چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
زیارت اربعین

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مکرون گام جدید فرانسه علیه اسلام را لو داد

امانوئل مکرون اعلام کرد که گسترش ممنوعیت حجاب تمامی ارائه‌دهندگان خدمات عمومی در فرانسه را شامل خواهد شد. وی در ادامه مدعی شد که فرانسه باید با آنچه «انزواگرایی اسلامی» خواند که به دنبال ایجاد یک سیستم موازی و انکار جمهوریت است، مقابله کند. رئیس‌جمهور فرانسه که در یکی از محله‌های حساس حومه پاریس سخنرانی می‌کرد، مدعی شد که دین اسلام امروز در همه جای جهان دچار بحران شده است. امانوئل مکرون در ادامه گفت: از این پس، هر انجمنی که بخواهد از دولت کمک بگیرد، باید منشور سکولاریسم را امضا کند و از این پس نظارت دقیقی بر مدارس خصوصی مذهبی صورت خواهد گرفت و محدودیت شدیدی در زمینه آموزش در منزل اعمال می‌شود. مکرون گفت که ممنوعیت اعمال شده علیه شعارهای دینی توسط کشورش که به طور قابل توجهی به زنان مسلمان محجبه آسیب می رساند، به کارمندان بخش خصوصی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند نیز گسترش می یابد. وی همچنین مدعی شد هر کس در فرانسه می‌تواند آزادانه دین خود را انتخاب کند، اما به نمایش گذاشتن وابستگی‌های مذهبی تحت هیچ شرایطی در فضای عمومی و مدارس مجاز نخواهد بود. رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه ادعاهایش گفت فرانسه به دنبال «رها کردن» دین اسلام در فرانسه از اثرگذاری‌های خارجی خواهد بود. رئیس‌جمهور فرانسه امروز در حالی این ادعا را مطرح کرد که اسلام در هر نقطه از جهان دچار بحران شده است که تبعیض، شکاف طبقاتی و نابرابری در جامعه فرانسه طی سال‌های اخیر منجر به شکل‌گیری اعتراضات در این کشور از جمله اعتراضات «جلیقه زردها» شده است. همچنین، این غربی‌ها هستند که با دخالت و ایجاد ناامنی در کشورهای اسلامی و حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی، تلاش می‌کنند جوامع اسلامی را دچار چالش و بحران کنند و با معرفی داعش و گروه‌های تکفیری و اندیشه‌های نادرست و افراط‌گرایانه آن‌ها به‌عنوان اسلام به افکار عمومی غرب، تصویر نادرست و مخدوشی از اسلام و مسلمانان ارائه می‌دهند.

سودان علیه اسرائیل فتوای حرمت صادر کرد

اعضای مجمع فقه اسلامی سودان فتوا دادند، عادی سازی با رژیم صهیونیستی در هیچ زمینه‌ای جایز نیست. اعضای مجمع فقه اسلامی سودان با اجماع آرا این فتوا را صادر کردند. بیانیه این مجمع که به منزله مرکز قومی صدور فتوا در سودان است در میان فشارهای دولت آمریکا بر خارطوم به منظور پیوستن سودان به توافقات عادی سازی صادر شده که بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی امضا کرده‌اند.

ستاد اربعین برای شایعات جدید ردیه نوشت

ستاد مرکزی اربعین اطلاعیه شماره ۵ خود را منتشر و نسبت به انتشار اخباری در خصوص اظهارنظر دولت عراق در مورد مراسم اربعین حسینی(ع) در تعدادی از خبرگزاری‌ها بدون هرگونه کسب اطلاعی از این ستاد، واکنش نشان داد. در این اطلاعیه تأکید شده که تمام مرزهای زمینی مسدود و فعلاً تمامی پروازهای بین دو کشور نیز متوقف است و با توجه به شرایط حاد شیوع بیماری کرونا در دو کشور ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا نیز هر گونه سفر را ممنوع اعلام کرده است. همچنین از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های گرانقدر کشور نیز انتظار می‎رود اخبار مربوطه به موضوع راهپیمایی اربعین حسینی(ع) را از ستاد مرکزی اربعین و اطلاعیه‌های صادره اخذ و بازنشر کنند. متن کامل اطلاعیه به شرح ذیل است؛ (اطلاعیه شماره ۵) بسم الله الرحمن الرحیم ان الحسین مصباح الهدی و سفینهً النجاهً به استحضار مردم شریف و عزادار سالار شهیدان اباعبدالله الحسین و شهیدان عاشورای حسینی(ع) اند روز گذشته تعدادی از خبرگزاری‌ها متاًسفانه بدون هرگونه کسب اطلاعی از این ستاد اخباری را در خصوص اظهارنظر در دولت عراق در خصوص مراسم اربعین حسینی(ع) پخش نمودند. فلذا بدینوسیله مجدداً به اطلاع مردم عزیز مسلمان و قانونمدار کشورمان می‌رساند دولت عراق در ملاقات‌ها و تماس متعددی که قبل از ماه صفر با مسئولین کشور داشته بر عدم پذیرش هرگونه زائر خارجی تاًکید کرده، ضمن آنکه کلیه مرزهای زمینی مسدود و فعلاً تمامی پروازهای بین دو کشور نیز متوقف است. لازم بذکر است با توجه به شرایط حاد شیوع بیماری کرونا در دو کشور ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا نیز هر گونه سفر را ممنوع اعلام کرده است. بدینوسیله ضمن تاًکید موکد بر ممنوعیت هر گونه سفر برای مراسم راهپیمایی اربعین حسینی(ع) در سال‌جاری انتظار دارد همکاری بسیار ارزشمند مردم عزیز برابر روال فعلی ادامه یافته و از خبرگزاری‌ها و رسانه‎های گرانقدر کشور نیز انتظار دارد اخبار مربوطه به موضوع راهپیمایی اربعین حسینی(ع)را از ستاد مرکزی اربعین و اطلاعیه‌های صادره اخذ و باز نشر کرده تا برخی از اخبار صادره مورد بهره برداری‌های سوء احتمالی واقع نشود.

نمایندگان ولی فقیه برای بحران قره‌باغ بیانیه صادر کردند

نمایندگان ولی فقیه در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل در پایان نشست فصلی خود، در خصوص جنگ قره باغ بیانیه ای صادر کردند. در این بیانیه آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

هیچ تردیدی در تعلق قره‌باغ به آذربایجان و اشغال آن و لزوم بازگشت این اراضی به آذربایجان، کشور اهل‌بیت نیست و دولت آذربایجان در بازپس‌گیری این اراضی کاملاً قانونی و شرعی عمل کرده و با این اقدام در صدد اجرای 4 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برآمده است. ما به اقتضاء آیات قرآن و سیره معصومین و به اقتضاء فلسفه انقلاب اسلامی خود را ملزم به حمایت و دفاع از مظلوم می‌دانیم. ملت آذربایجان بهتر از همه می‌دانند که جمهوری اسلامی بالاترین کمک و حمایت را در طول اشغال قره‌باغ به آذربایجان داشته و در تمام محافل بین‌المللی از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرده و وزارت امور خارجه نیز اخیراً دوباره بر تمامیت ارضی آذربایجان در غائله اخیر تأکید کرده است. اگر عنایات جمهوری اسلامی در بدو اشغال قره‌باغ نبود قطعاً اشغال تا باکو امتداد می‌یافت. در حال حاضر نیز تنها راه زمینی آذربایجان برای نخجوان، خاک جمهوری اسلامی است که ایران سخاوتمندانه آن را در اختیار دولت آذربایجان قرار داده است. جای تأسف است که اخیراً دشمنان رابطه دو کشور دوست، به بهانه‌های واهی هیاهو و غوغا راه انداخته و جمهوری اسلامی را متهم به خیانت کرده‌اند. این نکته اقتضاء می‌کند که ما نسبت به حجم جنگ روانی دشمن حساس بوده و ابزار برآورده شدن منویات شوم آن‌ها نگردیمما با تجلیل از پیروزی‌های اخیر، از خداوند متعال برای شهداء ملت بزرگ آذربایجان علو درجات مسألت داریم و امیدواریم این غائله هر چه سریع‌تر با احقاق حق به ذیحق به پایان برسد و از خونریزی‌های بیشتر جلوگیری گردد. سید محمدعلی آل‌هاشمنماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقیسیدحسن عاملینماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل علی خاتمی نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان سیدمهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه  در استان آذربایجان‌غربی»

اموال رهبران اخوان المسلمین مصر مصادره شد

کمیته حفظ اموال عناصر تروریستی مصر درخواست انتقال اموال رهبران اخوان المسلمین از جمله محمد مرسی، محمد بدیع و خیرت الشاطر به خزانه دولت را مطرح کرده است. در این درخواست از وزیر دادگستری و رئیس بانک مرکزی مصر خواسته شده است که اموال افراد مذکور به تملک دولت در آید. این درخواست شامل خانواده محمد مرسی ازجمله همسرش نجلا علی محمود و ۴ فرزندش و ۸۸ نفر دیگر می‌شود. تاریخ ۲۷ سپتامبر برای بررسی این شکایت در شعبه یک دادگاه رسیدگی به پرونده‌های فوریتی قاهره تعیین شد. قانون شماره ۲۲ سال ۲۰۱۸ به کمیته حفاظت از دارایی‌های مصر اجازه انتقال مالکیت دارایی‌ها به خزانه کل را می‌دهد و کار انتقال مالکیت با درخواست کمیته از دادگاه رسیدگی به پرونده‌های فوریتی برای تصرف اموال آغاز شده و دادگاه تجدیدنظر در پرونده‌های فوریتی حکم قطعی برای حفظ و تصرف را صادر می‌کند و نیازی به صدور حکم کیفری در محکومیت صاحب دارایی نیست.

رهبری حکم شرعی مسابقات اینترنتی را بیان کردند

آیت الله العظمی «سیدعلی خامنه ای» رهبر معظم انقلاب و از مراجع تقلید شیعه، در پاسخ به استفتائی حکم شرعی "برگزاری مسابقات اینترنتی" را بیان کردند متن استفتاء و پاسخ معظم له به شرح زیر است: سؤال: بازی هایی اینترنتی راه اندازی شده که برای ورود به بازی باید مبلغی پرداخت شود و اگر برنده شدید جایزه به شما تعلق می گیرد، آیا چنین بازی هایی حکم قمار دارد؟جواب: اگر برگزارکنندۀ مسابقه مبلغی از شرکت‌کنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دریافت کند و بعد از مالکیت، با مال خود جایزه پرداخت کند، اشکال ندارد.

آیت الله مکارم به استفتاء کرونایی پاسخ داد

آیت الله العظمی مکارم شیرازی به استفتائی پیرامون ضبط ورزش دختران و ارسال آن برای مدرسه پاسخ دادند. متن سؤال و پاسخ معظم له بدین شرح است: پرسش: مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازیسلام علیکم؛با توجه به شرایط حاضر و مشکلات ویروس کرونا و الزام دانش آموزان به آموزش مجازی، تمام فعالیت ها باید به صورت زنده و یا ضبط فیلم انجام شود که فعالیت های ورزشی از این قاعده مستثنی نیست. در این راستا برای ثبت حضور در کلاس ورزش به دختران گفته اند به صورت لایو یا به صورت ضبط فیلم، ورزش کردن خود با لباس ورزشی را برای معلم بفرستند. مستدعی است نظر مبارک خود را با توجه به احتمال انتشار این فیلم ها در فضای مجازی مرقوم بفرمایید. پاسخ معظم له: بسمه تعالی با اهداء سلام و تحیت این گونه تصویربرداری شرعا مجاز نیست همیشه موفق باشید

کلیسای ارتدوکس آمریکا به سازمان ملل هشدار داد

اسقف اعظم ارتدوکس یونانی آمریکا گفت، در حال فشار آوردن به گزارش‌گران ویژه سازمان ملل در حوزه‌های حقوق فرهنگی، حقوق اقلیت‌ها، آزادی مذهب و باورهاست تا ترکیه را بابت "سیاست‌های عمدی‌اش به منظور حذف میراث فرهنگی مسیحیان ارتدوکس" پاسخ‌گو نگه دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اقدامی که تحسین مسلمانان و مخالفت گسترده بین‌المللی را به همراه داشت، در ماه ژوئیه حکمی صادر کرد که ایا صوفیه را بار دیگر به محل عبادت مسلمانان تبدیل کرد. این سازه که جزو میراث جهانی یونسکو نیز هست، قرن‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین کلیساهای جامع مسیحیت و مسجد و ۸۶ سال نیز به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گرفت. اردوغان ماه گذشته نیز از تصمیم خود برای تبدیل کلیسای منجی مقدس در "چورا"، یک کلیسای دیگر دوره بیزانس در استانبول، به مسجد خبر داد. "کریستینا هیورئاس"، مشاور اسقف اعظم آمریکا در یک بیانیه‌ای ایمیلی به آسوشیتدپرس گفت: با تغییر یک‌جانبه وضعیت، سازه و نام این بناهای یونسکو که برای مسیحیان ارتدوکس اهمیت ویژه‌ای دارد، ترکیه در حال نقض الزامات خود تحت قانون بین‌المللی برای حفظ میراث فرهنگی و احترام به آزادی‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی مسیحیان ارتدوکس در ترکیه و خارج کشور است. اسقف اعظم یونانی "امیدوار است که فشار بین‌المللی از سازمان ملل و نهادهای آن- از جمله یونسکو و کشورهای عضو آن ترکیه را تشویق کند که تصمیم خود را مبنی بر تبدیل بناهای میراث جهانی به مسجد، تغییر دهد. "دولت ترکیه، که وعده داده از ایا صوفیه حفاظت کند و درهای آن را خارج از ساعات نماز به روی بازدیدکنندگان باز بگذارد، واکنش فوری نسبت به این بیانیه نشان نداده است. ایا صوفیه که توسط امپراتور بیزانسی "ژوستینیان" در سال ۵۳۷ میلادی ساخته شده، با فتح استانبول توسط عثمانی‌ها در ۱۴۵۳ به مسجد تبدیل شد. مصطفی کمال آتاتورک، رهبر مؤسس جمهوری سکولار ترکیه این سازه را در سال ۱۹۳۴ به موزه تبدیل کرد. اردوغان که حزبش در جنبش اسلامی ترکیه ریشه دارد، بار دیگر این ساختمان را با وجود درخواست‌هایی که مبنی بر نگه‌داری آن به عنوان موزه در احترام به میراث چند مذهبی استانبول وجود داشت، به مسجد تبدیل کرد. عمدتاً تصور می‌شد که این اقدام، در جهت تحکیم حمایت محافظه‌کارانه و مذهبی حزب حاکم در زمانی است که محبوبیت آن به خاطر رکود اقتصادی رو به کاهش است.

علمای مسلمان علیه مکرون بیانیه دادند

تجمع علمای مسلمان در لبنان با انتشار بیانیه ای اظهارات «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه ضد مقاومت را محکوم و اعلام کرد: ما امروز در نبردی سرنوشت ساز با دشمنانمان قرار داریم. زیرا یکی از شدیدترین و خطرناک ترین نبردها به شمار می آید. تجمع علمای مسلمان اعلام کرد: امروز محور شرارت صهیونیستی و آمریکایی همه توان خود را برای مقابله با ما به کار گرفته است، به طوری که مرز اخلاق و انسانیت فراتر رفته است. آمریکا امروز تلاش می کند تا به اختلافات فرقه ای دامن بزند. تجمع علمای مسلمان در لبنان با اشاره به طرح فرانسه، گفت: نکات مثبتی در این طرح وجود دارد که تلاش می کند دولت نجات را تشکیل دهند، اما ما به هیچ وجه موافق نیستیم که این مسئله براساس حذف یا به حاشیه بردن یا لغو یک حزب یا گروه باشد. ما در پایان احساس کردیم توطئه ای وجود دارد که خط و رویکرد مقاومت را هدف قرار داده است. این مسئله هرگز تصویب نشده و نخواهد شد. امانوئل مکرون باید بداند که اگر می خواهد به این کشور یک دولت نجات واقعی بدهد، باید به سمت اصلاح قانون اساسی و منشور ملی جدید براساس یک سیستم کارآمد نه فرقه ای برود. اگر نمی تواند این کار را انجام دهد، باید با ابزار موجود با این سیستم تعامل کنیم و ما باید با آن به معنای واقعی کلمه کنار بیاییم، نه اینکه بگوییم ما می خواهیم این بند توافقنامه طایف را اجرا کنیم و آن بند برای زمان دیگر بماند. در این بیانیه آمده است: ما آماده ایم از مکرون هرچیزی را بپذیریم، جز اینکه مقاومت را تروریسم توصیف کند. مقاومت ما افتخارآمیزترین پدیده ای است که در کره زمین وجود دارد.

وضعیت قم خطرناک شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه وضعیت استان بسیار خطرناک شده است، گفت: برای رعایت پروتکل های بهداشتی باید جدی تر ورود کنیم و در صورت لزوم از نیروهای نظامی و امنیتی استفاده نمائیم. محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، اظهار داشت: وضعیت درمانی و بیمارستانی ما مناسب نیست و مجدد شلوغ شده است، باید در برخورد با افرادی که نسبت به شیوه‌نامه بهداشتی بی‌مسئولیت هستند به‌صورت جدی‌تر برخورد شود. او افزود: ۳۰ درصد مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و باید با بهره‌گیری از نیروهای نظامی و امنیتی ورود کنیم، نمی‌گوییم با خشونت رفتار کنیم ولی در اپیدمی و بیماری واگیردار راهی جز رفتار جدی‌تر نداریم چون وضعیت استان بسیار خطرناک است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم بابیان اینکه اعمال محدودیت‌ها باید با نظارت شدید نیروی انتظامی صورت پذیرد، گفت: دیروز ۸ فوتی داشتیم و روزانه تعدادی از شهروندان را به دلیل وخامت وضعیت از دست می‌دهیم. گروه‌های جهادی برای مقابله با کرونا پای‌کار بیایندقدیر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم در وقت کنونی بیان کرد: طبق آمار وزارت بهداشت ۵۰ درصد از خانواده‌ها به دلیل شرایط اقتصادی بد با سوءتغذیه روبرو هستند، سفره‌های مردم هم کوچک‌تر شده است و گروه‌های جهادی باید دوباره پای‌کار بیایند. او افزود: بسیاری از مواد غذایی مهم از سبد مصرفی مردم کم شده است، منابع مالی دانشگاه محدود شده است، دستگاه‌های اجرایی و دیگر سازمان‌ها باید به کمک ما بیایند چون به‌تنهایی نمی‌توانیم وارد عمل شویم، اصناف،سازمان صمت و آموزش‌وپرورش نیز باید همکاری کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بابیان اینکه اکنون‌که مدارس تعطیل است باید فرآیند زیرساخت‌های مدارس مطلوب‌تر شود، عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی بنرهایی نسبت به رعایت اصول بهداشتی نصب کنند و تبلیغات اسلامی هم باید مراسم‌ها را به‌صورت محدود برگزار کند. او گفت: ساعات فعالیت مراکز جامع سلامت را افزایش دادیم، ۶ مرکز جامع در استان فعال است، بیماران مشکوک می‌توانند از این مراکز خدمات بگیرند اگر نیاز به ارجاع به بیمارستان بود به بیمارستان‌های قم ارجاع می‌شوند. به گفته قدیر، بیماران در شرایط کنونی هیچ علائمی ندارند، باید ادارات و دستگاه‌های اجرایی همایش‌های خود را محدود کنند چراکه نسبت مرگ‌ومیر وبستری ها نسبت به جمعیت استان افزایش‌یافته است و قم در رده دوم کشور در افزایش سیر صعودی بیماری در کشور قرار دارد. او افزود: از آیت‌الله اعرافی در زمینهٔ مجازی کردن دروس حوزوی و هم‌چنین بسیج نیروهای جهادی تشکر می‌کنم همچنین از هیئت‌های مذهبی که در دهه اول محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم را برگزار کردند تقدیر می‌کنیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در پایان با اشاره به کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها گفت: نیاز به اکسیژن در بیمارستان‌ها بالا رفته است، باید تخت‌ها را مدیریت کنیم و با بستن قرارداد با شرکت‌های تولیدی اکسیژن مستمر را برای بیمارستان‌ها تأمین کنیم.

نیوجرسی به نفع مسلمانان رای داد

مسجد شهر واینلند در ایالت نیوجرسی جنوبی در رابطه با پرونده تبعیض مذهبی، غرامت ۵۵۰ هزار دلاری دریافت کرد. به گفته وکلای پرونده، یک گروه مسلمان که شورای شهری مسجد را متهم به جلوگیری از گسترش مسجد به بهانه‌های واهی کرده بودند، برای دریافت غرامت ۵۵۰ هزار دلاری با شهر به توافق رسیدند. ایمان ابوشی وکیل گروه گفت: مرکز اسلامی عام المنفعه گاردن استیت و شورای شهر واینلند که در رابطه با توسعه مسجد اختلاف داشتند سرانجام به توافق رسیدند و شورای شهری با وجود پرداخت غرامت هرگز حاضر نشده به تخلف خود اذعان کند. ابوشی گفت که علاوه بر تسویه حساب مالی ، این شورا موافقت کرد که گواهی مورد نیاز برای افتتاح طبقه دوم مسجد را صادر کند. وی گفت که این مسجد که حدود ۲۲۰ عضو دارد و شورای شهر حاضر به دادن مجوز برای استفاده از طبقه دوم نبوده است و هم اکنون مسلمانان می‌توانند به طور کامل نماز جماعت و سایر برنامه‌ها از جمله طرح‌های آموزشی و مراقبت از کودکان را در مسجد به اجرا بگذارند. ابوشی روز پنج شنبه گفت: آن‌ها از اینکه این موضوع را پشت سرگذاشته اند بسیار هیجان زده‌ هستند و امور دینی را ادامه می‌دهند و از آزادی‌های مدنی به عنوان شهروند بهره می‌برند. پرونده با رضایت ما حل شده است. این درحالی است که اختلافات میان مسجد و شورای شهری اولین بار از سال ۲۰۰۹ برای دریافت مجوز ساخت مسجد آغاز شد و بیش از یک دهه درگیری و اختلاف بین آن‌ها وجود داشته است. سرانجام این مرکز سه سال پیش از آنکه شورای شحری از صدور گواهی راه اندازی طبقه دوم مسجد خودداری کرد، از شورا شکایت کرده و اظهار داشت که این شهر بی‌دلیل و یک طرفه مجوزه‌های پیش از ساخت را لغو کرده‌است و یک عملکرد تبعیض آمیز علیه مسلمانان دارد. وینلند تهدید به بستن مسجد و صدور یک لایحه ۵۰،۰۰۰ دلاری مالیات بر دارایی در سال ۲۰۱۵ به مرکز اسلامی ایالت گاردن کرد، این درحالی است که این گروه یک سازمان مذهبی معاف از مالیات می‌باشد.

مسجد اتحادیه موسسه های اجتماعی اوکراین افتتاح شد

اتحادیه موسسه های اجتماعی اوکراین (رائد) مسجدی جدید را برای ساکنان شهر « Sentianivka » اوکراین بنا کرد. حدود 500 مسلمان در این شهر ساکن هستند. مسلمانان این شهر خواستار احداث یک مسجد بودند که این آروز به دست موسسه اجتماعی رائد بر آورده شد. این مسجد در مسیر جاده پر رفت و آمدی قرار دارد که مسلمانان به راحتی می توانند برای اقامه نماز به آنجا بروند و همچنین طوری طراحی شده است که امکان توسعه آن نیز وجود دارد. اتحادیه موسسه های اجتماعی اوکراین در این باره اعلام کرد: مسجدی دیگر نیز در بخش غربی اوکراین افتتاح شده است و این مسجد با حضور تعدادی از شخصیت های اسلامی با هدف خدمت اسلام و مسلمانان افتتاح شده است. این موسسه همچنین اعلام کرد: مسجد «ایمان» واقع در یکی از شهرهای اوکراین نیز مرمت شده و توسعه یافته است. اتحادیه موسسه های اجتماعی رائد، یک موسسه اجتماعی است که 20 نمایندگی در شهرهای اوکراین دارد و در زمینه توسعه فرهنگ اسلامی و خدمت به جامعه افتتاح شده است. این موسسه در هفتم فوریه سال 1997 میلادی راه اندازی شده است و تلاش دارد به مسلمانان خدمات ویژه ارائه دهد.

«دریچه آفتاب» منتشر شد

بیانات سالیانه نوروزی مقام معظم رهبری در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) یکی از سخنرانی‌های برجسته و با اهمیتی است که پیام‌هایی خاص و شامل جمع‌بندی اتفاقات مهم سال گذشته و ترسیم وضعیت موجود و اهداف سال پیش رو را در بردارد که طی آن به چالش‌های مهم کلان کشور، در حوزه‌های مختلف پرداخته شده است. معاونت تبلیغات اسلامی در این راستا، با رویکرد بررسی و نشان دادن ابعاد و چشم‌انداز سخنرانی‌های سالیانه رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی کتاب «دریچه آفتاب» را منتشر کرد. در این اثر از طریق پژوهش، تحلیل محتوای  ۲۹ سخنرانی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حرم مطهر رضوی تدوین شده است. در این نوشتار سعی شده منطق حاکم بر سخنرانی‌های سالیانه آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای(مدظله العالی) به لحاظ فکری و سیاست‌گذاری با زبان ساده و روان به مخاطب ارائه شود. کتاب دریچه آفتاب شامل سه بخش و پنج فصل است. بخش اول در باب سیاست است که در دو فصل جداگانه در قالب سیاست داخلی و سیاست بین‌الملل آن را بررسی کرده است. در بخش دوم به موضوع اقتصاد، در دو فصل با عنوان اقتصاد داخلی و اقتصاد بین‌الملل تأکید و در بخش سوم نیز به مقوله فرهنگ و اجتماع پرداخته شده است. این اثر با قلم عبدالرضا عالی‌زاده و محمدمهدی اسماعیلی از سوی اداره تولیدات فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تهیه و در شمارگان دو هزار نسخه توسط انتشارات زائر رضوی و با همکاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ نخست رسیده است. در بخشی از این کتاب در باب آثار وحدت می‌خوانیم: در مقابل دشمن، رهبر انقلاب(مدظله العالی) بر این باورند که بین وحدت و ایستادگی در مقابل دشمن و بی‌باکی و شجاعت و پیروزی رابطه مستقیمی وجود دارد: «مادامی که در میان خود، اتحاد کلمه و توکل به خدا را حفظ کنید، دنیا نمی‌تواند بر شما فائق و پیروز شود.» علاقه‌مندان می‌توانند با روش‌های دانلود رایگان از طریق مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی حرم مطهر رضوی به آدرس haram.razavi.ir (بخش مسابقات)، دانلود رایگان از طریق مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی ارائه محصولات فرهنگی حرم مطهر امام رضا(ع) به آدرس archive.razavi.ir، دانلود رایگان از طریق مراجعه به بخش (انتشارات زائر رضوی) در نرم‌افزار موبایلی طاقچه و دانلود رایگان از طریق مراجعه به کانال تولیدات فرهنگی حرم مطهر رضوی در تمامی پیام‌رسان‌های ایرانی به آدرس razavi_tv@ از مطالب بیان شده در این کتاب بهره‌مند شوند.

عراق درگذشت مرجع دینی ایزدیان را تسلیت گفت

«شیخ خرتو حاجی اسماعیل» معروف به «بابا شیخ»، پدر معنوی و مرجع عالی دینی ایزدی‌های عراق و جهان، دیروز، ۱۰ مهرماه، در سن ۸۷ سالگی در یکی از بیمارستان‌های اربیل عراق درگذشت. در پی درگذشت شیخ خرتو حاجی اسماعیل که از بیماری کلیوی رنج می‌برد، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق؛ مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در پیام‌های جداگانه درگذشت این شخصیت دینی ایزدیان را تسلیت گفتنند. شیخ خرتو حاجی اسماعیل در روستای «اسفنه» در شهرستان «شیخان» واقع در استان «دهوک» عراق و از یک خانواده دینی متولد شد و از سال ۱۹۹۵ میلادی به‌عنوان مرجع دینی عالی ایزدی‌ها انتخاب شد. مرحوم حاجی اسماعیل عضو شورای معنوی دیانت ایزدی‌ها نیز بود و بارها از رشادت‌های حشدالشعبی عراق در آزادسازی مناطق شمال غرب عراق از چنگال تروریست‌های داعشی تقدیر و تشکر کرده بود. یادآوری می‌شود، ایزدی‌ها از اقلیت‌های مذهبی کرد هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می‌کنند. ایزدی‌ها به زبان کردی و با گویش کرمانجی صحبت می‌کنند، و آیین آنان ایزیدی است که یک دین باستانی کردی است و در آئین‌های باستانی چون مانوی و زرتشتی ریشه دارد. البته اجداد ایزدیان به وسیله شیخ عدی مسلمان شدند. شیخ عدی و ملک طاووس دو عنصر مهم در آیین ایزدیان‌اند. طاووس، نماد طایفه یزیدیه است؛ ایزدیان معتقدند که طاووس نماد «فرشته اعظم» است. آمار رسمی و مشخصی در مورد شمار ایزدیان در دست نیست، و شمار آنان در عراق، سوریه، ترکیه و قفقاز، تا پانصدهزارنفر برآورد می‌شود که حدود دویست‌هزارنفر از آنان در عراق زندگی می‌کند. البته تحسین سعید بیک رئیس ایزدیان گفته است که آنان در عراق بین ۶۰۰٬۰۰۰ الی ۷۰۰٬۰۰۰ نفر و در دنیا نیز حدود ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ نفر هستند. گفته می شود که ایزدی از واژه فارسی ایزد مشتق شده است که به معنی الهه یا رب‌النوع است. نام ایزدی، که ایزدی‌ها خود را به آن می‌نامند، به معنی «پرستندگان خدا» است.

بحرین تظاهرات «جمعه فروپاشی » را به راه انداخت

تظاهرات مردمی در بحرین امروز با شعار «جمعه فروپاشی توافق خیانت» و در محکومیت عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی در حال برگزاری است. این تظاهرات در حالی برگزار می‌شود که نیروهای امنیتی بحرین به طور گسترده در خیابان‌ها مستقر هستند. پایگاه خبری «ائتلاف ۱۴ جوانان فوریه» در هیمن راستا نوشت: تظاهرات مردم بحرین علیه عادی‌سازی روابط با اسرائیل امروز در حالی برگزار می‌شود که «یوسی کوهن»، رئیس موساد، روز چهارشنبه به منامه سفر کرد و با مسئولان امنیتی و اطلاعاتی ارشد بحرین دیدار کرد. بر اساس این گزارش، کوهن روز چهارشنبه در دیدار با «عادل بن خلیفه الفاضل» رئیس دستگاه اطلاعات بحرین و «احمد بن عبدالعزیز آل خلیفه» رئیس دستگاه امنیت استراتژیک این کشور، مسائل دارای اهتمام مشترک و افق‌های همکاری دوجانبه را بررسی کرد. بحرین و امارات، ۲۵ شهریورماه سال جاری در کاخ سفید تحت نظارت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا توافقنامه سازش با رژیم صهیونیستی را امضا کردند.

نخستین محفل قرآنی «الحسین سفینةالنجاة» برگزار شد

نخستین محفل قرآنی «الحسین سفینةالنجاة» با همکاری شورای قرآنی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، شورای عالی قرآن و شبکه رادیویی قرآن برگزار شد. در این محفل قرآنی که با اجرای تیمور کوشکی، از مجریان باسابقه رادیو قرآن همراه بود، مهدی غلام‌نژاد و سیدمصطفی حسینی، قاریان بین‌المللی قرآن کریم، به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید ‌پرداختند. همچنین، در ادامه این محفل قرآنی که به یاد سرداران مقاومت، شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس برگزار شد، گروه هم‌خوانی و تواشیح «محراب» نیز به اجرای برنامه هم‌خوانی و همسرایی پرداختند. در ادامه این برنامه نیز بخشی از زیارت اربعین با صدای محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن کریم، پخش شد. یادآور می‌شود، محفل قرآنی الحسین سفینة النجاة از شبکه رادیویی قرآن و و صفحات مجازی به نشانی‌های aparat.com/shora.ir/live ،aparat.com/alarbaen/live ،live.alarbaeen.ir و heyatonline.ir/heyat/۴۰ پخش ‌شد.

آیت‌الله سیستانی در پی درگذشت امیر کویت پیام تسلیت داد

مرجعیت دینی عراق درگذشت امیر کویت را تسلیت گفت و از مواضع حکیمانه و متمایز وی در راه خدمت به مردم این کشور تمجید کرد. متن پیام آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی به این شرح است: «جناب شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر محترم دولت کویت سلام علیکم و رحمه الله و برکاته  با اندوه و تاسف، خبر درگذشت عالی مقام امیر شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح(رحمه الله) را پس از عمری سرشار از مواضع حکیمانه و متمایز در راه خدمت به مردم و امتش دریافت کردیم. به این ترتیب، این مصیبت بزرگ را به شما و مردم بزرگوار کویت تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال و قادر برای آن فقید بزرگ، رحمت واسعه و برای بستگان و دوستدارانش صبر و آرامش و برای دولت عزیز کویت پیشرفت و شکوفایی بیشتر مسئلت داریم.  و لا حول و لا قوه بالله العلی العظیم»

طرح تروریستی حمله به زائران اربعین خنثی شد

یحیی رسول در بیانیه‌ای اعلام کرد: با پیگیری‌های مستمر، سرویس ضد تروریسم عملیات خاصی را در شمال پایتخت بغداد انجام داد که در نتیجه این عملیات یک طرح تروریستی که زائران اربعین حسینی را هدف قرار داده بود، خنثی شد. در این بیانیه آمده است: دو تروریست انتحاری قصد انجام عملیات تروریستی ضد زائران اربعین حسینی را داشتند که براساس اطلاعات دقیق اطلاعاتی و تلاش زیاد قهرمانان در سرویس ضد تروریسم عراق دستگیر شدند. خیابان‌های نزدیک به بین‌الحرمین بسته شد خبر دیگر از عراق حاکیست که نیروهای امنیتی این کشور با افزایش زائران اربعین حسینی (ع) در استان کربلا، خیابان‌های نزدیک به بین‌الحرمین را برای تامین امنیت زائران بستند. پایگاه خبری «المعلومه» عراق گزارش داد که نیروهای امنیتی در استان کربلا پس از ورود جمع زیادی از زائران اربعین حسینی (ع) از استان‌های مختلف این کشور، خیابان‌های منتهی به بین‌الحرمین را برای تأمین امنیت زائران مسدود کردند. خنثی‌سازی طرح تروریستی حمله به زائران اربعین در بغداد/ خیابان‌های نزدیک بین‌الحرمین بسته‌شددولت عراق امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا حضور زائران در کشورهای مختلف جهان را ممنوع اعلام کرده است، اما جمع بسیار زیادی از زائران از استان‌های مختلف عراق در حال پیاده‌روی و رسیدن به استان کربلا برای مشارکت در زیارت اربعین حسینی هستند.

طرح ملی «ایران قوی» به اجرا درآمد

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به تشریح این مسئله پرداخت که چرا برخلاف طول تاریخ اسلام، مساجد در شیوع کرونا به عنوان محور مدیریت بحران انتخاب نشدند و در پاسخ به این سؤال که آیا عملکردها در قبال تعطیلی مساجد و سپس بازگشایی محدود آن تصمیم صحیحی بوده است؟ گفت: مساجد محل اجتماع مؤمنان است. در حوزه طراحی، مساجد محله و جامع و مصلی داریم که هر کدام کارکرد خاصی دارند. با توجه به اینکه بیماری کرونا در تمام مناطق وجود دارد و یکی از مراکز تجمع مساجد هستند، طبیعتاً ستاد کرونا و مسئولان امر باید تدبیر می‌کردند که از اجتماعات پرهیز کنند و با همین روش نیز مسئله مدیریت شد. وی ادامه داد: در مواجهه با کرونا همه کشورها بی‌تجربه بودند و مدلی هم وجود نداشت که به آن اقتدا کنیم. همه کشورها با همین مدل پیش رفتند و مراکز دینی و کلیساها در کشورهای مختلف بسته شدند، اما پس از آشنایی مردم با نحوه شیوع کرونا و ارائه پروتکل‌های بهداشتی برای ورود، مراکز دینی و مساجد نیز به مررو باز شدند. حجت‌الاسلام ارزانی تصمیم به بسته شدن مساجد را در پی بررسی‌های تخصصی در نهادهای مسئول دانست و در پاسخ به این سؤال که از این پس در خصوص مساجد باید چه سیاست‌هایی اعمال شود و مساجد باید چه عملکردی در قبال کنترل کرونا داشته باشند؟ گفت: باید از مسجدی‌ها و مؤمنان تشکر کنیم، چراکه ممکن بود با چند رخداد مواجه شویم. یک رخداد این بود که مردم اصرار به حضور در مسجد داشته باشند و بدون در نظر گرفتن مسائل بهداشتی و هشدارهای مطرح شده به مسجد بروند که این نگاه متعلق به گروه اقلیتی بود که حامیان مردمی پیدا نکرد و نشان می‌دهد جامعه ما جامعه‌ای رشد یافته است و موضع‌گیری جامعه خوب بود. وی ادامه داد: یک نگاه نیز افراطی بود که مساجد کلاً باید بسته باشد، چراکه احتمال شیوع کرونا در مساجد وجود دارد. اما مدلی که اخذ شده و اکنون به آن عمل می‌شود، معقول و متعادل است. طی هشت ماه اخیر تجربه خوبی داشتیم و باز بودن مساجد را حفظ اما برای حضور در آن پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردیم و تدابیری مثل گذاشتن عکس شهدا در بین شرکت‌کنندگان در مراسم مختلف که نوعی فاصله‌گذاری ارزشی است، انجام شد. همچنین در این حوزه ایده‌های مختلف به اشتراک گذاشته شد و بچه‌های مسجدی در حال تبادل ایده‌های بسیار خوب مسجدی و دینی خود با یکدیگر در برگزاری مراسم‌ هستند. دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، به رفتار هوشمندانه مردم هنگام حضور در مساجد و مراسم‌ مذهبی نیز اشاره کرد و گفت: شاهد بودیم که مردم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی به مساجد می‌آیند و حتی شاهد بودم که وقتی مردم مشاهده می‌کردند که داخل مسجد جمعیت زیاد شده، در حیاط مسجد می‌ماندند و داخل نمی‌شدند و همانجا از برنامه‌ها استفاده می‌کردند.  حجت‌الاسلام ارزانی تصریح کرد: مردم به مرور و با کسب تجربه در حال انجام مناسک دینی با وجود کرونا هستند، اما این بدان معنا نیست که دیگر نیاز به آموزش نداریم. قطعاً نیازمند تداوم آموزش‌ها و تکرار هشدارها هستیم.  وی با بیان این نکته که همه اقدامات صورت گرفته نیز صحیح نبوده، گفت: با این حال فعالیت‌های صورت گرفته طی هشت ماه اخیر در مجموع برآیند خوبی داشته است و جمهوری اسلامی ایران با همکاری مردم مدل خوبی را در حوزه مساجد پیاده کرده است. اکنون ادعیه خوانی در حال برگزاری است و اگرچه هنوز برخی افراد پروتکل‌ها را همچنان رعایت نمی‌کنند اما امیدواریم مردم با جانشان این معامله خطرناک را انجام ندهند. دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در پاسخ به این سؤال که آیا نباید مساجد محور آموزش و اقناع مردم برای مواجهه با کرونا می‌شدند و روحانیون عملاً فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مسائل بهداشتی را آموزش می‌دادند؟ گفت: این دیدگاه را به طور کلی می‌پذیرم اما در مصادیق آن را نمی‌پذیرم. اگر مساجد به نوعی بود که همه مردم از اقشار مختلف به مسجد می‌آمدند و اخبار و آموزش‌ها را از منبع مسجد دریافت می‌کردند، یعنی مسجد منبع آموزشی قوی برای بیش از ۹۰ درصد مردم بود، این کار باید صورت می‌گرفت؛ اما اینطور نیست و این حقیقت را باید بپذیریم که نه به خاطر کرونا بلکه قبل از کرونا نیز مردم اطلاعات و آموزش اصلی خود را از مسجد دریافت نمی‌کردند. وی در خصوص اقدامات ستاد عالی کانون‌های مساجد در خصوص مقابله با کرونا، اعلام کرد: سامانه بچه‌های مسجد قوی است. دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از بچه‌های مسجدی و ۲۵ هزار مدیر مسئول کانون‌های مساجد در این سامانه عضو هستند. به محض اینکه پروتکلی از سوی ستاد کرونا اعلام می‌شد، آن را در سامانه به اطلاع بچه‌ها و مسئولان مسجدی می‌رساندیم. حجت‌الاسلام ارزانی بر لزوم اندیشه‌ورزی در خصوص اقدامات بعدی در صورت تداوم کرونا، تأکید کرد و گفت: اسلام هیچگاه انفعال نداشته است و قطعاً باید بنشینیم و در این حوزه تأمل کنیم که اگر مثلاً دو سال شرایط موجود تداوم داشته باشد و شرایطی به وجود بیاید که برای دو سال درِ مساجد بسته باشد و نتوانیم در مساجد حضور داشته باشیم، آیا مسجد به معنای محل تجمع جامعه ایمانی و دین باور باید بسته بماند؟وی ادامه داد: در شرایط عادی، ارتباط حضوری مؤمنان با یکدیگر ضروری است اما اگر امکان حضور در فضای حقیقی مساجد وجود نداشته باشد، باید امکان حضور جمع مؤمنانه در فضای مجازی فراهم شود. باید آموزش، منبر، روضه و ارتباط مؤمنان با هم و سایر کارکردهای مساجد را به فضای مجازی منتقل کنیم.  حجت‌الاسلام ارزانی اضافه کرد: حتی می‌توانیم به صورت مجازی خانه شهید درست کنیم. در حال حاضر سه‌شنبه‌های تکریم را به صورت مجازی برگزار می‌کنیم و با خانواده شهدا دیدار می‌کنیم. البته تأثیر ۱۰۰ درصدی حضور حقیقی را ندارد اما تا همین حد نیز برگزاری آن ارزشمند است. وی در خصوص برنامه‌های آتی کانون‌های مسجد گفت: ستاد عالی کانون‌های مساجد قبل از تابستان تک‌نگاره‌های آموزشی، مسابقات کتابخوانی و ... برگزار می‌کرد اما با ایجاد طرح ملی «ایران قوی» این برنامه‌ها در قالب ۱۲ رواق و سه شبستان سازماندهی شد. این طرح در فضای مجازی و حقیقی قابلیت اجرا دارد و در صورت نبود فضای حقیقی، اقدامات می‌تواند کاملاً در فضای مجازی انجام ‌شود. این برنامه‌ها در حوزه قرآن و عترت، دانش، کارآفرینی، نوآوری، تولیدات دیجیتال، رسانه، سرود، فیلم و نمایش و ... است. حجت‌الاسلام ارزانی افزود: با رونمایی و آغاز طرح ملی ایران قوی، کانون‌های مساجد هر مسجد وارد عرصه فعالیت شده و تلاش می‌کنیم تا دهه فجر نشاط مجددی را در جامعه ایمانی ایجاد کنیم. 

آیت الله اعرافی وارد زاهدان شد

آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه، صبح امروز با استقبال رسمی نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و مسولان بلندپایه استانی و حوزوی وارد زاهدان شد. تودیع و معارفه مدیرحوزه استان، جلسه با مدیران حوزه های استان، جلسه با عموم اساتید و طلاب و ... از برنامه های سفر مدیر حوزه های علمیه به استان سیستان و بلوچستان است.

اداره جهانی حلال به لندن رسید

اداره جهانی حلال نخستین دفتر خود را در شهر لندن افتتاح کرد. اداره جهانی حلال، معتبرترین سازمان صدور گواهینامه حلال با افتتاح دفتر در لندن به طور رسمی در اروپا فعالیت خود را آغاز کرده است. اداره جهانی حلال اعلام کرد که گسترش خدمات خود به انگلیس یکی از تصمیمات استراتژیکی است که ارگان مستقر در میلان برای برآورده ساختن انتظارات صنعت غذایی جهانی اتخاذ کرده است. محمد الکافراوی مدیر اجرایی ارشد سازمان گفت: این صنعت نیاز به شفافیت در صدور گواهینامه حلال و استانداردهای اساسی حلال همراه با فرصت‌های تجاری بدون هیچ محدودیت و مانعی دارد. این همان چیزی است که ما قصد داریم به صنایع غذایی جهانی ارائه دهیم. الکفراوی خاطرنشان کرد: این فقط آغاز یک پروژه بزرگ است. اگرچه سال ۲۰۲۰ سال خوبی نبود ولی من اطمینان دارم که ۲۰۲۱ انقلابی واقعی در بازار حلال ایجاد خواهد شد، به طوری که شاهد پویایی تجارت شرکت‌ها و زندگی مصرف کنندگان برای آینده‌ای بهتر خواهیم بود. مقام ارشد این نهاد که دارای بالاترین اعتبار بین المللی حلال در جهان است، گفت: این بازار فرصتی عالی برای شرکت‌ها برای گسترش تجارتشان است، ارزش بازار حلال در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲.۳ تریلیون دلار بوده که از این میزان ۱.۳ تریلیون دلار در مواد غذایی و بخش نوشیدنی مصرف کننده داشته است. وی گفت: افتتاح دفتر انگلستان یک قدرت و رضایت مضاعف برای تمامی شرکت‌های کوچک و متوسطی است که آرزو دارند گواهینامه معتبر حلال به دست آورند و در بازار جهانی وارد عمل شده، و این کار صادرات بدون محدودیت به همه کشورها را تسهیل می‌کند. این مقام افزود: شرکت‌ها به دلیل عدم داشتن گواهینامه‌های حلال، معمولاً صادرات را در سطح جهانی چالش‌زا می‌دانند و بسیاری از آن‌ها جواب رد می‌شنوند. یکی از مشکلات اساسی این است که بسیاری از کشورها استانداردها و سازوکارهای مختلفی برای اعتبارسنجی و تأیید صحت صدور گواهینامه حلال از خارج از کشور دارند. گفته می‌شود اداره جهانی حلال یکی از معدود ارگان‌های موجود در اروپا است که مسیر پیشرفت شرکت‌ها را برای دسترسی به بازار حلال در کشورهایی مانند سنگاپور ، ترکیه ، اندونزی ، مالزی ، امارات و عربستان سعودی تسهیل می‌کند.

یزد سفیر انگلیس را تنبیه اخلاقی کرد

 امام جمعه ابرکوه گفت: مخالفت‌های مردمی نسبت به سفر سفیر یا رئیس جاسوس خانه انگلیس به یزد، کاری انقلابی و ارزشی بود تا دنیا به عمق نفرت ملّت ایران به روباه پیر استعمار پی ببرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی در خطبه‌های امروز نماز جمعه ابرکوه بابیان اینکه از این هفته نماز جمعه به صورت مستمر اقامه خواهد شد، اظهار کرد: این روزها از یک‌سو مشکل معیشت و از سوی دیگر مشکل حفظ سلامت، ملت ایران را در شرایط سختی قرار داده است. امام‌جمعه ابرکوه خاطرنشان کرد: تاخت‌و تاز و بیدادگری کرونا وضعیت کشور را نگران‌کننده کرده و بیمارستان‌ها ظرفیت پذیرش بیمار زیاد ندارند. تهیه داروی بیماران کرونایی با هزینه چند میلیونی روی دست خانواده‌های کم‌درآمد، تلاش مداوم و خسته‌کننده پزشکان و کادر درمان که در صف مقدم جهاد سلامت هستند، آمار بالای مرگ‌و میر این ویروس مرگبار، مسئولیت مردم و مسئولین را دوچندان کرده است. حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی افزود: بر مردم عقلاً و شرعاً واجب است تمام توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و احتیاط کامل را در حفظ سلامت خود داشته باشند. مسئولین هم باید مراقبت قانونی و اجرایی را در قرنطینه کردن خانواده‌های گرفتار این بیماری اعمال کنند. وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه اربعین حسینی ادامه داد: امسال به خاطر شیوع کرونا متأسفانه مراسم راهپیمایی زیارت اربعین به صورت بین‌المللی انجام نمی‌گیرد و ملت امام‌حسینی با عقلانیت، تابع مقررات است و بر احساسات خود غالب می‌شود. امام جمعه ابرکوه اضافه کرد: اگرچه به مقتضای حدیث شریف نبوی که فرمود« إنّ لِقَتلِ الحُسینِ حَرارَةً فی‌ قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ اَبَداً دیدگان مؤمنان گریان و دل‌هایشان از غم مصائب سالار شهیدان بریان است» امّا راهکار آرامش دادن به این تألّم روحی به حسب ارشادات مقام معظم رهبری قرائت زیارت اربعین و برپایی روضه‌خوانی‌های خانگی است. حجت الاسلام والمسلمین حسینی افزود: ما سلاح اشکمان برای شهید کربلا و این سلاحی راهبردی است و اگرچه می‌گویند گریه وسیله عقده‌گشایی است اما گریه بر امام حسین (ع) گریه مرکب از احساس و عقلانیت است. این گریه سلاح ما است و عزممان را در تداوم بخشیدن به قیام عاشورا جزم می‌کند. وی بابیان اینکه روح شیعه، روح کربلایی، عاشورایی و کربلا قبله‌گاه سیاسی ما است و شیعه را به گلوله‌ای داغ تبدیل کرده که بر قلب دشمن خدا فرود می‌آید، یادآور شد: اربعین، نمایشگر مکتب عاشورا و تبیین کننده، فلسفه قیام امام حسین (ع) است. امام‌جمعه ابرکوه به سیزدهم مهر سالروز هجرت حضرت امام (ره) از عراق به پاریس در سال ۵۷ اشاره کرد و گفت: این سفر به خواست خدا بود؛ چراکه تصمیم اولیه امام (ره) سفر به کویت بود، امّا وقتی کویت سنگ‌اندازی کرد و بنای مزاحمت داشت حضرت امام (ره) به پیشنهاد مرحوم حاج احمد آقا تصمیم سفر به پاریس را گرفتند و در روستای نوفل‌لوشاتو مستقر شدند و این سفر پیام انقلاب را جهانی کرد و حضرت امام (ره) جریان انقلاب ملّت ایران را هدایت و رهبری کردند. وی به سفر سفیر یا رئیس جاسوس خانه انگلیس به یزد اشاره کرد و گفت: مخالفت‌های مردمی در انجام این سفر کاری انقلابی و ارزشی بود تا دنیا به عمق نفرت ملّت ایران به این روباه پیر استعمار پی ببرد. باید گفت که شخص سفیر که عنصری ناشایست در ایران خود را نشان داده نیز باید تنبیه اخلاقی شود و بداند که در ایران جایی ندارد.

امام جمعه کاشان وضع عفاف و حجاب را به باد انتقاد گرفت

نماینده ولی فقیه در کاشان با انتقاد از وضع عفاف و حجاب، تصریح کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر غریب بماند، باید منتظر روزهای تلخ تر بود. آیت الله عباسعلی سلیمانی، امروز در دیدار مدیر حوزه علمیه کاشان و  شورای امربه معروف و نهی از منکر بانوان کاشان، در حسینیه علی اکبر (ع) این شهر، اظهار داشت: ارزشمندی هر انسانی به عزم ، درک و اراده اش بستگی دارد. وی، با بیان اینکه پیامبر مکرم اسلام قبل از مطالبه گری، ظرفیت وجودی خود و خانواده اش را سنجید گفت: با الگو برداری از پیامبراکرم (ص) قبل از اینکه بخواهیم در حوزه حجاب و عفاف مطالبه گری کنیم باید ظرفیت خودمان را روی هم انباشته کنیم و ببینیم از ما چه کاری برمی آیدامام جمعه کاشان افزود: اگر می خواهیم حجاب و عفاف را در جامعه نهادینه کنیم باید اول دختر خودمان را با حجاب و چادری کنیم. نماینده ولی فقیه در کاشان ادامه داد: خیلی از خانم ها را در سطح جامعه  با حجاب کامل می بینیم، ولی  دختر مانتویی بدون حجاب همراهش است و یا وقتی فرزند یک خانواده متدین وارد دانشگاه می شود، آرام آرام وضع حجاب او کاهش می یابد. آیت الله سلیمانی با تاکید بر توسعه فرهنگ حجاب و عفاف  در سطح جامعه، گفت: همانطور که دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه به خاطر ویروس کرونا کنترل می شوند، حجاب و عفاف آنها هم کنترل شود. وی در پایان با تاکید بر اینکه موضوع حجاب و عفاف نیازمند عزم همگانی است، ابراز داشت: وقتی بنا باشد امر به معروف غریب بماند قطعا باید منتظر روزهای تلخ تر باشیم. در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسامین فرجی،  مدیر حوزه علمیه کاشان با اشاره به وظایف آموزش و پرورش در جذب مبلغان دینی گفت: بر اساس تفاهم نامه آموزش و پرورش با حوزه علمیه، مبلغان دینی در هرجا نیاز باشد حضور  پیدا می کنند.

امام جمعه یاسوج نشان «سفیر گردشگری مذهبی» را دریافت کرد

حجت الاسلام سیدنصیر حسینی، امام جمعه یاسوج و نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان سفیر گردشگری مذهبی این استان انتخاب شدطی آیینی بعد از نماز جمعه امروز ۱۱ مهرماه شهر یاسوج، حجت الاسلام سیدنصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان سفیر گردشگری مذهبی این استان انتخاب شد. مجید صفایی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در این آیین گفت:  صنعت گردشگری نقش مهمی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان دارد. وی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری دارد، افزود: گردشگری مذهبی از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها است که نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی در حوزه فرهنگ گردشگری، تصریح کرد: ائمه جمعه در تبلیغ و ترویج فرهنگ گردشگری مذهبی نقش مهمی دارند. صفایی ادامه داد: انتخاب نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج به عنوان سفیر گردشگری مذهبی می‌تواند نقطه امیدبخشی برای ترویج و پیشرفت گردشگری مذهبی در استان کهگیلویه و بویراحمد باشد. گفتنی است، کهگیلویه و بویراحمد حدود 296 بقعه متبرکه دارد که تعدادی از این امامزادگان توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. وجود بقاع متبرکه بسیار و معرفی آنها به عنوان قطب مذهبی و گردشگری در ایام مختلف سال می‌تواند علاوه بر معرفی این مکان‌های مقدس، فرصتی برای رونق گردشگری مذهبی در استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha