سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
خطبه مکتوب

به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری نماز جمعه شده است، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در قالب سی‌امین خطبه مکتوب جمعه نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرج، متن سی‌امین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

سلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

السلام علیک یا ابا محمد یا حسن بن علی المجتبی علیهماالسلام.

سی و یکمین هفته‌ای است که نماز جمعه تعطیل است. و این سی‌امین خطبه‌ای است که به‌صورت مکتوب ارائه می‌شود. تا این مهجوری و مغمومی به‌زودی پایان پذیرد از خدای تعالی عاجزانه برای همه مردم سلامتی و عافیت در دنیا و آخرت را طلب می‌کنم.

نتیجه‌ صلح امام حسن پیروزی جریان حق شد

امروز جمعه ۴ مهرماه بنا بر قولی مصادف است با ولادت موسی بن جعفر علیهماالسلام در ۷ صفر سال ۱۲۸ قمری. این روز را به همه شیعیان و موالیان حضرت تبریک عرض می‌کنم.

در نقل‌های معتبر همین روز را روز شهادت امام مجتبی علیه‌السلام گفته‌اند و علماء و بزرگان در همین روز مراسم عزا بپا می‌کنند. غیر از مرحوم شیخ کلینی و شیخ مفید و شیخ طبرسی که به شهادت حضرت در ۲۸ صفر قائل هستند بزرگانی نظیر شهید اول، کفعمی، شیخ بهایی، علامه مجلسی، مرحوم صاحب جواهر، شیخ جعفر کاشف الغطاء و محدث قمی رضوان‌الله علیهم، هفتم صفر سال ۵۰ قمری را روز شهادت امام مجتبی علیه‌السلام می‌دانند.

بیان مناقب و فضائل امام حسن علیه‌السلام که از جهات مختلف شبیه رسول خدا بود کار حتی چند خطبه طولانی هم نیست و زمان مفصل می‌خواهد. روزی رسول خدا خطاب به امام حسن فرمودند: اَشْبَهْتَ خَلْقی و خُلْقی. شرح همان چند ماه حکومت ظاهری که داشتند و وقایعی که برای اسلام و مسلمین افتاد وقت بسیار می‌طلبد. از دوران کودکی در وقایع مهمی مثل بیعت رضوان با رسول خدا بیعت کرد و در مباهله پیامبر با مسیحیان نجران که به تعبیر قرآن کریم به همراه برادرش امام حسین علیه‌السلام، مصداق ابنائنا بودند، حضور داشت.

 امام در سنین کودکی شاهد غصب خلافت و وقایع آن بود و یکی از همراهان پدر، مادر و برادر در شب‌هایی است که به درب خانه انصار جهت طلب یاری می‌رفتند و بی‌پاسخ برمی‌گشتند. شهادت مادر و بعد شهادت پدر و بعد مسئولیتی که متوجه خودش شد بدون یاوران همراه الا اندک.

تاریخ را ملاحظه کرده‌اید همان گروه خوارج که پدرش را به شهادت رساندند امروز اطراف او هستند و در این فضا اگر امام به سمت صلح رفته باشد کاری درست و عاقلانه انجام داده است. صلح امام حسن علیه‌السلام در آن مقطع حرکتی حساب‌شده بود که نتیجه‌اش پیروزی جریان حق شد. و مردم به‌خوبی حقیقت جریان باطل را فهمیدند و اسلام ناب و پیروانش با انسجام و اتحاد از اسلام اموی و تبعیت کنندگانش کاملاً جدا شدند. تاریخ در جریان است و اتفاقات شبیه هم واقع می‌شود و البته باید عبرت گرفت و به‌موقع و درست عمل کرد.

در همین دوران همه خوب لمس کرده‌اید که چگونه عده‌ای با فرهنگ‌سازی و استفاده از انواع روش‌ها جامعه را به اینجا کشاندند که برای برون‌رفت از مشکلات و حل شدن گرفتاری‌ها باید با دشمنانی که مشکلات فعلی ساخته خود آنان است کنار آمد و مذاکره کرد. لذا باید در انتخابِ افراد، کسانی را انتخاب کرد که دارای این گفتمان هستند. امام جامعه هم لااقل برای اتمام‌حجت برای جامعه و مسئولان نرمش قهرمانانه را انتخاب کردند. بعد هم رفتند و چیزی جز خسارت محض گیرشان نیامد.

دقت کنید اگر امام المسلمین آن روز این اجازه را نمی‌داد نظام اسلامی دچار درگیری‌های پیچیده‌ای می‌شد که رها شدن از آن‌ها به این زودی اتفاق نمی‌افتاد. قطعاً اگر آن روز امام حسن صلح را نمی‌پذیرفت، جامعه اسلامی ازهم‌پاشیده می‌شد و عناصر فتنه‌گر داخلی، روم را مسلط بر اسلام و مسلمین می‌کردند.

در هیچ مقطعی امام و رهبری نسبت به دشمنان کوتاه نیامدند

همین مساله در دوران دفاع مقدس در پذیرش قطعنامه اتفاق افتاد، مجموعه‌ای از مشکلات را آوردند خدمت امام و نشان دادند که نمی‌شود ادامه داد و امام ره مجبور به خوردن جام زهر شدند که به تعبیری که اخیراً رهبر معظم انقلاب فرمودند: این اقدام خردمندانه و عاقلانه بود. بله عاقلانه بود چون اگر نمی‌پذیرفتند، اتفاقات بعدی که برای کشور رقم می‌خورد قابل جبران نبود. و این پذیرش ولو جام زهر بود ولی از روی اقتدار و دوراندیشی بود، نه ترس و تهدید و امثال این‌ها.

حالا عده‌ای از تعبیر حضرت آقا سوءاستفاده نکنند و به نفع خود؛ جریان را تحریف نکنند و مسئله‌ی به این مهمی را منحرف نکنند. در هیچ مقطعی از انقلاب نه امام و نه رهبری نسبت به دشمنان کوتاه نیامدند و عقب‌نشینی نداشته‌اند و همیشه دشمن را دشمن دانسته‌اند. آن موقع که امام حسن جام زهر صلح را سر کشید، و آن موقع که حضرت امام به تأسی از امام حسن علیه‌السلام قطعنامه را پذیرفتند و چه آن زمان که آقا اجازه دادند آقایان اقداماتی داشته باشند. همه محکم تذکر داده‌اند که ما دشمن را دشمن می‌دانیم و در این زمینه کوتاه نمی‌آییم و حاضر به صلح و مذاکره و امثال این‌ها نیستیم اما شرایط را عده‌ای واداده و ترسو و … جوری فراهم کرده‌اند که باید این مسیر را حرکت کرد.

 در همین دوران ما می‌بینید کسانی که مذاکره را تحمیل کردند می‌گویند این خواست اکثریت مردم بوده و امام حسن هم فرمود چون خواست اکثریت بود من پذیرفتم اما دیگر نمی‌گویند که حضرت در خطبه‌شان فرمودند: ما اردت بمصالحتی معاویه. من نمی‌خواستم با معاویه مصالحه کنم. الا ان ادفع انتم القتل. من می‌خواهم قتل را از شما دور کنم. عندما رایت تباطی اصحابی. وقتی‌که دیدم اصحاب من از جنگ سست شدند. حضرت در خطبه سؤال کردند: عزت می‌خواهید یا راحتی دنیا؟ گفتند زندگی می‌خواهیم. عزتشان از بین رفت به زندگی مطلوب هم نرسیدند. این روش الگوی امام (ره) بود وقتی کسانی که جنگ را اداره می‌کردند مطلب را رساندند به اینجا که چاره‌ای جز صلح نمی‌ماند و الا همه کشته می‌شوند کار عاقلانه پذیرش قطعنامه است. همین روش را رهبر معظم انقلاب طی کردند در عبارتشان دارند: من به این مذاکرات خوش‌بین نیستم. این اتمام‌حجت است.

از تاریخ باید درس گرفت. از امام حسن علیه‌السلام درس بگیرید. او به ما یاد می‌دهد وقایع ناگواری را که با دست خودتان به وجود می‌آورید مطلوب واقعی نیست. خودتان باعث شدید در مسیر مذاکره و سپس تسلیم حرکت کنید پس خودتان را مذمت کنید.

آیا واقعاً این مطلوب کشور بود که زمینه‌ای فراهم کنند تا هم مشکلات اقتصادی چند برابر شود و اقتصاد جامعه فشل شود و هم صنعت هسته‌ای تعطیل و نیمه تعطیل شود؟ متأسفانه باز بااین‌همه شاهد و بیّنه عده‌ای می‌گویند اگر تسلیم بشویم دشمن با ما راه خواهد آمد و دشمنی نمی‌کند. اخیراً در صحبت یکی از آقایان باز به دشمن راهکار نشان داده شد. آخر این چه دیپلماسی عزت سوزی است که دارید؟ چرا در گفتگوی رسمی که از صداوسیما پخش می‌شود به کاری که دشمن در طول سالیان می‌توانست انجام بدهد و نداد در این مقطع راهنمایی می‌کنید؟ که آمریکا توانائی توقف کشتی‌های ایرانی را طبق تفسیری از قطعنامه ۱۹۲۹ دارد، چرا در زمین دیگران بازی می‌کنید؟ امام جامعه دائم به مردم روحیه و امید می‌دهد و شما ترس به دل مردم می‌اندازید؟

آمریکا کاملاً منزوی‌شده و جایگاه گذشته را ندارد و چسبیدن به او برای برون‌رفت از مشکلات کاملاً بی‌خردی است. درگیری داخلی شدیدی که دارند را رصد کنید همین کسانی که برای ایران نقشه تابستان داغ می‌کشیدند منتظر زمستان داغ بعد از انتخاباتشان باشند.

آقایان هوشیار باشید

مکانیزمی هم که دنبال بودند تا ما را زمین‌گیر کنند، برای آنان از اول شکست‌خورده بود و برای ما هم خوشحالی ندارد چون از اساس تحریمی از بین نرفته بود که بخواهد برگردد وقتی آمریکا از برجام خارج شد بر ایران چند برابر فشار آوردند، و همه تحریم‌های گذشته چه بانکی چه داروئی چه نفتی را برعلیه ایران اعمال کردند. و از طرف دیگر اگر گاهی از اروپا حرکتی دیده می‌شود، می‌خواهند وقت تلف کنند و با اعتمادسازی کاذب ضربه دیگری بزنند.

آقایان هوشیار باشید امروز اعتماد به اروپا از اعتماد به غرب خطرناک‌تر است، اگر اشتباه کنید، اروپا ماشه را می‌چکاند. به فکر تأمین منافع ملی باشید به‌جای دویدن به دنبال سیاستمداران کشورها، آن پنج گام که برای کاهش تعهدات اعلام‌شده بود را قاطعانه عملیاتی کنید و نتیجه‌اش را به نفع مردم ببینید.

شهادت امام حسن علیه‌السلام

به‌هرتقدیر حکومت منحوس اموی بعد از تحمیل صلح بر امام حسن علیه‌السلام بااینکه خود را پیروز میدان می‌دانست بااین‌حال وجود امام را مانع از به اجرا درآوردن برخی از نیّات پلید، مثل تعیین جانشینی برای خود می‌دید که اگر در زمان حیات آن حضرت اقدام می‌کرد قطعاً با آن مخالفت می‌کردند. لذا تصمیم به شهادت امام گرفتند. و با بررسی‏ به این نتیجه رسیدند که جعده همسر امام برای این هدف شوم مناسب‏ترین فرد است.

معاویه به ‏صورت محرمانه برای او صد هزار درهم فرستاد و قول همسری یزید بعد شهادت امام را داد. و آن ملعونه با ریختن زهر در آب آشامیدنی حضرت را مسموم کرد و به شهادت رساند. خدای تعالی همه ما را از شیعیان و محبان و موالیان اهل‌بیت علیه‌السلام قرار دهد ان‌شاءالله.

جایگاه سلمان فارسی در اسلام

۷ صفر سال ۳۴ یا ۳۶ قمری وفات سلمان فارسی است. سلمان یکی از گرامی‌ترین و مشهورترین صحابه و یکی از شیعیان خاص امیرالمؤمنین علیه‌السلام است و با جریان سقیفه مخالف بود. ازنظر ایمان و رشد معنوی به مرحله‌ای رسید که رسول خدا از شدت علاقه او را در ردیف اهل‌بیت قرار داد. در غزوات پیامبر شرکت داشت و در بعض آن‌ها مثل جنگ خندق که منجر به پیروزی سپاه اسلام شد، مشاوره نظامی هم داد.

سلمان در زمان خلیفه دوم با اجازه امیرالمؤمنین علیه‌السلام حاکم مدائن شد. حقوق او در سمت استانداری مدائن پنج هزار درهم بود که همه را صدقه می‌داد و درعین‌حال مخارج زندگی‌اش را از زنبیل‌بافی تأمین می‌کرد.

او در سن بین دویست و پنجاه سال تا سیصد و پنجاه‌سالگی بیمار شد و دارفانی را وداع گفت و امیرالمؤمنین خود را به مدائن رساند و او را غسل داد و کفن کرد و نماز خواند و به خاک سپرد. خواندن زندگی و دورانی که بر او گذشته را به دوستان توصیه می‌کنم.

روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس

 ۵ مهر سال ۶۰ پیروزی عملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان است که یاد شهداء این عملیات و همچنین یاد شهادت جمعی از فرماندهان جنگ و سرداران: فلاحی و فکوری و نامجو و کلاهدوز و جهان‌آرا که در سقوط هواپیما در ۷ مهر سال ۶۰ به شهادت رسیدند و روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس نام‌گذاری شد را گرامی می‌داریم.

تکریم سالمندان؛ از آموزه‌های دین اسلام

دهم مهر روز جهانی سالمندان است. تکریم و احترام سالمندان غیرازآنکه عملی انسانی است جز وظائف اسلامی هر فرد مسلمان است. اسلام برای رفتار با دیگران دستورات فراوانی دارد و البته نگاه ویژه‌ای به سالمندان دارد تا جایی که به تعبیر رسول خدا صلی‌الله علیه و آله تکریم موی سفیدانِ مسلمان تکریم خداست. یا فرمودند: هرکس برتری پیر را به دلیل سنش بشناسد و او را احترام کند، خدا وی را از هراس روز قیامت در امان می‌دارد.

 ان‌شاءالله همه ما از این فرصت به‌خوبی استفاده کنیم و اگر در خانواده سالمندی داریم به تکریم او اهتمام داشته باشیم.

طرح زیرگذر میدان جمهوری آفات زیادی به منابع و حقوق عامه می‌زند

نکته استانی: یکی از مسائل مهم که همه باید به آن توجه داشته باشیم و با توجه به همه شرایط درباره آن مطالبه گری داشته باشیم حفظ حقوق عامه است. گاهی سودجوئی و منفعت‌طلبی و امثال این‌ها عده‌ای را می‌برد به سمت تعرض به بیت‌المال و از بین بردن منافع عمومی. لذا در طرح‌ها و اقداماتی که صورت می‌گیرد باید تمام جوانب را در نظر گرفت و یک‌بعدی عمل نکرد.

کرج که درزمانی باغ شهر بزرگی بود به‌مرور و با بی‌تدبیری و نگاه مقطعی و حرکت به جلو بدون برنامه دقیق و چشم‌انداز بلندمدت خیلی از داشته‌هایش را ازدست‌داده و امروز متولیان امر نباید اجازه تکرار دهند. بعضی از طرح‌ها نظیر طرح میدان جمهوری را با ساده‌اندیشی، عده‌ای مطرح می‌کنند درحالی‌که آفات زیادی به منابع و همچنین حقوق عامه در درازمدت می‌زند. قطع یا جابجایی تعداد زیادی از درختان باغ ملی که البته در صورت امکان، الآن فصل این کار نیست و نوع درختان با جابجایی از بین می‌روند، به بهانه ترافیک و زیرگذر و بعد احداث برج‌هایی سودآور در اطراف میدان بااینکه هم مردم و هم گروه‌های تخصصی مردم‌نهاد مخالف هستند و هم بعض اعضای شورای شهر که به بنده اطلاع دادند مخالفیم و هم تعدادی از مسئولان مخالف هستند، چرا بازنگری نمی‌شود.

 توصیه من به دوستان این است که گروهی از متخصصین را بدون حب و بغض جمع کنید و با فرصت بررسی لازم را از جهات مختلف زیست‌محیطی و پیوست فرهنگی و سیاسی در آینده و ترافیک و رفت‌وآمد به عمل‌آورید و بعد تصمیم بگیرید نه اینکه تا اعتراضی شد زود بروید روزشمار بگذارید که اگر هم ممانعتی شد بگوئید ببینید نگذاشتند کارکنیم. ماشاءالله این استان اگر کسی اهل کار باشد، کار زمین‌مانده دارد.

 بنده هفت سال است می‌گویم ورودی شهر کرج را که محل عبور و مرور عده زیادی از مردم کشور است و باعث آبرو برای استان است را درست کنید!! مناطق دیگر هم خلاف‌هایی در ساخت‌وساز می‌شود که امیدوارم گروه‌های مطالبه گر به‌درستی مطالبات خودشان را مطرح کنند تا حقوق مردم به خاطر سوءاستفاده عده‌ای از بین نرود. کمیسیون ماده پنج در مصوبات خود دقت بیشتری داشته باشد و مسئولین ناظر نظارتشان را بیشتر کنند.

دعای پایانی

خدایا تو را قسم می‌دهیم فرج مولایمان ولی‌عصر ارواحنا فداه نزدیک بگردان. اللهم انصره بنصرک العزیز و ایده بجندک الغالب و قوه بقوتک و اردفه بملائکتک. خدایا بیماری و بلا را از مردم عالم که در قید بندگی تو هستند و طاغوت نیستند مرتفع بگردان./ گذشتگانمان، شهدا، امام شهیدان درجاتشان عالی بگردان./ مشکلات مسلمین اصلاح بفرما/ رهبر فرزانه و عزیزمان در پناه خود محفوظ بدار.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha