفی نموده و از توانمندی های خود برای ما بفرمایید.

بنده جواد آبدار،  ۲۵ سال به عنوان مبلّغ فعالیت داشته و ۱۳ سال نیز به عنوان ارزیاب دفتر تبلیغات اسلامی مشغول بوده و حدود چهار دوره مبلغ ممتاز از طرف دفتر تبلیغات شناخته شده و به عنوان نخبه تبلیغی معرفی شده ام.

هم اکنون مدیر گروه تبلیغی-فرهنگی ندای حق بوده که سالیان سال با این گروه در تهران و اطراف آن در خدمت مردم بوده و فعالیت های تبلیغی داریم و همچنین مدیر گروه جهادی سیل در آق قلا نیز بوده ام که سه روز در گنبدکاووس و هشت روز در شهرستان آق قلا در خدمت مردم بوده و کمک رسانی داشته ایم.

در حال حاضر نیز نماینده طلاب و فضلای شرق استان گلستان بوده و در کمیسیون فرامین رهبری و مراجع عظام تقلید مجمع نمایندگان طلاب عضویت داشته و به عنوان مخبر فعالیت دارم.

  

* دو سال از نمایندگی جنابعالی در دوره هشتم مجمع نمایندگان طلاب گذشته است؛ در این دو سال چه فعالیت هایی برای طلاب و فضلا داشته و برای دو سال آینده چه برنامه ای دارید؟

با توجه به اینکه مسئولیتی بزرگ به دوش ما گذاشته شده است، از همان ابتدا دیدارهایی را با مسئولان استان از جمله نماینده ولی فقیه استان گلستان، ائمه جمعه، مدیران مدارس علمیه، مدیران سازمان های تبلیغات، خیرین و ... داشته ایم تا بتوانیم قدمی برای طلاب برداریم.

همچنین هر سه ماه یکبار بسته های معیشتی برای طلاب و فضلا تهیه کرده و خدمت این عزیزان اهداء می کنیم.

تشکیل کاگروه و اتاق فکر متشکل از طلاب نخبه برای پیشبرد اهداف و برنامه ها از دیگر کارهایی بوده است که انجام داده ایم.

در این مدت دو ساله از ۱۲۰ طلبه سرکشی کرده و در منازل آنان حضور پیدا نموده و به اندازه توان، مشکل این عزیزان را رفع کرده ایم.

همچنین جلسات استانی با حضرت آیت الله علوی گرگانی برای کل طلاب استان، جلسه با امام جمعه گنبدکاووس، جلسه با آیت الله فقیهی و جلسه با آیت الله شاهرودی، نماینده سابق ولی فقیه در استان کردستان با حضور طلاب و فضلای شرق استان گلستان داشته ایم.

معرفی طلاب نخبه و فارغ التحصیل برای اشتغال در سطح استان گلستان نیز از دیگر فعالیت های ما بوده است.

  

* اگر شما به جای مدیر حوزه های علمیه بودید، چه برنامه هایی را در اولویت قرار می دادید؟

خوشبختانه مدیری بر رأس حوزه های علمیه قرار دارد که بسیار دغدغه مند بوده و جای تقدیر و تشکر دارد؛ اما برخی مسائل همچون: «استقلال مدرک حوزه های علمیه»، «تربیت اساتید انقلابی و اخلاقی»، «تدریس تاریخ انقلاب در حوزه»، «بکارگیری نیروهای انقلابی در مدیریت حوزه»، «برنامه ریزی برای اشتغال طلاب»، «برنامه ریزی ارتباط علمی میان علمای شیعه و اهل تسنن»، «شفاف سازی هزینه های حوزه های علمیه برای جامعه»، «ارائه گزارش عملکرد مدیران حوزه»، «شناسایی طلابی که در دروس حوزه شرکت نکرده و تعیین تکلیف برای آنان»، «اهتمام بیشتر به ورزش طلاب»، «اهتمام بیشتر به خانواده های طلاب» و ... از مباحثی است که باید تدبیری برای آنان اندیشیده شود.

امروز نیازمند تقویت اخلاق در مدارس علمیه هستیم و اساتید ما باید در ابتدا یا انتهای کلاس درس به مباحث اخلاقی (حتی کوتاه) بپردازند تا بتوانند در طلاب اثرگذار بوده و خود طلاب نیز با فراگیری این اخلاقیات، در سطح خانواده و جامعه اثر بگذارند.

با توجه به اینکه در برخی از استان های کشور برادران اهل تسنن حضور دارند، نیازمند حضور مدیر حوزه های علمیه در جمع آنان و سرکشی از این عزیزان هستیم تا ارتباط شیعه و سنی بیش از پیش تقویت و مستحکم تر شود.

  

* اگر شما به جای رئیس مجمع نمایندگان طلاب بودید، چه برنامه هایی را به اجرا می گذاشتید؟

بحمدالله کارهای مناسبی در مجمع نمایندگان طلاب انجام شده و متشکل از رئیس، هیأت رئیسه و نمایندگان فعالی است که برنامه های خوبی را پیش برده و به سرانجام رسانده اند؛ اما به نظر می رسد اگر رئیس محترم مجمع نمایندگان سرکشی از خود نمایندگان داشته باشند، هم قوت قلب برای آنان بوده و هم نظارت و تقویت خود نماینده است.

اگر رئیس مجمع نمایندگان همراه با نماینده طلاب در دیدار با مسئولان استانی همچون نماینده ولی فقیه، مدیرکل سازمان تبلیغات، ائمه جمعه بوده و در این جلسات حضور پیدا کند، اثرگذاری بیشتری داشته و می تواند به ثمربخشی برنامه ها کمک شایانی نماید.

تشکیل کارگروه و اتاق فکر متشکل از مدیران حوزه برای موضوعات مختلف مرتبط با طلاب از مسائلی است که می تواند کمک رسان باشد.

امروز یکی از معضلات طلاب و فضلا بحث اشتغال است و اگر مجمع نمایندگان طلاب بتواند در این مسیر قدم برداشته و سهمیه هایی را برای اشتغال طلاب تمام استان ها مشخص و معین نماید، بسیار مناسب است.

  

* رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان طلاب به موضوع حوزه انقلابی و نفوذ در حوزه اشاره کردند؛ نظر جنابعالی درباره این موضوع چیست؟

در ابتدا باید عرض کنیم که پذیرش طلاب باید به صورت دقیق باشد و از ورود هر شخصی به حوزه جلوگیری شود تا در ادامه راه طلبگی آنان شاهد نفوذ در حوزه نباشیم.

همچنین برای هر نماینده طلاب، باید سهمیه پذیرش در نظر گرفته شود تا نماینده طلاب به گزینش افراد پرداخته و با شناسایی مناسب بتوانیم شاهد حضور افراد مستعد و انقلابی در حوزه باشیم.

سرکشی نماینده طلاب به منازل این عزیزان جلوی برخی از انحرافات را گرفته و می تواند برای در مسیر ماندن طلاب کمک شایانی نماید.

اگر طلاب آشنایی کافی با اندیشه های امام راحل و رهبر معظم انقلاب نداشته باشند، خطر نفوذ افزایش پیدا کرده و شاهد برخی اتفاقات خواهیم بود.

اگر تربیت استاد انقلابی در دستور کار قرار بگیرد، می توانیم در ادامه نیز حوزه ای انقلابی داشته و از برخی نفوذها جلوگیری شود. استاد باید شاگرد خود را شناخته و ارتباط عاطفی، تلفنی و ... با او داشته باشد.

حوزه و طلاب باید ایمان و باور قلبی به ولایت داشته باشد تا روحیه انقلابی در او جریان داشته و با این روحیه، به فعالیت های انقلابی بپردازد.

  

* رهبر انقلاب در یکی از دیدارها به موضوع «تبیین» پرداختند؛ شاخصه های تبیین از نظر شما چیست؟

با توجه به اینکه نماینده طلاب، رابط میان طلاب و حوزه علمیه و جامعه مدرسین است، می تواند کارهای مناسبی انجام دهد که یکی از آنان، برگزاری جلسات طلاب و فضلا با مراجع عظام تقلید است تا بسیاری از مسائل برای طلاب و فضلا روشن شود.

همچنین بصیرت افزایی برای طلاب و فضلا از دیگر مسائل مهم است که یک نماینده طلاب باید در جلسات مختلف به این موضوع بپردازد.

  

* رهبر انقلاب سال ۹۹ را به سال جهش تولید نامگذاری کردند؛ حوزه و روحانیت در تحقق این شعار چه نقشی دارند؟

حوزه و روحانیت باید در این مسئله به فرهنگ سازی بپردازند تا این شعار در سطح کشور به درستی عملیاتی شده و نفع آن به مردم و کشور برسد.

ترویج فرهنگ روستانشینی و هجرت مردم به روستاها می تواند به جهش تولید در کشور کمک کند؛ همچنین تبلیغ خرید کالای ایرانی و بومی از دیگر کارهایی است که مبلغین عزیز می توانند در عملیاتی سازی شعار سال کمک رسانی کنند.

از دیگر کارهایی که حوزه و روحانیت می توانند انجام دهند، فرهنگ سازی سبک زندگی اسلامی است که می تواند در تحقق شعار سال بسیار کمک رسان باشد؛ چراکه اگر سبک زندگی اسلامی در خانواده ها پیاده سازی شود، جلوی بسیاری از اسراف ها گرفته شده و با هزینه ای کمتر می توانیم زندگی بهتری داشته باشیم.

همچنین اصلاح فرهنگ پس انداز نیز می توان اثربخش باشد؛ چراکه پول باید در خدمت تولید قرار بگیرد تا ثمربخش باشد و طلاب و مبلغین باید این موضوع را جای بیندازند که مردم عزیز کشور، پس اندازهای خود را به سمت تولید روانه کرده تا برای خود آنان و کشور مثمرثمر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha