سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
مصاحبه با حجت السلام والمسلمین بهرامی

حوزه/ اولین جلسه اعضای هیات مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی برگزار و حجت الاسلام والمسلمین بهرامی به عنوان رئیس انجمن انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام و المسلمین بهرامی در اولین جلسه اعضای هیات مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه  که در ساختمان انجمن های علمی حوزه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، برگزار شد با تشریح برخی اهداف شکل گیری این انجمن، گفت: در پیگیری موضوعات مرتبط با فضای مجازی در حوزه، خلأ موضوعی به شدت احساس می‌شد و آن طرح مباحث علمی مرتبط با فضای مجازی در حوزه دین و پی‌جویی توسعه و ترویج گفتمان مرتبط با آن بود.

وی افزود: اگرچه در گوشه و کنار و توسط محققان مختلف و مراکز پژوهشی مختلف به این موضوع پرداخته می شد، ولی تاکنون جایگاهی منسجم برای این مباحث در حوزه بوجود نیامده بود. به همین خاطر مسأله ایجاد انجمن مطالعات فضای مجازی به عنوان جایگاهی فرا سازمانی مطرح گردید که در مراحل تصویب انجمن نیز مسئولان مرتبط تاکید داشتند که این مجموعه با هدف پرداختن به کنش گری در فضای مجازی راه اندازی نشده و بلکه باید به مباحث نظری فضای مجازی بپردازد. 

انجمن‌ها در بدنه حوزه هیچ جایگاهی نداشتند

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه نیز  در سخنانی با تشکر از اعضای هیأت‌ مدیره انجمن و حضور در دبیرخانه، گفت: امیدواریم تشکیل این انجمن کلمه طیبه‌ای باشد که تبدیل به شجره طیبه بشود و حوزه‌های علمیه، روحانیت و کشور  از آن بهره ببرند.

وی در ادامه به  شکل‌گیری انجمن‌ها اشاره کرد و افزود:  انجمن یک ساختار کاملاً بومی و دارای پیشینه است و از مواردی است که غربی‌ها از  حوزه‌های شیعه، نجف و قم الگو گیری کردند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه ادامه داد: انجمن‌، مکان آموزی یا پژوهشی نیست، بلکه  فضایی است که اساتید کنار هم بنشینند و تجاربشان را به اشتراک بگذارند و مثل گعده های علمی علمای قم و نجف هم افزایی نمایند.

وی گفت: در انجمن‌ها، گفت‌وگوی علمی بین اساتید است، نشست‌ها یکی از برنامه‌های اصلی انجمن‌ها در واقع محور و قوام آن می باشد. حسن انجمن حضور اساتید و متفکران از مراکز مختلف می باشد. انجمن مطالعات فضای مجازی بیستمین انجمن حوزه می باشد قبلاً انجمن‌ها فقط در قم بود الان در دوازده استان شورای تخصصی انجمن‌ها ایجاد گردیده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری  به بیان چندپیشنهاد پرداخت که از جمله آنها، مرور آیین نامه های مصوب انجمن و آشنایی با مطالبات حوزه از انجمن‌ها، تشکیل مستمر هیأت‌مدیره، تلاش برای راه اندازی فصلنامه علمی پژوهشی، تدوین برنامه سالانه و مستند سازی فعالیت ها  از جمله این پیشنهادات بود. 

وی انجمن ها را در اجرای برنامه ها و تعیین موضوع و دعوت از اساتید و اندیشمندان کاملا آزاد دانست و گفت:  دبیرخانه در این حوزه به تصمیمات انجمن ها ورود نمی کند، در پایان هر سال انجمن ها بر اساس شاخص هایی مورد بازنگری قرار می گیرند که این شاخص ها با هدف کیفی گرایی در حال بازنگری و بازتدوین هستند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، اظهارداشت: متأسفانه انجمن‌ها در بدنه حوزه هیچ جایگاهی نداشته‌اند،  ولی با حمایت شورای عالی و مدیر حوزه های علمیه در حال تدوین برنامه نحوه ارتباط و تعامل انجمن‌ها با بدنه حوزه می باشیم که  لازم است مدیران انجمن ها در این فرایند نقش جدی ایفا کنند.

خاطر نشان می شود: در پایان و پس از رأی گیری اعضای انجمن، حجت الاسلام والمسلمین بهرامی به عنوان رئیس و دکتر اسماعیلی به عنوان نائب رئیس انجمن مطالعات فضای مجازی انتخاب شدند.

لازم به ذکر است:  اولین مجمع عمومی انجمن فضای مجازی که در ۳۰مرداد ۱۳۹۹  و با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای هیأت موسس از   جمله حجج اسلام والمسلمین شهریاری، بهرامی، مظلومی ، عطاران و اقای دکتر مینایی برگزار گردید، برای انتخاب هیات مدیره انجمن رای گیری شد و حجج اسلام والمسلمین بهرامی، امینی مقدم، قهرمانی و آقایان دکتر مینابی، اسماعیلی، فرج نژاد و همچنین سرکار خانم دکتر مهدیان به عنوان اعضای هیات مدیره و حجت الاسلام زارع و حسینی به عنوان بازرس انتخاب گردیدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha